Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner

Tons of Rock: Gledelig gjenhør med Extreme

«When you turn 58, sitting down is like having a f*cking orgasm.» Nuno Bettencourt kan få sagt det. At mannen aldeles ikke ser ut som han er den alderen, snarere tjue år yngre, er hans egen feil. Det gjør heller ikke Gary Cherone, bare så det er sagt, det må være noe spesielt med vannet i Boston.


Extreme / Tons of Rock, Ekebergsletta / 27.06.24


I 1991 var jeg på ca. fire konserter, alle på Rockefeller. Raga Rockers, DumDum Boys, Munch – og Extreme. Hvorfor de var eneste utenlandske, husker jeg ikke. Det jeg derimot husker er at konserten var sjitbra og vel verdt de 72,50 jeg betalte (eller kanskje det var litt mer).

I motsetning til Judas Priest og Seigmen har jeg i grunnen ikke gledet meg så veldig til denne konserten. Ikke har jeg hørt noe særlig på dem de senere årene, og jeg tenkte kanskje at de ikke var like spreke som sist. Trettitre år er ganske lenge, tross alt.

Så kommer gutta på scenen, og Nuno begynner å spille gitar, og Gary begynner å synge, og dæven om ikke dette blir stort. Akkurat som Europe i 2022 og Billy i fjor, blir fordums helter som nye. Dette var ikke bare litt bra. Extreme anno 2024 er minst like bra som i 1991. Nå skal vi ikke glemme Pat Badger på bass og Kevin Figueiredo på trommer, for uten dem hadde det blitt – vel, ikke den konserten vi fikk.

Dog tror jeg at både jeg og resten av publikum hadde vært fornøyd med bare Nuno og Gary. Da de dro i gang med «More Than Words» fra «Extreme II: Pornograffitti» (1990) var det så massiv allsang at Gary knapt trengte åpne munnen.

Stort. Ikke bare stort, gigantisk. Jeg tør påstå at Nuno er den beste gitaristen jeg har sett hittil på festivalen. Hvilket fantastisk fingerspill! Det låt så vakkert og komplekst og jeg er kanskje bittelitt forelska i Extreme igjen. På vei hjem ble det fullt kjør med dem på øretelefonene, og selv om det låt veldig mye bedre live, var det absolutt ingen daterte skiver jeg hørte på.

Live er Extreme et sjukt energisk og sprekt band, og det var klin umulig å stå stille. Hjernen mente jeg burde dra til presseteltet og legge fra meg kamera så jeg fikk rocka skikkelig, hjertet mente at da ville jeg gå glipp av alt for mye av konserten.

Hjertet vant.

Fjorten låter fikk vi. Alt, alt, alt for lite. Dessverre er det lite sannsynlig at de kommer tilbake med det første. Med unntak av en konsert i Bergen i 2007, har de ikke spilt i Norge siden 1992. Litt større sjanser for at de spiller i England – og dette er faktisk et band jeg synes det kan være verdt å dra utenlands for. Jeg fulgte Ministry til Midtvesten i USA, Einsturzende Neubauten til København – og reiser gjerne på tur for å se Extreme igjen.

Noen som blir med?

Låtliste: It ('s a Monster) // Decadence Dance // #REBEL // Kid Ego // Fat Bottomed Girls (Queen cover) (Snippet) // Play With Me // Am I Ever Gonna Change // Hole Hearted // Midnight Express // More Than Words // BANSHEE // Flight of the Wounded Bumblebee // Get the Funk Out // RISE


Del på Facebook | Del på Bluesky

Tons of Rock: Gluecifer på sparebluss

(02.07.24) De spilte ikke direkte dårlig, men all energien var borte.


Tons of Rock: I Am Morbid som Morbid Angel

(02.07.24) I Am Morbid består av tidligere Morbid Angel-medlemmer David Vincent og Pedro "Pete" Sandoval, og speller Morbid Angel-låter som de skal spelles.


Tons of Rock: Bokassa - storslagent!

(01.07.24) Trioen på toget var godt fornøyd med årets festival. Da vi gikk av på Oslo S og satte kursen for shuttle bussene, fant vi raskt ut at i dag var trikk greia. «Alle skal se Bokassa!» Tydeligvis trosset festivalgjengerne både fyllesjuke og sol for å få med seg trønderne.


Tons of Rock: Batushka på slavisk liturgisk

(01.07.24) Noen band er mer morsomme å fotografere enn andre, enten fordi de har et forrykende energisk sceneshow eller fordi de er fryktelig teatralske. Sistnevnte spiller ikke nødvendigvis musikk jeg lytter til hjemme. Av og til skjønner jeg ikke hvorfor de er populære, for jeg synes musikken er intetsigende.


Tons of Rock: To syn på Empire State Bastard

(01.07.24) Tons of Rock er en fantastisk festival som dekker alt som kan krype og gå av rock- og metallgenre, og da sier det seg nesten selv at det finnes band man ikke liker. Eller ikke skjønner – og Empire State Bastard er en av dem.


Tons of Rock: Katatonia - vel verdt å vente på

(01.07.24) Svensk deathproggothmetall av ypperste klasse.


Tons of Rock: Palaye Royale – rockeposører som faktisk kan spille

(01.07.24) Sjøl kaller de seg «fashion-art rock band», og jeg må si meg enig. Hver av musikerne ser ut som de kommer fra vidt forskjellige genre, uten at det hindrer dem i å spille fletta av de fleste.


Tons of Rock: Motorpsycho gjør aldri en dårlig konsert

(01.07.24) Endelig har hobbyen «gåpåMotorpsychokonsert» begynt å nå 90-tallets nivåer. Nå kan vi telle én gang i fjor, en gang i 2022, jeg skal til Fredrikstad og se dem om et par måneder sammen med De Utvalgte på Gamle Fredrikstad Mekaniske Verksted, «Det siste værste», og nå på Tons of Rock.


Tons of Rock: ZZ Top - funksjonell gubberock

(30.06.24) Mellom Avantasia og ZZ Top rakk jeg en liten matpause med treforskergjengen. «Gubberock» var temaet, hvordan alle så så mye eldre ut før og hvordan faren hennes er knappe fire år eldre enn de to gjenværende i ZZ Top og hvor gamle var de egentlig da de var massive med «Legs», «Gimme All Your Lovin'» og «Sharp Dressed Man»? For da så de jo skikkelig gamle ut.


Tons of Rock: Sola skinner med Valentourettes!

(29.06.24) Valentourettes, as. Jokke skulle fylt 60 år i år, og da skal det feires. Ikke at Valentourettes trenger noen grunn til å ikke spelle, bare så det er sagt. Denne dagen feiret de konsert nummer 650. Få band kan skilte med å være like hardtarbeidende. Jokke er en nasjonalskatt og personlig synes jeg det er sjitkult at de holder arven hans i live som de gjør.


Tons of Rock: Historietime med SKYND

(29.06.24) Festivalens tredje dag startet med en historietime, om noen av de mer grufulle «true crime»-historiene som har skjedd de siste femti årene. Australske SKYND består av vokalist Skynd og multi-instrumentalisten Father, de har holdt på siden 2017. Jonathan Davis (Korn) er fan, og har vært med på en av låtene deres.


Tons of Rock: Tsjuder - dødmetall med vakre melodilinjer

(29.06.24) Dødmetall er ikke en genre jeg lytter til hjemme, dog setter jeg alltid stor pris på dyktige band live. Jeg hadde egentlig bare tenkt å få med meg litt av Tsjuder, men gitarmelodiene som rant gjennom «støyen» var så vakre at de trollbandt meg.


W.A.S.P. Gamle provokatører på sjarmoffensiv

(28.06.24) Åttitallet var fullt av heavy band som provoserte, ifølge de middelaldrende, kristne, hvite kjerringene i USA. Særlig W.A.S.P. var i deres søkelys. For veldig mange unge var provokasjonen et slags kvalitetsstempel – jo høyere de atale utyskene skrek, jo bedre måtte det per def være.


Tons of Rock: Sklitakling er på ballen

(28.06.24) Sklitakling er et festlig, relativt nytt band fra Bergen som speller høyenergisk, søplete poppønkerock.


Tons of Rock: Black Debbath på hjemmebane

(27.06.24) Det er ingen selvfølge at Tons of Rock åpnes av av Black Debbath. Rykter tilsier at de har spilt på 12 av ti mulige festivaler (også de som måtte kanselleres grunnet et virus). Personlig synes jeg de egentlig burde fått ros for å ha holdt ut med oss publikummere i alle disse årene. Jeg kan ikke tenke meg hvor grusomt vanskelig det er å stå der oppe, ha ansvaret for å vekke til live et hav av rockere på Ekebergsletta, og vite at festivalens fremtid står og faller på dem!


Tons of Rock: Māorimetall for massene

(27.06.24) Mitt første møte med Māori-rockerne i Alien Weaponry var da de spilte support for Gojira i Oslo Spektrum i 2022, og siden har jeg vært fan. Gleden var derfor stor da de ble annonsert på årets Tons of Rock.


Tons of Rock: Europe holder 40års jubileum med sine nærmeste venner

(27.06.24) Europe, as. Jeg er nesten fristet til å kopiere teksten fra sist jeg så dem, på Tons of Rock. Det er to år og tre dager siden.


Tons of Rock: Energiske Saxon

(27.06.24) Den minste hemmeligheten i verden er at det bandet jeg gleder meg mest til å se på årets Tons of Rock er Judas Priest. Da sier det seg nesten selv at Saxon også er ganske høyt oppe på prioriteringslista!


Extreme: Take Us Alive

(23.04.10) Take Us Alive er Extremes første liveskive. Innspillingen ble gjort i august i fjor, i Boston, Massachusetts - med andre ord på bandets hjemmebane. Det var her, i 1980-tallets Boston, at Extreme først tok form, for senere å bli verdenskjente for sin melodiøse, hårete og velspilte tungrock, og balladen ”More Than Words”. De musikalske kvalitetene til gutta har det aldri vært noe å si på – og å spille live, det kan de. Det denne liveskiva står og faller på er spillelista. Extremes fem studioalbum er ujevnt representerte, på godt og vondt.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.