Carlo Crameri/Arild Andersen/Marc Halbheer/Paolo Vinaccia: Line Square

Er du blant de som sliter litt med å ha den fulle og hele oversikten når det gjelder moderne sveitsisk jazz? Da kan dette møtet med to sentrale representanter fra alpelandet sammen med våre egne Arild Andersen og Paolo Vinaccia være et fint sted å starte oppdateringa.


Nede i det vakre landet, uten noen marine, litt lenger sør i Europa, er det nesten sjølsagt også et spennende jazzmiljø som vi kjenner altfor lite til. For min del er det trommeslagere som Pierre Favre og Daniel Humair og festivalen i Montreux som har satt landet på jazzkartet, men nå får vi altså anledning til å oppdatere oss en smule.

Initiativtakeren til både denne innspillinga og det som virker å være et svært spennende og originalt plateselskap og/eller konsept, Plastic Art Foundation, er gitaristen Carlo Crameri. Denne multikunstneren, født i Zürich i 1947, er utdanna klassisk gitarist og har spilt i et kjent popband i hjemlandet. Dessuten er han både bildekunstner og lyriker - stort sett med andre ord!

Den Crameri vi får møte her er en søkende jazzmusiker som føler seg svært så tiltrukket av en fri tilnærmingsmåte til det å uttrykke seg på. Når det er sagt så er dette en type frijazz med sterke melodiske elementer - straightere frijazz enn dette er ikke mulig å skape, for å si det sånn.

Mye av grunnen til det mistenker jeg ligger i den uutømmelige melodiska åra som vår egen veteranbassist Arild Andersen er i besittelse av. Samme hvor hardt han prøver, tror jeg ikke han er i stand til å unngå vakre, melodiske groover og hele denne seansen, som er unnfanga i Rainbow Studios i Oslo hos Jan Erik Kongshaug, er sterkt prega av det.

Det rytmiske ansvaret ligger i hendene og hodene til nok en sveitser, Marc Halbheer - som blant annet har spilt i Vienna Art Orchestra i en periode - og vår egen Paolo Vinaccia som vi regner som norsk på de fleste måter etter at han flytta hit fra Italia i 1979. Den første spiller trommer, mens Paolo spiller perkusjon og de utfyller hverandre og musikken på et framifrå vis.

All musikken - fire "låter" som varierer i lengde fra vel 5 til vel 23 minutter - er spilt inn i løpet av én dag. Kjemien mellom de fire må ha vært upåklagelig og umiddelbar - jeg tror nemlig ikke sveitserne og nordmennene kjente hverandre i noen særlig grad på forhånd.

Hele produksjonen - inkludert det meget tøffe og originale coveret som er en blikkboks - er svært forseggjort og prega av kvalitet. Det sies at samarbeidet har utvikla seg videre etter denne innspillinga - kanskje er det på tide at en festival setter konstellasjonen på programmet? Tøft, morsomt og annerledes er det i alle fall.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bass og bandoneon - trenger ikke mer

(24.04.23) På vei til Cosmpolite diskuteres det alltid hva vi faktisk skal se. - Andersen er visst bassist, men jeg aner ikke hvem italieneren er, sier jeg. Jazzkompisen er usikker på hva noen av dem spiller (selv om jeg tror det var han som foreslo at vi skulle hit). Vi hører på de siste prosjektene til Andersen – han ga ut to? tre? skiver i fjor?


Arild Andersen og Kongsberg Jazzfestival

(25.03.21) Vår melding om at Arild Andersen velger å spille på Kongsberg Jazzfestival i år har vakt reaksjoner i jazzmiljøet. Her kommer en oppklaring.


Arild Andersen spiller på Kongsberg

(24.03.21) Arild Andersen tar sjansen, når han nå legger seg ut med store deler av det norske jazzmiljøet. Han har takka ja – og stiller på scenen under Kongsberg Jazzfestival 9. juli.


Rønsen møter: Arild Andersen

(15.07.20) Redaktøren i PULS er også redaktør for Fireflate - festivalavisa under Moldejazz. Hver dag møter han en av festivalens profiler til et video-intervju. Vi starter med Arild Andersen, som mener han har stått på scenen i Molde 50 ganger!


Arild Andersen i storform i Molde

(15.07.20) I fysisk forstand var det helt sikkert minst to meter mellom musikantene i Arild Andersen Group under åpningskonserten i Bjørnsonhuset mansdag kveld. Men i melodisk forstand var det den heteste omfavnelse.


All that jazz

(08.04.18) Det har aldri vært lagd så mye god musikk som i vår tid. Dette gjelder i aller høyeste grad jazzmusikken.


Den store mannen og bassen

(20.07.05) (Molde/PULS): Arild Andersen har ei fartstid og et musikalsk livsløp bak seg som lett kunne fått han til å ta det med ro både nå og i åra som kommer. Heldigvis er ikke Andersen slik skrudd sammen og solokonserten han ga oss som en del av Artist in Residence-oppdraget var av typen som kommer til å gå over i historia.


Arild Andersen Group: Electra

(07.04.05) Arild Andersen runder 60 i løpet av året, men har aldri vært mer kreativ. En av de fire store i norsk jazz, som har vært med å sette standarden for det som har kommet seinere, topper året med å være såkalt "Artist In Residence" under Moldejazz. Der vil publikum bl.a. få høre Andersens hyllest til Sofokles' kvinneskikkelse Electra og du verden som som publikum kan begynne å glede seg.


Arild Andersen åpner Moldejazz '05

(09.12.04) Arild Andersen Group åpner Moldejazz 2005 med det nye prosjektet ”Electra”.


Andersen/Tsabropoulos/Marshall: The Triangle

(02.03.04) Så er endelig den smakfulle trioen med Arild Andersen, den greske pianisten Vassilis Tsabropoulos og den engelske trommeslageren John Marshall tilbake igjen. Dette er tre meget gode musikanter fra tre forskjellige steder - både geografisk og musikalsk - som har funnet sammen i en treenighet som byr på uante doser med skjønnhet og varme.


Carsten Dahl - Arild Andersen - Patrice Heral: Moon Water

(06.02.04) Det dansk-norsk-franske samarbeidet mellom pianisten Carsten Dahl, bassisten Arild Andersen og trommeslageren Patrice Heral er noe av det mest spennende og lyriske som finnes i jazzverdenen om dagen. Nå er trioen på en 14 dagers Norgesturné og for alle som har lyst å forberede seg godt eller skaffe seg et varig minne, anbefales "Moon Water" på det varmeste.


Arild Andersen: Selected Recordings

(22.01.04) Del to av ECMs "storverk" ":rarum" har sett dagens lys. Etter at selskapet presenterte åtte av sine mest sentrale musikanter for to år siden med hver sin CD, så følger de nå opp med ett dusin nye hyllester. Jan Garbarek og Terje Rypdal var med i det første sleppet, og norske musikanter befester sin sentrale posisjon i det tyske storselskapet: Denne gangen er Arild Andersen og Jon Christensen plukka fram.


Frode Alnæs - Arild Andersen - Stian Carstensen: Julegløggen

(15.12.03) For fem år siden kom herrene Frode Alnæs, Arild Andersen og Stian Carstensen ut med sitt første fellesprosjekt: "Sommerbrisen". Det besto av mer eller mindre kjente svisker som "Hovedøen" og "Vi skal ikkje sova bort sumarnatta" - i høyst originale tolkninger. Derfor var det sjølsagt bare et spørsmål om tid før de tre skulle følge opp med en liknende hyllest til jula - og nå foreligger endelig "Julegløggen" med minst like originale og morsomme tolkninger av våre kjente og kjære julesanger.


Dahl/Andersen/Heral: The Sign

(12.08.02) Et nytt samarbeid på tvers av landegrensene og generasjonene har oppstått. Den danske pianisten Carsten Dahl, vår egen Arild Andersen på bass og den franske trommeslageren Patrice Heral har slått sine putler sammen. Om det kunne gå galt? Muligens i teorien, men i praksis har dette endt på glitrende vis.


Arild Andersen: Molde Concert

(15.11.00) Arild Andersen har gitt undertegnede mange store opplevelser opp gjennom årene. Det spørs likevel ikke om det som foregikk i Idrettens Hus i Molde den 4. august 1981 kommer aller øverst på lista. Da presenterte Andersen sitt drømmeband og du verden for en fest det blei. For første gang på cd og med fire låter som aldri har vært gitt ut tidligere får vi nå endelig mulighten til å gjenoppleve festen.


Stockhausen/ Andersen/ Héral/ Rypdal: Karta

(07.09.00) "Karta" er ett ord i språket sanskrit som betyr høyere kraft. For den tyske trompeteren og flügelhornisten Markus Stockhausen signaliserer det i dette tilfellet en musikk som i sin totalitet er mye mer enn summen av de enkelte delene. De fire musikantene hadde aldri spilt sammen som kvartett, men på forskjellige vis møtt hverandre i diverse sammenhenger og det musikalske resultatet overraska også de involverte.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.