Folkemusikk og (relativt) tung rock i skjønn forening

Dette funker glimrende. Folkemusikk møter relativt tung rock. Men de som måtte mene at dette er noe helt nytt, må tenke om igjen.


Ævestaden er litt av en favoritt her i PULS. Les hva Siri skreiv i fjor. Vi har dessverre ikke vært like oppmerksomme i tilfellet Kanaan. Men kort oppsummert: Kanaan er et progressivt rockeband med røtter i progrock og jazzrock – men veldig langt unna hva de fleste av oss vil oppleve som «jazz».

Ideen med å blande tradisjonell folkemusikk og rock har faktisk lange tradisjoner i Norge. Det er 50 år siden Folque. Og se hva bergensbandet Saft fikk til i samarbeid med felespilleren Sigbjørn Bernhoft Osa i Holmenkollen i 1973!

Kanskje hadde Mike Scott sett disse opptakene da han inviterte fiolinisten Steve Wickham inn i The Waterboys?

Samarbeidet mellom Kanaan og Ævestaden er særdeles vellykka. Det musikalske uttrykket er hovedsakelig instrumentalt, men de vokale innslagene låter frigjørende – også når de framføres med religiøst innhold. Og her fins vakre pusterom som «Vartjenn».

Er det en banjo som ligger i bunnen av «Dalebu Jonsson»? Etterfulgt av fele og korsang – og et frenetisk trommespill!

Hvis jeg var konsertarrangør, ville jeg gått for en festival med tre band på scenen: Kanaan/Ævestaden, Needlepoint og Sykofant. Hvilken aften det kunne blitt!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Til sjøs med Ævestaden

(20.11.23) Det har blitt mange “nye” for puls.no fra meg det siste året. Teater med Døden på Oslo S. Musical med Verdiløse Menn (som skal på turné til våren – den må du få med deg!). Og nå: musikkvideo. Fordi den er sjitkul og vel verdt å bli sett!


Eir med vellykket popflirt

(11.11.23) Tilfeldigheter gjorde at jeg oppdaget Ævestaden men jeg ble ganske raskt hekta. Folkemusikkfusion er egentlig rimelig tøft, uansett hva man fusjonerer det med. Da Eir fortalte at hun skulle sleppe skive så var jeg straks på pletten, for dette vil jeg høre mer av!


En forsmak på ævigheten

(12.09.23) Jeg hadde fått en smakebit av Ævestaden på kick off partyet til Rockefeller og likte det lille jeg fikk med meg. Ung, svorsk trio som spiller folkemusikk med snert. Dessuten er de veldig hyggelige, slipper skive i høst og har en kul energi. Dermed befant man seg på Parkteatret en søndags kveld og oppdaget at man slettes ikke skulle se bare Ævestaden, men at de visstnok skulle spille support for Ingrid Olava.


Mye spennende musikk i Kanaans land!

(07.12.22) Hva er dette? Progrock? Jazzrock? Rock? Psykedelia? Stoner? Jazz?


Ævestaden – moderne folkemusikk på sitt aller beste

(28.05.21) Trodde du at folkemusikken var en statisk sjanger? Tro om igjen.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.