MOLVÆR: Spiller han jazz?<BR>Foto: Jørn Grønlund ( )
MOLVÆR: Spiller han jazz?
Foto: Jørn Grønlund ( )

Molvær, Dagbladet og jazzen

Min gode venn og kollega Anders Grønnebergs anmeldelse av Nils Petter Molværs konsert på Kongsberg (Dagbladet 4. juli) er et utmerka utgangspunkt for musikkpolitisk debatt. Slikt trenger vi jo alltid – og mandag åpner Moldefestivalen!

Nils Petter Molvær


Grønneberg karakteriserer Molværs musikk som &«en samtidssymbiose paret med skarpskåren tekno», og konstaterer at &«han (Molvær) har nå tatt et endelig oppgjør med jazzen».

Jeg var sjøl tilstede under konserten, og skjønner ikke dette. Skarpskåren tekno? Helt opplagt! Men oppgjør med jazzen? På ingen måte!

I sitt Khmer-band spiller Molvær så å si hele tida. Imponerende i seg sjøl, og enda mer: 90% av hva han gjør er improvisasjon. Er det ikke det som er jazz, da – improvisasjon?

Ligger ”Jazzen” i uttrykket?

Jazzen som stilart har etter hvert en hundreårig historie. Fordi menneskeheten - og kunsten i sin særdeleshet - ikke er skapt for å stå stille, har jazz tatt et utall former. Det ligger musikalske oseaner mellom Louis Armstrong, Ornette Coleman, Oscar Peterson og Michael Brecker. Like forbanna er alt sammen jazz!

Brecker blir ikke mindre ”jazz”, fordi om han lar sin gitarist Mike Stern plugge inn å spille mer ”rock” enn Eric Clapton noen gang har gjort. Om kompet er akustisk eller eleketrisk – eller for den saks skyld techno – er med andre ord irreleavant. Etter min oppfatning er dette et spørsmål om improvisasjon eller ei.

Improvisasjonen kan ha større eller mindre plass, men jeg kan ikke skjønne annet enn at et kjennetegn på all jazz er at elementet av improvisasjon er helt vesentlig for helheten.

Stort eller lite orkester; strøm eller ei; maskiner eller organiske instrumenter; det er et fett – i spørsmålet om musikken kan kalles jazz eller ikke. Jimi Hendrix’ originalversjon av ”Little Wing” er sånn sett mye mer ”jazz” enn den stive versjonen Nigel Kennedy serverte på Kongsberg!

Ligger ”jazzen” i selve låta?

Kan en melodi være jazz? Nix. Thelonious Monks ”’Round Midnight” er – som komposisjon; da tenker jeg altså på selve melodien – ikke det spor mer ”jazz” enn Lennon/McCartneys ”Let It Be”. Begge låtene kan framføres som pur pop! Akkurat som de kan framføres som frijazz! Svensken Esbjörn Svensson dro på Kongsberg i gang allsang til toner signert Thelonious Monk...

Igjen handler det altså om – improvisasjon. Grunnen til at vi intuitivt oppfatter ”’Round Midnight” som ei ”jazzlåt” er at de fleste som har den på repertoaret spiller den som så, som jazz – med lange improviserte partier. På samme vis: Årsaken til at vi oppfatter ”Let It Be” som ei ”poplåt” ligger i det faktum at de fleste som framfører den – barpianistene, kanskje? – spiller den som så, som pop – akkurat slik (vel...) Beatles spilte den. Men gi den til Pocket Corner, og jeg lover at den vil komme ut som alt annet enn pop!

Tilfellet Miles Davis

Enkelte mener Miles Davis konverterte fra jazz- til popmusiker. Jeg er dypt uenig, men som den sentrale skikkelsen han er i det tjuende århundres musikkliv er hans virke relevant for nær sangt enhver musikalsk debatt.

Det nærmeste Miles kom popmusikken, var da han midt på 80-tallet tok noen streite poplåter inn på repertoaret (Michael Jackson, Cyndi Lauper, Scritti Politti). Ble det ”pop” av den grunn? Nei! Folk som var tilstede under hans konserter i Molde og på Sardine’s i dnne perioden vil måtte oppfatte en slik påstand som en grov fornærmelse mot deres musikalske forståelse og intellekt.

Det er riktig at Miles’ samarbeid med Marcus Miller resulterte i et mer strømlinjeforma musikalsk uttrykk, men ”Tutu” (1985) var liksom ingen revolusjon i så måte. Hans ”Birth Of The Cool” på slutten av 40-tallet var minst like nedskrevet/arrangert. Og jeg har virkelig til gode å høre noen mene Miles gjennom sitt samarbeid med arrangøren og orkesterlederen Gil Evans ”forlot jazzen”! Men faktum er jo at så å si alt annet som skjer på eksempelvis ”Porgy And Bess” – alt annet enn Miles Davis’ trompetspill – er nedsrekvet på noter, tone for tone.

Målt mot Nils Petter Molværs ”Khmer”, må samarbeidet mellom Miles Davis og Gil Evans nærmest kunne karakteriseres som renessansemusikk!

Forlot The Beatles popmusikken?

Slik jeg forstår Grønneberg, mener han Molvær har forlatt jazzen fordi det musikalske landskapet han nå beveger seg i er så utrolig fjernt fra det han befant seg i, f.eks. da han spilte i Masqualero. Her kommer noen enkle påstander:

- Det er mindre musikalsk forskjell mellom det seine Masqualero og ”Khmer”, enn f.eks. mellom ”With The Beatles” (1963) og ”The White Album” (1968). Forlot Beatles av den grunn pop-musikken?

- Ekspertene strides, men la oss for eksempelets skyld si at Bill Haley med ”Rock Around The Clock” la ned grunnsteinen for rocken. Et par tiår seinere lagde Led Zeppelin ”Whole Lotta Love” og ”Stairway To Heaven”, komposisjoner – og ikke minst arrangementer - som virkelig krever en god porsjon godvilje hos den som skal kjøpe påstanden om at de er klart i familie med ”Rock Around The Clock”. Forlot Zeppelin av den grunn rocken?

- Da Peter Gabriel lagde ”Solisbury Hill” ( i fjorten åttendels takt!); forlot han rocken? Da Nirvana og Pearl Jam slo gjennom som grønsj-band; forlot de rocken? Osv. Osv.

Nils Petter Molvær, som den utprega improvisasjonsmusikeren han er, har aldri forlatt jazzen. Han har bare tatt den et skritt videre. Det faktum at han gjør det på et vis som også appellerer til et moderne rock-publikum, forander ikke saken – ikke på annet vis enn at det hele representerer en ytterst gledelig utvikling. I det minste for folk som Grønneberg og undertegnede, som veit å verdsette en kveldsstund til tonene av både Faithless, Wilco, Chet Baker - og Nils Petter Molvær.

PS! Dette innlegget er også sendt Dagbladet, som imidlertid mente det var "for langt" til at de kunne trykke det.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Om å finne roen med Nils Petter Molvær

(10.09.24) Du kjenner det etter hvert legendariske albumet «Khmer»? Der går det tidvis hardt for seg. Samarbeidet Nils Petter Molvær har innleda med Alva Noto er nærmest det stikk motsatte.


Om å bli trollbundet av Nils Petter Molvær Quartet

(09.09.21) Siri Bjoner elsker Iron Maiden og "Senjutsu". Men så kommer plutselig Nils Petter Molvær Quartet forstyrrende inn i bildet. Det vil si - Nils Petter kommer som sent from heaven!


Nils Petter Molværs Fab Four

(30.08.21) Han har smertelig fått erfare at Covid-19 ikke er noen spøk. Men den musikalske formen er intakt og vel så det. Et fabelaktig flott album.


Fransk-norsk jazz-samarbeid i ultraklassen

(09.09.20) Nils Petter Molvær legger stadig nye planer. Denne gang gjennomføres planen til perfeksjon.


Musikk blir aldri flottere enn dette

(02.09.16) Det er strengt tatt umulig å konkurrere i musikk. Men i Nils Petter Molvær har vi en verdensmester.


Jeg gir meg over

(03.05.14) Lyden av Nils Petter Molvær. Lyden. Den er så ubeskrivelig deilig, at det nesten ikke er til å tro.


Stort hip'ere kan musikk vanskelig bli

(22.10.13) Når musikk blir pur velvære. Da faller mange ting på plass.


Nils Petter Molvær: Baboon Moon

(06.10.11) Han er snart like lett gjenkjennelig som Miles Davis var. Praktfullt.


Molvær - in a silent way

(06.11.09) Hvor mange artister kan du med hånda på hjertet si dette om: Jeg digger alt han har lagd! For meg er Nils Petter Molvær en av svært få i dette eksklusive laget. Men nå går det roligere for seg.


Lily Allen: Alright, Still

(20.10.06) En av de mest oppsiktsvekkende pop-debutene jeg har hørt på gud veit hvor lenge. Ikke fordi hun slo gjennom via MySpace, og altså gikk veien utenom platebransjen, men fordi denne jenta har et helt usedvanlig talent. Dette er faktisk party fra start til mål, og festen hun byr på er ikke daglig vare i et hvilket som helst borettslag.


Nils Petter Molvær: Er

(29.09.05) Siden Nils Petter Molvær leverte sitt bestillingsverk på Vossajazz på midten av 90-tallet og bearbeida det til det som skulle bli "Khmer" noen år seinere, har en av Langevågens store sønner gått gjennom ei musikalsk utvikling som har vært unik. Alle hans utgivelser har det vært knytta enorme forventninger til og etter noen der han ikke har innfridd 100%, så tar han med "Er" nok et langt steg i retning seg sjøl.


Nils Petter Molvær: Remakes

(18.04.05) Nils Petter Molvær er ikke blant dem som trenger så voldsomt med anerkjennelse får å vite at han har noe eget å fare med. Til tross for det er han nok ikke så veldig forskjellig fra oss andre han heller: Det skader ikke akkurat å få en rekke storheter fra inn- og utland til å "behandle" musikken din og komme opp med sine egne tolkninger av den. Det er det som har skjedd her, og det låter ofte strålende.


Nils Petter Molvær: Streamer

(06.09.04) Nils Petter Molvær har skifta plateselskap flere ganger de siste åra. Kanskje har det vært en indikasjon på at han stadig er på vei. Med musikken hans skjer det nemlig stadig nye ting og på hans første CD fullstendig på eget selskap - Sula, navnet på øya han kommer fra - møter vi Molvær i skikkelig livetapning for første gang. De som har vært på konsert med Molvær vet hvilken mektig opplevelse det kan være.


Blandede følelser for Molværs nye band

(31.05.03) En konsert med Molværs eminente band er ofte en tosidig opplevelse. Molvær evner på den ene siden alltid å samle svært spennende og dyktige musikere, mens han ikke alltid makter å innfri forventninger til fornying.


"Nye" Molvær overbeviste

(12.04.03) (Voss/PULS): Akkurat det samme som før, men helt forskjellig, sa Jan Garbarek i et forsøk på å beskrive musikken sin for noen år siden. De samme ordene kunne Nils Petter Molvær ha brukt om det han skulle bringe folket på åpningskonserten under årets Vossajazz. Forskjellig, men minst like tøft som før.


To tanker omkring Nils Petter Molvær

(20.07.02) Jeg har etter hvert utvikla et ambivalent forhold til Nils Petter Molvær. Forklaringa går sånn: 1) Bandet hans låter noe så inn i helvete bra. 2) Jeg har hørt det så mange ganger; derav konklusjonen: 3) Jeg får ikke lenger kick av å høre dette fantastiske bandet.


Nils Petter Molvær: NP3

(04.06.02) Dette låter så tøft at det er til å få brekninger av. Likevel er det nå på sin plass å avslutte dette fem år lange kapittelet. Trilogien "Khmer" (1997) - "Solid Ether" (2000) - "NP3" (2002) står som hvilken som helst påla i musikkhistorien. Men nå er det på tide å bevege seg.


Molvær på stumfilm

(06.07.01) (Kristiansand/PULS): Før i tida var kinosalen en av de viktigste arbeidsplassene for yrkesgruppa organister/pianister. Lyd i salen skulle man ha, selv om det ikke var mulig å frambringe den via lerrett & høyttalere. Hva gjør man så i 2001, når man vil vise en stumfilm? Man hyrer musikere, hva ellers?


Nils Petter Molvær: Recoloured - The Remix Album

(14.05.01) Samtidig som Nils Petter Molvær har vært interessert i og opptatt av hva produsenter, DJer og remixere har tilført ymse musikalske uttrykksformer, har så definitivt de nevnte "yrkesgruppene" også vært opptatt av hva Sulas store sønn har holdt på med i laboratoriet sitt. Derfor er denne utgivelsen med remixer av låter fra "Solid Ether" bare en naturlig forlengelse av denne nære forbindelsen. Det faktum at disse skulptørene fra ymse land på kloden har funnet fram til originale innfallsvinkler, understreker bredden og dybden i Molværs grunnlag.


Molvær i remix

(18.05.00) Tre remixer av låter fra Nils Petter Molværs ekstatisk vellykka "Solid Ether" er nå tilgjengelig på nettet via freetrax. Et helt "nytt" album - "Solid Ether Remixes" - kommer på Imprint/Universal til høsten. De tre låtene er tilgjengeliggjort for lytting, ikke nedlasting.


Nils Petter Molvær: Solid Ether

(02.05.00) Kongsberg Jazzfestival, 1999. Nils Petter Molværs band - den gang bare benevnt som "Khmer", oppkalt etter hans første solo-lp - holder hus i Idrettshallen. Stolene er klokelig fjerna fra lokalet. Undertegnede spår i konsertomtalen at hans neste studio-utspill kan komme til å selge 1 million. Med produktet i hånd dobler jeg innsatsen. Nils Petter Molvær er det mest betydningsfulle som har vederfaret norsk musikkliv i internasjonal sammenheng, i hvert fall etter at a-ha gikk til topps på Billboard. Jeg rangerer ham i så måte høyere enn Jan Garbarek. Garbareks største mesterverk, "Belonging", er tross alt først og fremst knytta til Keith Jarretts navn. Nils Petter Molvær er, som plateartist - med vidunderlig hjelp fra medmusikanter, bevares vel! - bare seg sjøl. Og takk for det. Tro meg, rundt omkring på kloden går unge lovende nå rundt og snakker om the sound of Nils Petter Molvær.


Med Khmer i 2000

(30.10.99) Nils Petter Molvær har i løpet av de par siste åra lagt store deler av den musikkinteresserte delen av verden for sine føtter. Hans grensesprengende cd ”Khmer" har solgt over 100.000 eksemplarer, og i kveld – lørdag 30. oktober - står han illustrerende nok på scena i Zürich i Sveits, i spissen for ei solid norsk jazzmønstring.


Molvær Experience

(03.07.99) Ut fra Kongsberg-konserten å dømme, fortsetter Nils Petter Molvær å komme opp med oppsiktsvekkende fine komposisjoner. Likevel: Mer enn låtene, er Khmer-suksessen spørsmål om et spesielt sound. Ja, rundt omkring på vår klode går titusener rundt og snakker om Khmer-soundet. Hvorfor? Fordi ingen andre låter slik – og fordi det låter noe så inn i helvete coolt.


Molvær for Clinton

(02.07.99) Nils Petter Molvær kommer definitivt ikke til å dukke opp på lørdagens Tricky-konsert. Årsak: Da står han på scenen i Haparanda, Sverige. Konserten på Kongsberg er starten på litt av en runde, som bl.a. inkluderer en jobb på plenen foran Det hvite hus i Washington, 4. juli! Her har du turnélista til Nils Petter Molvær og hans Khmer-prosjekt:


Jens Arne Molvær: September Song

(11.05.99) En liten omskriving av uttrykket som far så sønn er kanskje på sin plass her. Hvis vi skriver som sønn så far, så aner vel kanskje noen at vi snakker om opphavet til Nils Petter Molvær. På ett av spora treffer vi de to også sammen.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!