Dylan-evolusjonens første fase systematisert

Denne boksen dokumenterer stegene på en overveldende måte. Alle som er interessert Bob, musikkhistorie, kreativitet, samfunnsgeografi, politisk historie og dets deja vu med vår samtid bør kjøpe den som førjulsgave for seg selv. Så viktig er den.

Dag Inge Fjeld Dag Inge Fjeld er partner i BTF Innsikt og foreleser på Høyskolen Kristiania innen markedsføring og reklame. Fjeld har også gjennomført kurset Bob Dylan: Tradisjonstolk og kulturspeil ved Universitetet i Oslo.

Det er snart gått 65 år siden Robert Zimmerman ankom Greenwich Village i New York som en viljesterk jødisk middelklassegutt fra Minnesota med et intenst ønske om å bli en ny versjon av landstrykermyten Woody Guthrie var kjent for. På litt under 3 år spiller han for et utsolgt Carnegie Hall som Bob Dylan.

22 år gammel er han blitt den ledende amerikanske visesangeren, med tekster som vekker oppsikt i sin flerdimensjonalitet. Bobs vei mot ære lykkes. Ferden er fascinerende i alle sine detaljer. Med den nye Bootleg Series-boksen får vi 9 timer, 4 minutter og 40 sekunders innblikk i denne ferden.

I den attende utgaven av Bootleg Series får vi følge denne utviklingen helt fra 1950-tallet gjennom opptak fra cafeer, improviserte spillinger, demoer, ikke utgitte spor og Carnegie Hall-konserten i sin helhet.

Etter å ha sett fjorårets biografiske film A Complete Unknown og på nytt tatt frem DVDen «No Direction Home» fra 2005, er denne nye boksen et skattkammer for å lytte seg gjennom Dylans første utviklingsfase.

Det er mye å gå inn. For å rekke å gjøre en vurdering innen rimelig tid, velger jeg å legge vekt på det politiske klima vi er inne i når Bob utvikler seg til å bli et ikon, og ikke minst det fristed for paranoia-forfulgte kunstnere som Greenwich Village var i denne perioden.

DEJA VU

I tillegg til de 8 CDene følger det med en 125 sider illustrert bok der historiker Sean Wilentz har skrevet svært godt om tiden vi er inne i, og Greenwich Village som et helt spesielt område. Den gir en oppfriskning av stemningen i USA, New York og miljøet i Greenwich Village på tidlig 1960-tall.

John F. Kennedy er innsatt som den yngste president i historien. Den kalde krigen er godt i gang, og snart får vi krisen omkring Sovjets utplassering av mellomdistanse atomraketter på Cuba. De verste utslagene av Senator Joseph McCarthys undersøkelser om antiamerikanske holdninger blant artister, skuespillere, regissører og manusforfattere hadde lagt seg, men etterlatt seg en svartelisting av artister som nektet å være angivere.

En av dem som fikk en form for yrkesforbud gjennom dette var Pete Seeger. I kjølvannet av senator McCarthy dukket det opp en organisasjon som kalte seg John Birch Society. Med dagens referanser kan man hevde at de var en kombinasjon av MAGA-bevegelsens ytterkant og QAnon-konsiprasjonene. I fullt alvor mente bevegelsens leder på slutten av 1950-tallet at president Dwight Eisenhower var en kommunistisk agent. Ikke rart den unge Bob så sitt snitt til å skrive en satirisk tekst om bevegelsens paranoia.

Selv om Joseph McCarthy var blitt diskreditert og John Birch Society var en raritet så var storkapitalen nervøse. Selvsensur og en sterk politisering av amerikansk populærkultur var ett resultat av femtitallets svært brede pensel i å male kunstnere som antiamerikansk. Før utgivelser av plater og før en opptreden på TV måtte juridisk avdeling gå gjennom materialet for å sjekke om det var noe som kunne støte disse miljøene. Lyder det kjent?

SENSUREN AV "TALKIN' JOHN BIRCH PARANOID BLUES"

Når Dylans andre album var klar for utgivelse i desember 1962 mente plateselskapets juridiske avdeling at denne låten ville bli en juridisk utfordring fordi JBS syn ble koblet til Hitlers.

Som artist med integritet var det krevende for Bob Dylan å utelate «Talkin’ John Birch Paranoid Blues» fra andrealbumet. Manager Albert Grossmann utnyttet situasjonen og fikk plateselskapet med på at dersom låta skulle trekkes, måtte plateselskapet komme med et par motytelser om å gjøre litt større endringer i låtene, samt slippe til en ny produsent. Satiresangen om JBS ble utelatt, og inn kom blant annet «Girl from the North Country» og «Masters of War». Pluss at Tom Wilson erstattet John Hammond som produsent.

Selv om JBS-sangen ble utelatt fra andrealbumet, forsvant den ikke fra Dylans reportoar. Et par uker før utgivelsen av «Freewheelin’» i mai 1963 var Dylan booket for å opptre på The Ed Sullivan Show. Der ville han fremføre «Talkin’ John Birch Paranoid Blues», men selvsensuren hos TV-selskapet slo til der også.

Dylan nektet å fremføre noe annet og marsjerte ut. Denne hendelsen ble viktig for Dylans renommé hos den gamle garde i Greenwich Village. Woody Guthrie og Pete Seeger hadde fått en verdig arvtaker. Den gamle garde hadde fått en ny fanebærer.

Dette poenget tror jeg er vesentlig for å forstå hvilket svik Greenwich Village-miljøet følte på når Dylan ble rocker. Depresjonen på 30-tallet, kampen mot Tyskland-sympatisører i mellomkrigstiden, isolasjonister, Nazi-Tyskland i 2 verdenskrig, Joseph McCarthy, og nå John Birch Society hadde krevd sine ofre. Når de på mirakuløst vis fikk en så talentfull og prinsipiell kunster som Bob Dylan på sin side må det ha føltes som om tidene endelig var i forandring i deres retning.

MEDICI-EFFEKTEN I GREENWICH VILLAGE

I historien om Robert Zimmermans transformasjon til Bob Dylan kan ikke betydningen av miljøet i Greenwich Village vektlegges nok. It takes a village.

Filmen «A Complete Unknown» illustrerer hvordan det bohemske miljøet i Greenwich Village ga inspirasjoner og en trygghet i Bobs utvikling av sitt talent. På The Gaslight Cafe, Cafe Wha? og Gerde's Folk City satt «portvoktere» og lyttet. Den lille gruppen av kjennere som ethvert talent må overvinne for å ha en sjans i det større markedet.

Ifølge Wilentz følgebok ble denne myteomspunnede delen av Manhattan befolket av «en samling av fremtredende politiske radikalere, modernistiske forfattere og kunstnere, samt alle slags ikke-konformister» fra tidlig forrige århundre. Området var fullt av alle slags kunstnere og levemennesker som brøt med det kommersielle og det pretensiøse i det rådende kulturelle paradigmet.

Etter andre verdenskrig ble dette forsterket ved at New York som by overtok Paris sin rolle fra mellomkrigstiden. "The streets and bars were full of writers and painters and the kind of young men and women who liked to be around them».

Slik området blir beskrevet i boksens historiebok er det interessant å koble til hva økonomisk historikere peker på av eklektiske betingelser for kreativitet og innovasjon: Det må eksistere et stort mangfold av alle slags uttrykk, livsstiler og opportunistiske forretningsfolk som ser muligheter.

PÅ UTKIKK ETTER INVESTERINGSOBJEKT

Renessansen i Firenze skapte kunstnere som Michelangelo og Leonardo da Vinci fordi bankfolk som Medici-familien investerte i dem. Det var ikke bare «… music in the cafés at night and revolution in the air» i Greenwich Village. Det var også forretningsfolkene på utkikk etter det neste store de kunne investere i. Spesifikt John Hammond på vegne av Columbia Records og CBS og Albert Grossman som var godt i gang med å bygge opp et management-konglomerat med utgangspunkt i visesangbevegelsen.

Det var ikke knapphet på visesangere som kunne synge og spille gitar i Greenwich Village. I dokumentaren «No Direction Home» fra 2005 skildres dette godt gjennom beretningene fra f.eks. Dave Van Ronk. Historikere har pekt på Dylans flerdimensjonale iscenesettelse som en viktig forklaring på at han ble artisten det ble investert i. Herunder den tydelige Guthrie-arven, med en teatralsk hjelpeløshet i sin opptreden som minnet om Charlie Chaplins «Landstrykeren». I tillegg hadde Dylan ofte morsomme og satiriske betraktninger som introduksjon til låtene. Publikum ler, lytter og møter begeistret opp igjen. I boksen hører vi flere eksempler på disse skarpe betraktningene som introduksjon til låter.

FØR GREENWICH VILLAGE

På den syvende Bootleg series-utgivelsen var det inkludert 2 opptak fra tiden før New York, henholdvis 1959 og høsten 1960.

Første CD i «Through The Open Window/ The Bootleg Series Vol. 18»-boksen starter med 5 innspillinger som må være de første som noensinne er gjort med Robert Zimmerman? Vi får et 37 sekunders utdrag fra låta «Let the good times roll» innspilt på selveste julaften i 1956. Låta er innspilt av duoen Shirley & Lee tidligere samme år.

Opptaket av «K.C. Moan» fra slutten av 1960 er interessant. Tradisjonslåta har et klassisk tema om fengselsinsatte som hører fløyta fra Kansas City Southern Railway og derigjennom får dagdrømme om flukt eller at løslatelse en gang.

På dette tidspunktet har Bob haiket seg til universitetsbyen Madison i delstaten Wisconsin. Byen har et miljø som minner om det bohemske Dinkytown i Minneapolis. Dinkytown representerer som kjent starten for Bobs lange prosess med selvstudier og ferdighetsutvikling innen «sosialt bevisst musikk».

Spor 5, 6, og 7 er opptak fra Madison som Danny Kalb har gjort. På dette tidspunktet har Kalb kommet lengre enn Bob i sin musikalske utvikling og vært i Greenwich Village for å lære av stedets autoritet; Dave Van Ronk.

Boksen gir oss et innblikk i - og et ganske «åpent vindu» - inn i Bobs utvikling og transformasjon til den Bob Dylan som veldig fort ble et ikon. Således er boksen også et godt innspill for alle talenter med store ambisjoner om å legge merke til hvor ordinært det høres ut når unge Bob fremfører sine låter.

I dag er det fascinerende fordi vi vet hvordan det gikk. Men den gangen, på starten av 1960-tallet, var det veldig mange andre som lå foran han i ferdigheter på gitar og munnspill. Kombinasjonen og iscenesettelsen var det som differensierte Bob.

BOB SOM STUDIOMUSIKER

På spor 26, disc 1 får vi en versjon av «I’ll Fly Away» med Carolyn Hester og Bob på munnspill. Det er disse Hester-innspillingene som gjør at produsent John Hammond inngår en avtale med Bob på vegne av plateselskapet. På disc 3 får vi innspillingen av «Midnight Special» med Harry Belafonte og Bob på munnspill. Dialogen med kontrollrommet i forkant av opptaket er også med. Dette er godbiter i boksen!

DAVE WHITAKER-OPPTAKENE

En sentral person i Dylan-historien er Dave Whitaker. Bob møter han i Minneapolis gjennom Bonnie Beacher. Det er Whitaker som gir Bob boken «Bound For Glory» og gir ham den retningen i livet som leder til Greenwich Village.

På disc 4 er Bob tilbake i Minneapolis og hjemme hos Dave. Bob forklarer inspirasjonen til låta «Tomorrow is a long time»: Suze har reist til Europa, han savner henne, venter, og her er en sang inspirert av dette, spilt i en Pete Seeger-stil. Låta ble plukket opp av Elvis Presley på midten av sekstitallet, og kom først ut på en samleplate med Bob i 1971.

Bob er altså tilbake til vennen som pekte han i retning av Woody Guthrie, og nå kan Bob fortelle om sin dialog med Woody om det siste verset av «This land is your land» - som ingen legger vekt på. Det handler om de mange skiltene hvor det står «Privat eiendom» som gjorde landstrykerlivet krevende for Guthrie. Men som han påpeker i det oversette verset, på skiltets bakside er det ingen formuleringer.

HARD RAIN

Bob fremførte «A Hard Rain's a-Gonna Fall» én måned før Cuba-krisen var en realitet, på en uformell visekveld i Carnegie Hall. Før det var den blitt fremført på The Gaslight Cafe hvor nestoren i miljøet; Dave Van Ronk ble overveldet og fascinert over at en artistisk revolusjon nå var på gang. Fordi låta er blitt så koblet til Cuba-krisen er det verdt å minne om dens kronologi og hva det forteller om den unge Dylans evner som tekstforfatter.

På disc 4 er det et opptak fra The Gaslight Cafe fra oktober 1962. Det står ikke noe mer spesifisert om dato, og publikum synger med. Kanskje er vi her midt inne i krisen, og lytter til allsang ved inngangen til Armageddon?

Året etter spilles sangen i Carnegie Hall, men uten noen introduksjon.

FRYKTEN FOR Å BLI KATEGORISERT

Det var kort vei fra å ha unnfanget en skisse av en sang til å fremføre den. 16 april 1962 fremføres «Blowin' in the Wind» for første gang på Gerdes Folk City. Bob introduserer låta slik: Italic:«This is uh... I wrote this one. This is uh... This is just sort of... I didn't actually write it, I just sort of recorded it. It ain't a protest song or anything like that, 'cause I don't write protest songs. That's something to be said for somebody... by somebody.»

Han har ferdig første og tredje vers. Melodien er svært lik «No More Auction Block», som var en tidlig afroamerikansk sang med utgangspunkt i slaveriet. Når han introduserer låta halvannet år etter i Carnegie Hall, så forteller han om en venn av en venn som ikke forstod meningen med sangen til tross for at han hadde utdannelse på master-nivå og nå skulle bli lærer.

Vedkommende trodde "the answer is 'to blow into the wind.'" … Now this guy's gonna be a teacher. He's got a master's degree.»

Veien lå åpen for Bob til å bli den store «protestvisesangeren». Men allerede våren 1962 hører vi hvordan han ikke ønsker å bli kategorisert slik og kommer opp med morsomme, men lite tema-relevante introduksjoner. Er det fordi han allerede da har kommet mye lenger i sine selvstudier?

Han flytter sammen med Suze Rotolo i januar 1962. Hun er bevandret i kulturfeltet og Bob får gjennom henne solid innføring i kunst- og litteraturhistorie. Samboerskapet og voksenopplæringen varer bare et halvt år før Suze blir sterkt insentivert av sin mor og søster til å reise for å studere i Italia.

Suze arbeidet i Congress of Racial Equality (CORE) når Bob møter henne første gang. Hennes foreldre er politisk radikale på venstresiden. Storesøster Carla er oppkalt etter Karl Marx. Den kunnskapsrike og vakre Suze må være drømmepartneren for den ambisiøse Bob. Men så var det utfordringen med søster og mor.

I sine memoarer skriver Suze: «They didn’t get along well and she felt I was better off without the lyin’ cheatin’ manipulatin’ bastard.» Samtidig som Bob kontinuerlig utvikler seg og tar inn ny inspirasjoner, må han forholde seg til Rotolo-familiens motarbeidelse. Kanskje, bare kanskje, er hans store antall sanger om sivile rettigheter og skråblikk om USAs politiske historie ment for dem? Selv er han på vei videre, og i den ferden kan han ikke bli låst i en kategori.

I juli 1963 er Bob med til de dype sørstatene for å bidra i en velgerregistrerings-kampanje blant svarte. Åpningssporet på disc 6 introduserer ham og refererer til «Blowin' in the Wind».

Dylan har nettopp forfattet «Only a Pawn in Their Game» som handler om drapet på rettighetsaktivisten Medgar Evers noen uker før. Dette er dristig, og det er også en måte å skrive seg ut av «We Shall Overcome»-kategorien som «Blowin' in the Wind» har plassert ham i ved å vektlegge det strukturelle, og at fattige hvite var like marginalisert som svarte. Et poeng om klasseperspektiv som kanskje også var rettet mot Rotolo-familien?

TIL SLUTT

Det er uendelig mye mer som kan skrives om «The Bootleg Series Vol. 18: Through the Open Window 1956–1963». Den er fin å spille gjennom etter å ha sett fjorårets «A Complete Unknown» for tredje gang. I tillegg ble boksen en god anledning til å se dokumentaren «No Direction Home» på nytt, hvor de drøfter det unike miljøet i Greenwich Village og Dylans første fase.

Denne boksen dokumenterer stegene på en overveldende måte. Alle som er interessert Bob, musikkhistorie, kreativitet, samfunnsgeografi, politisk historie og dets deja vu med vår samtid bør kjøpe den som førjulsgave for seg selv. Så viktig er den.

Kanskje den også kan fungere som gave til alle tenåringsdøtre som er blitt sjarmert av Timothée Chalamet i rollen som Bob Dylan? Da vil åpenbart oddsen være bedre for at dypere historiske referanser dukker opp som tidtrøyte på skjermen enn en influencer med sminketips.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Rough and Rowdy Ways world wide tour

(12.07.25) Bob Dylans sommer- og høstturné starter 25. Juli og avsluttes 25. november. I oktober stikker han innom Helsinki, Stockholm og København. Oslo står ikke på planen.


Et vakkert og romantisk bilde av Bob Dylan 1961-65

(14.12.24) Den hele og fulle sannhet om hva som skjedde i New York tidlig på 60-tallet? I hva som skulle vise seg å bli en skjebnetime for populærmusikken i minst et halvt århundre? Neppe. Men Dylan-fans vil elske disse to timene.


Live 1974: Et Dylan-puslespill anbefalt for de meget erfarne

(02.10.24) Bob Dylan har i mange år vært raus med å gi ut komplette bokser av turneer og uutgitt materiale fra ulike perioder av sin karriere. Opptakene fra 1974-turneen markerer et femtiårsjubileum det er verdt å bruke tid på for oss som er opptatt av den gåtefulle artisten.


The Complete Budokan 1978: Overpriset og deilig, gammel moro

(17.11.23) Av alt som kunne hentes ut fra Dylans skattkammer, valgte de ut noe fansen trengte aller minst. Og som de må betale mest for, over 3000 kroner for skarve 4 CD-plater. Men pent å høre på, det er det.


En sen kveldstime på kafé med Bob Dylan

(27.06.23) Dylan tolker sine egne sanger. Dette er deilig musikk, med til dels veldig omarbeidede arrangementer av sangene.


"Time Out Of Mind" uten noir-stemningen. Blir det bedre?

(24.01.23) Nå slippes den syttende boksen i Bob Dylans Bootleg Series. Det er «Time Out of Mind»-perioden vi skal få slippe dypere inn i. I 1997 var jeg 29 år og kjøpte TOOM på CD når det kom ut. Trykket på play og ble fascinert av et helt unikt lydbilde. 26 år etter er jeg nesten på samme alder som Bob Dylan var når han spilte inn dette albumet, med temaer som handlet om aldringsprosess og å ha en bevissthet omkring døden. Dylan var gammel da. Blir han yngre nå, med en remikset versjon av dette albumet? Og hva er egentlig poenget?


«Time Out Of Mind» i boks

(30.12.22) Jeg har smugtitta på «Fragments – The Bootleg Series Vol. 17». Bob Dylan.


Dylan: «Time Out Of Mind»-boksen kommer 27. januar

(21.11.22) Innspillingene foregikk i årsskiftet 1996/97. Mange mener dette er det beste Bob Dylan har gjort – ever.


Dylan i Spektrum: Fantastico!

(26.09.22) Har jeg noen gang hørt et bedre band? Kanskje. Men neppe.


Dylan - en kort forhåndsomtale

(25.09.22) I kveld spiller Bob Dylan i Oslo. Du får en fyldig rapport i morgen, men dessverre ingen nye bilder.


Nytt hovedverk i den litteraturvitenskaplige forskningen av Dylans tekster

(27.08.22) Det er mange kategorier Dylan-fans. Én av dem må være oss som får lyst til å sette oss bedre inn i andre temaer fordi vi ikke helt forstår hva Dylan synger om, eller at han kommer med referanser vi så vidt har hørt om. Da trenger vi et solid oppslagsverk. Professor emeritus i allmenn litteraturvitenskap, Erling Aadland, gir ut en slik bok nå. «Dylan og Diktet» er på 719 tettskrevne sider med omfattende analyser av hver strofe og intertekstualiteten i forfatterskapet. Professor Aadland regnes som den med lengst fartstid som Dylan-fortolker i Norge. Således vil nok «Dylan og Diktet» bli stående som et hovedverk i årene fremover.


«Blowin’ In The Wind» solgt for 1,8 millioner dollar

(11.07.22) En låt fra 1963 ble i går solgt på auksjon for rundt regna 16 millioner kroner.


På denne dag: Bob Dylan 81 år. Vi gratulerer!

(24.05.22) Vi feira Bob Dylans 80-årsdag så det sang. Men det er altså ett år siden, i dag. Ola Bog har skrevet et dikt i dagens anledning. Hvis du lurer på hvem De Aderton er, så er det altså den skandalepregede gjengen som sitter/satt i Svenska Akademin - de som ga litteraturprisen til Bob Dylan i 2016.


And the winner is: Ola Bog!

(08.12.21) I en konkurranse der De Luuxe-utgaven av Bob Dylans "Springtime In New York: The Bootleg Series Vol. 16 1980-1985" lå i potten har vi nå kåra en vinner.


Konkurranse: Dylans «Springtime In New York» ligger i potten!

(06.11.21) Har du en poet i deg? Nå har du sjansen!


Nå må vel Dylans første åttitallsperiode endelig bli legitim!?

(17.09.21) I dag slippes Bob Dylans «Springtime In New York: The Bootleg Series Vol. 16». 5 CD’er med nesten fire og en halv times spilletid.


Bob Dylan skjært til beinet – bass, vokal, munnspill

(26.05.21) Skal du gjøre en cover-LP omkring Bob Dylans katalog, kan du like gjerne gjøre det sånn som Steinar Raknes gjør det.


Hey, mister Dylan, et lite leilighetsdikt til deg

(24.05.21) Bob Dylan fyller 80 år i dag! PULS hyller ham med et nyskrevet dikt av Tom Stalsberg. Fotomontasjen er ved André Martinsen. Komponist: Kjell B. Larsen. I bandet: Kjell B. Larsen (gitar), Sveinung Hovensjø (bass), Bjørn Jenssen (trommer), Bugge Wesseltoft (orgel). Teknisk ansvarlig for å knytte tekst og musikk sammen: Vidar Øverli. Resitatør: Arild Rønsen.


Bob Dylans «budskap» - i 10 bud?

(23.05.21) Har det kanskje gjennom åra blitt skrevet for mange bøker om Bob Dylan? Svaret er ja. Og kom han noen gang ned til oss med noen steintavler?


Bob Dylan er snart 80 år

(23.03.21) 24. mai fyller Bob Dylan 80 år - og dagen skal selvfølgelig feires.


Phoebe Bridgers og Bob Dylan til topps i Nye Takter

(20.12.20) For 33. gang inviterte Nye Takter: Hvilke plater var kritikernes favoritter i 2020? Tradisjon, er svaret.


Kan popmusikk bli særlig vakrere enn Bob Dylans «Sweetheart Like You»?

(04.12.20) 4. desemberluka til Rønsen: Det er nesten uendelig mange å velge i. Men en av de aller fineste sangene Bob Dylan har signert heter «Sweetheart Like You».


Bob Dylan – vikla inn i blått

(04.10.20) Det er Bjørn Sundquist som ønsker velkommen, der han sittende resiterer Tom Roger Aadlands norske tekst til «It’s Not Dark Yet». Mektig.


Bob Dylan: Patriarkens triumf

(19.06.20) Things have changed. Et hardt regn faller over et USA i oppsmuldring. Og i tumultenes utkant, Bob Dylan, betrakteren og herolden, nasjonens riksskald, moden av år nå, men fortsatt underveis på den livslange ferden gjennom Desolation Row, vital som aldri før. Ikke en gåstol i mils omkrets. Ti sanger med en imponerende robust melodisk og lyrisk fysikk.


Bob Dylan i PULS

(13.06.20) Fredag 19. juni kommer det første «egentlige» albumet fra Bob Dylan på sju år. Hvorfor anmelder vi det ikke allerede nå?


Bob Dylan: I go only where the lonely can go

(12.05.20) 19. juni kommer et splitter pine nytt Bob Dylan-album. Nye låter. Forsmaken låter fortreffelig.


Bob Dylan – er han i ferd med å tømme lageret?

(19.04.20) Det er ikke verdenssensasjon hver gang Bob Dylan gir ut en ny låt.


Bob Dylan slipper ny låt om Kennedy-mordet

(27.03.20) En begivenhet, på så mange vis. Dette er første gang siden 2012 Dylan slipper en helt nyskreven låt – og det er ikke hver dag han «blander» seg inn i politikken.


Oh, Lord!

(03.11.17) Hva leverte Bob Dylan egentlig i de åra da han framsto som predikant? Veldig mye!


Dylan og religionen

(30.10.17) Nå må kristenfolket dempe seg litt, og nå snakker jeg om Bob Dylan.


Dylan bader seg i høstløvets glans

(05.04.17) Den strammest regisserte konserten jeg har sett med Dylan. Men jeg har sett ham bedre.


Lurer du på hva Dylan kommer til å spille?

(03.04.17) Hva spiller Bob Dylan i Spektrum? Her er setlista fra konserten i Stockholm lørdag 1. april.


Bob Dylan i slowfox og engelsk vals

(27.03.17) Ladies and gentlemen! Let me introduce, the crooner of all crooners, the Sony Music recording artist – Bob Dylan!


Bob Dylan og Donald J. Trump

(15.01.17) Ti låter du bør høre før Donald inntar Det hvite hus? TV 2 glemmer den viktigste.


Dylan from A to Z

(28.12.16) En murstein om Bob Dylans tekster. En gave til akademia.


Se Bob Dylan som tidenes aller beste crooner!

(23.12.16) Lille julaften - og det er på tide å ønske god jul. Her kommer en liten påminnelse, og et youtube-klipp du ikke vil gå glipp av!


Bob Dylan for 50 år siden - for en mann!

(25.11.16) Noen ganger kan rock være av verdenshistorisk betydning. Bob Dylan. Royal Albert Hall. 1966.


Bob Dylan til Nobelkonserten 11. desember?

(15.10.16) 10. desember mottar Bob Dylan Nobelprisen i litteratur i Stockholm. Dagen etter avholdes årets Nobelkonsert i Oslo.


Happy birthday, Mr. Robert!

(24.05.16) Bob Dylans behandling av Frank Sinatras songbook er creme de la creme.


Bob Dylan fyller 75 år! På Parkteatret i Oslo!

(19.03.16) 24. mai er ingen hvilken som helst dag! Da fyller nemlig Bob Dylan 75 år!


Roll on Bob

(11.10.13) Dylan før og etter – og klart best i andre akt.


Dylanesque

(10.09.12) For godt til å være sant? Nei. Helt sant. Bob Dylan.


Pål Ketil Botvar, Robert W. Kvalvaag, Reidar Aasgaard(red.)

(14.12.11) Hvor dyptgående er det fornuftig å intellektualisere Bob Dylan?


PULS hører på årets juleplater

(14.12.09) Når Bob Dylan, i sitt 69. år, gir ut ei reinhekla juleplate – da står vel kanskje ikke verda til påske? Feil. Nå er jula redda – i årevis framover.


Happy X-mas - med Bob Dylan!

(13.12.09) Når Bob Dylan, i sitt 69. år, gir ut ei reinhekla juleplate – da står vel kanskje ikke verda til påske? Feil. Nå er jula redda – i årevis framover.


Bob Dylan: Together Through Life

(04.08.09) Album nummer 33 fra veteranen over alle veteraner følger fint i sporene til "Modern Times", "Love And Theft" og "Time Out Of Mind". Og 68-åringen kan kanskje se tilbake på sitt beste tiår siden 60-tallet.


Bob Dylan med forsmak på nytt album

(31.03.09) Den 28.april kommer Bob Dylan med sitt nye album. Inntil videre kan du kose deg med den nye låten "Beyond here lies nothin`" helt gratis.


Pulitzer til Dylan

(08.04.08) Neida, Dylan har ikke påvist noen ny Watergate skandale. Han har derimot vunnet en Pulitzer i kategorien "Special Citation" som tidligere har blitt vunnet av storheter som John Coltrane, Thelonious Monk og Duke Ellington.


Programleder Bob Dylan i norsk radio?

(25.03.08) Hver uke er Bob Dylan programleder i amerikansk radio. Skulle det være så vanskelig å få det sendt på en norsk kanal?


Bob Dylan og Leonard Cohen til Norge

(11.03.08) Enda to legender utfyller kanskje et av tidenes beste norske konsertår. Markedet for konserter og festivaler er bedre enn på lang tid og står besøkstallene i stil til honorarene så kan det bli en spennende tid for musikkpublikummet.


Bob Dylan: Dylan (2 disc versjon)

(11.11.07) Nok en gang ramler det ut en samleskive med utdrag av Bob Dylans beste låter fra samlebåndet. En av de mest produktive artistene gjennom tidene har en backkatalog som er større enn de fleste. Låtene er like aktuelle i dag som noen gang, og de kommer som perler på en snor.


BIFF 07: I'm Not There

(28.10.07) Bergen internasjonale filmfestival inviterte til nordisk premiere på Todd Haynes’ film om Bob Dylans liv. Gjennom seks forskjellige skuespillere forsøker han å vise ulike sider ved folkesangeren som preget en hel verden og som har blitt kjent som stemmen for en hel generasjon.


Bob Dylan og Jack White sammen på scenen

(23.09.07) White sjokkerte publikum på Nashville’s Ryman Auditorium da han entret scenen under en Dylan konsert torsdag denne uken.


Dylan på det jevne (ja, det er mulig)

(03.04.07) (Oslo/PULS): Han er kongenes konge. Men også konger kan ha en middels dag på jobben. Bob Dylan i Spektrum våren 2007 var bra, for all del. Men ikke i nærheten av den konserten han leverte sist gang han befant seg i Oslo sentrum.


Legendarisk Dylan-film i ny utgave

(22.03.07) I år er det 40 år siden dokumentarfilmskaperen D.A. Pennebaker ga ut den klassiske Bob Dylan-filmen "Dont Look Back". Filmen følger Dylan på hans turné i England i 1965 og inkluderer blant annet møter med Joan Baez, Donovan og Alan Price fra The Animals. "Dont Look Back 65 Tour Deluxe Edition" slippes nå i en deluxe-utgave på dvd i april.


Dylan til Oslo igjen

(13.12.06) The Never Ending Tour er på vei til kongeriket igjen. 30. mars 2007 spiller Bob Dylan i Oslo Spektrum.


Dylan ut på veien igjen

(08.12.06) Bob Dylan planlegger en europaturnè i forbindelse med hans siste utgivelse "Modern Times". En rekke datoer er allerede annonsert, men foreløpig er ingen skandinaviske land med på lista.


Bob Dylan: Modern Times

(05.09.06) Jeg ser at dette albumet ofte omtales som del tre i en trilogi som begynte i 1997. Gjerne for meg - for "Time Out Of Mind", "Love And Theft" (2001) og "Modern Times" har mye felles. Men er det noe som tyder på at Bob Dylans neste album ikke blir nummer fire i rekka?


Nytt Dylan-album på vei

(14.06.06) ”Modern Times” er tittelen på det tispors-lange albumet som etter planen er å finne i butikkene den 28. august. Et visst hemmelighetskremmeri verserer rundt utgivelsen, men noen opplysninger har lekket ut.


Bob Dylan i gang med nytt album

(07.02.06) Dylan skal etter planen i studio i løpet av denne uka for å forberede utgivelsen av sitt første album siden 2001-utgivelsen "Love And Theft".


Historisk, Dylan!

(19.10.05) (Oslo/PULS): Hvilket privilegium det er, å leve samtidig med Bob Dylan. Tirsdag nådde hans Never Ending Tour Oslo, og det er bare å takke og bukke. Jeg har gjennom åra sett ham mange ganger, og opplevd både gode og mer tvilrådige stunder - men dette var way beyond all exptectations. En konsert som gjør terningkast seks til en vits.


The Times They Are A-changin'

(10.11.04) Jeg sitter med "Bob Dylan The Bootleg Series Vol.5" foran meg. Lytter til opptaket fra ”The Rolling Thunder Revue” fra 1975/76. Opplever en av tidenes mest markerte og betydningsfulle musikere på sitt beste. Jeg opplever nerve, friksjon, artikulasjon og instrumentsoppvisning av dimensjoner.


Ny offisiell Dylan-bootleg i mars

(19.01.04) Den sjette offisielle liveutgivelsen i Bob Dylans "The Bootleg Series" dukker opp i butikkene 23. mars. Utgivelsen byr på en 23 år gammel Dylan som nettopp hadde sluppet albumet "Another Side Of Bob Dylan".


Bob Dylan: Piano is the new loud!

(15.10.03) (Oslo/PULS): År etter år er han her, men å klare å selge ut Spektrum er Bob Dylan fremdeles kapabel til, selv på en småkald mandagskveld i oktober. Overraskelsene er sjelden store, utenom at han kanskje denne gangen var så rocka som han kanskje aldri har vært før.


Essensen av Bob Dylan

(14.10.03) Jada, han har kommet opp med det ene legendariske albumet etter det andre. Gjennom fire tiår, faktisk. Han befinner seg der oppe – sammen med The Beatles, Rolling Stones, U2 og R.E.M. Han skremte vettet av den amerikanske vise-bevegelsen (folk, på engelsk) da han fant det mer funksjonelt å plugge gitaren i en forsterker. Han har lagd ”The Times They Are-a-Changing”. Han har lagd ”Knockin’ On Heaven’s Door” – som yngre generasjoner bare kjenner gjennom den destruerte Guns ’n Roses-utgaven. Han er mannen bak ”Masters Of War”. Han har til og med ansvar for ”Blowin’ In The Wind”, den viktigste pasifistsangen som er skrevet.


Dylan: Hvem? Hva? Hvor?

(13.10.03) (Stockholm/PULS): Konserten varer i bortimot en halv time før noen i den store Globen får øye på han som synger. Gir Bob Dylan jamnt faen? Selvfølgelig gjør han ikke det. Han bare spiller sitt spill, et spill som alltid går ut på å være uforutsigbar - og innimellom kan det altså se ut som om han er fullstendig uinteressert: Globen-scenen er diger - foran bandet fins det godt om plass, for å si det forsiktig. Men vokalisten gjemmer seg et sted langt der bak i mørket. Det innebærer ikke at vi er i tvil om hvem som synger, for det fins virkelig bare én Bob Dylan. Hører jeg ikke til og med noe som ligner ”It’s All Over Now, Baby Blue”?


Martin Scorsese portretterer Bob Dylan

(21.05.03) Dokumentarfilmen "Bob Dylan Anthology Project" er underveis, med solide folk i sving bak i kulissene.


Hva kan vi, annet enn å si tusen takk - Your Bobness?

(08.04.02) Han er bare ikke sann. Det begynner riktignok å bli smått dagligdags at han besøker oss på sin everlasting tour. Poenget er at det er i ferd med å bli like dagligdags å mene at "denne gang gjorde han kanskje sin aller beste konsert"... Jeg så ham sist på Norwegian Wood, da han smilte om kapp med sola i Frognerbadet. Nå så 60-åringen ut som om han hadde gått på S.A.T.S. hver dag i mellomtida. Som hun sa det, hun som hadde havna på stolen ved siden av min: - Sjå kor søt han er, når han står og vrikker på kne...!


Dylan til Oslo 7. april

(22.01.02) Still on his everlasting tour: Nå er det spikra at Bob Dylan spiller i Oslo 7. april.


Bob Dylan ønsker borgerkrig

(18.11.01) "Another kind of masterpiece fra Bob Dylan", mener artikkelforfatteren. Dylan-eksperten Dag-Olav Sivertsen gjør seg noen betraktninger omkring Bob Dylans album av året, "Love And Theft" - og konkluderer med at mannen såvisst fortsatt er blant oss!


Bob Dylan: Love And Theft

(10.09.01) Bob Dylan har kjørt seg inn i et hjørne. Han har nesten slutta å skrive låter. I said tweedle dee & tweedle dum.


Ny Dylan-låt til gratis nedlasting

(21.08.01) 11. september kommer Bob Dylans nye album - Love and Theft - men allerede nå kan du laste ned en smakebit fra albumet og oppfølger'n til den fire år gamle og prisbelønnete Time Out of Mind.


Roskildefestivalen 2001: Øl, rock og onde vindmøller

(03.07.01) (Roskilde/PULS): Det var med store forventninger vi satt oss inn på den trange bussen på vei til København og Roskildefestivalen 2001. Jepp, der satt vi. Josse og Burn, klare for å bli rocka dritten ut av. Bussturen ned er - som alt annet - noe av greia. Der viser alle forventningene, følelsene og spenningene seg på forskjellige måter. Mens Josse satt dypt konsentrert med hodetelefoner og lange blikk ut av vinduet, satt Burn og rista og spant på hue mens han skravla vettet ut av alle som måtte befinne seg i nærheten. Sekkene våre var fullpakket, humøret var på topp, vi var i sannhet klare for en uke med musikk, øl, telt, vind, ukjente kvinner og menn, øl og jævlig god og billig mat, noe som sammen med diverse andre ting i stor grad er med på å skille Roskildefestivalen fra vår egen Quartfestival. Ingen vonde ord om Quarten eller dens arrangører, men ærlig talt, å ta betalt for overnattinger, pr person og pr telt...? Øl til 500 spenn kassa? I Roskilde betaler du 1000 kroner for billetten, ingenting for camping, ca 150 spenn for en kasse øl (litt mer på festivalområdet vel å merke) og maten er som sagt god og billig. Noe for enhver smak har de og, enten du er vegetarianer eller kjøtteter.


Dylan i Norge: From the west unto the east (Shall he be released any day now?)

(01.07.01) (Bergen & Langesund/PULS): Før konserten i Bergen, var Dylans beste konsert i Norge så langt fjorårets i Spektrum, (bortsett da selvsagt fra 2. konsert i Drammenshallen ’81). Konsertene i Bergen og Langesund viste en artist fremdeles fullt på høyden, dog manglet bandet den samkjørte tilstanden fra i fjor.


Dylans hus solgt på nettet

(25.06.01) Barndomshjemmet til Bob Dylan - eller rettere Robert Zimmerman - skifta eier for $94.600 eller 870.000 NOK på eBay.com før helga.


Mens vi venter på Dylan...

(25.06.01) Bob Dylan er over oss. I går spilte han i Trondheim, og snart står både Langesund og Bergen for tur. Vår mann tar seg til Nygårdsparken, og kommer selvfølgelig tilbake med fyldig rapport. I mellomtida kan du kose deg over hans opplevelser omkring feiringa av 60-årsdagen til Dylan, slik den fortonte seg Rockefeller i slutten av mai.


Dylans barndomshjem til salgs - på nettet!

(06.06.01) 60-års jubilanten Bob Dylans barndomshjem i Duluth, Minnesota er til salgs via Ebays auksjonssider. Fire-romsleiliigheten i 519 N. 3rd Ave. E lå i går på drøye 800.000 NOK, har utsikt over Lake Superior og kan relativt enkelt gjøres om til café eller museum, ifølge selger.


Slarkete Dylan-feiring

(26.05.01) (Oslo/PULS): Her inntraff dessverre bare to elektriske øyeblikk; to låter da alt stemte. Det var da Madrugadas Sivert Høyem var vokalist. Smått tragisk, fordi de som hadde gjort nesten alt forarbeidet var gjennomført gnistrende fra start til mål. Man finner antageligvis ikke noe bedre Dylan-band enn Respatexans.


Hva har Bob Dylan betydd?

(24.05.01) "Sort of what does Woody Guthrie mean to you’ and then try to find words." Disse ordene fra Dylan i ’63 rinner meg i hu når den gode Arild ber meg om å skrive noe om hva Dylan har betydd; da tenkte jeg omtrent dette, bare med et lite navnebytte da. I dag, 24. mai 2001, fyller han 60! For å komme til saken; jeg tror det mest fruktbare vil være å dele betydningen i 4 kategorier; tekstforfatter, komponist, sanger og utøvende kunstner.


Bob Dylan: Live 1961-2000 - Thirty-Nine Years Of Great Concert Performances

(20.04.01) Etter 22 år kommer endelig oppfølgeren til Budhokan: En live-utgivelse
som egentlig bare skulle utgis i Japan, men som selvsagt også er å få
kjøpt i resten av verden. Kun i begrenset opplag? Vi får se... Og da kan man jo umidelbart spørre seg: Er den like dårlig som Budhokan? Det er den definitivt ikke. Herved slutter sammenligningen: Dette er nemlig en samling av konsertopptak fra - så vidt jeg kan se - England og USA, over en 30-årsperiode. Budhokan er jo - som vi alle vet - opptak fra tre konserter i Japan '78. Og allerede her stusser jeg. Hvorfor er ikke noen av sangene han sang for noen få år siden i Japan, som ble kringkastet over hele verden, og også til dels utgitt på CDS, med? Den fremførelsen var jo glimrende og hadde klart hevet nivået på denne merkelige utgivelsen.


Dylan hemmelig gift

(12.04.01) Bob Dylan gifta seg i all hemmelighet med med en av kordamene sine - Carolyn Dennis - i 1986, og paret fikk datter'n Desiree Gabrielle Dennis-Dylan sammen. Ekteskapet ble hemmeligholdt for å gi Desiree en mest mulig normal oppvekst og Bob ble ikke engang oppgitt som faren på fødselsattesten.


Mayhem til Roskilde

(23.03.01) De norske blackmetal-ridderne Mayhem blir nå bekrefta som Roskilde-klare. Samtidig begynner de største navnene å falle på plass, noe som inkluderer både Bob Dyland, Neil Young, Nick Cave og Beck.


Dylan flørter med Justine Frischman

(06.10.00) Den gamle, kroknesa og kristna jøden - Bob Dylan - har etter fleres mening lagt an på Elasticas Justine Frischman. I alle fall har han invitert henne til helgas konserter på Wembley i London. Justine føler seg beæra, men har foreløpig måttet takke nei.


Om å titte på Dylans sjel

(20.05.00) Hvordan klarer denne mannen å være så tilsynelatende sint, med så mange blide og velmenende mennesker rundt seg? I et tilnærmet fullsatt Oslo Spektrum? Han har jo vært sint siden midten av 60-tallet - eller enda lenger, ifølge de som kjenner ham. Kanskje har han vært mer protesterende enn sint. Og protestere gjør han fortsatt, selv om han nærmer seg pensjonsalderen.


Les dagbok fra Dylans pågående USA-turné

(03.04.00) Trommeslager David Sanger fra Western Swing-bandet Asleep At The Wheel, som varmer opp for Dylan under den pågående USA-turnéen, skriver daglige rapporter på nettet. Les rapprotene her.


Dylan-billettene revet vekk

(31.03.00) Billettene til den eksklusive Bob Dylan-konserten i Danmark ble revet vekk - ett døgn før de ble lagt ut til salg... Utenfor Horsens Nye Teater tok fansen et stødig grep for ikke å bli lurt.


5 døgn i Dylan-kø

(28.03.00) 21. mai spiller som kjent Bob Dylan på et lite teater noen mil sør for Århus. Det legges ut kun 250 billetter, og i dag - 5 dager før billettsalget starter - kom førstemann med sovepose.


Dylan til Spektrum

(17.03.00) Bob Dylan spiller i Oslo Spektrum 19. mai.


Klassisk musikk til Dylan-tekster

(15.03.00) Den 62-årige John Corigliano har skrevet musikk til sju av Bob Dylans tekster. I morgen, 17. mars, skal de urframføres i New Yorks Carnegie Hall.


Dylan skriver filmmusikk

(25.02.00) Bob Dylan gjør sin første innspilling siden "Time Out Of Mind" (1997). Låten heter "Things Have Changed" og er skrevet for Michael Douglas kommende film "Wonder Boys". Den blir beskrevet som en ballade om umulig kjærlighet. Du kan selv lese teksten og laste ned låta her.


Polar Music Prize til Bob Dylan

(12.01.00) Årets Polar Music Prize tildeles Bob Dylan og den russisk-amerikanske fiolinisten Isaac Stern.


Et ufullendt essay om Bob Dylan

(26.11.99) Håvard Rems nesten to hundre sider lange essay om Bob Dylan har sine klare høydepunkt, men tryner i en avsluttende ti-tolv sider lang tolking av ”Ballad of A Thin Man”, en utlegning opphavsmannen høyst sannsynlig ville ledd seg fillete av. Ikke fordi den nødvendigvis er feil, men fordi Rem begir seg ut på nettopp det; å tolke Bob Dylan. Se på bildet til venstre, det er henta fra coveret som omslutter Dylans foreløpig siste meldinger til kloden – og det er definitivt ikke PULS-redaksjonen som har gjort bildet uskarpt.


Dylan på Detroit-klubb

(08.07.99) Bob Dylan er som kjent på farta sammen med Paul Simon. Her forleden hadde de fri, men Mr. Zimmerman ville spille... Dermed dukka han opp på en klubb i Detroit – for 1000 glade billettinnehavere.


Bob Dylan & Paul Simon sammen

(07.04.99) Bob Dylan og Paul Simon drar på felles turné i Statene. Dette blir første gang de to moderne legendene deler scene.


Dylan-evolusjonens første fase systematisert

(15.11.25) Denne boksen dokumenterer stegene på en overveldende måte. Alle som er interessert Bob, musikkhistorie, kreativitet, samfunnsgeografi, politisk historie og dets deja vu med vår samtid bør kjøpe den som førjulsgave for seg selv. Så viktig er den.


Hypnotiserende Destroyer

(14.11.25) Dan Bejar og hans seks mann sterke lag åpner overraskende sterkt. Vi lar oss fort fange i den hypnotiserende stemningen og det detaljrike lydbildet. Konserten som helhet fremstår dynamisk og innholdsrik, og gir lyst til å gå i dybden på de sju albumene vi fikk smakebiter fra.


Snille zombier vil redde verden

(13.11.25) «We all know love is stronger than hate, but that isn’t very metal, so instead we say: Don’t get bitten by the wrong ones!» - klar tale fra Dr. Dead, leder for en gjeng med levende zombier som tilfeldigvis ser mer ut som ghouls - demonio necrófago, som det så fint heter på spansk. Gjenferd er så kjedelig ord, synes jeg.


Siste skrik fra Florence + The Machine

(12.11.25) Du vet den følelsen du får når noen setter seg ned med deg og vil ha en prat. Stemmen senkes, tempoet roes, og hvert ord kommer med en tyngde som får deg til å rette deg litt opp i stolen. Du vet at dette blir alvor. Sånn er det hver gang jeg hører på Florence + The Machine – også på det nye albumet "Everybody Scream", Florence Welchs sjette studioalbum så langt i karrieren.


Spidergawd - noen bedre?

(12.11.25) Livemusikk blir knapt bedre enn dette. Spidergawd, uansett format, er en fryd å se og høre. Kanskje er de Norges beste rockeband akkurat nå?


Sombr - indie-pop/rock-stjerne?

(11.11.25) Han headliner fredagen på Øya neste år. Hvor god er Sombr?