Kontemplative Neubauten på Arvika 00
Tyske Einsturzende Neubauten med den karismatiske multi-kunstneren Blixa Bargeldt i spissen var med på å skape sjangeren industri-rock sammen med band som Cabaret Voltaire og Throbbing Gristle ved inngangen til 80-tallet. De har gjennom tidene brukt drill-bårr, garasje-fjærer, stålplater, kompressor-bårr, tågskinner, plast-tønner og vaiere som instrumenter. Alt kan brukes som instrumenter og Neubauten har til enhver tid gått sine helt egne veier innen musikken.
Einsturzende Neubauten / /
Mange år har passert, og tilbake fra den opprinnelige Einsturzende Neubauten-line-upen står nå Blixa Bargeldt, Alexander Hacke og N.U Unruh.De har også fått med seg tre nye medlemmer som spiller på gitar og stålplater med fjærer satt opp i stativ.
Neubauten har blitt roligere med åra, mye roligere, støyen er ikke lenger så påtrengende brutal, det hele har i grunnen blitt veldig sofistikert og teatralsk.
De åpner med "Silence Is Sexy" fra den nye skiva med samme navn. Temaet er stillheten, lyden og følelsen av stillhet, en meditativ stillhet ..
Publikum fatter ikke pointet når det plutselig blir helt stille midt i låta og lyden av Blixa som tenner nok en sigarett etter hvert høres. Folk klarer ikke å absorbere stillheten, det blir for mye lyd fra publikum og Blixa ser et sekund litt skuffa ut.
Neubauten spiller lenge, nærmere to timer midt på natta og man blir sugd inn i alle disse underlige lydene, denne voldsomme intense atmosfæren av hypnotisk intensitet som bare Einsturzende Neubauten greier å skape.
Seinere braker det løs med "Haus Der Luge" og "Interim" og publikum er i ekstase. Fantastisk !!!!
Denne konserten hadde passet fint inn på en teater-scene for dette er virkelig kunst på høyt nivå. De ramlende nybygg har også funnet opp en ny maskin, en elektrisk dreiende metall-sliper som slipper de utroligste lyder ut ved berøring av glass og metall.
Neubauten utnevner seg selv til professorer i lyd med nobellprisen på baklomma. Alexander Hacke hamrer løs på sin bass-gitar, N.U Unruh denger løs på metall sammen med nykommlingen, el-gitaren hviner ut de utroligste strofer og Blixa synger besatt og suggererende med en stemme de færreste kan oppdrive.
Legendariske Neubauten gjorde en bra konsert, men jeg savna virkelig "Tanz Debil" og flere av de gode gammle låtene fra "Halbe Mensch", "Strategies Against Arkitechture", "Kollaps" og "Zeichnungen Des Pasienten O.T". De har blitt litt for tamme med åra, de skal ikke kritiseres for det, jeg må bare konstatere at soundet har utviklet seg til å bli mer innadvendt og kontemplativt.
Under innspillingen av "Durstiges Tiere" brukte Einsturzende Neubauten vokalist Blixa Bargeldt sine ribbein som trommer, hvorpå to av ribbeina knakk. Selvsagt kom lyden av ribbeina som brekker med på skiva.
Under nattens konsert kom det frem et mangfold av obskure lyder, men Blixas ribbein ble spart. Det hører også med at Neubauten pleide å sage og hogge i stykker scenen under mange av de dramatiske konsertene under 80-tallet. De hadde hatt litt av en jobb om de skulle rasert den store scena på Arvika
Del på Facebook | Del på Bluesky
I påvente av Einsturzendes 13.
(27.03.24) Denne singelen er ytterst lovende. Albumet kommer om noen få dager.
Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag
(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.