
Pornobransjen: Plateselskapene må utnytte nettet!
(Tromsø/PULS): - Vi putter unge og naive i kompromitterende situasjoner og melker dem tørre. Sånn sett har vi mye til felles med platebransjen. Det var knytta store forventninger til den britiske pornokongen Al Needhams foredrag på by:Larm. En desperat musikkbransje satt derfor lydhør og ydmyk under innlegget som forsåvidt ikke kom med mye nytt, med med den samme formaningen som bransjen har fått mye av fra publikum og endel artister det siste året. Denne gangen snakket noen imidlertid inn i et øre som selskapene er villige til å høre på.
- Jeg bruker halve dagen til å se på rasshøl, og resten av dagen til å prate med dem. Al Needham la inn sjarmgiret ovenfor den fulle salen på Rica Ishavshotell i Tromsø i går.
Needham har bakgrunn fra mannfolkblader som Mayfair og Men Only, men har de siste seks åra jobba med å etablere porno-siten sexclub.co.uk på nettet.
- Ikke mange trodde at det var mulig å tjene penger på den måten, men i dag går de med overskudd. Pornobransjen tar inn 65% av omsetninger på nettet i dag. I tillegg vokser bladfloraen i vår bransje også.
![]() AL NEEDHAM: - He didn't inhale, but did she swallow? ( ) |
En kjapp håndsopprekning viste at flertallet av de frammøtte hadde benyttet seg av Napsters nedlastningsmuligheter, men likevel bruker de samme folka store summer på å motarbeide og bremse en utviklingen til noe som ikke lar seg stoppe. Han mente at musikkindustrien hadde et mye større marked enn pornoen, og således hadde mye bedre prognoser for inntjening.
- Pornoidustrien var trengt opp i et hjørne, og ble tvunget ut på nettet, sa Needham, og la til at platebransjen er i omtrent samme situasjon nå. - Dere må handle nå, før det er for seint. Hvis ikke er jeg redd det kan bli dere endelikt.
- Hvis jeg blir hekta på en låt og vi høre den, må jeg i dag først gå i en platebutikk som fører tittelen. Hvis de ikke har den, må jeg tråle bruktbutikker og messer, kanskje annonsere i ukesvis hvis den er vanskelig tilgjengelig. Omsider finner jeg den kanskje på et samlealbum med 40 andre artister jeg ikke er interessert i. Hva gjør jeg da? Jo, jeg går inn på nettet og laster den ned i løpet av fem minutter! Hadde jeg vært nødt til å betale en dollar for den, hadde jeg gjort det gladelig.
Platebransjen tror at de vil miste markedsandeler hvis de ikke bremser spredninga av musikkfiler. Det er feil. Det er ikke slik at hvis en artists musikk blir lasta ned 10.000 ganger fra Napster, så synker platesalget hans tilsvarende. Det øker faktisk. Fordi interessen rundt artisten er voksende, stiger også platesalget. Oppmerksomhet avler alltid mer oppmerksomhet!
Del på Facebook | Del på Bluesky