Sånn ble «Frelst!» til

Hvis denne boka var skrevet på engelsk, ville den fått tittelen «The making of ‘Frelst!’».


Anders Giæver går grundig til verks i arbeidet med å skildre miljøet der ideen om Jokke & Valentinerne ble sådd. Han tar oss med til Forsøksgym, pønk-konsertene på Pilen og «natta-til-1.mai-opptøyene» idet 70-tall ble til 80-tall – altså hele ti år før «Frelst!» ble spilt inn.

Vi skal til vennskapsforholdet mellom ekteparet Nielsen og Dag Solstad på 60-tallet. Solstad skildrer brødreparet Joachim og Christopher i vilter lek, et «samspill» som altså skulle ende i «et av de mest unike kunstneriske prosjektene i Norge».

Vi får vite hvorfor Jørn Christensen (Can Can, De Press, Mercury Motors, CC Cowboys) så seg nødt til å overlate produsentansvaret til Kyrre Fritzner (The Rambelins, Young Neils). Det var ikke akkurat streit kontortid i studio; Joachim kom seint og var aldri i spillbar form før etter fire-fem øl. Men når de først var i gang, kunne de gjøre opptil 25 tagninger av en og samme låt!

Og det er kanskje lov å anta at det ble litt mer feminin orden på sakene da Kyrre Fritzner inviterte The Pakistanettes som kor? Helle Stensbak, Bitten Forsudd og Ida Lind setter et solid preg på soundet i det som faktisk skulle fortone seg som et smått utvida Jokke & Valentinerne – med gjesteoppteden av Lars Lillo-Stenberg!

Husk hva som var mainstream i norsk pop på denne tida. Jahn Teigen sang «Glasnost» i 1988, Ketil Stokkan skildra livet rundt «Brandenburger Tor» og Rune Rudberg var i gang med «Vinger over Europa». Sånne ting orka ikke Joachim Nielsen å befatte seg med. Da var det viktigere å fortelle hvorfor han elska tegneserier, og mest av alt «Tempo»!

Sangen alle husker fra dette albumet bærer tittelen «Her kommer vinteren». Ja, den har vel blitt en slags «nasjonalsang» hver gang NRK skal introdusere årets vintersportsmeny. Anders Giæver serverer en interessant teori: «Det er ikke en kjærlighetssang til vinteren, det er en avskyresolusjon til sommeren og alt den fører med seg av kroppspress og sosiale tvangssituasjoner.»

Jokke & Valentinerne vant Spellemannprisen for «Frelst!», en seanse som har en tragisk klassikerstatus i NRKs velfylte underholdningsarkiv. Jokke hadde sovna under prisutdelinga, og inntok scenen tydelig berusa. Ifølge Giæver hadde han ikke bare drukket sine øl, han hadde også sniffa ei linje heroin – så da får vi tro at det er sant.

Det er vanskelig å finne folk som i dag vil mene at «Frelst!» ikke fortjente prisen. Og her følger en liten kuriositet:

Uten at jeg som redaktør var klar over det, besto juryen av tre PULS-journalister – Jan Rustad, Rune Halland og Audhild Skoglund + Øyvind Myhrvold og Eirin Høiby – som den gang var daglig leder i Akers Mic, butikkjeden som var eid av Trond Wikborg, forleggeren som eide PULS i de ti første åra av vår eksistens. Her kan vi virkelig snakke om at PULS hadde reint flertall!

I Dagens Næringsliv skreiv BEAT-journalistene Tom Skjeklesæther og Erik Valebrokk: «Når Jokke & Valentinerne vinner i klassen for fjorårets beste rock LP foran September When og Secret Mission, er det noe riv ruskende galt.»

Ikke det stolteste øyeblikket i BEAT-skribentenes journalistkarriere, vil jeg tro – og ganske på tvers av inntrykket som etter hvert skulle feste seg om hva slags musikk som ble prioritert i henholdsvis PULS og BEAT. (For ordens skyld – både The September When og Secret Mission fikk topp score også i PULS!)

Her er vår anmeldelse av «Felst!», ført i pennen av Kjell Henning Troldsaas (nå Thon):

Petter Pogo, May Irene Aasen, Joachim Nielsen er de som i dag utgjør den hellige treenighet. Jeg hadde nesten avskrevet mulighet for at denne plata skulle bli bra. Dersom Jokke & Co ikke kunne fornye seg, ville det bare bli drøvtygging på de gamle Jokke-klisjeene, men …

… men man kan ta feil. Her skjer det ting. Fyldigere orkestrering, som det heter på fint. Mer gitar og mer trommer, mer bass og mer blås, mer keyboard og framfor alt mer kor. Jokke klarer å være seg selv, men samtidig fornye hele greia helt. I tekstene er han som han har vært før, det handler gjerne om øl, og litt dop, eller forskjellige glade eller triste ting som skjer i hverdagen til en fyr som ikke liker å gjøre noe annet enn å se på TV og ha det fett sammen med venna sine …

… altså Jokke. Han mimrer om den tida da han og broren kjøpte Tempo. Han ser med glede fram mot vintern, årstida da han kan ta det rolig og fredelig og se på sport på TV. Det er jo morsomt, men bare når vi vinner. Han mimrer mer – «Du døde så ung og uforderva. Elvis var bare din reserve. For oss så er det du som er størst. Kong Eddie.» Så får vi selvfølgelig småhistoriene om folk som er kjipe med penga sine. Jokke & Valentinerne har klart å fornye seg …

… og gitt ut sin kanskje beste LP. Jeg veit ikke, jeg, men det er vel få andre band som klarer å sende tanke til Inger Lise Ry … Andersen og Velvet Underground på samme tid i samme låt. Værsåsnill’a Jokke, la May Irene synge litt på neste plata og …

… for det hun gjør i sin avsluttende «Aftenbønn» er vanskelig å overgå.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Festaften med Valentinerne!

(10.09.24) «Alle er enig om at vi kaster ikke øl på bandet?» Petter Pogo har stått på scena før. Mange ganger. Såvidt jeg kunne se, var det ingen ølglass som traff scenekanten, men det dryppet godt på de som sto nede i salen.


Det minst verdiløse albumet du kan tenke deg!

(09.05.22) Trond Granlund måtte til, for at vi for alvor skulle skjønne hvilken genial poet Jokke var!


Jokke & Valentinerne: Levende (så lenge det varer)...

(23.11.09) Dette er Jokke & Valentinerne helt usminka og autentiske, sånn de lød fra scenen. Fra lydsjekken og til siste ekstranummer "Gutta" får vi et kvalitetsmessig variabelt men underholdende live-opptak med et av våre mest kjente og kjære band.


Valentourettes på juleturnè

(12.12.06) Kula sitter bak trommene og Knugern, Kleggen og Goggen står på repertoaret når Jokkes to gamle backingband, Valentinerne og Tourettes, speller jula inn med gode gamle Jokke-låter.


Jokke og Frelsesarmeen

(25.11.05) Erik Faber er foreløpig sistemann ut i en slags aksjon for å boikotte Frelsesarméen. Som den milde mann han er, agiterer han ikke for at andre skal følge hans eksempel. Men likevel; i seg sjøl er jo Faber et eksempel. Men bør vi virkelig boikotte Frelsesarmeen?


Herlig og fuktig Jokke-hyllest

(18.12.04) (Oslo/PULS): Det regnet halvlitere fra galleriet på Rockefeller fredag kveld. Egentlig en skikkelig harry greie, men når det er snakk om Jokke-tributen Valentourettes er det både helt normalt og akseptabelt.


Tribute-album til Jokke på gang

(29.10.04) Det jobbes for tiden med å samle norske musikere for å lage et tribute album til ære for Joachim Nielsen. Dette sier Pål "Påsan" for Valentourettes, i følge Jokke.nu. -Vi håper at albumet kan se dagens lys på Joachims 41-års dag den 8 september 2005 om alt går etter planen.


Minnekonsert for Jokke i desember

(16.08.01) Så ser det ut til at den tidligere bebudete minnekonserten for Joachim "Jokke" Nielsen endelig blir en realitet. Den er blitt utsatt to ganger tidligere i år, men nå er datoen satt til 1. desember på Rockefeller. Inntektene fra konserten vil etter familien Nielsens ønske gå til Regnskogsfondet i Norge.


Minnekonserten for Jokke avlyst

(06.04.01) Det var planlagt en stor konsert til minne om en stor kunstner 30. april. Nå er den avlyst - men egentlig utsatt. Joachim "Jokke" Nielsens aller nærmeste er foreløpig ikke klar for denne typen evenement.


Minnekonsert for Jokke 30. april

(29.01.01) Minnekonserten for Joachim "Jokke" Nielsen - som døde 17. oktober i fjor - var opprinnelig satt opp 9 .februar, men er flytta framover i tid, til 30. april. Stedet er fremdeles Rockefeller.


Jokke gravlagt: En epoke er over

(31.10.00) Vestre Gravlunds krematorium var fylt til trengsel, da Joachim Nielsen i går ettermiddag ble stedt til hvile. Som ramme rundt seremonien ble det framført ikke-religiøse sanger og musikk - og minneordene Christopher leverte på en imponerende måte, avsanna alle spekulasjoner og ga ingen grobunn for mytedannelser rundt artisten Jokke.


På hyttetur med Jokke

(30.10.00) (Denne artikkelen ble første gang publisert i PULS, no. 4/1990): Du skal hvafforno´?! Redaksjonssekretæren hyler av latter i andre enden av røret. På Hyttetur, sier jeg, og får en følelse av at jeg nettopp har meldt meg frivillig til å gjenta Dantes ferd opp skjærsildberget. Gjensidig lei av disse halvtimes seansene på et plateselskapskontor hadde Valentinerne og vi blitt enig om å gjøre noe annet denne gangen. I "noe annet" lå en tur til huset hvor Joakims bror Christopher var dratt i kunstnerisk eksil. "Han skal skape, hæ, hæ, hæ!" Et to hundre år gammelt skipperhus i en vinterstille Vestfoldby lød langt mer fristende for den nysgjerrige journalist. Jeg øynet endelig muligheten til å trenge bak fasaden av en rockens Charles Bukowski og å få trommis May Irene og bassist Håkon til å åpne munnen. Jeg øynet altså muligheten til å få prate ferdig for første gang i min musikkjournalistiske karriere. Og det var med en egoistisk fryd i vissheten om at jeg slapp de formanende blikkene og "nå må du bli ferdig"-stemmen til plateselskapets representant når min tilmålte audiens var slutt.


Jokkes siste møte med S2 Records

(26.10.00) - Jokke kunne sitte her, eller rettere sagt - han kunne nærmest ligge over bordet. Vi hadde møte, liksom... Så, plutselig, reiste'n seg opp - og var helt med! Tilsynelatende borte, men så viste deg seg at han hadde fått med seg alt vi hadde snakka om. Terje Engen var Joachim "Jokke" Nielsens plateselskapsdirektør, etter hvert også hans forlegger. Vi treffer ham på kontoret ei uke etter at meldinga tikka inn om at Jokke hadde forlatt vår tid.


Jokke: Alt kan solveres!

(25.10.00) (Denne artikkelen ble første gang publisert i PULS No. 13, mai 1995) "Alt å vinne, ingenting å tape!", mente Joachim Nielsen - og serverte et minutt og trettini sekunder ØS; så fort kunne Sex Pistols bare ha drømt om å spille. Med "Plenty" storma Jokke & Valentinerne inn i norsk rock med et øredøvende brak. Året var 1986. I dag er Jokke det nærmeste vi kommer en levende rockelegende her til lands.


Jokke: Mannen & Myten

(24.10.00) (Dette intervjuet ble første gang publisert i PULS No. 4, 28. januar 1994) Joachim Nielsen har skrevet Norgeshistoriens beste sommersingel: "Sola Skinner". Den rager der oppe sammen med "Here Comes The Summer", "Summer In The City" og noen få andre. En annen er hans egen "To Fulle Menn". Mannen har evnen til å skrive udødelige poplåter med tekster som inneholder alt, ikke minst vidunderlig humor. "Jeg har med pils og jeg har med Prince. Jeg har med alle prevensjoner som fins," er den mest ubetalelige frase som noensinne har kommet fra en norsk pop-skribent. Intet mindre.


Solskjær sørger over Jokke

(21.10.00) Selv om Lars Jacob Krogh aldri hadde hørt om Jokke før, og uttalte seg uverdig nedsettende om "rusmisbruker'n" på NRKs Morgennytt torsdag, benytta Ole Gunnar Solskjær torsdagen overraskende - og desto mere rørende - til å hedre helten sin på hjemmesida si under sportsprofiler.com.


Alt kan ikke repareres

(19.10.00) Ved siden av ser du Christoffer Nielsens illustrasjon til coveret på PULS nr. 4, januar 1994. Jokke er død! Leve Joachim! Jokke var i ferd med å avslutte en bortimot 10 år lang karriere som leder for Jokke & Valentinerne. Noen dager i forveien hadde Dagbladet sitert Jokke på at han "alltid hadde driti ut publikumet sitt". - Jeg sa ikke det!, mente Jokke - men blei motsagt av sin beste kompis, May Irene: - Jo, du sa det, men Dagbladet fikk ikke med seg TONEFALLET da du sa det. Akkurat. Det var noe med tonefallet til Jokke.


Joachim 'Jokke' Nielsen funnet død

(18.10.00) Joachim Nielsen, bedre kjent som Jokke i legendariske Jokke & Valentinerne, ble i går morges funnet død. Spesialetterforsker Knut Skjelvan på Voldsavsnittet ved Oslo Politikammer opplyser til PULS at han ble funnet i en leilighet i Fredrik Gladsgt mellom Grefsen og Sandaker.


En glansutgave av Jokke!

(26.04.99) Det var nok fler enn undertegnede som ante en viss uro da Jokke kom på scenen. Fram og tilbake mellom forsterkeren og scenekanten, med huet godt nedi en eller annen streng som ikke funka...


Jokke Med Tourettes: Billig Lykke

(19.04.99) Det første intervjuet Jokke gjorde med Nye Takter hadde tittelen: “Men Råkken Vakke Dævv!!” 15 år senere er han bedre enn noensinne. Og han driver fortsatt med rock.


Storstilt MNW-feiring

(13.04.99) 30. april feirer svenskeide MNW fem års virksomhet som platedistributør i Norge. Det gjør de gjennom en konsert på tre scener på Rockefeller i Oslo, der Jokke (bildet) pryder hovedscenen.


Jokke Den Ærlige

(08.04.99) - Jeg må passe meg for titler. Dette merka jeg spesielt etter “Nykter” i 1996. Journalistene sa “høh, ikke akkurat nykter”, “Nykter - han?” og “detta var billig, Jokke”.


Et overfladisk portrett av Magne Furuholmen

(04.06.25) Han skulle kanskje hatt navnet Mange, ikke Magne. For Magne Furuholmen er en mann med mange jern i ilden.


Jo Nesbøs krim om et slitent USA

(09.01.25) «Minnesota» er handlingsmetta og spennende som fy. Men dypest sett er dette noe langt mer, og noe ganske annet, enn en krimroman.


Kjartan Fløgstads sangskatt i bokform

(28.12.24) Kjartan Fløgstad er en rimsmed par excellence. Og ja – han danser med orda.


David Bowie og Joy Division – hvem var viktigst?

(09.12.24) Børre Haugstad er i gang med et slags livsverk. I år har han kommet til nummer 6 i serien om vinylens historie.


Rockheim – en turbulent historie

(03.12.24) Direktører har kommet og gått. Men Terje Nilsen er den samlende figuren for Rockheim. Hans motto: «Vi snakker om å ta vare på vår kulturarv, det er det som er mandatet og Rockheims ansvar.»


Highway 61 – om veldig mye annet enn Bob Dylan

(22.11.24) Alle som har bare litt kjennskap til Bob Dylan, vil umiddelbart tro at ei bok som har «Highway 61» i tittelen – vel, den må handle om Bob Dylan. Men dette er ikke ei bok om Bob Dylan, selv om den også handler om Bob Dylan.