Foto: Hogne Bø Pettersen Foto: Hogne Bø Pettersen Foto: Hogne Bø Pettersen Foto: Hogne Bø Pettersen Foto: Hogne Bø Pettersen
Foto: Hogne Bø Pettersen

Arild Andersen i storform i Molde

I fysisk forstand var det helt sikkert minst to meter mellom musikantene i Arild Andersen Group under åpningskonserten i Bjørnsonhuset mansdag kveld. Men i melodisk forstand var det den heteste omfavnelse.


Arild Andersen / Bjørnsonhuset, Molde / 13.07.20


I fysisk forstand var det helt sikkert minst to meter mellom musikantene i Arild Andersen Group under åpningskonserten i Bjørnsonhuset mansdag kveld. Men i melodisk forstand var det den heteste omfavnelse.

Sjefen sjøl på bass, Marius Neset på saksofon, Helge Lien på piano og Håkon Mjåset Johansen ved trommene var spillekåte så det forslo etter lang tids musikalsk karantene. Og da Karin Krog entret scenen sånn omtrent midtveis i konserten, og vadefuglaktig forsiktig tok plass foran mikrofonen kuperte hun ingenlunde den fantastiske opplevelsen som så langt allerede var bekreftet.

Ingenting er altså som det bør være når dette hersens viruset fortsatt grasserer. Derfor er det ekstra hyggelig å meddele at konserten som sparket i gang årets sekstiårs-jubilerende Moldejazz ble en begivenhet direkte befordrende for sinnets glede. Har du, som undertegnede, løst medlemskap i foreningen for melodisk jazz i finfilte arrangementer var møtet med Arild Andersen Group den pureste gefundenes fressen. Konserten ble en praktfull musikalsk defilering av Andersens spenn over femti år med musisering fra en scene på Moldejazz.

Men la oss ta det fra begynnelsen. Andersen var ikke bombastisk, men mente at nettopp denne konserten godt kunne være hans femtiende opptreden i Molde. Et jubileum i seg selv, altså. Så skal det være sagt at Andersen er en betydelig bedre musiker enn forteller, men hans anekdotiske og smått humoristiske verbale drypp mellom låtene fungerte fint på en kveld hvor nettopp mimringens magi skulle spille hovedrollen. 

Og hva kan sies om disse musikerne som ikke allerede er blitt sagt. Andersens vidunderlige syngende, melodiske tone ligger under hele veien, noen ganger brå, nærmest plektrende, andre ganger som oppstøt av et voldsomt buldreri, for så å endre karakter fullstendig til noe andebysk kvekkende, men altså først og fremst denne vakre melodiøse brummingen som den pureste gastronomi for øregangene. Og trommis Mjåset Johansen er en trollmann med trommestikkene, noen ganger vispende i varlige skyv over trommeskinnet, andre ganger eksploderende i et voldsomt spetakkel, som et skybrudd av lyd som der og da hudfletter jorden. Saksofonist Marius Neset, vekslende mellom sopran- og tenor-sax, med dette strøk av noe coltranesque i tenorspillet sitt, huggende toner blandet med disse luftige melodilinjer som sender deg lukt opp i himmelens avdeling for flukt og ekstase. En himmelvendt blanding av fanfarisk fnyseri og melodiske mandler i grøten. Og så, ikke å forglemme, pianisten Helge Lien så insisterende til stede han også, med fingre stundom taslende over tangentene - som bedrev han et slags musikalsk tafseri - andre ganger krafsende med voldsom kraft i klaviaturet, med hendene som reptiler på jakt etter et bytte.

Det blir simpelthen vakker musikk av slikt. Denne anmelder er ikke godt nok bevandret i Arild Andersen katalog til å ramse opp sangene som ble spilt denne uforglemmelige kveld. Men så er da dette heller ikke kvelden for låt-leksikalske oppramsinger. Flere låter fra Masqualero sto i hvert fall på programmet, og generelt var det nok 80-tallet som fikk den største oppmerksomheten. Og apropos 80-tallet; Herr Andersen var naturligvis present under den legendariske nattkonserten med Miles Davis i '84, og skjebnen ville det slik at han havnet på samme fly som Miles og bandet fra Molde til Oslo. Men flyet måtte mellomlande i Ålesund og Andersen fikk sitt epifaniske nær-Miles øyeblikk på Vigra flyplass. Faktisk, ifølge Andersen - temmelig nøyaktig i én meters avstand - altså mellom Miles og Arild,  og det helt uten smittevernregime.

Og hva skal vi så si om Karin Krog, årets Artist in Residence? Hun kom til syne i en flammerød kjole omtrentlig halvveis i konserten og startet med den emblematiske hymnen "Break of Day in Molde". Noen fuglelyder gjenlyder over scene og sal, slike som fyller himmelen når de første streif av demring finter natten vekk. Hun runder av med Frank Fosters "Shiny Stockings" med Krogs karakteristiske stemme over en nærmest telepatisk tilnærming mellom bass og piano. Til slutt kommer "Don't get Scared" som Stan Getz og The Swedish All-Sars skrev helt tilbake i 1951, og som Krog selv fremførte ti år senere på den aller første moldejazzen. Vi gleder også til fortsettelsen.

Men først og fremst var det Arild Andersen Group sin kveld.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bass og bandoneon - trenger ikke mer

(24.04.23) På vei til Cosmpolite diskuteres det alltid hva vi faktisk skal se. - Andersen er visst bassist, men jeg aner ikke hvem italieneren er, sier jeg. Jazzkompisen er usikker på hva noen av dem spiller (selv om jeg tror det var han som foreslo at vi skulle hit). Vi hører på de siste prosjektene til Andersen – han ga ut to? tre? skiver i fjor?


Arild Andersen og Kongsberg Jazzfestival

(25.03.21) Vår melding om at Arild Andersen velger å spille på Kongsberg Jazzfestival i år har vakt reaksjoner i jazzmiljøet. Her kommer en oppklaring.


Arild Andersen spiller på Kongsberg

(24.03.21) Arild Andersen tar sjansen, når han nå legger seg ut med store deler av det norske jazzmiljøet. Han har takka ja – og stiller på scenen under Kongsberg Jazzfestival 9. juli.


Hans-Olav Solli går av som sjef for Moldejazz

(30.09.20) Seks år var nok for Hans-Olav Solli som leder av verdens lengstlevende jazzfestival.


Ljubljana slår Molde med ett år - eller?

(24.07.20) Rett skal være rett: Moldejazz er ikke den lengstlevende jazzfestivalen i verden.


En klassiker, Hedvig Mollestad

(20.07.20) Snakk om gigantproduksjon! Og snakk om suksess! Maken til konsert må man antakeligvis til Molde for å finne!


Rønsen møter: Ellen Andrea Wang

(19.07.20) Hun har fortsatt litt vondt for å forstå det, men det er helt sant: Ellen Andrea Wang er Artist in Residence under Moldejazz 2021.


Rønsen møter: Natalie Sandtorv

(17.07.20) I dagens intervju får vi møte Natalie Sandtorv for en kjapp fysikk-time.


- I blei liksom heilt salig ...

(16.07.20) Ane Brun synger strengt tatt om kjærligheten. Hele tida. I en eller annen form. Kort oppsummert: "Somewhere beyond time."


Karin Krog - som sangeren i en kvintett

(16.07.20) Det var en åpenbar forskjell på onsdagens seanse i residency-serien med Karin Krog og tirsdagens konsert i Teatret Vårt: Tirsdagen bød på Krog som soloartist med backing, onsdag var hun sangeren i en kvintett, ikke soloartist med et band.


Rønsen møter: Ane Brun

(15.07.20) Ane Brun har blitt verdensstjerne, og det er ikke hver dag hun opptrer på hjemmebane. Torsdag gjør hun to konserter i Bjørnsonhuset sammen med Marthe Eberson. Og – breaking news – guest star: Ola Kvernberg! Vi møtte Ane på Romsdalsmuseet, kvelden i forveien.


Rønsen møter: Arild Andersen

(15.07.20) Redaktøren i PULS er også redaktør for Fireflate - festivalavisa under Moldejazz. Hver dag møter han en av festivalens profiler til et video-intervju. Vi starter med Arild Andersen, som mener han har stått på scenen i Molde 50 ganger!


Ekstrakonserter i Molde

(10.06.20) Billettsalget går så det suser til årets nedskalerte Moldejazz. Nå kommer ekstrakonsertene.


Karin Krog blir Artist in Residence i Molde

(28.05.20) Det blir Moldejazz 2020. Og vår ubestridte jazzdronning, Karin Krog, skal være bestyrer.


Moldejazz går ikke som planlagt – men nesten …

(09.05.20) En gladmelding oppi kulturkrisa: Det blir jazzfestival i Molde, i uke 29!


All that jazz

(08.04.18) Det har aldri vært lagd så mye god musikk som i vår tid. Dette gjelder i aller høyeste grad jazzmusikken.


Den store mannen og bassen

(20.07.05) (Molde/PULS): Arild Andersen har ei fartstid og et musikalsk livsløp bak seg som lett kunne fått han til å ta det med ro både nå og i åra som kommer. Heldigvis er ikke Andersen slik skrudd sammen og solokonserten han ga oss som en del av Artist in Residence-oppdraget var av typen som kommer til å gå over i historia.


Arild Andersen Group: Electra

(07.04.05) Arild Andersen runder 60 i løpet av året, men har aldri vært mer kreativ. En av de fire store i norsk jazz, som har vært med å sette standarden for det som har kommet seinere, topper året med å være såkalt "Artist In Residence" under Moldejazz. Der vil publikum bl.a. få høre Andersens hyllest til Sofokles' kvinneskikkelse Electra og du verden som som publikum kan begynne å glede seg.


Carlo Crameri/Arild Andersen/Marc Halbheer/Paolo Vinaccia: Line Square

(21.01.05) Er du blant de som sliter litt med å ha den fulle og hele oversikten når det gjelder moderne sveitsisk jazz? Da kan dette møtet med to sentrale representanter fra alpelandet sammen med våre egne Arild Andersen og Paolo Vinaccia være et fint sted å starte oppdateringa.


Arild Andersen åpner Moldejazz '05

(09.12.04) Arild Andersen Group åpner Moldejazz 2005 med det nye prosjektet ”Electra”.


Andersen/Tsabropoulos/Marshall: The Triangle

(02.03.04) Så er endelig den smakfulle trioen med Arild Andersen, den greske pianisten Vassilis Tsabropoulos og den engelske trommeslageren John Marshall tilbake igjen. Dette er tre meget gode musikanter fra tre forskjellige steder - både geografisk og musikalsk - som har funnet sammen i en treenighet som byr på uante doser med skjønnhet og varme.


Carsten Dahl - Arild Andersen - Patrice Heral: Moon Water

(06.02.04) Det dansk-norsk-franske samarbeidet mellom pianisten Carsten Dahl, bassisten Arild Andersen og trommeslageren Patrice Heral er noe av det mest spennende og lyriske som finnes i jazzverdenen om dagen. Nå er trioen på en 14 dagers Norgesturné og for alle som har lyst å forberede seg godt eller skaffe seg et varig minne, anbefales "Moon Water" på det varmeste.


Arild Andersen: Selected Recordings

(22.01.04) Del to av ECMs "storverk" ":rarum" har sett dagens lys. Etter at selskapet presenterte åtte av sine mest sentrale musikanter for to år siden med hver sin CD, så følger de nå opp med ett dusin nye hyllester. Jan Garbarek og Terje Rypdal var med i det første sleppet, og norske musikanter befester sin sentrale posisjon i det tyske storselskapet: Denne gangen er Arild Andersen og Jon Christensen plukka fram.


Frode Alnæs - Arild Andersen - Stian Carstensen: Julegløggen

(15.12.03) For fem år siden kom herrene Frode Alnæs, Arild Andersen og Stian Carstensen ut med sitt første fellesprosjekt: "Sommerbrisen". Det besto av mer eller mindre kjente svisker som "Hovedøen" og "Vi skal ikkje sova bort sumarnatta" - i høyst originale tolkninger. Derfor var det sjølsagt bare et spørsmål om tid før de tre skulle følge opp med en liknende hyllest til jula - og nå foreligger endelig "Julegløggen" med minst like originale og morsomme tolkninger av våre kjente og kjære julesanger.


Dahl/Andersen/Heral: The Sign

(12.08.02) Et nytt samarbeid på tvers av landegrensene og generasjonene har oppstått. Den danske pianisten Carsten Dahl, vår egen Arild Andersen på bass og den franske trommeslageren Patrice Heral har slått sine putler sammen. Om det kunne gå galt? Muligens i teorien, men i praksis har dette endt på glitrende vis.


Arild Andersen: Molde Concert

(15.11.00) Arild Andersen har gitt undertegnede mange store opplevelser opp gjennom årene. Det spørs likevel ikke om det som foregikk i Idrettens Hus i Molde den 4. august 1981 kommer aller øverst på lista. Da presenterte Andersen sitt drømmeband og du verden for en fest det blei. For første gang på cd og med fire låter som aldri har vært gitt ut tidligere får vi nå endelig mulighten til å gjenoppleve festen.


Stockhausen/ Andersen/ Héral/ Rypdal: Karta

(07.09.00) "Karta" er ett ord i språket sanskrit som betyr høyere kraft. For den tyske trompeteren og flügelhornisten Markus Stockhausen signaliserer det i dette tilfellet en musikk som i sin totalitet er mye mer enn summen av de enkelte delene. De fire musikantene hadde aldri spilt sammen som kvartett, men på forskjellige vis møtt hverandre i diverse sammenhenger og det musikalske resultatet overraska også de involverte.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.