Arild Andersen: Molde Concert

Arild Andersen har gitt undertegnede mange store opplevelser opp gjennom årene. Det spørs likevel ikke om det som foregikk i Idrettens Hus i Molde den 4. august 1981 kommer aller øverst på lista. Da presenterte Andersen sitt drømmeband og du verden for en fest det blei. For første gang på cd og med fire låter som aldri har vært gitt ut tidligere får vi nå endelig mulighten til å gjenoppleve festen.


Arild Andersen hadde fått frie hender av ledelsen i Molde-festivalen til å sette sammen det bandet han ønska og med det kontaktnettet han rådde over blei det ei ønskeliste lengre enn et godt år.

Andersen bestemte seg tidlig for at musikken han hadde i hodet kunne egne seg godt for en gitarist og etter å ha tenkt mye på Allan Holdsworth, så viste det seg at han overhodet ikke kunne lese noter, noe som passa dårlig med to dagers øvetid.

Via ECM-sjef Manfred Eicher blei Andersen anbefalt en bortimot ukjent 30 år gammel amerikaner ved navn Bill Frisell og noe forteller meg at Andersen aldri har angra på at han lytta til det rådet.

I løpet av de påfølgende 20 åra har Frisell fortsatt utviklinga fram mot å bli kanskje klodens mest spennende gitar-utøver og allerede på denne konserten viste han oss hvilket enormt potensiale som lå på lur. Tøft, originalt gitarspill med en tone noe så fullstendig hans egen blir vi vitne til nok en gang fra denne beskjedne virtuosen.

Trommeslager bestemte Andersen seg for aller først. Han hadde en stående avtale om at den overfunky tidligere Weather Report-rytmemaskina Alphonse Mouzon skyldte han en tjeneste og da muligheten kom for å hyre han inn, var Mouzon mann for sitt ord og dukka opp i Molde to dager før konserten med trommestikker og et ukjent antall hippe treningsdrakter.

Hippere og meir groovy trommespill i den meir funky gata har vel heller neppe vært levert på Norvestlandet verken før eller seinere.

Den engelske pianisten John Taylor hadde Andersen møtt ved flere anledninger tidligere. Kjemien stemte tydeligvis og begge mente at når anledninga bød seg måtte de få gjort noe skikkelig sammen.

Som sagt så gjort, nok en gang et lykkelig valg for Andersen: Taylor både var og er akkurat den lyrikeren og grooveren som passa dette uttrykket.

Det bør ikke være noen stor hemmelighet at Arild Andersen, i større grad enn de aller fleste på denne jord, er i stand til å skrive de vakreste låter. Til denne anledninga hadde han gjort det - og bare det - og sammen med et så urfunky band som dette blei det ei hyrdestund for alle oss som var så heldige å få være tilstede.

I forbindelse med denne utgivelsen har det også blitt plass til fire låter som ikke kom med på den opprinnelige lp-en, bl.a. den underskjønne "A Song I Used To Play", og de knappe 80 minuttene dette gildet varer, vekker de vakreste minner om hvordan musikk blir til mellom mennesker som aldri har truffet hverandre tidligere, men som kan alt om hva som skal til for at kommunikasjon skal oppstå.

Tidløst og glitrende. Hurra for Andersen!!!!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bass og bandoneon - trenger ikke mer

(24.04.23) På vei til Cosmpolite diskuteres det alltid hva vi faktisk skal se. - Andersen er visst bassist, men jeg aner ikke hvem italieneren er, sier jeg. Jazzkompisen er usikker på hva noen av dem spiller (selv om jeg tror det var han som foreslo at vi skulle hit). Vi hører på de siste prosjektene til Andersen – han ga ut to? tre? skiver i fjor?


Arild Andersen og Kongsberg Jazzfestival

(25.03.21) Vår melding om at Arild Andersen velger å spille på Kongsberg Jazzfestival i år har vakt reaksjoner i jazzmiljøet. Her kommer en oppklaring.


Arild Andersen spiller på Kongsberg

(24.03.21) Arild Andersen tar sjansen, når han nå legger seg ut med store deler av det norske jazzmiljøet. Han har takka ja – og stiller på scenen under Kongsberg Jazzfestival 9. juli.


Rønsen møter: Arild Andersen

(15.07.20) Redaktøren i PULS er også redaktør for Fireflate - festivalavisa under Moldejazz. Hver dag møter han en av festivalens profiler til et video-intervju. Vi starter med Arild Andersen, som mener han har stått på scenen i Molde 50 ganger!


Arild Andersen i storform i Molde

(15.07.20) I fysisk forstand var det helt sikkert minst to meter mellom musikantene i Arild Andersen Group under åpningskonserten i Bjørnsonhuset mansdag kveld. Men i melodisk forstand var det den heteste omfavnelse.


All that jazz

(08.04.18) Det har aldri vært lagd så mye god musikk som i vår tid. Dette gjelder i aller høyeste grad jazzmusikken.


Den store mannen og bassen

(20.07.05) (Molde/PULS): Arild Andersen har ei fartstid og et musikalsk livsløp bak seg som lett kunne fått han til å ta det med ro både nå og i åra som kommer. Heldigvis er ikke Andersen slik skrudd sammen og solokonserten han ga oss som en del av Artist in Residence-oppdraget var av typen som kommer til å gå over i historia.


Arild Andersen Group: Electra

(07.04.05) Arild Andersen runder 60 i løpet av året, men har aldri vært mer kreativ. En av de fire store i norsk jazz, som har vært med å sette standarden for det som har kommet seinere, topper året med å være såkalt "Artist In Residence" under Moldejazz. Der vil publikum bl.a. få høre Andersens hyllest til Sofokles' kvinneskikkelse Electra og du verden som som publikum kan begynne å glede seg.


Carlo Crameri/Arild Andersen/Marc Halbheer/Paolo Vinaccia: Line Square

(21.01.05) Er du blant de som sliter litt med å ha den fulle og hele oversikten når det gjelder moderne sveitsisk jazz? Da kan dette møtet med to sentrale representanter fra alpelandet sammen med våre egne Arild Andersen og Paolo Vinaccia være et fint sted å starte oppdateringa.


Arild Andersen åpner Moldejazz '05

(09.12.04) Arild Andersen Group åpner Moldejazz 2005 med det nye prosjektet ”Electra”.


Andersen/Tsabropoulos/Marshall: The Triangle

(02.03.04) Så er endelig den smakfulle trioen med Arild Andersen, den greske pianisten Vassilis Tsabropoulos og den engelske trommeslageren John Marshall tilbake igjen. Dette er tre meget gode musikanter fra tre forskjellige steder - både geografisk og musikalsk - som har funnet sammen i en treenighet som byr på uante doser med skjønnhet og varme.


Carsten Dahl - Arild Andersen - Patrice Heral: Moon Water

(06.02.04) Det dansk-norsk-franske samarbeidet mellom pianisten Carsten Dahl, bassisten Arild Andersen og trommeslageren Patrice Heral er noe av det mest spennende og lyriske som finnes i jazzverdenen om dagen. Nå er trioen på en 14 dagers Norgesturné og for alle som har lyst å forberede seg godt eller skaffe seg et varig minne, anbefales "Moon Water" på det varmeste.


Arild Andersen: Selected Recordings

(22.01.04) Del to av ECMs "storverk" ":rarum" har sett dagens lys. Etter at selskapet presenterte åtte av sine mest sentrale musikanter for to år siden med hver sin CD, så følger de nå opp med ett dusin nye hyllester. Jan Garbarek og Terje Rypdal var med i det første sleppet, og norske musikanter befester sin sentrale posisjon i det tyske storselskapet: Denne gangen er Arild Andersen og Jon Christensen plukka fram.


Frode Alnæs - Arild Andersen - Stian Carstensen: Julegløggen

(15.12.03) For fem år siden kom herrene Frode Alnæs, Arild Andersen og Stian Carstensen ut med sitt første fellesprosjekt: "Sommerbrisen". Det besto av mer eller mindre kjente svisker som "Hovedøen" og "Vi skal ikkje sova bort sumarnatta" - i høyst originale tolkninger. Derfor var det sjølsagt bare et spørsmål om tid før de tre skulle følge opp med en liknende hyllest til jula - og nå foreligger endelig "Julegløggen" med minst like originale og morsomme tolkninger av våre kjente og kjære julesanger.


Dahl/Andersen/Heral: The Sign

(12.08.02) Et nytt samarbeid på tvers av landegrensene og generasjonene har oppstått. Den danske pianisten Carsten Dahl, vår egen Arild Andersen på bass og den franske trommeslageren Patrice Heral har slått sine putler sammen. Om det kunne gå galt? Muligens i teorien, men i praksis har dette endt på glitrende vis.


Stockhausen/ Andersen/ Héral/ Rypdal: Karta

(07.09.00) "Karta" er ett ord i språket sanskrit som betyr høyere kraft. For den tyske trompeteren og flügelhornisten Markus Stockhausen signaliserer det i dette tilfellet en musikk som i sin totalitet er mye mer enn summen av de enkelte delene. De fire musikantene hadde aldri spilt sammen som kvartett, men på forskjellige vis møtt hverandre i diverse sammenhenger og det musikalske resultatet overraska også de involverte.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.