The Cult: The Singles 1984-1995

Til tross for gjenforeningsturnéen i fjor, ser det ikke ut til at Ian Astbury og Billy Duffy klarer å lage enda en skive sammen (iallefall ikke i år), slik plateselskapet annonserte og håpa på. Derfor får vi nøye oss med en oppsummering av deres drøyt tiårige single-karriere så lenge.


The Cult starta som Southern Death Cult i Bradford, Yorkshire i '81. De definerte seg som "positive punk" og hadde ambisjoner om å parre indianer-image og en mytisk forestilling om punk-samholdet fra '76/77.

Gruppa besto foruten Ian Astbury (som hadde oppholdt seg seks år i Canada) av Buzz aka David Burrows (gitar), Barry Jepson (bass) og Aky aka Haq Quereshi (trummer). Sistnevnte er seinere gjenkjent som Aki Nawaz i Fun-Da-Mental i tillegg til å ha remiksa og Transglobal Underground blant flere.

Southern Death Cult debuterte med 12" Fatman/Moya i desember '82 og ble gjennom sistnevntes tekstlinjer (Kids of the coca-cola nation/Are too doped to realise/Time is running out/ Nagasaki's crying out now) utropt til goth-rockens framtid og Bauhaus' etterfølgere i britisk presse.

Etter debut-albumet Southern Death Cult påfølgende år, skilte Astbury lag med resten, som starta Getting The Fear (seinere Into A Circle).

Astbury forkorta navnet til Death Cult og fikk med ex-Theatre Of Hate-gitarist og trommis Billy Duffy og Nigel Preston, i tillegg til bassist Jamie Stewart fra et annet gothband, Ritual.

Som en kuriositet kan det nevnes at Duffy før TOH såvidt hadde vært innom en sein utgave av det legendariske Manchester-punkbandet Ed Banger & The Nosebleeds sammen med Morrisey fra The Smiths (men ingen av dem bidro på Nosebleeds-klassiker'n "Ain't Been To No Musicschool" fra '77).

Uannsett, to ep'er og et album seinere ble Death Cult til The Cult, samtidig som kompet ble stadig streitere og mer og mer kommers-rocka, og vår reise i denne singelsamlinga kan begynne:

Det første jeg reagerer på er at de 19 sigle-A-sidene ikke er kronologisk redigert, men at vi istedet spretter fram og tilbake i tid mellom hvert spor. Alikevel vil jeg holde meg til den historiske rekkefølgen som singlene dengang forelå i.

DREAMTIME

Duffy og Astbury har under hele karrieren hatt en meget bra låtskriverkjemi seg i mellom, som resulterte i noen fantastisk fengende og tøffe låter. Som deres første The Cult-7" "Spiritwalker" (I will give you even, my body, Spiritwalker). Likeledes den neste, "Go West", med hookline som We can offer you everything er bevis for.

Da den dystre "Resurrection Joe" ble sluppet kun på single før andre-lp'n "Love", begynte jeg å miste interessen for bandet og fulgte dem nå bare perifert.

LOVE

Således brydde jeg meg ikke særlig om at Cult fikk en #15-hit med "She Sells Sanctuary" året etter, og heller ikke nå i etterkant kan jeg se at den kommer opp mot de to Dreamtime-singlene. Alikevel slår det meg hvordan listige Astbury skriver store kjærlighetstekster ved hele tida å benytte seg av indianer-myte-metaforer, for således å tekkes både kult-followingen og samtidig kommunisere med massene.

Ordinære "Rain" fulgte, og nådde nesten like langt opp på UK-listene. På siste 7" fra Love, "Revolution" roer de seg ned, men det hjelper lite på helhetsinntrykket fra denne perioden. Bandet ble stadig streitere, og skifta nå ut trommiser etter dagsformen.

ELECTRIC

"Love Removal Machine" fra albumet "Electric" åpna med noe som mest av alt likner Stones' "Start Me Up"-riffet, dog flere hakk tøffere og mer rufsete. Igjen er de blant de 20 øverste på UK-listene.

Bandet låt mer amerikansk og ved hjelp av Rick Rubin fra Def Jam, slo de gjennom med dette albumet i Statene som nådde #40. "Lil' Devil" er en tøff sak, stappfull av eldgamle rock'n'roll-triks og resirkulerte riff, og blir deres høyeste listeplassering i UK med 11.plass. Siste singlen fra albumet var "Wild Flower", enda en stødig riff-rocker, dog mer anonym enn forgjengerne.

SONIC TEMPLE

Med den fengende "Fire Woman" fikk det neste albumet drahjelp opp til 4.plass på de amerikanske listene. Gruppa var med ett "top of the world"!.

Matt Sørum (seinere Guns n' Roses) hadde tatt over stikkene og bandet nærma seg puddelheavy så mye som 80-tallet tillot, uten at det virka hverken kunstig eller teit. Gruppa hadde nå sparka det engelske managementet sitt og bosatt seg permanent i Los Angeles.

I lyriske og heavyballade-aktige "Edie (Ciao Baby)" viste bandet variasjon og dypde til å befeste sin posisjon. Astbury og Duffy slapp ytterrligere to singler ("Sun King" og "Sweet Soul Sister") fra albumet som skal vise seg å blir deres høydepunkt i karrieren.

Men suksess har også en b-side, denne gangen materialisert i både ukontrolert dopforbruk og interne motsetninger (hørt den før?). Innen de tok fatt på neste album "Ceremony", på den andre sida av 90-tallet, hadde hele kompet forlatt skuta og Astbury og Duffy måtte begynne på nytt.

CEREMONY

Forventningene var selvsagt skyhøye før neste album, og selv om "Wild Hearted Son" og "Heart Of Soul" er fengende, og greide nesten å klore seg fast på øvre halvdel av de britiske top100-listene en uke eller to, ble albumet Ceremony slakta og restopplaget gikk fort over på rea.

Ian og Billy hadde i tradisjon med stjerner som mister bakkekontakta, tatt over kontrollen av spakene i studio og resultatet ble en glattpolert, radiovennlig tungrock uten for mye særpreg.

I etterkant av albumet, slapp de promosinglen "The Witch", og tilbake med Eletric-produsent Rick Rubin på laget, lagde de her en mestelig og råtøff "poplåt" som er en av deres aller sterkeste. Soundet var modernisert og gutta hadde fått magien tilbake. Hvorfor den forble promosingel er stadig en gåte.

THE CULT

Med ny rytmeseksjon prøvde de to år seinere å friske opp minnene fra suksessen fem år i forveien. Singlene "Coming Down (Drug Tongue)" og "Star" er forsåvidt bra låter, men hjalp hverken albumet "The Cult" til heder eller verdighet, og salgstallene uteble igjen.

Nok en rytmeseksjon seinere slapp de i '96 "In The Clouds" og prøvde ved Bob Rocks hjelp å dra på seg hammen fra "Sonic Temple". Denne ble bare utgitt på sigle i Statene men da hadde Astbury allerde hoppa av turnéen.

Den påviser ogsåen unøyaktighet i denne samlecd'ens tittel, som jo er "Singles 1984-1995".

SPINAL TAP

Alt-i-alt; et bra tidsdokument over et bands vekst, fall og en Spinal Tap-aktig og forgjeves kaving etter etter gullformelen som glapp ett eller annet sted mellom heroinskuddet og den euforiske rusen. Jeg får finne fram fanzinene fra '82 og lese de gamle intervjuene en gang til, for å finne ut hva de prøvde å oppnå.

PS. Ryktene om et nytt Cult-album i år ble ytterligere svekket etter at Ian Astbury nylig ga ut solo-albumet "Spirit/Light/Speed", med ny låtskriver-makker. Og han har faktisk funnet tilbake til totempælen sin!

PS 2. Nå har plateselskapet annonsert at den neste Cult-skiva kommer i løpet av neste år.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Liker du rock - liker du The Cult

(18.06.25) Solid rock med overraskende stødig trøkk!


The Cult: Beyond Good And Evil

(10.06.01) Med videoen "Rise" og dette albumet skal The Cult ifølge vokalist Ian Astbury bli et lydangrep mot, og et alternativ til den vrikkemusikken som Coldplay og andre for tida teppebomber markedet med. Ingen kan være uenig i at det er et angrep med mye lyd denne gangen, men hvorvidt The Cult lenger er viktig som et alternativ, er et langt åpnere spøsmål. Astbury og gitarist Billy Duffy gjør sitt første album sammen siden 1994, har fått med seg gamlekompisen Matt Sorum på noe som på mange måter har dratt dem tilbake der de befant seg på slutten av 80-tallet: I skjæringspunktet mellom metall, boogie- og sørstatsrock.


The Cult med ny skive i juni

(23.04.01) Beyond Good And Evil er tittelen på det nye Cult-albumet, som slippes i juni. De gamle goth-rockerne Ian Lindsay - aka Astbury - og Billy Duffy har funnet tlbake til trommisen de brukte da de var på sitt største på slutten av 80-tallet - nemlig Matt Sorum, som i mellomtida huskes fra Guns N'Roses - og som etter mange liker å tenke på som norske Matt Sørum fra Orderud-land.


Slaughter & the Dogs: The Punk Singles Collection/Cranked Up Really High/Do It Dog Style/Bite Back

(23.04.01) Markedet renner over av nyutgivelser av gamle punkalbum om dagen, og britiske Captain Oi! er ikke snauere enn at de sender ut hele fire forskjellige Slaughter-utgivelser. Ikke lett å vite hva man bør kjøpe av dette, og hva man kan hoppe over. PULS vurderer de fire albumene opp mot hverandre og konkluderer, for Slaughter & The Dogs er definitvit et av de britiske punkbanda det er verdt å få med seg.


The Cult: Best Of Rare Cult

(22.10.00) I sommer ga Beggars Banquett ut The Cults samlede singler fra 84-95. Nå følger selskapet opp med mer sjeldent Cult-materiale, og har i tillegg annonsert en større seks-CDers-boks seinere i vinter. Felles for brorparten av låtene og versjonene på denne skiva er at de ikke tidligere er utgitt i Statene. Stor sett dreier det seg om versjoner som bare har vært tilgjengelige for de mest ihuga Cult-samlerne, som manisk og konsekvent har kjøpt alt Cult har gitt ut av 12"ere, remixer, video-pakker og førsteopplag med limited edition-bonus-skiver. Kort sagt, hardcore-fansen.


Cult-konsert avbrutt

(15.08.00) The Cults opptreden for magasinet Maxim i forrige uke, ble en relativt kortvarig affære. Ryktene spredde fort og univiterte fans som invaderte eiendommen, nektet å forlate området. Situasjonen ble såpass uoversiktlige at bandet ble tvungetr til å avbryte showet sitt.


Ian Astbury: SpiritLightSpeed

(01.08.00) Ian Astburys første soloalbum overrumpla alle vi som hadde venta oss et nytt Cult-album etter fjorårets vellykka USA-turné. Men den gamle seremonimester har helt klart hatt godt av å skifte ut en sliten Billy Duffo med en inspirert makker i Masters of Realitys Chris Gross.


The Cult spiller Diane Warren

(25.05.00) The Cult, kjent som 80-talls gother'ne The Death Cult, og før det postpunkerne The Southern Death Cult, gjør et forsøk på å rekke tilbake til rampelyset igjen. Ian Astbury og gjengen har nemlig spilt inn låta "Painted on My Heart" av Diane Warren som blir endel av soundtracket til den nye Nicolas Cage/Angelina Jolie- filmen "Gone in 60 Seconds".


The Cult gjenforenes

(16.04.99) Goth/metal-heltene fra det midtre 80-tall – The Cult – har bestemt seg for å begynne å spille igjen.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.