Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.


Levi Henriksen har vært opptatt av Åge Aleksandersen siden tidlig i tenåra. Når de møtes i 2025 er det to erfarne tekstforfattere som møtes. Men også en fan som møter sitt idol. Ikke nødvendigvis så enkelt, dette.

I forordet rister Henriksen på hodet over det faktum at Aleksandersen ikke befinner seg blant «de fire store»: «Det forundrer meg dypt at det i fullt alvor er mulig å snakke om de fire store uten å nevne selve grunnfjellet.»

Han burde ikke forundre seg alt for mye. Geir Rakvaag angis som opprinnelig kilde til begrepet «de fire store» - DumDum Boys, Raga Rockers, deLillos og Jokke & Valentinerne. Henriksen skjønner ikke at dette mest har med tidsånden å gjøre, og det har faktisk ingen betydning at Åge var en slags fødselshjelper for DumDum Boys.

Åge Aleksandersen brøyt barrierer med Prudence og «rock på norsk» som solo-artist, men han tilhørte aldri nyveiv-bølgen som skylte over norsk rock mot slutten av 80-tallet. Det var «de fire store» som var den nye vinen.

Hvis han tenker seg om, tror jeg Levi Henriksen tar poenget når jeg registrerer at vi fortsatt snakker om «de fire store» i norsk litteratur – Ibsen, Bjørnson, Kielland og Lie. Det betyr jo ikke at vi underkjenner Solstad, Bjørneboe, Mykle, Fosse og Knausgård. Det har med tidsånden å gjøre. Geir Rakvaag hadde orden i sin begrepsbruk.

«14 pages» er den første teksten herrene Aleksandersen og Henriksen går løs på. Den er i og for seg en god illustrasjon på at det var Guds lykke at Åge begynte å skrive på norsk. Teksten er rytmisk haltende og ikke akkurat i tråd med English dictionary. Men den funka (og funker), og var sangskriverens første forsøk på å skrive noe virkelig oppriktig personlig. Likevel holder jeg en knapp på sangen han skreiv til sin andrefødte sønn – «Sov godt, Imre».

Åge Aleksandersen viser seg som en meget disiplinert kunstner: «Når Åge har ruget lenge nok på ideene, skissene og fragmentene, så setter han en dato, gjerne også et klokkeslett, for når han skal gi ut neste album. Så handler det om å sette seg selv i sangskrivermodus og jobbe videre på Mac-en sin, alltid med tekstene først, til han har nok sanger til ei ny plate.»

Verdt å merke seg; alltid tekstene først. Poesien er med andre ord ikke noe sangskriveren tar lett på, ergo har han forbilder som Bob Dylan, Alf Prøysen og Vidar Sandbeck. Når han innlemmer Chuck Berry i dette celebre selskapet, vil jeg tro det i første omgang handler om en ungdommelig oppvåkning til rock’n’roll – eller kanskje ikke. Man skal ikke kimse av lyrikken i «Roll Over Beethoven», «Johnny B. Goode», «You Never Can Tell», «Route 66» og «Maybellene».

På tale om Bob Dylan, en uttalt tekstguru for Åge Aleksandersen. Så høyt respektert er han, at eleven aldri har turt å se ham i levende live! Noen burde gjøre et større nummer av at «Skin sola» er skrevet lenge før Dylan kom opp med «Make You Feel My Love». Det er vel tvilsomt om Dylan har hørt «Skin sola», men sangene er tvillinger, og akkurat like fine.

Er det mulig å skimte Dylan i Åges poesi? Sjøl mener han det er nesten pinlig å innrømme, og holder fram «24.12» og «Lille julaften» som eksempler – og ganske selvfølgelig «Alkymisten». Jeg vil legge til «Ved svanens vik» som den kanskje aller mest dylanske av Åges tekster.

Veit du hva som inspirerte teksten til «Rio de Janeiro»? Ræva vær, lite penger, dårlig med folk på konsertene, elendige ferger som har stengt landgangen. Hvordan takler man sånt som turnerende musiker? »Jo, ved å spenne sikkerhetsbeltet fast og fly høyt over åsen retning Rio. Teksten er ren og skjær overlevelsestaktikk.»

Det er morsomt å lese om teksten til «Din dag». Han mangla én låt til albumet, tok med seg ei flaske brenne og sjekka inn på et hotell i Askim med gitar og kassettspiller – «og tolv timer senere startet vi å spille inn noe jeg altså skrev i fylla». (Levi Henriksen skriver et temmelig konservativt bokmål.)

Pinsevennen Henriksen har nok sansen for at sangskriveren mener det ligger en salme i alle gitarsoloene til Gunnar Pedersen. Og «Va det du, Jesus»? «Jeg har alltid opplevd Jesus som en jævla kul type, og det jeg mest av alt ønsket å si noe om, er menneskets velutviklede evne til å ta livet av alt som er bra.»

Åge bruker lang tid på alt han skriver, med ett unntak. «Lys og varme» skreiv han på ti minutter. Minner om Paul McCartney, som våkna opp og ikke ante hvor «Yesterday» kom fra.

Og tittelkuttet, «Lørdagsbarn»? Levi Henriksen holder den for å være inne på Topp 3, «kanskje helt øverst». Jeg aner igjen at det er pinsevennen som skriver, men for all del – «Lørdagsbarn» er en sterk tekst, i familie med «Gud var ikke her»: «Når helsearbeiderne ikke kommer fram og diplomatiet absolutt ikke funker, hva har man igjen da? Jo, man tyr til bønnen.»

Vil du vite hvorfor Åge er sosialdemokrat? Les hva han har å si om «Fire pils og en pizza». Kom ikke her å kast skitt på gjennomsnittsnordmannen som holder til på Flatåsen! Aleksandersen har et stødig forhold til sitt klassestandpunkt, aller best uttrykt i hans i mine øyne fineste sang – «Dekksgutten».

Den har blitt et slags refreng i alt som skrives om Åge Aleksandersen – anmeldelsen av tekstene på «Eldorado» i Puls. Det var undertegnede som sto ansvarlig for stuntet. Vi fikk Georg Johannesen (1931-2005) til å saumfare tekstene – forfatteren var også oversetter og professor i retorikk ved Universitetet i Bergen. En mann med kvalifikasjonene på plass, skulle jeg mene. Levi Henriksen kunne ikke vært mer uenig:

«Fortsatt klarer jeg ikke helt å se hva godt det gjorde, annet enn for menneskets enestående evne til å dyrke sin egen skadefryd, da musikkavisen Puls lot en forholdsvis hemmelig poet og litteraturforsker slakte tekstene på Eldorado, som om de skulle være ny norsk samtidslyrikk, og ikke det de egentlig var: sanger. Skjønt i det trenger det selvfølgelig ikke å ligge noen motsetning.»

Det faller naturlig å spørre hva Henriksen mener om de nærmest utallige bøkene som er skrevet om Bob Dylans tekster? Henriksen: «Bob Dylan gjorde sitt ordkløveri med pressen til en egen kunstform, og jeg tenker at ikke alle sanger er like lett å snakke om, noen sanger bør man kanskje ikke forklare.» Kanskje, kanskje ikke – eller nettopp.

I bunn og grunn er nasjonalskalden Åge Aleksandersen en outlaw:

«Æ vill kvile blant villskudd // i stille og storm // utstøtt og forakta // Æ vil kvil i fred blant de utstøtte de utsatte de innsatte // tollera fariseera tatera og freaks // Fremmede fugla velfungeranes narkomane»

Risikosport, som sagt – men herrene Aleksandersen og Henriksen har gjort et solid stykke arbeid. Denne boka vil glede alle som har et forhold til Åge og hans sanger – og dem er det jo en del av.

Risikosport, som sagt – men herrene Aleksandersen og Henriksen har gjort et solid stykke arbeid. Denne boka vil glede alle som har et forhold til Åge og hans sanger – og dem er det jo en del av.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Åge på Lerkendal - et kapittel ble avsluttet med verdighet

(07.09.25) Kvelden da 25 000 mennesker fylte Lerkendal for å si farvel. Ikke bare til en konsert, men til et livsverk. Åge Aleksandersen og Sambandet sto på scenen for aller siste gang – og vi som var der, fikk være vitner til slutten på en æra.


Åge & Sambandet – takk te dokk!

(30.06.25) Hallå! Varsku her! Åge Aleksandersen skulle ta et endelig farvel med konsertpublikumet i hovedstaden. Og det skulle skje med et brak.


Et vemodig og verdig farvel med Åge & Sambandet

(13.05.25) Kommer du på ett eneste band som spiller sånn som Åge Aleksandersen & Sambandet gjør? Sannheten er at denne gjengen i all sin folkelighet med åra har sklidd inn i rollen som et temmelig sofistikert ensemble – reint musikalsk.


Storbandet Åge Aleksandersen & Sambandet

(22.06.24) Det er på nippet til å være FOR strøkent. Men bevare meg vel – for en konsert!


Åge Aleksandersen sprudler!

(22.03.24) Er det rimelig å forvente at 75-åringer fornyer seg? Nei. Men Åge Aleksandersen anno 2024 er vital så det holder.


"Dekksgutten" funker i kinoformat

(24.11.22) Den er ikke den mest kjente. Men kanskje er «Dekksgutten» den fineste sangen Åge Aleksandersen har skrevet? Jeg tror det.


Åge Aleksandersen går Ole Paus i næringa

(27.05.22) Hvis du er influenser, har du da influensa? Eller – hvis du har influensa, er du da influenser?


Du store min, Åge Aleksandersen!

(27.10.21) Alder er bare et tall? Åge Aleksandersen må i så fall være selve beviset på utsagnets gyldighet.


Hjemme hos Åge Aleksandersen

(30.04.20) I anledning 1. mai har de fått mye igjen for kontingenten, medlemmene i Fagforbundet. En eksklusiv konsert med Åge Aleksandersen, intet mindre.


Åge Aleksandersen: Nok en seier på hjemmebane!

(14.08.16) Det har dukket opp en ny tradisjon i Trondheim: Dra på Åge-konsert på Sverresborg Arena og møt kjentfolk. 10 000 feststemte dukket nemlig opp nok en gang for å feire Åge, Trønder-rock og sommerferie. Undertegnede måtte virkelig anstrenge seg for å finne noe å hate.


Til Royal Albert Hall - og hjem igjen

(19.06.16) Noen refleksjoner i anledning Åge i Royal Albert Hall.


Det er godt å leve! Å finnes til! Tross alt!

(24.06.13) Da Leif GW Persson alias Ulf Lundell – de ser helt like ut! - erobra toppen av Oslo!


Åge Aleksandersen & Sambandet: Furet værbitt

(03.04.11) Blir man snillere og mer avslepen i kantene med åra? Nei! Åge er drittlei! Til og med av seg sjøl! Og sånt viser det seg å bli gnistrende rock av!


Åge Aleksandersen og Sambandet: ...eller motsatt

(13.09.10) Åge Aleksandersen og Sambandet fylte sist helg Rockefeller to kvelder på rad. Ikke veldig mange norske band kan gjøre det. Men rockehøvdingen Åge trekker masse folk. Velfortjent.


Fra Svartlamon til Eldorado

(06.06.09) (Trondheim/puls.no): Selvfølgelig klappes de fram til ekstranummer. ”Æ hadd faktisk regna med det,” sier Åge – før han drar i gang ”Twist and shout”, for å gå direkte over i ”Levva livet”. Far er på hjemmebane. På Svartlamon.


Åge Aleksandersen og Sambandet: Katalysator

(20.06.08) Jeg beklager så mye hvis dette allerede i starten begynner å låte som en reprise. Poenget er at sånn blir det, når den vi omtaler, i voksen alder, stadig ser ut til å vokse med oppgaven. Åge Aleksandersen er i ferd med å skrive og spille og synge seg inn i den celebre minoriteten som synes ute av stand til å komme opp med dårlige låter.


Åge Aleksandersen og Sambandet: Janne Ahonens Smil (Sgl)

(04.05.08) Jo Nesbøs sang om Erik Vea handla i hvert fall LITT om skøytesport. Åge Aleksandersens sang om smilet til den fenomenale finske skihopperen handler ikke om skihopping i det hele tatt. "Janne Ahanonens Smil" er skrevet og framført av en vårkåt mann rundt de seksti.


Åge Aleksandersen: Snöharpan

(03.11.06) Åge har lagd enda ei fantastisk fin plate. Men selv om rock kan være så mangt, skal du vite dette: "Snöharpan" er ikke rock. Dette er ei samling viser som, musikalsk sett, like gjerne kunne kommet til verden før Chuck Berry kobla gitaren sin til en forsterker. Dette er mer Evert Taube enn Ulf Lundell.


Åge Aleksandersen: Danserinnen (sgl)

(17.04.05) Hvis denne sangen forteller noe om ånden og kvaliteten som hviler over det kommende albumet - ja, da har vi mye godt i vente. Åge Aleksandersens "Danserinnen" låter friskt som den brisen som kommer da du bare ha litt luft, en vakker sommerdag.


Åge Aleksandersen: Gamle Ørn

(22.04.00) Vi har ei sprell levende pop-stjerne midt blant oss som tenker glupe og viktige tanker utover forholdet mellom to mennesker. Det er nesten så en må ta i bruk et gammelt refreng: Kan vi tro at det er sant? Åge Aleksandersen er ute med ei gitarrock-skive, der det nærmeste vi kommer synthesizere er et viselig plassert klokkespill.


Unplugged, indeed!

(25.02.00) Akustiske gitarer, ingen mikrofoner - none whatsoever - midt på gulvet på pinnestoler: Mikael Wiehe, Eric Andersen, Åge Aleksandersen, Tom Pacheco, Steinar Albrigtsen og The Bands Jim Weider!


Gratulerer med dagen, Åge!

(23.03.99) Søndag 21. mars fylte Åge Aleksandersen 50 år. PULS-redaktøren holdt en slags tale, som gikk omtrent sånn:


Åge Aleksandersen: Flyg Avsted

(05.02.99) Her er masse å glede seg over, men bare ett virkelig klassisk pop-øyeblikk: Refrenget til ”Solas Gang På Himmelen”. Klassisk – ikke fordi det likner Beatles eller no’ sånt. Klassisk – fordi det ikke ligner på noen andre enn herr Aleksandersen sjøl. Et storslått refreng er det, et sånt som får oss til å huske tilbake til tida da han drømte seg til Rio De Janeiro…


Åge på nett

(29.01.99) Møt Åge Aleksandersen på nett søndag 31. januar. Du kan sende ham spørsmål på forånd.


Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

(16.12.25) Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.


TJOs fantastiske reise

(23.11.25) Trondheim Jazzorkester – TJO – har satt dype spor i både norsk og internasjonal jazz. Nå har orkesteret fått sin jubileumsbok.


Elegant tegneserie om Frank Zappa

(11.11.25) Frank Zappas (1940-93) karriere skulle mildt sagt komme til å utvikle seg i retning et stykke utafor allfarvei. Ikke rart hans liv egner seg til å fortelles i tegnestripe-form.


Av en nerd, for nerder - og for veldig mange andre!

(13.10.25) Er du en sånn som er interessert i listeplasseringer i pop-musikken? Her har du ei bok som stiller i helt egen klasse og kategori: Bård Oses «Listelangs» er en soleklar #1!


Death Metal til du dør!

(08.10.25) André Nautøy skriver at han innimellom har følt seg som Ivar Metal Aasen, altså i familie med eventyrsamleren. Det kan trygt sies å være årets metal understatement!


Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.