Slaughter & the Dogs: The Punk Singles Collection/Cranked Up Really High/Do It Dog Style/Bite Back

Markedet renner over av nyutgivelser av gamle punkalbum om dagen, og britiske Captain Oi! er ikke snauere enn at de sender ut hele fire forskjellige Slaughter-utgivelser. Ikke lett å vite hva man bør kjøpe av dette, og hva man kan hoppe over. PULS vurderer de fire albumene opp mot hverandre og konkluderer, for Slaughter & The Dogs er definitvit et av de britiske punkbanda det er verdt å få med seg.


Danna tidlig i '76 i Wythenshawe utafor Manchester av gitarist Mick Rossi og sanger Wayne Barrett, fikk de debuten sin allerede før Buzzcocks, og var allerede scenevante da begge gruppene spilte support for Rotten & Co i Free Trade Hall i juli samme år.

Bandnavnet tok de ved å sette sammen Mick Ronsons "Slaughter On 10th Avenue" og Bowies "Diamond Dogs", deres største og første inspirasjon. For mange er kanskje Slaughter & the Dogs mest kjent for at de åpner side 1 på den legendariske punksamleskiva The Roxy London WC2 (Jan-Apr 77), en eksplosjon av skranglete punkband, men likevel den liveskiva jeg definitivt har spilt flest ganger.

Når det gjelder disse fire skivene er det en masse overlappende låtmateriale. Vi tar for oss én og én, og begynner med...

The Singles Collection:

Inneholder 25 låter og naturlig nok alle singlene gruppa ga ut, både som Slaughter & The Dogs, Studio Sweethearts og Slaughter. Her får vi servert klassikere som "Cranked Up Really High", "Where Have All The Boot Boys Gone?" og en strålende studioversjon av "Runaway" - som bare ble gitt som b-side på en singel i '79, da originalbesetninga var under oppløsning. Fra før fantes den bare i liveversjon fra det tidligere omtalte Roxy Club-albumet.

Morsomt også at de har tatt med Studio Sweethearts' singel fra sommer'n '79, da gitarist Billy Duffy (seinere The Cult) såvidt var innom bandet. Han kom fra Manchester-bandet Ed'Banger & The Nosebleeds - som er kjent for én legendarisk 7" ved navn "Ain't Been To No Musicschool" - før han forsvant til Theatre Of Hate og seinere altså slo seg sammen med Ian Astbury.

Historisk og kronologisk er dette en utmerket samling, der vi også får fem låter under navnet Slaughter. Wayne Barrett hadde da overlatt vokalen til Eddie Garrity - aka Ed Banger - og sistenevnte klarte dessverre ikke å fylle rollen til Barrett. Litt på sida kan vi nevne at Morrisey fra The Smiths faktisk starta sin karriere i The Nosebleeds, dog i en seinere utgave.

Slaughter mista mye av aggresiviteten, og den pågående naivismen fra punkrocken ble skifta ut med tammere 70-talls rock'n'roll á la sine tidlige forbilder. Interessen for gruppa dalte fort, ikke bare hos meg, men også i markedet generelt.

Jeg savner selvsagt noen låter, men siden de ikke er gitt ut på singel, er det lite vi kan klandre utgiverne for. Vi må imidlertid gi ros for meget informativ booklet, der alle singlene er avbilda, med utførlig info - også angående tyske og franske versjoner.

Cranked Up Really High

Inneholder 18 spor og er mer tilfeldig sammenraska i utvalget, blant annet fem live-versjoner som på singelsamlinga foreligger i studioutgaver, så nært som i ett tilfelle.

Pluss for meget bra liner-notes av Mark Brennan, og for et kuriøst live(?)opptak av Velvet Underground-låta "White Light White Heat". I tillegg finnes en meget bra låt jeg ikke kjente fra før - Scream & Scream Again, dessuten demoversjoner av tidlige låter som "Boston Babies" og "I'm Mad", med en uvirkelig papptrommelyd og ditto kleskottlyd på vokalen.

Do It Dog Style

Dette er Slaughter & The Dogs første album, som kom i '77. En legendarisk punkskive som inneholder mange av bandet høydepunkter, blant annet "...Boot Boys Gone?", "Victims Of The Vampire", "I'm Mad" og "You're A Bore". Dessuten coverversjoner av Velvets "Waiting For The Man", Katzenjammer Kids' "Quick Joey Small" og NY Dolls-låta "Who Are The Mystery Train". Bonuslåter i forhold til originalen er singel-b-sidene "Johnny T" og "Come On Back". Liner-notes'ene er de samme som på Cranked Up Really High.

Bite Back

Wayne Barrett har overlatt mikrofonen til Eddie Garrity, Phil Rowland fra Eater sitter bakerst med stikkene, mens bassist Howard 'Zip' Bates (bass) og Maestro Mike Rossi pisker gitarstrengene. Gruppa kaller seg nå bare Slaughter, stilen er det man i dag ville kalt svinerock, og altså langt fra punkrock i attitude, selv om formen til tider kan forveksles.

Låtene mangler gnist, selv om de gjør et brukbart forsøk med "Hell In New York" og boogieballaden "East Side Of Town". Manglende listeplasseringer og slapp respons på UK-turnéen høsten '80, førte til at bandet gikk i oppløsning.

Gitarist Rossi danna seinere The Monsters med Bo Po Phoenix fra Dead Fingers Talk, for deretter å friste tilværelsen sammen med Glen Matlock og James Stevenson (Chelsea/Gen X), dog uten suksess. Han spilte også inn stoff sammen med ex-Heavy Metal Kids-sanger Gary Holton (jepp, han som vår egen Casino gjorde suksess med i '81-2).

Deretter han dro han til Statene og prøvde seg som skuespiller. I dag spiller han med Steve Jones i morobandet Usual Suspects, og gjør innimellom gjenforeningskonserter med Wayne Barrett på europeiske punkfestivaler. Der er det utsolgt hver gang!

Summa summarum:

Skal vi velge én skive, må det bli The Punk Singles Collection. Fordi den har flest låter og best låtutvalg, i tillegg til en tiltaltende historisk kronologi, informativt cover og masse info. Skal vi velge to, så slenger vi med Do It Dog Style også, den kompleterer samling nesten perfekt.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Liker du rock - liker du The Cult

(18.06.25) Solid rock med overraskende stødig trøkk!


Mark Perrys Alternative TV med Revolution

(16.08.01) Mark Perry - grunnlegger av den første og desidert viktigste britiske punkfanzina Sniffin' Glue i '76 - er ute med et nytt album med sin gamle gruppe Alternative TV. Revolution er tittelen, og rommer både nytt og gammelt materiale.


TV Smith har beholdt kruttet

(12.07.01) (Oslo/PULS): The future used to be better, synger den tidligere Adverts-frontmannen TV Smith på en av sine nyeste låter. Vel, nåtida e'kke så verst den heller. Iallefall ikke da mannen holdt sitt grep over de frammøtte på Nyx midti fellesferien. Vi fikk bekrefta at han fremdeles husker tekstene på både gamle klassikere og nye og kanskje framtidige sådanne.


TV Smith: - Savner den opphissende punkstemninga

(03.07.01) Han sto for et av punkrockens mest gylne øyeblikk med singelen "Gary Gilmore's Eyes" i 1977, og har i alle åra etterpå vært trofast mot seg sjøl og det mange vil oppfatte som punkens grunnidé. Utover på 90-tallet har han produsert en rekke kritikerroste skiver og mange har venta på at han for alvor skulle etablere seg som en av britenes fremste protestsangere. Aldri inntulla i slagord eller marxisme i motsetning mange til hans forløpere, gir han ansikt til de mange ofre for britenes nådeløse liberalisme under og etter Margareth Thatchers kastrering av velferdsstaten på øyriket. Førstkommende tirsdag stiller han på scenen i Oslo for aller første gang. PULS har prøvd å komme litt nærmere denne uvanlige vanlige Smith.


TV Smith: Useless - The Very Best Of

(25.06.01) USA benytta sommeren under 200-årsjubileumet for sin egen uavhengighet i '76 til å gjenninnføre dødsstraff etter ti års avbrudd. Gary Mark Gilmore - en tilfeldig dobbeltmorder - ble således den første amerikaner som ble overlagt henretta av myndighetene 17. januar 1977 i Draper State Prison, Point Of The Mountain, Utah. Saken vagte stort oppstyr verden rundt hele halvåret før eksekusjonen. Blant annet med to mislykka sjølmordsforsøk av hovedpersonen, som noe feilaktig hadde blitt dømt som seriemorder. Han vant mye sympati, og før han ble tatt av dage av fire rifleskudd, sa han seg villig til å donere bort det ene øyet sitt for videre transplantasjon. Det var denne siste delen av historien som fascinerte en britisk punkrocker - TV Smith og hans The Adverts - til å skrive en spekulativ og surrealistisk sang om hvordan det måtte være å våkne opp på sjukehuset og oppdage at man så ut gjennom øya til en morder. Låta - "Gary Gilmore's Eyes" - ble en en særs fengende suksess og gikk inn på 33. plass på de britiske hitlistene 27. august samme år, før den klarta helt opp til 16.plass tre uker seinere. Låter sett gjennom øya på unge punkrockere gjennomsyra singellistene hele høsten '77 og popmusikk var definitvt ikke bare intetsigende klisjéer lenger.


The Saints: I'm Stranded
The Saints: Eternally Yours

(20.06.01) The Saints var Australias viktigste bidrag til punkrevolusjonen for 25 år sida. Etter å ha starta opp i Brisbane som Kid Galahad & the Eternals allerede i '73, ble det imidlertid ikke skikk på sakene før to år seinere da bandet skifta navn til The Saints. Nå er endelig de to klassiske albumene fra '77-8 igjen tilgjengelige via britiske Captain Oi!


TV Smith fra The Adverts til Oslo

(14.06.01) Vokalist TV Smith fra et av de virkelig klassiske og britiske '77-punkbanda - The Adverts - kommer til Oslo og rockeklubben Nyx i Storgata tirsdag 10. juli. The Adverts, mest kjent for Top 20-hit'en "Gary Gilmore's Eyes" fra august '77, i tillegg til klassikere som "One Chord Wonders" og "No Time To Be 21", ble oppløst for over tjue år sida, men TV Smith har vist seg som en konstant produktiv artist både med TV Smiths Explorer's og som soloartist i ettertid. Dette er TV Smiths aller første opptreden i Norge.


The Cult: Beyond Good And Evil

(10.06.01) Med videoen "Rise" og dette albumet skal The Cult ifølge vokalist Ian Astbury bli et lydangrep mot, og et alternativ til den vrikkemusikken som Coldplay og andre for tida teppebomber markedet med. Ingen kan være uenig i at det er et angrep med mye lyd denne gangen, men hvorvidt The Cult lenger er viktig som et alternativ, er et langt åpnere spøsmål. Astbury og gitarist Billy Duffy gjør sitt første album sammen siden 1994, har fått med seg gamlekompisen Matt Sorum på noe som på mange måter har dratt dem tilbake der de befant seg på slutten av 80-tallet: I skjæringspunktet mellom metall, boogie- og sørstatsrock.


Ramones og Pistols til R'n'R Hall Of Fame?

(28.05.01) Ramones, Sex Pistols, Patti Smith Group, Talking Heads, Boston og Tom Petty & the Heartbreakers leder an som mulige kandidater til å bli valgt inn til neste års utvidelse av Rock and Roll Hall Of Fame. Grunnen til at disse nå er aktuelle er at en artist ikke kan velges inn før det har gått 25 år sida vedkommende gjorde sine første innspillinger.


Broken Bones: Dem Bones

(21.05.01) Gitarist Tony 'Bones' Roberts var engang drivkrafta i Stoke-bandet Discharge, gruppa som satte stardarden for hardcorebegrepet for resten av århundret. Etter Discharge gikk han seg vill i metalcore med Broken Bones, som her har fått nyutgitt albumene Dem Bones og Decapitated.


Div. Art.: Farewell To The Roxy

(20.05.01) The Roxy Club i London var fra desember '76 til april halvannet år seinere den desidert viktigste springbrettet for nye og unge punkband til å vise seg fram, og overveldende mange debuterte da også her. Det mest kjente Roxy-albumet - The Roxy London WC2 - med Adverts, Buzzcocks, Wire og X-Ray Spex, kom som en oppsummering av det første kullet Roxy-artister det første halvåret, mens dette albumet oppsummerer den andre perioden fram mot årsskiftet '77-8.


Liliedugg: Sannhetens Voktere

(16.05.01) Flere markante størrelser i norsk rock kom ut av post-punkbandet Liliedugg, som hadde sin storhetstid for tjue år siden. I en eksklusiv nyutgivelse har de her samla det meste som det er verdt å huske bandet for, noe som inkluderer EPen , LPen og noen ekstra live-kutt.


Lydon: - Eminem er vår tids Sid Vicious

(14.05.01) John Lydon - engang det personifiserte samfunnstrusselen gjennom rollefiguren Johnny Rotten - gir Eminem ros for tekstene sine og sammenligner hans framtreden i underholdningsbransjen med en moderne Sid Vicious. Dog med mer selvrespekt og større fokus.


The Roxy Club, London WC2, Gigography 21/12/76-24/4/78

(09.05.01) The Roxy Club, Convent Garden, 41-43 Neal Street, London WC2 (tel. 836 8811): Open every night except Fridays during January, From 1st of February open 7 nights a week, Free membership. Open 8.30 p.m. to 2 a.m. Admission fee varies (normally £1), Free admission on non-group nights during January. Used to be a gay London nightspot in Covent Garden called Shageramas, Andy Czezowski converted the club into London's first live punk rock venue called The Roxy.


Kafka Prosess: Ingen Fattige, Ingen Rike (LP)

(25.04.01) Tyske Skuld Releases har samla alle de gamle Kafka-utgivelsene, plussa på noen uutgitte og presenterer her en hel LP med et av Oslos ledende hardcoreband fra midten av 80-tallet. Gledelige gjehør med låter som "Mentalt Ute Av Balanse" og andre hits fra Blitz' barndom.


The Cult med ny skive i juni

(23.04.01) Beyond Good And Evil er tittelen på det nye Cult-albumet, som slippes i juni. De gamle goth-rockerne Ian Lindsay - aka Astbury - og Billy Duffy har funnet tlbake til trommisen de brukte da de var på sitt største på slutten av 80-tallet - nemlig Matt Sorum, som i mellomtida huskes fra Guns N'Roses - og som etter mange liker å tenke på som norske Matt Sørum fra Orderud-land.


John King: Human Punk

(22.04.01) Mest kjent for triologien Football Factory, Headhunters og England Away, er John King blitt kalt en Nick Hornby på steroider. En beskrivelse som er både lettvindt og upresis. Forskjellen mellom Hornby og King ligger først og fremst i klassebakgrunnen, dernest at King er en ekte insider og drepende god som deltakende observatør. I Human Punk dreier det seg imidlertid ikke om fotball, men om oppvekst i utkanten av London med punkrock som den store referansen. Gjennom sine delvis selvutleverende utviklingsrammer fra 1977 til 2000, skaper King et meget viktig bidrag til å forstå den generasjonen som ble født på begynnelsen av 60-tallet og som opplevde skjæringspunktet mellom individ og felleskap aller tydeligst. Måten King får fram dette gjør boka til en av punkgenerasjonens mest gyldne øyeblikk i romans form.


Conflict: There Must Be A Better Way (The Singles)

(21.04.01) På vei til London fra Crass-konsert i Northampton i august 1980 tok jeg nattoget sammen med en gjeng gærne London-punkere. De klatra ut gjennom ett vindu og inn det neste i fart, lurte seg unna kondoktøren og fant generelt på mye kødd. Han ene het Colin og spilte i et band som het Conflict. Året etter livedebuterte de og den første skiva deres kom i '82. Utover hele 80-tallet kom de til å spille en større og større rolle på anarko-hardcore-scena i UK, i det de gradvis overtok etter Crass som ideologiske pådrivere i bevissthetskampen mot den kalde krigen, Thatcher og dyreforsøk. Her har de samla alle 7"erne sine i ukronologisk rekkefølge.


The Vibrators: The BBC Punk Sessions

(21.04.01) Selv om The Vibrators spilte tilnærma pur punk gjennom korte og konkrete R&B-låter med bust, ble de aldri helt akseptert av den harde kjerne punkere. Dette hadde sammenheng med at de tidlig i '76 var et langhåra pubrockband, som plutselig klipte håret og markedsførte seg som punkere, nærmest over natta. De fikk innpass på Punkfestivalen på 100 Club i september samme år, men ble slakta i fanzina Sniffin' Glue som en gjeng posører. Likevel framstår disse opptaka fra John Peel-sessions '76-8, som uvanlig friske, fengende og energiske punkrock-låter, som vekker masse minner, men også viser at mesteparten av materialet har tålt tidens tann.


Joey Ramone død

(16.04.01) Jeffrey Hyman, bedre kjent som Joey Ramone - vokalist i det første og viktigste amerikanske punkbandet, The Ramones - døde søndag kveld, 20.40 CET, av lymfatisk leukemi på Weill Cornell Medical Center i New York, 49 år gammel. Selv om dette ikke kom som noen overraskelse på de som har fulgt sykdomsutviklinga hans den siste tida, er vi ennå i sjokk og vantro over at en av våre største anti-helter og ikoner i den moderne DIY-rocken nå er borte for alltid.


TV Smith gjør opp status

(12.04.01) TV Smith fra '77-bandet The Adverts, har sluppet sitt nye album Useless på JKP Records, som drives av tyske Die Toten Hosen. Tyskerne er kjent for å ha hjulpet gamle helter tilbake i rampelyset og har mye av æren for gjenforeng av såvel The Boys som 999. TV Smiths album er fylt med 15 låter fra hele hans karriere, innspilt på nytt med Toten Hosen som backingband.


999: 999
999: Separates

(07.04.01) Oppkalt etter en setning fra The Clash-låta "London's Burning", definerte 999 seg sjøl som et annegenerasjons punkband i London i 1977. Tidligere hadde de vraka Clash-relaterte bandnavn som 48 Hours og The Dials, men fast bestemt på å gjøre hele Englands nødnummer til markedsfører av sin egen musikk, debuterte ex-Kilburn And The High Roads-gitarist Keith Lucas - aka Nick Cash - og de øvrige tre som support for The Jam på London-klubben Nashville 5. april og ga ut singelen "I'm Alive" på uavhengige LaBrittain Records på tampen av dannelsesåret. I 1978 kom begge disse albumene som det ennå spruter klassisk poppunkrock av.


Gamle helter på punkfestival i UK

(03.04.01) (Butlins Minehead/PULS): Selv om pinten kosta £2:80 og framsto som vann med ølsmak, ble dette en begivenhetsrik helg med en masse gamle band som samla seg utafor Minehead i Vest-England og fikk gamle punkere til å trekke på smilebåndet, snøre opp Doc. Martens'ene og poge løs av hjertens lyst. Folk som ikke var gamle nok til å få med seg hva som skjedde dengang, fikk seg flere sterke liveopplevelser av hva deres gamle helter kom opp med fra scenen.


Dee Dee Ramone: - Jeg var medlem av det argentinske kommunistpartiet!

(02.04.01) Mange stiller spørsmålstegn ved meninga med Dee Dee Ramones småpatetiske solokarriere. Jevnlig besøker han Oslo for å promotere soloskiver fylt av gamle Ramones- og Ramones-liknende låter, men uten Da Bruddas magiske tøtsj, og uten de store ambisjonene om å utrykke noe allment. Fyren er sliten, ja utbrent, og han er paranoid, som et resultat av for mange år på veien og på kjøret. I anledning 25 år med definert punkrock, var det likevel naturlig for PULS å ta en prat med personen bak punk-klassikere som "Now I Wanna Sniff Some Glue", "Blitzkrieg Bop", "Rockaway Beach" og "Chinese Rocks".


Generation X: K.M.D. - Sweet Revenge 1979 (LP)

(23.03.01) Britiske Generation X, med superposøren Billy Idol, aka William Broad i spissen, ga ut to klassiske punkalbum på slutten av 70-tallet. Denne skiva var tiltenkt som den tredje, og spilt inn et halvt år etter det Ian Hunter-produserte Valley Of The Dolls. Antakelig var det låter som "Dancing With Myself" og "Triumph" som dreiv bandet i studio såpass umiddelbart etterpå, for summa summarum er de beholdninga på dette mimremerket over et av bandene som sprang ut av Sex Pistols' following The Bromley Contingent.


Fra Drunk til blackout

(01.03.01) (Tromsø/PULS): De har antakelig spilt flere konserter i utlandet enn noen andre norske rockeartister, gutta i Drunk. Først og fremst fordi fire av fem i bandet turnérte non-stop på kontinetet med banda So Much Hate og Life, But How To Live It for et decennie siden. I dag har de ikke samme frekvens i inntjening og bruk av tyske Mark, men gjorde en gledelig visitt i Tromsø på by:Larm og drar på turné til Kanada til sommer'n. PULS gjorde et forsøk på å bli full med dem i Nordens Paris.


Charlie Harper: - Rod Stewart lærte meg å spille munnspill

(18.02.01) Han var "for gammal" til å være punker på allerede på slutten av 70-tallet, Charlie Harper. Det er kanskje derfor han har holdt på så lenge i ettertid også, for liksom å bevise at han ikke var en som bare hang seg på dengang. Selv om akkurat dét er lite trolig. I dag - 25 år seinere - er han en av ytterst få på sin alder som fremdeles flyr rundt med grønn punkesveis og skinnjakke, hopper opp og ned på scenen og kommer med "Police Are Fascists"-aktige utrop. Standhaftlig til det siste, det skal han ha og det står det faktisk stor respekt av. Han kunne sikkert ha valgt en mye mer konfortabel måte å gå alderdommen i møte på.


Johnny Rotten: - The only soul you'll get out of me is arse'ole!

(17.01.01) I år er det 25 år sida Ramones ga ut debutalbumet sitt i Europa og Pistols jobba seg den harde veien opp som liveband. Vi kan ikke la den viktigste musikkrevolusjonen det siste kvarte århundre og den virkelige almenngjøringa av femten minutter i rampelyset gå upåaktet hen her i PULS. Derfor vil vi kjøre flere retro- samtids- og framtidsartikler omkring temaet utover våren. Eksklusivt for våre lesere følger her den unike historien til David Thorpe, som våren '76 var en 19-årig collegestudent, og hyra inn det dengang relativt ukjente Sex Pistols til et party på Bishop Grosseteste College i Lincoln, UK.


The Cult: Best Of Rare Cult

(22.10.00) I sommer ga Beggars Banquett ut The Cults samlede singler fra 84-95. Nå følger selskapet opp med mer sjeldent Cult-materiale, og har i tillegg annonsert en større seks-CDers-boks seinere i vinter. Felles for brorparten av låtene og versjonene på denne skiva er at de ikke tidligere er utgitt i Statene. Stor sett dreier det seg om versjoner som bare har vært tilgjengelige for de mest ihuga Cult-samlerne, som manisk og konsekvent har kjøpt alt Cult har gitt ut av 12"ere, remixer, video-pakker og førsteopplag med limited edition-bonus-skiver. Kort sagt, hardcore-fansen.


Cult-konsert avbrutt

(15.08.00) The Cults opptreden for magasinet Maxim i forrige uke, ble en relativt kortvarig affære. Ryktene spredde fort og univiterte fans som invaderte eiendommen, nektet å forlate området. Situasjonen ble såpass uoversiktlige at bandet ble tvungetr til å avbryte showet sitt.


Ian Astbury: SpiritLightSpeed

(01.08.00) Ian Astburys første soloalbum overrumpla alle vi som hadde venta oss et nytt Cult-album etter fjorårets vellykka USA-turné. Men den gamle seremonimester har helt klart hatt godt av å skifte ut en sliten Billy Duffo med en inspirert makker i Masters of Realitys Chris Gross.


The Cult: The Singles 1984-1995

(01.08.00) Til tross for gjenforeningsturnéen i fjor, ser det ikke ut til at Ian Astbury og Billy Duffy klarer å lage enda en skive sammen (iallefall ikke i år), slik plateselskapet annonserte og håpa på. Derfor får vi nøye oss med en oppsummering av deres drøyt tiårige single-karriere så lenge.


The Cult spiller Diane Warren

(25.05.00) The Cult, kjent som 80-talls gother'ne The Death Cult, og før det postpunkerne The Southern Death Cult, gjør et forsøk på å rekke tilbake til rampelyset igjen. Ian Astbury og gjengen har nemlig spilt inn låta "Painted on My Heart" av Diane Warren som blir endel av soundtracket til den nye Nicolas Cage/Angelina Jolie- filmen "Gone in 60 Seconds".


The Cult gjenforenes

(16.04.99) Goth/metal-heltene fra det midtre 80-tall – The Cult – har bestemt seg for å begynne å spille igjen.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.