Kaos på by:Larm

(Tromsø/PULS): Vel ikke så dramatisk som overskriften antyder, på den første konsertkvelden på by:Larm 2001. Likevel rimelig kaotisk på den lille klubben Kaos i Tromsø, som bare har kapasitet på 99 personer iberegna personalet. Dermed blei dørvakta den mest utskjelte i lokalet, mens banda Propeller People, Lame Ducks og og Drunk blei tiljubla foran scenen.


Propeller People, Lame Ducks, Drunk / /


Robert Dyrnes, mannen bak Yellow Snow Records, blir ofte trukket fram når man diskuterer oppblomstringa i Tromsø på rockesida. Han er også en av drivkreftene på Kaos. Gjennom sine hyppige utgivelser og konsertarrangementer har byen etterhvert fått et nytt, ungt og stadig voksende miljø, som kan avlaste byen for ansvaret med statusen som den norske technomusikken sentrum.

- Get us out of this black hole, klagesang vokalist Mads Devik i Propeller People i det PULS ankom den lille klubben i ishavsbyen. Som om de håpa på at by:Larm var en reddende hånd som kom for å trekke dem opp av den mørke Tromsø-kjeller'n og ut i verden.

Energisk utadvendt og karismatisk klatra Mads opp på monitorene for å få et bedre skue utover forsamlingen. Bandet spiller en hybridform av prog og diverse 90-tallsformer, der den siste låta utmerka seg mest med et brukbart sug et svakt innslag av åpne metall-akkorder i "I've Been Around". En absolutt bra start på konserthelga her oppe.

LAME DUCKS

Mossegjengen Lame Ducks tilhører en ny generasjon punkere som mikser skatepunk og ska, på en tilforlatelig måte. I en og samme låt skifter de mellom off-beat gitarer og skanky sving til øsende Offspring-aktige refrenger! Originalt og med mye humor, fikk de publikum i bevegelse, selv om det var vanskelig å vite om du skulle skanke eller poge.

Dette er en meget krevende stil, og bandet hadde da også problemer med å få ska-beatet skikkelig til å svinge, da temposkiftene akselrerte i frekvens og hyppighet.

Off-beat partiene ble litt for stressa, og rytmene fant ikke seg sjøl nok. Innimellom satt off-beatet bedre og det hele rugga, men det er lett å gjøre den feilen å speede låtene når du er på scenen, med det trøkket og nervene og alt det der som tross alt er fraværende i øvelokalet.

Låtmaterialet framsto likevel som overbevisende, og bandet sto fram som et vellykka crossover-prosjekt. Om gutta ble slitne mot slutten, veit jeg ikke, men de siste låtene "Mathilda" og "Oblivion", virka midre stressa og ska-rytmene skingte heftigere.

DRUNK

Drunk er langt fra nykommere, og de tilhører heller ikke den nye generasjonen punkere. Med røtter tilbake til Molde-bandet Bannlyst tidlig på 80-tallet og den aller første norske hardcore-bølgen. Således litt malplasert å sette dem opp på by:Larm, men et viser forhåpentligvis at hardcorescenen også begynner å bli tatt på alvor, paradoksalt ti år etter at norske band i denne sjanger'n hadde sin storhetstid.

Dengang dreide mye seg rundt Life...But How To Live It og So Much Hate. Opp av ruinene etter disses bortgang steg først 49 Crash, som ble til Drunk, og ga ut en rekke EPer for tre-fire år sida.

Diverse omstendigheter har gjort sitt til at aktiviteten har blitt trappa noe ned de siste åra, men bandet har nå samla seg og har en Canada-turné på trappene i kjølvannet av en CD-utgivelse der borte.


DRUNK: You never freeze when you're Drunk! ( )

De åpna med "One In A Million" og det var vanskelig å få med seg at de ikke har spilt mye sammen i det siste. Rytmeseksjonen låt tett og presis, dynamikken hele bandet i mellom er påtakelig og likheten til Life... er fortsatt påfallende. Ikke så rart når gitarist Roger Andreassen fremdeles står for låtskrivinga og framstår som en slags maestro i arrangeringa.

Låtene veksler mellom det nakne pulserende og øsende harde, til tiden krydra med intrikate partier som gir assosiasjoneer til jazzstrukturer, og andre steder faktisk enkelte streif av gamle Crass.

De spilte endel nye låter som "Fortune Teller", "Crocodile Tears", "Hell To Pay" og "Trick Or Treat", men vi ble også servert en skrudd versjon av Box Tops-hit'en "Letter", samt versjoner av utgitte låter som "Hate Song" , "Without A Warning" og avslutninga "Tomorrow". Sistnevnte var det nærmeste vi kom metall denne kvelden, for min del. For da Farout Fishing dro gang, stakk jeg opp til klubben Strøket for å konsolidere Ian Senior.

Intervju med Drunk følger i løpet av dagen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Drunk: The Company Tie

(01.12.04) Ikke la deg lure av deg harry bandnavnet. Drunk har nemlig levert en av årets tøffeste norske rockeskiver.


by:Larm programmet på plass

(22.01.03) Det er nå snaue tre uker til årets by:Larm sparkes i gang i byen hvor det hele startet i 1998. Trondheim blir invadert av et unikt mangfold av norske talenter, samt alt som kan krype og gå av bransjemennesker. Det utskjelte seminaropplegget er nå klart, og ledelsen har tro på at årets program blir det mest interessante i by:Larms historie.


Et skråblikk på by:Larm 2002

(11.03.02) (Kristiansand/PULS): Så var tidenes femte by:Larm unnagjort. Fra torsdag formiddag til søndag morgen herja den norske musikkbransjen Kristiansand. På dagtid har man deltatt på mer eller mindre uinteressante debatter på seminardelen av By:Larm, mens det på kveldene/nettene har florert med mer eller mindre talentfulle band og artister fordelt på 14 spillesteder i sørlandets hovedstad.


Drunk i canadisk navnestrid

(09.08.01) De Oslo-baserte hardcore'rne Drunk drar om en drøy uke over Atlanter'n for en 12-konserters turné i Øst-Canada, nærmere bestemt delstatene Ontario og Quebec. Hvis de drar lenger vestover kan de risikere å bli saksøkt av et Vancouver-band med samme navn.


Drunk anbefales hvorsomhelst, nårsomhelst!

(31.05.01) (Oslo/PULS): Det er svært sjeldent man får oppleve et band som bare blir bedre og bedre for hver eneste konsert slik tilfellet er med Oslos desidert beste hc/pønk/pop/emo-orkester Drunk. Som oppvarming hadde de utagerende unge menn i Drygolin blitt dratt ut i dagslys.


Pøbelrock-festival i Trondheim

(11.05.01) Onsdag i neste uke arrangeres Pøbelrock på UFFA-huset i Trondheim. Stilmessig går det fra rolig emorock, via boogierock og melodisk punk til aggresiv hardcore, der Backstreet Girls, Drunk, JR Ewing topper billetten blant de norske deltakerne. Fra det store utland gis det plass til brasilianske Jason og Halmstad-bandet Lack Of Zodiak.


by:Larm 2002 til Kristiansand

(02.05.01) Så ble det Quart-byen Kristiansand som stakk av med seier'n i kampen om å markere by:Larms fem-års jubileum neste år. I konkurranse med de andre kandidatene Drammen, Bodø, Halden og Lillehammer, ble byens erfaring med denne type arrangementer trukket fram. Quart-festivalen ble således tungen på vektskåla.


Bergen arrangerer by:Larm-nachspiel

(07.03.01) Til helga går Bergensklubbene Garage, Agora, Hulen, Kvarteret og USF sammen om å arrangere nachspiel etter årets by:Larm i Tromsø. Bergen som arrangerte Larmen i fjor, med mye fokus på lokale band, er misfornøyd med den tilsvarende profilen i år.


Fra Drunk til blackout

(01.03.01) (Tromsø/PULS): De har antakelig spilt flere konserter i utlandet enn noen andre norske rockeartister, gutta i Drunk. Først og fremst fordi fire av fem i bandet turnérte non-stop på kontinetet med banda So Much Hate og Life, But How To Live It for et decennie siden. I dag har de ikke samme frekvens i inntjening og bruk av tyske Mark, men gjorde en gledelig visitt i Tromsø på by:Larm og drar på turné til Kanada til sommer'n. PULS gjorde et forsøk på å bli full med dem i Nordens Paris.


by:Larm 2002 til Drammen?

(28.02.01) Avgjørelsen faller ikke før om et par uker, men flere norske byer har kasta seg inn i kampen om å få arrangere neste års by:Larm. I Tromsø i helga la bransjen igjen et estimert beløp på opp mot 7 mill., og slike tall gjør selvfølgelig arrangementet ettertrakta for norske småbyer.


Cato Salsa imponerte

(25.02.01) (Tromsø/PULS): Denne kvelden ble tilbrakt på Driv i lag med et igjen varierende antall publikummere. Bandene i kveld var Magnet, St.Thomas and The Magic Club, Lorenzo, 5:56, Cato Salsa Experience og Floora. Uheldigvis fikk jeg ikke med meg Floora, men de jeg i ettertid pratet med sa at det var veldig kult.


Reverend Lovejoy og Ian Senior er best live!

(24.02.01) (Tromsø/PULS): De spiller helt forskjellig musikk, men har en ting til felles: Låtene deres kommer mye bedre til sin rett i direkte overførte konsertsammenhenger enn de gjør i digitalt overførte studiotapninger. Ikke bare publikums nærvær, men også det faktum at de har fått låtene inn under huden, er forskjellen på framførelsene av låtene de ga ut hhv i fjor høst og i vinter.


Pornobransjen: Plateselskapene må utnytte nettet!

(24.02.01) (Tromsø/PULS): - Vi putter unge og naive i kompromitterende situasjoner og melker dem tørre. Sånn sett har vi mye til felles med platebransjen. Det var knytta store forventninger til den britiske pornokongen Al Needhams foredrag på by:Larm. En desperat musikkbransje satt derfor lydhør og ydmyk under innlegget som forsåvidt ikke kom med mye nytt, med med den samme formaningen som bransjen har fått mye av fra publikum og endel artister det siste året. Denne gangen snakket noen imidlertid inn i et øre som selskapene er villige til å høre på.


by:Larm i gang

(23.02.01) (Tromsø/PULS): Med 578 innlosjerte delegater fra ymse avgreininger i bransjen har startsskuddet gått for det fjerde by:Larm. Dette treffpunktet som etterhvert har fått status som musikkbransjens store årlige fesjå, fyller nesten hele Tromsø sentrum. Pakka inn med en bråte seminarer og paneldebatter om hva, hvordan og hvorfor ting skjer i musikk-Norge. I tillegg spiller minst 94 band og artister her, i denne byen som med rekordfart har vokst fra å være et fiskevær med 94 innbyggere for 110 år sida, til i dag å romme drøye 40.000.


Drecker og Molvær vertskap i snøhule

(31.01.01) Under årets by:Larm i Tromsø vil bl.a. Anneli Drecker og Nils Petter Molvær bidra under årets bestillingsverk, Global Tempera. Sammen med musikere fra USA, Tuva og Tunisia skal de bryte musikalske grenser og knytte globale bånd.


Mange band klare for by:Larm

(02.01.01) Hele 87 artister er allerede klare for årets bransje-kongress i by:Larm-regi, som i år går for seg i Tromsø. 22-25. februar. I tillegg til band og DJs blir det debatter og seminarer for, om og av musikkbransjen, der Atlanticgrunnlegger Ahmet Ertegun er innleder.


Atlantic-grunnlegger til by:Larm 2001

(16.11.00) By:Larm blir til neste år lagt til Nordens Paris, altså Tromsø og går av stabelen 22-25. februar neste år. Som hovedinnleder for bransjedebatten har arrangørene invitert 77 år gamle Ahmet Ertegun, også kjent som grunnlegger av Atlantic Records, og er således en av få gjenlevende av de opprinnelige gründerne i den amerikanske platebransjen.


Lyst på spillejobb under Bylarm 2001?

(12.10.00) Bylarm arrangeres neste år i Tromsø. Programmet settes i november. Om du og/eller bandet ditt har lyst på spillejobb haster det med andre ord å sende demo/lydmateriale/info til rette vedkommende.


Forførende Bel Canto

(12.02.99) Anneli Drecker og Nils Johansen vært to av Norges beste scenekunstnere i over ti år, og har ikke mista et snev av kredibiliteten på veien opp. Konserten på Rockefeller bekrefta den høye posisjonen.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.