Molvær Experience

Ut fra Kongsberg-konserten å dømme, fortsetter Nils Petter Molvær å komme opp med oppsiktsvekkende fine komposisjoner. Likevel: Mer enn låtene, er Khmer-suksessen spørsmål om et spesielt sound. Ja, rundt omkring på vår klode går titusener rundt og snakker om Khmer-soundet. Hvorfor? Fordi ingen andre låter slik – og fordi det låter noe så inn i helvete coolt.


Nils Petter Molvær/Khmer / /


Khmer er en type band der maskiner og teknologi spiller vesentlig rolle, men i bunn og grunn snakker vi om et ganske oversiktlig band. Gitar, bass, DJ, trompet – og to trommeslagere. Enda mer enn på plate, er herrene Per Lindvall og Rune Arnesen nøkkel til den helt fantastiske live-suksessen dette bandet vil nyte de kommende uker.

Khmer-lokomotivet

Trommeslagerne er stemplene i maskineriet som driver Khmer-lokomotivet framover. Bassist Audun Erlien er betydningsfull nok, men blir mest å betrakte som hovedansvarlig for at det ikke skjærer seg; mannen med oljekanna. Det samme er tilfelle med DJ Strangefruit; det er ikke så enkelt til enhver tid å høre hva han foretar seg, men han har uomtvistelig rytmisk, og ikke minst stilmessig ansvar.

Til høyre på scenen befinner Eivind Aarset seg, til enhver tid. Han er definitivt ikke mannen for de visuelle gitarhelt-eksessene, og har i Khmer dessuten hånd om så mye teknologiske duppeditter at han uansett ikke har tid til å befinne seg noe annet sted. Har han ikke også begynt å traktere en vocoder?

Tvillingbrødrene Molvær & Aarset

I går kveld oppdaga jeg forresten at Aarset og Molvær er blitt så samspilte at det innimellom er kul umulig å høre hvem av dem som spiller… Jo, det er sant - spesielt i partiene der trompeteren velger å legge ut disse snedige tostemmige greiene sine. Om det er han som har lagt lyden sin tett til Aarsets eller omvendt skal være usagt; temmelig likt låter det.

Jeg hadde den utsøkte gleden av å høre Miles Davis med septett (bl.a. Keith Jarrett) i Oslo, 1971. Khmer kommer ut som den overlegne vinner i sammenligning. Der Miles befant seg et sted mellom rock og frijazz, har Molvær pekt ut en mye stødigere kurs. Og framfor alt – Khmer er mange vektklasser tyngre. Den unge sunnmøring gir nok sine musikere atskillig mindre frihet enn hva Miles gjorde, men sånn må det være – i det minste på dette stadiet i hans karriere.

Khmer-disco

Sa jeg tungt? De presenterte bl.a. en helt ny låt, som ennå ikke hadde fått noen tittel – hvilken elektrisk utblåsning! Hvilket groove! Hvilken maktdemonstrasjon! De fortsatte med ”Dead Indeed”, som ventelig også vil dukke opp på det neste albumet. Det skal ikke hete ”Khmer II”! - men vil etter alt å dømme likevel bli betrakta som ”del II”. Det musikalske opplegg er stort sett det samme, men muligens blir det mer prega av harde beats – og det er kanskje mulig å håpe på en Leftfield-, Chemical Brothers- eller en Basement Jaxx-mix…?

Da timen er passert, finner noen glupe sjeler ut at det er på tide å reise seg. Endelig! Khmer i sin mest groovete form er disco! Jeg tok meg i dette, langt ut i de små timer, vel innlosjert på hip’e ”Nite Club” – der varierende artister snurra plater under navnet Jazid DJ Collective International: Store deler av Khmer-konserten - og da mener jeg sånn godt vel 50% eller noe deromkring – kunne rulla og godt over dette anlegget, umixa.

Dødshøyt & Klokkeklart

Lyd-maestro Persson skjønner tegninga, og skrur opp… og opp… og… Mot slutten er det dødshøyt, men lyden er klokkeklar. Regien er mesterlig, med det resultat at folket krever mer, mye mer. Persson får igjen får sitt stunt, og blir hoderystende tvunget til å logge seg på igjen. Vi får den tåredryppende vakre ”Platonic Years”. Men så er det jevnt slutt.

Vi har vært vitne til en musikalsk happening av de ytterst sjeldne. Det er så det nesten virker litt ”feil”, når Nils Petter tar mikrofonen og ønsker oss en fortsatt hyggelig festival - bare sånn som det, liksom: - Så må dere ha en fortsatt hyggelig festival. Ja, selvfølgelig skal vi det. Poenget er bare at det virker litt snålt, at Verdensstjerna der oppe står og snakker til oss som om vi hadde vært på dansefest i Tuddal.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Om å finne roen med Nils Petter Molvær

(10.09.24) Du kjenner det etter hvert legendariske albumet «Khmer»? Der går det tidvis hardt for seg. Samarbeidet Nils Petter Molvær har innleda med Alva Noto er nærmest det stikk motsatte.


Om å bli trollbundet av Nils Petter Molvær Quartet

(09.09.21) Siri Bjoner elsker Iron Maiden og "Senjutsu". Men så kommer plutselig Nils Petter Molvær Quartet forstyrrende inn i bildet. Det vil si - Nils Petter kommer som sent from heaven!


Nils Petter Molværs Fab Four

(30.08.21) Han har smertelig fått erfare at Covid-19 ikke er noen spøk. Men den musikalske formen er intakt og vel så det. Et fabelaktig flott album.


Fransk-norsk jazz-samarbeid i ultraklassen

(09.09.20) Nils Petter Molvær legger stadig nye planer. Denne gang gjennomføres planen til perfeksjon.


Musikk blir aldri flottere enn dette

(02.09.16) Det er strengt tatt umulig å konkurrere i musikk. Men i Nils Petter Molvær har vi en verdensmester.


Jeg gir meg over

(03.05.14) Lyden av Nils Petter Molvær. Lyden. Den er så ubeskrivelig deilig, at det nesten ikke er til å tro.


Stort hip'ere kan musikk vanskelig bli

(22.10.13) Når musikk blir pur velvære. Da faller mange ting på plass.


Nils Petter Molvær: Baboon Moon

(06.10.11) Han er snart like lett gjenkjennelig som Miles Davis var. Praktfullt.


Molvær - in a silent way

(06.11.09) Hvor mange artister kan du med hånda på hjertet si dette om: Jeg digger alt han har lagd! For meg er Nils Petter Molvær en av svært få i dette eksklusive laget. Men nå går det roligere for seg.


Lily Allen: Alright, Still

(20.10.06) En av de mest oppsiktsvekkende pop-debutene jeg har hørt på gud veit hvor lenge. Ikke fordi hun slo gjennom via MySpace, og altså gikk veien utenom platebransjen, men fordi denne jenta har et helt usedvanlig talent. Dette er faktisk party fra start til mål, og festen hun byr på er ikke daglig vare i et hvilket som helst borettslag.


Nils Petter Molvær: Er

(29.09.05) Siden Nils Petter Molvær leverte sitt bestillingsverk på Vossajazz på midten av 90-tallet og bearbeida det til det som skulle bli "Khmer" noen år seinere, har en av Langevågens store sønner gått gjennom ei musikalsk utvikling som har vært unik. Alle hans utgivelser har det vært knytta enorme forventninger til og etter noen der han ikke har innfridd 100%, så tar han med "Er" nok et langt steg i retning seg sjøl.


Nils Petter Molvær: Remakes

(18.04.05) Nils Petter Molvær er ikke blant dem som trenger så voldsomt med anerkjennelse får å vite at han har noe eget å fare med. Til tross for det er han nok ikke så veldig forskjellig fra oss andre han heller: Det skader ikke akkurat å få en rekke storheter fra inn- og utland til å "behandle" musikken din og komme opp med sine egne tolkninger av den. Det er det som har skjedd her, og det låter ofte strålende.


Nils Petter Molvær: Streamer

(06.09.04) Nils Petter Molvær har skifta plateselskap flere ganger de siste åra. Kanskje har det vært en indikasjon på at han stadig er på vei. Med musikken hans skjer det nemlig stadig nye ting og på hans første CD fullstendig på eget selskap - Sula, navnet på øya han kommer fra - møter vi Molvær i skikkelig livetapning for første gang. De som har vært på konsert med Molvær vet hvilken mektig opplevelse det kan være.


Blandede følelser for Molværs nye band

(31.05.03) En konsert med Molværs eminente band er ofte en tosidig opplevelse. Molvær evner på den ene siden alltid å samle svært spennende og dyktige musikere, mens han ikke alltid makter å innfri forventninger til fornying.


"Nye" Molvær overbeviste

(12.04.03) (Voss/PULS): Akkurat det samme som før, men helt forskjellig, sa Jan Garbarek i et forsøk på å beskrive musikken sin for noen år siden. De samme ordene kunne Nils Petter Molvær ha brukt om det han skulle bringe folket på åpningskonserten under årets Vossajazz. Forskjellig, men minst like tøft som før.


To tanker omkring Nils Petter Molvær

(20.07.02) Jeg har etter hvert utvikla et ambivalent forhold til Nils Petter Molvær. Forklaringa går sånn: 1) Bandet hans låter noe så inn i helvete bra. 2) Jeg har hørt det så mange ganger; derav konklusjonen: 3) Jeg får ikke lenger kick av å høre dette fantastiske bandet.


Nils Petter Molvær: NP3

(04.06.02) Dette låter så tøft at det er til å få brekninger av. Likevel er det nå på sin plass å avslutte dette fem år lange kapittelet. Trilogien "Khmer" (1997) - "Solid Ether" (2000) - "NP3" (2002) står som hvilken som helst påla i musikkhistorien. Men nå er det på tide å bevege seg.


Molvær på stumfilm

(06.07.01) (Kristiansand/PULS): Før i tida var kinosalen en av de viktigste arbeidsplassene for yrkesgruppa organister/pianister. Lyd i salen skulle man ha, selv om det ikke var mulig å frambringe den via lerrett & høyttalere. Hva gjør man så i 2001, når man vil vise en stumfilm? Man hyrer musikere, hva ellers?


Nils Petter Molvær: Recoloured - The Remix Album

(14.05.01) Samtidig som Nils Petter Molvær har vært interessert i og opptatt av hva produsenter, DJer og remixere har tilført ymse musikalske uttrykksformer, har så definitivt de nevnte "yrkesgruppene" også vært opptatt av hva Sulas store sønn har holdt på med i laboratoriet sitt. Derfor er denne utgivelsen med remixer av låter fra "Solid Ether" bare en naturlig forlengelse av denne nære forbindelsen. Det faktum at disse skulptørene fra ymse land på kloden har funnet fram til originale innfallsvinkler, understreker bredden og dybden i Molværs grunnlag.


Molvær i remix

(18.05.00) Tre remixer av låter fra Nils Petter Molværs ekstatisk vellykka "Solid Ether" er nå tilgjengelig på nettet via freetrax. Et helt "nytt" album - "Solid Ether Remixes" - kommer på Imprint/Universal til høsten. De tre låtene er tilgjengeliggjort for lytting, ikke nedlasting.


Nils Petter Molvær: Solid Ether

(02.05.00) Kongsberg Jazzfestival, 1999. Nils Petter Molværs band - den gang bare benevnt som "Khmer", oppkalt etter hans første solo-lp - holder hus i Idrettshallen. Stolene er klokelig fjerna fra lokalet. Undertegnede spår i konsertomtalen at hans neste studio-utspill kan komme til å selge 1 million. Med produktet i hånd dobler jeg innsatsen. Nils Petter Molvær er det mest betydningsfulle som har vederfaret norsk musikkliv i internasjonal sammenheng, i hvert fall etter at a-ha gikk til topps på Billboard. Jeg rangerer ham i så måte høyere enn Jan Garbarek. Garbareks største mesterverk, "Belonging", er tross alt først og fremst knytta til Keith Jarretts navn. Nils Petter Molvær er, som plateartist - med vidunderlig hjelp fra medmusikanter, bevares vel! - bare seg sjøl. Og takk for det. Tro meg, rundt omkring på kloden går unge lovende nå rundt og snakker om the sound of Nils Petter Molvær.


Med Khmer i 2000

(30.10.99) Nils Petter Molvær har i løpet av de par siste åra lagt store deler av den musikkinteresserte delen av verden for sine føtter. Hans grensesprengende cd ”Khmer" har solgt over 100.000 eksemplarer, og i kveld – lørdag 30. oktober - står han illustrerende nok på scena i Zürich i Sveits, i spissen for ei solid norsk jazzmønstring.


Molvær, Dagbladet og jazzen

(09.07.99) Min gode venn og kollega Anders Grønnebergs anmeldelse av Nils Petter Molværs konsert på Kongsberg (Dagbladet 4. juli) er et utmerka utgangspunkt for musikkpolitisk debatt. Slikt trenger vi jo alltid – og mandag åpner Moldefestivalen!


Molvær for Clinton

(02.07.99) Nils Petter Molvær kommer definitivt ikke til å dukke opp på lørdagens Tricky-konsert. Årsak: Da står han på scenen i Haparanda, Sverige. Konserten på Kongsberg er starten på litt av en runde, som bl.a. inkluderer en jobb på plenen foran Det hvite hus i Washington, 4. juli! Her har du turnélista til Nils Petter Molvær og hans Khmer-prosjekt:


Jens Arne Molvær: September Song

(11.05.99) En liten omskriving av uttrykket som far så sønn er kanskje på sin plass her. Hvis vi skriver som sønn så far, så aner vel kanskje noen at vi snakker om opphavet til Nils Petter Molvær. På ett av spora treffer vi de to også sammen.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.