Thåström: Kärlek är för dom

Eksistensiell og søkende viserock fra han som hylte høyest i Ebba Grön. Joakim Thåström imponerer med nok en helstøpt utgivelse.


Det er blitt meg fortalt at musikksmaken gjenspeiler et menneskes hjerteslag. Det kan nok stemme, tatt i betraktning de mange eksemplene på synkende puls ved stigende alder hos både artister og lyttere. Thåström er intet unntak. Den tidligere Ebba Grön-vokalisten har gått fra knallhard svenskpønk via elektronisk, industriell metal til mer dempet viserock. Men til tross for sterk konkurranse fra sine viselandsmenn- og kvinner, er det likevel noe ved Joakim Thåströms ekspressivitet og kraft som gjør ham særegen og interessant å lytte til. Den gamle pønkeren som vokste opp i Skebokvarnsvägen 209 (tittelen på hans forrige utgivelse) overbeviser nemlig til fulle også denne gangen, med oppfølgeren "Kärlek är för dom".

Det hele innledes av den retrospektive Kort biografi med litet testamente, og det er sjelden man opplever at såvidt personlige utleveringer fremstår med tyngde og troverdighet i musikk. Det eksistensielle alvoret som kommer til uttrykk i neste låt, Långtbort, har såpass slagkraft at det kryper under huden på deg og blir der gjennom resten av skiva.

Til tider virker det som om Thåström ønsker å ta et oppgjør med den naive romantikeren som ”längtar hem” og som hyller illusjonen, flukten og det fortidige. Den eksistensielle dimensjonen forsterkes gjennom et brennende fokus på tilstedeværelse i eget liv. Som her, i det nevnte åpningssporet:

Jag har lämnat landet så många gånger
Jag har tappat räkningen för länge sen
Men sanningen är den att jag är typisk svensk
Och jag vet jag är skyldig till att under många herrans år
Försökt slippa va med mig själv

Videre, i Som tåg av längtan:

Vi hade våra egna frekvenser
Jag ville aldrig veta var vi var på väg
Jag satt och såg hur regnet slog mot fönstret
Jag bara älskade att få va med
Det var som långa tåg av längtan...

Men selv om store deler av plata bærer preg av retrospeksjon og småbitter selvkritikk, fremstår Thåström likevel ikke som en forvandlet pønker som i en alder av 52 endelig har funnet sine svar på livsgåten. Han er underveis – våken, rastløs og søkende, om mulig med en økende grad av refleksjon rundt de store spørsmål.

Plata er produsert av Ulf ”Rockis” Ivarsson, og mikset av ”Rockis” og Thåström selv. De fleste låtene pulserer i en tung åttefiredelstakt, og de involverer sjelden mer enn tre-fire akkorder. Likevel blir det aldri kjedelig. De suggerende, insisterende gitarene til Conny Nimmersjö og Pelle Ossler er hele tiden med på å skape en nerve og dynamikk som gjør at man ikke mister grepet om låtene. Dessuten innehar Thåström en sjelden lyrisk evne når det gjelder å kombinere tekstens nærhet med det musikalske. Hovedvokalen, som ligger svært langt fremme i lydbildet, er videre så intens og tilstedeværende at den blir umulig å overse. Som helhet er produksjonen befriende upolert, og selv om elementer som klokkespill, toypiano og enkle strykearrangementer kan virke noe utdatert anno 2009, gir det i Thåströms kontekst likevel mening.

Låta Axel Landquists park orkestreres i et mørkt, mollstemt rockeinferno som ikke er ulikt The Bad Seeds på sitt røffeste. Blytung pønkebass med plekter er videre med på å understreke at Thåström ikke helt har kuttet alle bånd til fortiden i Ebba Grön. Denne følges så opp av det fine tittelsporet Kärlek är för dom, hvor Thåström synger duett med det nye svenske stjerneskuddet Anna Ternheim.

I likhet med blant andre Sofia Karlsson og vår egen Åge Aleksandersen, har også Thåström valgt å sette musikk til et dikt av Dan Andersson; Den druckne matrosens sång. Godt assistert av et dystert og dvelende gitararpeggio fra nevnte Nimmersjö, tilfører Thåström teksten en tung og kompromissløs fandenivoldskhet som ellers har vært noe savnet i enkelte av Andersson-tolkningene. Han har også funnet plass til en tolkning av Bob Dylans Tomorrow Is a Long Time, som på svensk har fått tittelen Men bara om min älskade väntar. Det er neppe helt tilfeldig at denne låta glir så umerkelig inn i Thåströms eget univers – muligens representerer han i seg selv det nærmeste man noen gang vil komme Dylan på svensk.

Albumets aller beste låt er likevel Över sundet. Her fremviser Thåström sitt kanskje sterkeste kort – han evner å formidle en ektefølt sorg og besynge kjærlighetens irrganger med særdeles enkle og effektive grep. Det å behandle hjerte-smerte-tematikk av denne typen, i et såvidt åpent og tilgjengelig landskap som Thåströms, er en øvelse ytterst få er i stand til å mestre uten å hjemsøkes av pinlighet. Men noe av det spesielle og takknemlige ved Thåström er at han lykkes så utrolig godt med nettopp dette. Man fortapes overraskende lett i universet hans, simpelthen fordi det hele er gjort med en slik alvorstung og hudløs oppriktighet at man ikke tviler et sekund.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Overveldende Thåström

(18.03.25) Et voldsomt massivt trøkk og enorm vitalitet preget den to timer lange konserten med den svenske rockelegenden Thåström i Oslo Spektrum. Nært, inderlig og aldeles strålende. Nakkehårene reiste seg titt og ofte. Vi ville bare være i rocken. Artisten synger med hjertet, og bandet er medrivende. Nerven i fremføringene er elektrisk.


Magiskt, oändligt, Thåström

(19.10.24) «Somliga av oss» er et av de sterkeste albumene Thåström begått på lang tid. Det er solid og gjennomført fra første tone. Et album som tåler å spilles igjen og igjen. Thåström lager musikk som bare han kan, han har sitt eget uttrykk, et utrykk som fester seg og nekter å slippe taket.


Første singel fra ny Thåström plate

(06.09.24) Thåström har endelig gitt lyd fra deg igjen. 3 år etter det fantastiske «Dom Som Skiner» er første smakebit fra det kommende albumet «Somliga Av Oss».


Thåström - neddempet og sløy

(12.11.21) Joakim Thåström er klar med oppfølgeren til den mektige «Centralmassivet» fra 2017. Denne gangen har han gått i studio med Niklas Hellberg og Sanken Sandquist. Sammen har de skrudd seg frem til et album av ypperste klasse. «Dom som skiner» leverer på øverste hylle.


Er det mulig å matche Thåström?

(19.05.20) Joachim Thåström har gjennom mer enn 40 år levert musikk som treffer deg rett i sjelen. Thåström på plate er konge, og Thåström på en scene er enormt. Her får man begge deler i form av et livealbum fra en av Sveriges største musikalske helter - fra den spede begynnelsen med Ebba Grön til Imperiet via Peace, Love and Pitbulls til sin nåværende solokarriere.


Massiv gromlyd, signert Joachim Thåström

(09.10.17) Det beste Thåström har prestert på denne sida av Imperiet? Helt opplagt.


Thåström: Beväpna Dig Med Vingar

(20.02.12) 1. Ulf Lundell. 2. Joachim Thåström. Mange vil rangere skandinavisk rock sånn, eventuelt i omvendt rekkefølge.


Øya 2009: Herlig nostalgisk galskap

(15.08.09) (Oslo/PULS): Oslo Live sto for sommerens snedigste booking da de hyret inn Echo & The Bunnymen til festivalen. Men det var før Øya booket Madness.


Fläskkvartetten: Voices Of Eden

(26.03.07) De har konkurranse av Thomas Dybdahl og hans orkester, men jeg fastslår likevel som et objektivt faktum at Fläskkvartetten er Skandinavias lekreste band. I mine ører fins ikke bedre alternativ-pop.


Roskilde 2006: lørdag

(06.07.06)


Thåström: Mannen Som Blev En Gris

(30.04.02) Han er ca. 10 år yngre. Likevel er han et åpenbart musikalsk forbilde for sin enda mer kjente kollega Ulf Lundell. Når Lundell er skikkelig på rocker'n, da låter han like frenetisk rocka som Thåström gjør. Og ja, etter noen år med tung techno (Peace, Love & Pitbulls) vendte Thåström i 1999 tilbake til rocken. Der befinner han seg fortsatt. Fra sitt nygamle ståsted blåser han alt som er av nymotens pønkrockere i fillebiter.


Thåström ser slutten

(05.06.00) - Jeg gjør én, toppen to rockeskiver til. Etterpå blir det country, sier Joakim Thåström, tidligere front'er i Ebba Grön og Imperiet, nå tildags soloartist. Sveriges største rock-ikon på denne sida av punken er blitt 42 år og begynner å kjenne alderen tynge.


Ebba Grön i kringkastings-jubileum

(03.05.00) I slutten av måneden slippes en ny versjon av Ebba Gröns "Det Måste Vara Radion" fra deres debutalbum "We're Only In It For The Drugs" fra '79. Anledningen er Sveriges Radios 75-års-jubileum.


Thåström & Bob Hund med antinazi-skive

(08.02.00) Thåström, Bob Hund og den plateaktuelle jentekvartetten Sahara Hotnights har tatt initiativ til en antinazi-skive. Den kommer i april.


Thåström, Wiehe & Keops Pyramid

(01.02.00) Her på PULS/nettpuls.no er vi i den heldige situasjon at vi har våkne lesere. Nå tar Tom Hugo oss i skole. Det handler om Thåstöm og Mikael Wiehe. (Nei da, vi har ikke skifta adresse til Karlavägen, Stockholm – det bare virker sånn innimellom.) Her er mailen fra TH:


Thåström: Det E Ni Som E Dom Konstiga Det E Jag Som Är Normal

(24.01.00) Etter å ha tilbragt store deler av 90-tallet i tungt techno-land vender Thåström tilbake til rocken. Uttrykket ligger nærmere Imperiet enn Ebba Grön – men gitarsoliene gjør muligens dette til Thåströms til nå mest tradisjonelle plate. Ja, jeg tror sannelig Ulf Lundell gjerne skulle lagd en del av disse sangene!


Thåström sier nei til 18 millioner!

(28.12.98) De kalles Sveriges beste rockband gjennom tidende, men Ebba Grön nekter å la seg gjenforenes: Thåström takker nei til 18 millioner for tre konserter!


Teaterkomponisten Thåström

(16.12.98) Etter hva vi veit driver Thåstrøm fortsatt med sin tunge techno. Men nå har han også skrevet musikk til teater.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.