Laibachs Final Countdown på Arvika 00!

Arvika ligger rett over grensa til Sverige og det tar cirka tre timer å komme seg dit med bil fra Oslo. Festivalen er et must for alle gothere og synthere, hvert år er det store navn på gang.


Laibach / /


Utenfor systembolaget ble vi møtt av en gjeng svenske gothere med leire og søle opp til knærna, to av dem hadde forsøkt å tvinne noen plastposer rundt beina som værn men det så ut til å funke relativt dårlig det også.

Jeg spurte den svartkledde fyren med spade i hånda og Robert Smith-sveis om camping-området så like jævlig ut som jeg frykta. Joda…"det e helvete der borta" fikk jeg til svar og dermed strømma det på med vonde flashbacks fra flomkatastrofen på Arvika under Sisters Of Mercy-konserten for to år siden.

Det er vanskelig å glemme den gangen jeg holdt på å drukne i mitt eget telt, godt hjulpet av alkohol riktignok, men likevel, det var temmelig sprøtt å ligge der å gurgle vann mens sokker og soveposer fløyt rundt over meg mens Andrew Eldritch sang "Marian" i bakgrunnen.

Den gangen heiv jeg både telt og sovepose og det gjorde svært mange andre også. Alt var jo klissbløtt og til dels håpløst å dra med seg. Folk hadde samla inn telt og diverse andre eiendeler etter festivalen og tjent grovt på det.

Det var med en viss uro at jeg handla inn min årlige kvote med Åkeson hvitvin, skulle dette bli en ny syndeflod hvor Gud nok en gang viste at mennesker er det værste han vet, særlig mennesker som elsker musikk…..

Heldigvis holdt været seg, skiftende skydekke ble det, greit nok, verre var det at Fields Of The Nephillim avlyste konserten, en enorm skuffelse selvsagt…..Faen i helvete, jeg går å drekker…

LAIBACH

Gruppen som ugjør kjernen i det totalitære kunstner-kollektivet NSK, (Neue Slovenische Kunst), er tilbake selv om flere av de opprinnelige medlemmene i Laibach ikke har vært observert på lenge.

Laibach er passe sære, ingen vet egentlig hvem disse mystiske krigshærrene er. De er totalitære i alt de gjør, en kollektiv enhet hvor alle avgjørelser tas samlet. Målet er og har alltid vært å gjøre kunsten totalitær så den kan være med på å bekjempe nettop diktatoriske regimer.

Disse folka er muligens anarkister innerst inne men det har de greid å skjule godt, for Laibach har alltid blitt misforstått og beskylt for ekstremistiske sympatier. Selv valgte de å gå av scenen da ny-nazistiske skinheads stod å brølte "Sieg Heil under en konsert i Tyskland.

De har selv uttalt at bare totalitær kunst kan bekjempe det totalitære samfunn. De hater kapitalismen like mye som de hater fascismen.

Laibach har holdt det gående siden starten av 80-tallet og begynner å dra på åra nå. Borte er de millitante marsj-trommene og den demoniske general-vokalen. Før var Laibach-konseptet krig og atter krig mens dagens fokus ligger på den katolske kirke med paven i spissen. At Laibach ser på kirken og kristendommen som like autoritær som fascismen er det ikke vanskelig å forstå.

Riktignok åpner de konserten i kjent stil med en cover-låt av puddel-rock bandet Europe, nemlig "Final Countdown". Meningen i teksten blir plutselig en helt annet når Laibach synger den, nå er det nedtellingen mot dommedag og intet annet…..

Så flesker de til med "Jesus Christ", seigt, mørkt og dystert låter det. Tempoet er skrudd ned, her er det seig og svart techno-rock som gjelder fra begynnelse til slutt.

Høydepunktene ble definitivt cover-låta av DAF, "Alle Gegen Alle" og hit-låta "Life Is Life". Blytungt og seigt, fett som faen.

Laibach gjorde en bra konsert selv om de ble litt kjedelige og monotone til tider. De var definitivt bedre på 80-tallet.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Laibach i all sin prakt

(30.05.24) Introen som møter meg på Vulkan Arena denne kvelden er ikke en dj eller forprogrammerte låter. Det er et repeterende spor som gjentas ad nauseum. Trommer, applaus og litt tilrop, som ved inntoget til en Military Tattoo. «Leben heißt Leben intro trommeloop». Nakkehåra er i full beredskap.


Advarsel: Nova Akropola!

(17.12.23) Beinhardt, rått og grusomt, ubeskrivelig deilig.


Laibach: The Engine of Survival EP

(28.10.23) Laibach har vel vært innom absolutt alle genre som eksisterer. Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til tittelen, bekymra for at det ble mer spacekøntri som ”Love is still alive”. Dermed har jeg avventet litt å lytte, for å være mentalt forberedt på hva det enn viser seg å være.


Laibach leverer, og vi smiler hele veien fra banken

(05.02.23) «Husk at konklusjonen skal til sist, Siri» formaner jazzkompisen. Han har blitt dratt med for å se litt slovensk avant-garde. Hva han syntes? «Det var ikke så verst, men stemmen hans er noe spesiell; det ble bedre etter hvert.»


Spacekøntry fra Laibach

(27.01.23) Da Laibach slapp “LOVE IS STILL ALIVE I (Moon, Euphoria)” 13. oktober 2022 måtte jeg egentlig bare le. Space køntri, lzm. Introen minnet litt om Dumdum boys “Transit”. At de digga å jobbe med soundtracket til Iron Sky visste jeg, men jeg tenkte at dette var ultrasært, selv til dem å være.


80-talls Laibach i ny drakt

(13.01.23) Vi vet det bare er januar, men dette er årets skive. Dette er den beste skiva til Laibach ever.


Laibach leverer – alltid!

(16.03.19) Laibach er det politiske avant-garde bandet som innimellom lager de villeste coverversjoner av de mest usannsynlige sanger. Eller de er popbandet som tidvis lager støy. Uansett hvilket forhold man har til Laibach, og hvilken periode man først ble kjent med dem på, kan man i hvert fall ikke kalle dem kjedelige.


Tidvis med Moby, Arvika 00

(01.08.00) De gamle svevende og stemmningsfulle happy-techno melodiene låter veldig bra. De nyere funk, drum'n'bass og soul orienterte låtene funker også bra live. Publikum er helt med mens jeg er mindre begeistra. Det er kuult at de kjører på med litt punk innimellom låtene, det hjelper litt.


Himmelske Kraftwerklåter, Arvika 00

(01.08.00) Tidligere Kraftwerk medlem Karl Bartos som spillte synthperkusjon sammen med Wolfgang Flur hadde tatt turen til Arvika for å spille gammle Kraftwerk-hits med en kompis.


Svensk dusinvare på Arvika 00

(01.08.00) Den svenske synth-trioen Covenant har blitt store helter ute i Europa og har blitt et rutinert live-band med full kontroll over publikum. Ved starten av karrieren spillte de hard synth i EBM rettning. Etterhvert blanda de inn stadig mer techno men likevel holdt de seg i EBM-gata.


Kontemplative Neubauten på Arvika 00

(01.08.00) Tyske Einsturzende Neubauten med den karismatiske multi-kunstneren Blixa Bargeldt i spissen var med på å skape sjangeren industri-rock sammen med band som Cabaret Voltaire og Throbbing Gristle ved inngangen til 80-tallet. De har gjennom tidene brukt drill-bårr, garasje-fjærer, stålplater, kompressor-bårr, tågskinner, plast-tønner og vaiere som instrumenter. Alt kan brukes som instrumenter og Neubauten har til enhver tid gått sine helt egne veier innen musikken.


Irske konger på Arvika 00!

(01.08.00) Irske VNV Nation er nykommlingene på den internasjonale synth-scenen. Med klubb-hitten "Dark Angel" har de fått stor respons fra fanzinene rundt om i verden.


Ambivalent fra Mesh på Arvika 00

(01.08.00) Engelske Mesh har for lengst slått igjennom på den europeiske synth-scenen med sin drivende synth-pop som ligger et sted mellom Nine Inch Nails anno "Pretty Hate Machine" og Depeche Mode.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.