TORE O. SANDVIK: Konvergens bla, bla, bla ( )
TORE O. SANDVIK: Konvergens bla, bla, bla ( )

by:Larm i gang

(Tromsø/PULS): Med 578 innlosjerte delegater fra ymse avgreininger i bransjen har startsskuddet gått for det fjerde by:Larm. Dette treffpunktet som etterhvert har fått status som musikkbransjens store årlige fesjå, fyller nesten hele Tromsø sentrum. Pakka inn med en bråte seminarer og paneldebatter om hva, hvordan og hvorfor ting skjer i musikk-Norge. I tillegg spiller minst 94 band og artister her, i denne byen som med rekordfart har vokst fra å være et fiskevær med 94 innbyggere for 110 år sida, til i dag å romme drøye 40.000.


Den høytidelige åpninga ble foretatt av Tromsø-ordfører Hermann Kristoffersen, som på vanlig politikkervis prata varmt om hvordan byen higa etter å hente inn kompetanse fra bransjen. Han reklamerte selvfølgelig med Tromsøs unike utelivsmiljø, og ville ikke legge seg opp i hva folk gjorde privat - bare de ikke la byen i ruiner - men passa også på å reklamere med de mange russerne som byen hadde å tilby. Forøvrig kalte han det ikke for by:Larm, men foretrakk den lokale varianten: hus:Hælvete.

Dette leda oss over til neste taler, Tore O. Sandvik, statsekretær i Nærings- og Handelsdepertementet. Det er ikke vanskelig å forstå hva en skal legge i hans nærvær, når en ser på de siste års stigende internasjonale fokusering på norsk musikk. Hva som er Næringsdep'ets intensjoner her, blir likevel litt ullent når mannen begynner å prate om utviklinga fra Samuel Morses oppfinnelse av telegrafen og fram mot dagens konvergens (sammensmelting) av kommunikasjon.

Men relativt betegnende at Regjeringa i fjor sendte Kulturminister'n, mens de i år sender oss en statssekretær i Næringsdep'et! Til neste år tropper vel halve UD opp, hvis flere norske etablerer seg i UK!

Han burde vel heller legge fram en plan som kunne gjøre bransjen til et satsningsområde også når det gjelder rekrutering på aldersbestemt nivå, men her gjelder det som i resten av den markedsliberalistiske verden, nemlig å putte minst mulig inn og istedet bare vente på avkastninga.

Vi ser jo dessverre ikke mange synlige tegn fra det offentliges side til å ville gjødsle på det lokalt nivå i dag. Her kunne vi lært endel av f.eks. svenskene, som legger forholdene til rette for spillesugen ungdom. For de eksporterer da vitterligen også mere musikk enn oss!

BRANSJEN I PANELDEBATT

Deretter inntok bransjen podiet for å snakke om det de kan, nemlig seg sjøl. Praten dreide seg temaer som at det selges 400 norske platetitler her hjemme hvert år, mens svenskene og danskene kan vise til 2000 titler; hvorfor?, og kan kvoteordninger på radiostasjonene bidra til økt salg av norsk musikk?

Vi er inne i et generasjonsskifte, de gamle artistene selger bare 1/5 av hva de gjorde for ti år sida, mens de nye ikke har etablert seg, får vi høre. Salget av norsk musikk går ikke ned, det går opp, men det er bare ikke nordmenn som kjøper den lenger, og selskapene er heller ikke norske (eller norskavdelinger av de store), påpekte andre.

Hvorvidt det koster dobbelt så mye å selge halvparten av det vi solgte for ti år sida, er det relevant, så lenge selskapene bare satser på det de tror selger. Problemet er vel heller at det er for få Claes Olsen'er og Per Eirik Johansen'er, dvs. folk som har teft og er genuint opptatt av musikk, og for mange BI-utdanna pølseselgere!

Hvordan skal Universal klare å få fram et Kings Of Convenience, hvis de ikke tør satse på ting som ligger utafor risiko-grensene for egen investeringskapital? Kanskje de burde samarbeide tettere med trendanalysefirmaer som Bengal Consulting og eksterne rådgivere som Geelmuyden.Kiese?

Vi har hørt disse debattene gjennom hele 80- og 90-tallet. Dessverre er det stort sett de samme folka som gjentar seg sjøl nå også, men innsikten ser ikke ut til å bli større med åra, bare noen bekreftende erfaringer rikere.

Her i Tromsø skal det være debatter helt til søndag. Hvis jeg kommer over noen mer interessante enn denne, skal jeg avgi rapport. Hvis ikke holder vi oss til konsertene - og muligens noen bandintervjuer.


Del på Facebook | Del på Bluesky

by:Larm programmet på plass

(22.01.03) Det er nå snaue tre uker til årets by:Larm sparkes i gang i byen hvor det hele startet i 1998. Trondheim blir invadert av et unikt mangfold av norske talenter, samt alt som kan krype og gå av bransjemennesker. Det utskjelte seminaropplegget er nå klart, og ledelsen har tro på at årets program blir det mest interessante i by:Larms historie.


Et skråblikk på by:Larm 2002

(11.03.02) (Kristiansand/PULS): Så var tidenes femte by:Larm unnagjort. Fra torsdag formiddag til søndag morgen herja den norske musikkbransjen Kristiansand. På dagtid har man deltatt på mer eller mindre uinteressante debatter på seminardelen av By:Larm, mens det på kveldene/nettene har florert med mer eller mindre talentfulle band og artister fordelt på 14 spillesteder i sørlandets hovedstad.


by:Larm 2002 til Kristiansand

(02.05.01) Så ble det Quart-byen Kristiansand som stakk av med seier'n i kampen om å markere by:Larms fem-års jubileum neste år. I konkurranse med de andre kandidatene Drammen, Bodø, Halden og Lillehammer, ble byens erfaring med denne type arrangementer trukket fram. Quart-festivalen ble således tungen på vektskåla.


Bergen arrangerer by:Larm-nachspiel

(07.03.01) Til helga går Bergensklubbene Garage, Agora, Hulen, Kvarteret og USF sammen om å arrangere nachspiel etter årets by:Larm i Tromsø. Bergen som arrangerte Larmen i fjor, med mye fokus på lokale band, er misfornøyd med den tilsvarende profilen i år.


by:Larm 2002 til Drammen?

(28.02.01) Avgjørelsen faller ikke før om et par uker, men flere norske byer har kasta seg inn i kampen om å få arrangere neste års by:Larm. I Tromsø i helga la bransjen igjen et estimert beløp på opp mot 7 mill., og slike tall gjør selvfølgelig arrangementet ettertrakta for norske småbyer.


Cato Salsa imponerte

(25.02.01) (Tromsø/PULS): Denne kvelden ble tilbrakt på Driv i lag med et igjen varierende antall publikummere. Bandene i kveld var Magnet, St.Thomas and The Magic Club, Lorenzo, 5:56, Cato Salsa Experience og Floora. Uheldigvis fikk jeg ikke med meg Floora, men de jeg i ettertid pratet med sa at det var veldig kult.


Reverend Lovejoy og Ian Senior er best live!

(24.02.01) (Tromsø/PULS): De spiller helt forskjellig musikk, men har en ting til felles: Låtene deres kommer mye bedre til sin rett i direkte overførte konsertsammenhenger enn de gjør i digitalt overførte studiotapninger. Ikke bare publikums nærvær, men også det faktum at de har fått låtene inn under huden, er forskjellen på framførelsene av låtene de ga ut hhv i fjor høst og i vinter.


Pornobransjen: Plateselskapene må utnytte nettet!

(24.02.01) (Tromsø/PULS): - Vi putter unge og naive i kompromitterende situasjoner og melker dem tørre. Sånn sett har vi mye til felles med platebransjen. Det var knytta store forventninger til den britiske pornokongen Al Needhams foredrag på by:Larm. En desperat musikkbransje satt derfor lydhør og ydmyk under innlegget som forsåvidt ikke kom med mye nytt, med med den samme formaningen som bransjen har fått mye av fra publikum og endel artister det siste året. Denne gangen snakket noen imidlertid inn i et øre som selskapene er villige til å høre på.


Kaos på by:Larm

(23.02.01) (Tromsø/PULS): Vel ikke så dramatisk som overskriften antyder, på den første konsertkvelden på by:Larm 2001. Likevel rimelig kaotisk på den lille klubben Kaos i Tromsø, som bare har kapasitet på 99 personer iberegna personalet. Dermed blei dørvakta den mest utskjelte i lokalet, mens banda Propeller People, Lame Ducks og og Drunk blei tiljubla foran scenen.


Drecker og Molvær vertskap i snøhule

(31.01.01) Under årets by:Larm i Tromsø vil bl.a. Anneli Drecker og Nils Petter Molvær bidra under årets bestillingsverk, Global Tempera. Sammen med musikere fra USA, Tuva og Tunisia skal de bryte musikalske grenser og knytte globale bånd.


Mange band klare for by:Larm

(02.01.01) Hele 87 artister er allerede klare for årets bransje-kongress i by:Larm-regi, som i år går for seg i Tromsø. 22-25. februar. I tillegg til band og DJs blir det debatter og seminarer for, om og av musikkbransjen, der Atlanticgrunnlegger Ahmet Ertegun er innleder.


Atlantic-grunnlegger til by:Larm 2001

(16.11.00) By:Larm blir til neste år lagt til Nordens Paris, altså Tromsø og går av stabelen 22-25. februar neste år. Som hovedinnleder for bransjedebatten har arrangørene invitert 77 år gamle Ahmet Ertegun, også kjent som grunnlegger av Atlantic Records, og er således en av få gjenlevende av de opprinnelige gründerne i den amerikanske platebransjen.


Lyst på spillejobb under Bylarm 2001?

(12.10.00) Bylarm arrangeres neste år i Tromsø. Programmet settes i november. Om du og/eller bandet ditt har lyst på spillejobb haster det med andre ord å sende demo/lydmateriale/info til rette vedkommende.


Forførende Bel Canto

(12.02.99) Anneli Drecker og Nils Johansen vært to av Norges beste scenekunstnere i over ti år, og har ikke mista et snev av kredibiliteten på veien opp. Konserten på Rockefeller bekrefta den høye posisjonen.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!