80-talls Laibach i ny drakt

Vi vet det bare er januar, men dette er årets skive. Dette er den beste skiva til Laibach ever.


Dette er 80-talls Laibach i ny drakt, en drakt bestående av musikere med 40+ års erfaring og adskillig bedre studiomuligheter enn “Rekapitulacija 1980-84” (1985). Dette er bedre enn nyversjonen av "Smrt Za Smrt" fra samme skive som de spilte på Vulkan Arena sist de besøkte Norge.

“01. 06. 1924” er en instrumental som omhandler den “største terroristmarsjen” til Orjuna i Trbovlje, Slovenia. Ja, du får hele historien i coveret til skiva og byen er viktig for Laibach, uten at jeg skal skrive mer. Kjøp skiva. Les historien. Historietimer med Laibach er alltid mye mer spennende og interessante enn med de tørre gamle lærerne på skolen.

“Glück auf!” (lykke til) er monumentalt dyster, det sender meg tilbake til første gang jeg så dem på Sentrum Scene, 24. november 1994. “Lykke til” kommanderer Milan Fras, som en seig, gammel løve som vet han er den ubestridte kongen på savannen. Låta er akkurat passe tung og dyster og et godt bindeledd til “Moralna zaslomba” (moralsk svikt) som er forførende og intenst.

Lydbildet på skiva er glødende og heftig. Fullt av detaljer og provokasjoner og det er så fantastisk gjennom det hele; Milan som malekommanderer som katta mi, bare noen hakk dypere, noen hakk høyere og mye mer skremmende.

“Smrt in pogin” (død og død) er vakkert brutalistisk. Jeg vil lese tekstene. Jeg vil skjønne hva Kaja Blazinšek sier. Jeg vil vite hvilke historier hun forteller. “Smrt fascismo!” er ikke vanskelig å skjønne. Den suggererende og hypnotiserende basslinja i bunnen driver det fremover, inn i det uendelige, inn i galskapen, inn i det brutale, inn i Jugoslavias fortid og fremtid og nåtid.

“Nekaj važnih in načelnih misli o bodoči usmeritvi” (noen viktige og prinsipielle tanker om fremtidens retning) er politisk. Selv om jeg ikke skjønner slovensk, skjønner man litt. Dersom man har savnet det überpolitiske Laibach eller ikke fått med seg forhistorien deres – med NSK (Neue Slowenische Kunst), at de ble sensurert og bannlyst i Jugoslavia, alle kontroversene – så får man det inn med slegge her. Vakker lyd på slegga, riktignok, men dette er den mest politiske låta (tror jeg, med forbehold om oversettelsesproblemer). Det er industri og opptøyer, anarki og kaos, revolusjon og fornyelse; det er ned med syndikater og karteller og monopoler.

“Lepo – krasno” (vakkert – fantastisk) er nesten en ballade. Nesten minimalistisk. Nesten stille. Faktisk litt Massive Attack-inspirert (særlig “Heat Miser”, 1994). Ute raser stormen og jeg vil pakke meg inn i stemmen til Milan Fras, den er så varm og behagelig, litt som å sitte inntyllet i det mykeste pleddet i en deilig lenestol foran en åpen peis med et glass rødvin i den ene hånda eller kanskje en kopp rykende varm kakao med nypiska krem og marshmallows.

Det er vinter, men jeg er helt laidback og avslappa - for jeg har katt på fanget og easy listening a la Laibach på øret og det er nesten litt zen over det hele.

“27. 09. 1980” og vi er tilbake i Trbovlje, Laibach ble født der 01.06.1980, og 27.09.1980 er ilddåpen og starten på noe stort. Låta er så stille, det er nesten tyst, det er hjerteslag og stillheten mens de sniker seg rundt og henger opp ulovlige plakater og fyller byen med løfte om noe spennende. Det lokale kommuniststyret ville ikke ha noe av Laibach sine vyer og politikk og forbød dem prompte.

Eneste problemet med skiva er at den er alt for kort (litt over 44 minutter). Jeg vil ha mer. Jeg vil ha trippel-cd, jeg vil forføres av Milan Fras og lære slovensk så jeg skjønner hva Kaja Blazinšek sier. Jeg vil ha en konsert – nei, flere – med dette materialet. Jeg vil se dem i Musiikkitalo i Helsinki med verdens beste akustikk. Jeg vil oppleve dette live, som da jeg sto på en mørklagt balkong på Sentrum Scene og ble hypnotisert første gang jeg så dem.

I want it all – men når de spiller på Marmorsalen i Oslo 1. februar blir det nok med det nye, snillere materialet. Jeg vil forføres av “Lepo – krasno” og oppildnes av “Smrt in pogin”. Jeg vil ha det rå, det brutale, det minimalistiske, jeg vil ikke ha romkøntri og alpesang. Siden de spilte flere av gamlelåtene i ny innpakning i 2019 kan man håpe (ikke minst at de bytter ut “Sympathy For The Devil” med “The Future” http://puls.no/19178.html ).

Låtliste: 01. 06. 1924, Glück auf!, Moralna zaslomba, Smrt in pogin, Nekaj važnih in načelnih misli o bodoči usmeritvi, Lepo – krasno, 27. 09. 1980

NB! Slippes ikke på strømmetjenestene før 23. april.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Laibach i all sin prakt

(30.05.24) Introen som møter meg på Vulkan Arena denne kvelden er ikke en dj eller forprogrammerte låter. Det er et repeterende spor som gjentas ad nauseum. Trommer, applaus og litt tilrop, som ved inntoget til en Military Tattoo. «Leben heißt Leben intro trommeloop». Nakkehåra er i full beredskap.


Advarsel: Nova Akropola!

(17.12.23) Beinhardt, rått og grusomt, ubeskrivelig deilig.


Laibach: The Engine of Survival EP

(28.10.23) Laibach har vel vært innom absolutt alle genre som eksisterer. Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til tittelen, bekymra for at det ble mer spacekøntri som ”Love is still alive”. Dermed har jeg avventet litt å lytte, for å være mentalt forberedt på hva det enn viser seg å være.


Laibach leverer, og vi smiler hele veien fra banken

(05.02.23) «Husk at konklusjonen skal til sist, Siri» formaner jazzkompisen. Han har blitt dratt med for å se litt slovensk avant-garde. Hva han syntes? «Det var ikke så verst, men stemmen hans er noe spesiell; det ble bedre etter hvert.»


Spacekøntry fra Laibach

(27.01.23) Da Laibach slapp “LOVE IS STILL ALIVE I (Moon, Euphoria)” 13. oktober 2022 måtte jeg egentlig bare le. Space køntri, lzm. Introen minnet litt om Dumdum boys “Transit”. At de digga å jobbe med soundtracket til Iron Sky visste jeg, men jeg tenkte at dette var ultrasært, selv til dem å være.


Laibach leverer – alltid!

(16.03.19) Laibach er det politiske avant-garde bandet som innimellom lager de villeste coverversjoner av de mest usannsynlige sanger. Eller de er popbandet som tidvis lager støy. Uansett hvilket forhold man har til Laibach, og hvilken periode man først ble kjent med dem på, kan man i hvert fall ikke kalle dem kjedelige.


Laibachs Final Countdown på Arvika 00!

(01.08.00) Arvika ligger rett over grensa til Sverige og det tar cirka tre timer å komme seg dit med bil fra Oslo. Festivalen er et must for alle gothere og synthere, hvert år er det store navn på gang.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.