Hellbillies, nå også i solid bokform

Tett på Hellbillies. Sensasjonsfritt. Ikke-tabloid. Vel utført jobb.


Det begynner å bli noen år siden Kådnbandet spilte på kinarestauranten, rett ved Ål stasjon! Da skulle det fortsatt gå noen måneder før bandet første gang opptrådte som Hellbillies. Se på denne annonsen fra Hallingdølen: «Honky-tonk-aften med The Hellbillies som spiller opp til dans».

Og da tar vi det med en gang, dette med spillestilen. Det gjøres mange forsøk i denne boka på å utpeke et slags tidsskille – når gikk Hellbillies fra å være et mer eller mindre reinspikka countryband til å bli et rockeband som spiller noen countrylåter?

Jeg blar meg gjennom hele albumkatalogen mens jeg leser denne boka, og det er ikke vanskelig å høre at det er forskjell på det bandet som satte opp scenen på grusplasser og lastebilhengere til å bli det bandet som fyller store kulturhus over det ganske land. Hellbillies ville være noe langt mer enn et fest & moro-band – og se så, om det ikke endte i Oslo Spektrum!

Men er det mulig å finne et skarpt musikalsk skille? Jeg er usikker, men heller til å mene at dette har skjedd gradvis – muligens i takt med at Lars Håvard Haugen etter hvert tok plass i verdenstoppen blant rockeorienterte gitarister?

De ønska å ta oppgjør med cowboy-gjengen i publikum, de som kom med Stetson-hatt og himkok på lomma. Jævlig slitsomt. Dårlig image-bygging. Men har det blitt forbudt å danse til Hellbillies? Nei, det har egentlig ikke det. Men Lars Håvard sier det sånn, i bokas suverent beste replikk: «Det er forskjell på at det at folk danser til musikken din, å det faktisk å spille opp til dans.»

Cecilie Asker og fotograf Trygve Indrelid har fått være med inn i det aller helligste – inn i turnébussen, og helt inn i garderoben. Men tro ikke at du av den grunn får feite historier fra et rock ‘n’ roll-liv på veien. Det virker som om turnémanager Thomas Melby har rett når han beskriver Hellbillies som «hyggelige og avslappa og lite høye på pæra». Og ei kasse øl, 10 flasker vin, ni små Underberger og ei flaske gin i backstagerider er ikke akkurat ekstravagant – ikke når det skal deles på 14 mann.

Når det er sagt, sitter jeg med en følelse av at bildet som tegnes er litt for solskinnsreint. Det har sannsynligvis noe med formen å gjøre; 90 prosent av boka er skrevet i intervjuform, så godt som fri for analytisk materiale – både når det gjelder det musikalske og selve livet som musikant. Greit nok, men like vel til en viss grad begrensende. Jeg tror det er mulig å gå tettere på konflikter som jo oppstå med 14 mann på tur, uten å slenge dritt. Men problemet er forståelig, all den stund du opptrer som embedded.

Det samme karakteriserer fotografiene. De er flotte, om enn smått ensformige, og aldri ufint utleverende – og de spres over dobbeltsider i fleng. Layout-messig er dette i sannhet blitt ei praktbok!

Sammen med en fin og følsom beskrivelse av Aslags personlige problemer litt ut på 00-tallet, er kapittelet om Arne Moslåttens tekster høydepunkt i boka. Det som ikke er bra, er at Grateful Dead to steder har blitt til Greatful Dead … sløvt.

Så hva er det med Hellbillies, som har gjort dem til et av landets største band – og som fortsatt er det, etter 25 på veien? Flere intervjuobjekt snakker om at de utgjør en herlig mix av folkelighet, by og land hand i hand, aldri høye på pæra. Jeg tror jeg vil si det sånn:

Hellbillies har en fantastisk låtskriver, en like fantastisk lyriker, og en instrumentalist par excellence – og selvfølgelig et band som funker som kollektiv. Legg til en fandenivoldsk innstilling om alltid å gjøre det bedre enn forrige gang – på scenen og i studio – og du får ei uslåelig pakke. Om jeg skal sette ett ord på det, tror jeg det må bli relevans. Hellbillies har alltid vært relevante, og vi er mange som håper på relevans i mange år framover. Kanskje kommer de en dag til å lage ei like fin plate som «Sol over livet»!?

CECILIE ASKER/TRYGVE INDRELID
Hellbillies 25
Cappelen Damm


Del på Facebook | Del på Bluesky

Festivaldager i Bendiks - Lørdag

(18.07.21) (Kristiansand/PULS): Dag 2 av Festivaldager i Bendiks kunne by på strålende vær, en magisk Kari Bremnes, en folkelig Henning Kvitnes og et spillesugent Hellbillies.


Lyden av Hellbillies i eksil

(30.03.20) Mye tyder på at det vil ta en stund før Hellbillies er klar med nytt album. Men aperitifen er velsmakende.


Hellbillies i eksil - på Ål!

(25.03.20) Vinylutgaven av «I eksil på Sundrehall» har vært i salg så lenge det var mulig å turnere i Norge. Fredag slippes EPen på strømmetjenestene.


Hellbillies sprudler! Hvilket album!

(12.10.16) Her kommer en gave til deg som liker at vi anmeldere kommer fort til poenget: «Søvnlaus» inneholder bare suverene låter! 12 i tallet! 6 x 12! Terningkast 72!


Det suverene Hellbillies

(26.12.12) Ål-varianten av folkrock er enkelt og greit uovertruffen.


Hellbillies fant lykka i Ås

(25.10.10) (Ås/PULS): «Leite Etter Lykka» sang Hellbillies på sitt 12. album tidligere i år. I Ås fant de den definitivt.


Hellbillies: Leite Etter Lykka

(16.06.10) Plata åpner med et gitarriff Keith Richards gjerne kunne ha glemt igjen under innspillinga av ”Exile On Main St.” Og det skal sies – Hellbillies blir mer og mer et rockeband; stilmessig nærmer de seg sitt eget alter ego Respatexans. But they’re still the good old Hellbillies!


Aslag er friskmeldt!

(16.06.10) Plata åpner med et gitarriff Keith Richards gjerne kunne ha glemt igjen under innspillinga av ”Exile On Main St.” Og det skal sies – Hellbillies blir mer og mer et rockeband; stilmessig nærmer de seg sitt eget alter ego Respatexans. But they’re still the good old Hellbillies!


Ingen over, ingen ved siden!

(16.06.08) Det er Wilco som gjerne omtales som ”verdens beste band”. Søndag kveld ville de fått trøbbel, for i Frognerbadet var Hellbillies verdens beste band.


Hellbillies: Spissrotgang

(08.11.07) Når folk spør meg, og det skjer heldigvis titt og ofte, hvilket band jeg mener har vært best i Norge gjennom tidene, svarer jeg som regel at DumDum Boys befinner seg på første, andre og tredjeplass - så kommer resten. Nå har jeg endra stilling. Hellbillies kommer så avgjort på pallen, og spør du meg hvilken plass de kommer på, blir jeg heilt i beit.


Hellbillies: Niende

(30.03.04) Hallingdølene i Hellbillies har blitt en institusjon innen norsk musikkliv opp igjennom åra. Med sin sjarmerende og folkelige musikk, har de en stor fanskare i såvel bygd som i urbane bystrøk. Det blir neppe færre medlemmer i fanklubben etter denne skiva.


Fenomenale Hellbillies spilte opp til dans

(10.11.02) (Oslo/PULS): Det er liksom ikke helt stuereint å like Hellbillies. Jeg var selv en gang i tiden skeptisk til dette bandet, men etterhvert har jeg vel funnet ut at Hellbillies er så mye mer enn et bygderølpefest-band. Et fullsatt Rockefeller lørdag kveld, viste et band som stiller i eliteklassen innen rootsbasert rock.


Hellbillies: CoolTur

(05.09.02) Godt spørsmål: Har'u lagt merkje te kor storfisken står? Det er Hellbillies som spør. Og det er Hellbillies gir svar. The best fuckin' Norwegian band ever. På hellbillisk: Den finast eg veit.


Hellbillies: Live-album og TV-program

(20.03.02) Hellbillies har nettopp unnagjort sin akustiske turne. 28 konserter ble det. Det hele skal materialiseres som album - og som TV-program.


Hellbillies - Urban Twang - Puls - Lene Marlin - Norske & Engelske tekster

(09.03.01) "Hva mener Arne Moslåtten med å åpne albumet med et så loslitt tema som norske kontra engelske tekster?" Slik åpna vi vår anmeldelse av det sjuende Hellbillies-albumet, "Urban Twang". Tekstforfatter Moslåtten har ett og annet å melde i sakens anledning - og Hellbillies får selvsagt ordet. Vi hadde nær sagt; om bare Kongeriket kunne få flere slike reflekterte ordkunstnere. Her har du Moslåtten:


Hellbillies: Urban Twang

(07.03.01) Det er noe som skurrer ved årets Hellbillies-utgivelse, og vi går likegodt rett i strupen på en av landets utvilsomt beste tekstforfattere. Hva mener Arne Moslåtten med å åpne albumet med et så loslitt tema som norske kontra engelske tekster? Du må gjerne løfte litt på øyebryna, men vi snakker faktisk om selveste Moslåtten - mannen som de siste åra har stått i noe nær en særstillig blant norske poptekst-forfattere. Hvorfor må absolutt han gå løs på et stoffomåde Åge Aleksandersen & Ivar Medaas & Erik Bye & Ola var Fra Sandefjord gjorde fra seg for tjue år siden - et tema skreddersydd for Totto Osvolds "Søndagsposten", og bare den posten?


Hellbillie Lars Håvard produserer Reidar Larsen

(16.02.01) En av bluesens virkelige stayere her til lands, Reidar Larsen, er på gang med ny plate. Ved spakene: Lars Håvard Haugen; gitarmaestro i Hellbillies.


Mandag kveld? Det er Respatexans, det!

(16.01.01) (Oslo/PULS): Det lyder for godt til å være sant. Ikke nok med at The Respatexans, rett i forkant av nytt Hellbillies-album, har tatt opp virksomheten i hovedstaden. Hør her: De skal spille på Muddy Waters hver eneste mandag i et halvt år! I går debuterte de som husband, og du som bor i området har ingen grunn til å bekymre deg for kjedelige mandagskvelder fram mot Norwegian Wood.


Om sommaren, då är Drøbak kärleken

(31.07.00) Hellbillies. Jeg sier ikke mer. Når de spiller som de gjorde i Drøbak lørdag kveld, har de knapt konkurranse her hjemme. De er et helt fabelaktig live-band!


Hellbillies: Sol Over Livet

(04.05.99) Før dette albumet fantes det i mine ører bare en kandidat til ”Årets låt” her på berget; tittelsporet til Lene Marlins ”Playing My Game”. På den nye plata til Hellbillies fins tre verdige kandidater.


Et overfladisk portrett av Magne Furuholmen

(04.06.25) Han skulle kanskje hatt navnet Mange, ikke Magne. For Magne Furuholmen er en mann med mange jern i ilden.


Jo Nesbøs krim om et slitent USA

(09.01.25) «Minnesota» er handlingsmetta og spennende som fy. Men dypest sett er dette noe langt mer, og noe ganske annet, enn en krimroman.


Kjartan Fløgstads sangskatt i bokform

(28.12.24) Kjartan Fløgstad er en rimsmed par excellence. Og ja – han danser med orda.


David Bowie og Joy Division – hvem var viktigst?

(09.12.24) Børre Haugstad er i gang med et slags livsverk. I år har han kommet til nummer 6 i serien om vinylens historie.


Rockheim – en turbulent historie

(03.12.24) Direktører har kommet og gått. Men Terje Nilsen er den samlende figuren for Rockheim. Hans motto: «Vi snakker om å ta vare på vår kulturarv, det er det som er mandatet og Rockheims ansvar.»


Highway 61 – om veldig mye annet enn Bob Dylan

(22.11.24) Alle som har bare litt kjennskap til Bob Dylan, vil umiddelbart tro at ei bok som har «Highway 61» i tittelen – vel, den må handle om Bob Dylan. Men dette er ikke ei bok om Bob Dylan, selv om den også handler om Bob Dylan.