Nils Petter Molvær: NP3

Dette låter så tøft at det er til å få brekninger av. Likevel er det nå på sin plass å avslutte dette fem år lange kapittelet. Trilogien "Khmer" (1997) - "Solid Ether" (2000) - "NP3" (2002) står som hvilken som helst påla i musikkhistorien. Men nå er det på tide å bevege seg.


Jeg er helt sikker på at Nils Petter Molvær er drittlei av å bli sammenlikna med Miles Davis. For å si det enkelt: Det driter jeg i. Han må pent finne seg i det, fordi han er den han er.

Ved siden av Palle Mikkelborg, er Molvær den nålevende trompeteren som er mest i familie med Miles. Det handler om talent, om kompositoriske og trompetfaglige ferdigheter. Men først og fremst dette: Attitude. Don't you Miles me!

Ingen kødder med Nils Petter Molvær. Han kommer fra samme strøket, og har således vokst opp med samme dialekt som en fotballtrener for et herværende hovedstadslag i fotball: I e sjef.

Helt siden han trådte fram på den offentlige arena, som en rein Miles-kopi i det den gang ganske så Miles-kopierende bandet Masqualero, har han opptrådt med en selvfølgelig autoritet. Rett og slett fordi han spiller så inn i helvete bra.

Det handler ikke om å være så forferdelig flink i høyden eller å spille så fryktelig fort. Det handler om feeling. Når jeg hører Nils Petter Molvær, tenker jeg tilbake på de fenomenale kveldene på Sardine's mot slutten av 80-tallet - da jeg fikk sitte et par meter fra Miles, og praktisk talt føle hvordan han fukta sine lepper med sin egen tunge.

Nils Petter Molvær gjør så å si alt riktig, men kanskje har han aller mest til felles med Miles i det å være miljøskaper? Soundet han representerer har selvfølgelig mye med hans eget horn å gjøre, men mest av alt med typen band han har valgt seg.

Nils Petter Molvær Experience - jeg har aldri skjønt hvorfor han ikke tok det navnet - oppsto i en periode som musikalsk sett var både turbulent og stillestående. I jazzmusikken hadde Jan Garbarek stoppa på stedet hvil. Rocken var i ferd med å ånde ut etter Nirvana-eksplosjonen. Det var gått fire år siden Us3 lanserte "Hand On The Torch", mixen av rap & Dj'ing & jazz ble liksom aldri hva den for en stakket stund så ut til å kunne bli - kanskje var Asian Dub Foundation det mest interessante som skjedde?

Så kom "Khmer". Og snudde det meste på hodet.

Dette var ikke rock, heller ikke jazz, og langt fra hiphop! Men det var heller ikke Miles! 70-tallets Miles Davis var mye mer rock enn hva Nils Petter Molvær anno 1997-2002 er. Der Miles ofte ble stillestående i sitt 4/4 rock-groove, leiter Molvær mye mer - selv om det jo er en reint himmelsk opplevelse å høre dette bandet live, når de for min del gjerne må spille en halvtime i strekk, som tungt techno-band!

Men Molvær har dratt inn platesnurrere; Raymond C. Pellicer er forresten eneste nykommer siden sist gang de var i studio - og Rune Arnesen er en herremann som kan brukes til svært mye annet enn å holde orden på techno-groovet.

Molvær på plate er således både variert og ensformig. Rytmisk er han denne gang muligens anelsen løsere enn tidligere, men soundet - hele feelinga; jeg finner ikke noe bedre uttrykk - er akkurat det samme. Jeg elsker det, og det er mulig musikerne blir rasende over påstanden, men slik oppfatter jeg det:

For meg er det ett fett om jeg setter på "Khmer", "Solid Ether" eller "NP3". Det er glitrende, alt sammen. Men altså; det samme.

Før jeg glemmer det: Eivind Aarset gjør vidunderlige ting på denne plata! Dermed hopper vi like gjerne til albumets siste kutt; "Nebulizer", det overlegent beste - og der herr Aarsets gitarer spiller en helt avgjørende rolle.

Jeg er ikke sikker på om det er der det ligger, men i motsetning til resten av plata - som Molvær, i samarbeid med Reidar Skaar, har produsert sjøl - er "Nebulizer" produsert av Deathprod. (Motorpsycho).

En rolig intro drar oss over i et triphop komp a la Goldie, før vi igjen befinner oss i et beat-løst landskap. Så begynner maskinen å rulle. Tung bass, et fantastisk stå-på-kjør borte i perkusjonsavdelinga - og Eivind Aarset. Og bandlederen. Hvem av dem som spiller hva er faktisk ikke så enkelt å avgjøre; trompet og gitar kan faktisk høres ganske likt ut, hvor utrolig det enn kan høres. Dødsfett!

Og da er det vel fler enn meg som tenker på hva Miles Davis kunne utretta sammen med Jimi Hendrix...

Avslutninga er noe av det vakreste Molvær har prestert - den som husker slutten på Miles' "Jack Johnson" er på sporet. "Little Indian", spor 8, havner i samme kategori.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Om å finne roen med Nils Petter Molvær

(10.09.24) Du kjenner det etter hvert legendariske albumet «Khmer»? Der går det tidvis hardt for seg. Samarbeidet Nils Petter Molvær har innleda med Alva Noto er nærmest det stikk motsatte.


Om å bli trollbundet av Nils Petter Molvær Quartet

(09.09.21) Siri Bjoner elsker Iron Maiden og "Senjutsu". Men så kommer plutselig Nils Petter Molvær Quartet forstyrrende inn i bildet. Det vil si - Nils Petter kommer som sent from heaven!


Nils Petter Molværs Fab Four

(30.08.21) Han har smertelig fått erfare at Covid-19 ikke er noen spøk. Men den musikalske formen er intakt og vel så det. Et fabelaktig flott album.


Fransk-norsk jazz-samarbeid i ultraklassen

(09.09.20) Nils Petter Molvær legger stadig nye planer. Denne gang gjennomføres planen til perfeksjon.


Musikk blir aldri flottere enn dette

(02.09.16) Det er strengt tatt umulig å konkurrere i musikk. Men i Nils Petter Molvær har vi en verdensmester.


Jeg gir meg over

(03.05.14) Lyden av Nils Petter Molvær. Lyden. Den er så ubeskrivelig deilig, at det nesten ikke er til å tro.


Stort hip'ere kan musikk vanskelig bli

(22.10.13) Når musikk blir pur velvære. Da faller mange ting på plass.


Nils Petter Molvær: Baboon Moon

(06.10.11) Han er snart like lett gjenkjennelig som Miles Davis var. Praktfullt.


Molvær - in a silent way

(06.11.09) Hvor mange artister kan du med hånda på hjertet si dette om: Jeg digger alt han har lagd! For meg er Nils Petter Molvær en av svært få i dette eksklusive laget. Men nå går det roligere for seg.


Lily Allen: Alright, Still

(20.10.06) En av de mest oppsiktsvekkende pop-debutene jeg har hørt på gud veit hvor lenge. Ikke fordi hun slo gjennom via MySpace, og altså gikk veien utenom platebransjen, men fordi denne jenta har et helt usedvanlig talent. Dette er faktisk party fra start til mål, og festen hun byr på er ikke daglig vare i et hvilket som helst borettslag.


Nils Petter Molvær: Er

(29.09.05) Siden Nils Petter Molvær leverte sitt bestillingsverk på Vossajazz på midten av 90-tallet og bearbeida det til det som skulle bli "Khmer" noen år seinere, har en av Langevågens store sønner gått gjennom ei musikalsk utvikling som har vært unik. Alle hans utgivelser har det vært knytta enorme forventninger til og etter noen der han ikke har innfridd 100%, så tar han med "Er" nok et langt steg i retning seg sjøl.


Nils Petter Molvær: Remakes

(18.04.05) Nils Petter Molvær er ikke blant dem som trenger så voldsomt med anerkjennelse får å vite at han har noe eget å fare med. Til tross for det er han nok ikke så veldig forskjellig fra oss andre han heller: Det skader ikke akkurat å få en rekke storheter fra inn- og utland til å "behandle" musikken din og komme opp med sine egne tolkninger av den. Det er det som har skjedd her, og det låter ofte strålende.


Nils Petter Molvær: Streamer

(06.09.04) Nils Petter Molvær har skifta plateselskap flere ganger de siste åra. Kanskje har det vært en indikasjon på at han stadig er på vei. Med musikken hans skjer det nemlig stadig nye ting og på hans første CD fullstendig på eget selskap - Sula, navnet på øya han kommer fra - møter vi Molvær i skikkelig livetapning for første gang. De som har vært på konsert med Molvær vet hvilken mektig opplevelse det kan være.


Blandede følelser for Molværs nye band

(31.05.03) En konsert med Molværs eminente band er ofte en tosidig opplevelse. Molvær evner på den ene siden alltid å samle svært spennende og dyktige musikere, mens han ikke alltid makter å innfri forventninger til fornying.


"Nye" Molvær overbeviste

(12.04.03) (Voss/PULS): Akkurat det samme som før, men helt forskjellig, sa Jan Garbarek i et forsøk på å beskrive musikken sin for noen år siden. De samme ordene kunne Nils Petter Molvær ha brukt om det han skulle bringe folket på åpningskonserten under årets Vossajazz. Forskjellig, men minst like tøft som før.


To tanker omkring Nils Petter Molvær

(20.07.02) Jeg har etter hvert utvikla et ambivalent forhold til Nils Petter Molvær. Forklaringa går sånn: 1) Bandet hans låter noe så inn i helvete bra. 2) Jeg har hørt det så mange ganger; derav konklusjonen: 3) Jeg får ikke lenger kick av å høre dette fantastiske bandet.


Molvær på stumfilm

(06.07.01) (Kristiansand/PULS): Før i tida var kinosalen en av de viktigste arbeidsplassene for yrkesgruppa organister/pianister. Lyd i salen skulle man ha, selv om det ikke var mulig å frambringe den via lerrett & høyttalere. Hva gjør man så i 2001, når man vil vise en stumfilm? Man hyrer musikere, hva ellers?


Nils Petter Molvær: Recoloured - The Remix Album

(14.05.01) Samtidig som Nils Petter Molvær har vært interessert i og opptatt av hva produsenter, DJer og remixere har tilført ymse musikalske uttrykksformer, har så definitivt de nevnte "yrkesgruppene" også vært opptatt av hva Sulas store sønn har holdt på med i laboratoriet sitt. Derfor er denne utgivelsen med remixer av låter fra "Solid Ether" bare en naturlig forlengelse av denne nære forbindelsen. Det faktum at disse skulptørene fra ymse land på kloden har funnet fram til originale innfallsvinkler, understreker bredden og dybden i Molværs grunnlag.


Molvær i remix

(18.05.00) Tre remixer av låter fra Nils Petter Molværs ekstatisk vellykka "Solid Ether" er nå tilgjengelig på nettet via freetrax. Et helt "nytt" album - "Solid Ether Remixes" - kommer på Imprint/Universal til høsten. De tre låtene er tilgjengeliggjort for lytting, ikke nedlasting.


Nils Petter Molvær: Solid Ether

(02.05.00) Kongsberg Jazzfestival, 1999. Nils Petter Molværs band - den gang bare benevnt som "Khmer", oppkalt etter hans første solo-lp - holder hus i Idrettshallen. Stolene er klokelig fjerna fra lokalet. Undertegnede spår i konsertomtalen at hans neste studio-utspill kan komme til å selge 1 million. Med produktet i hånd dobler jeg innsatsen. Nils Petter Molvær er det mest betydningsfulle som har vederfaret norsk musikkliv i internasjonal sammenheng, i hvert fall etter at a-ha gikk til topps på Billboard. Jeg rangerer ham i så måte høyere enn Jan Garbarek. Garbareks største mesterverk, "Belonging", er tross alt først og fremst knytta til Keith Jarretts navn. Nils Petter Molvær er, som plateartist - med vidunderlig hjelp fra medmusikanter, bevares vel! - bare seg sjøl. Og takk for det. Tro meg, rundt omkring på kloden går unge lovende nå rundt og snakker om the sound of Nils Petter Molvær.


Med Khmer i 2000

(30.10.99) Nils Petter Molvær har i løpet av de par siste åra lagt store deler av den musikkinteresserte delen av verden for sine føtter. Hans grensesprengende cd ”Khmer" har solgt over 100.000 eksemplarer, og i kveld – lørdag 30. oktober - står han illustrerende nok på scena i Zürich i Sveits, i spissen for ei solid norsk jazzmønstring.


Molvær, Dagbladet og jazzen

(09.07.99) Min gode venn og kollega Anders Grønnebergs anmeldelse av Nils Petter Molværs konsert på Kongsberg (Dagbladet 4. juli) er et utmerka utgangspunkt for musikkpolitisk debatt. Slikt trenger vi jo alltid – og mandag åpner Moldefestivalen!


Molvær Experience

(03.07.99) Ut fra Kongsberg-konserten å dømme, fortsetter Nils Petter Molvær å komme opp med oppsiktsvekkende fine komposisjoner. Likevel: Mer enn låtene, er Khmer-suksessen spørsmål om et spesielt sound. Ja, rundt omkring på vår klode går titusener rundt og snakker om Khmer-soundet. Hvorfor? Fordi ingen andre låter slik – og fordi det låter noe så inn i helvete coolt.


Molvær for Clinton

(02.07.99) Nils Petter Molvær kommer definitivt ikke til å dukke opp på lørdagens Tricky-konsert. Årsak: Da står han på scenen i Haparanda, Sverige. Konserten på Kongsberg er starten på litt av en runde, som bl.a. inkluderer en jobb på plenen foran Det hvite hus i Washington, 4. juli! Her har du turnélista til Nils Petter Molvær og hans Khmer-prosjekt:


Jens Arne Molvær: September Song

(11.05.99) En liten omskriving av uttrykket som far så sønn er kanskje på sin plass her. Hvis vi skriver som sønn så far, så aner vel kanskje noen at vi snakker om opphavet til Nils Petter Molvær. På ett av spora treffer vi de to også sammen.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.