Er det mulig å matche Thåström?

Joachim Thåström har gjennom mer enn 40 år levert musikk som treffer deg rett i sjelen. Thåström på plate er konge, og Thåström på en scene er enormt. Her får man begge deler i form av et livealbum fra en av Sveriges største musikalske helter - fra den spede begynnelsen med Ebba Grön til Imperiet via Peace, Love and Pitbulls til sin nåværende solokarriere.


Joachim Thåström har gjennom mer enn 40 år levert musikk som treffer deg rett i sjelen. Thåström på plate er konge, og Thåström på en scene er enormt. Her får man begge deler i form av et livealbum fra en av Sveriges største musikalske helter - fra den spede begynnelsen med Ebba Grön til Imperiet via Peace, Love and Pitbulls til sin nåværende solokarriere.

Det kan virke som det meste denne mannen tar i blir til gull. Og han leverer alltid 100% på scenen.

I 2017 og 2018 turnerte han med sitt siste studioalbum, «Centralmassivet». «Klockan 2 på natten, öppet fönster» er dokumentet som viser hvilken suksess denne reisen var. Jeg fikk selv oppleve to av konsertene, du verden som han leverte. Det gikk dypt inn i ryggmargen fra første tone.

Har han klart å overføre dette til denne utgivelsen? Så absolutt. Live-versjonene av låtene er ennå mørkere og seigere enn studioversjonene. Thåström vrenger av seg med sin såre og dype stemme. Dette sitter så til de grader.

Live-album er ikke alltid like spennende, ofte er det for mye publikum som høres på låtene. Slik er det overhodet ikke her. Det er musikken og stemmen som ligger på topp, publikum høres bare litt langt bak i lydbildet, og selvsagt mellom låtene. Musikken taler for seg, lite blir formidlet fra scenen - slik det alltid er når Thåström henger over mikrofonen.

Albumet er spilt inn på Way Out West i Göteborg, Cirkus i Stockholm og på Malmö Arena.

I ryggen har han en enorm tyngde og kvalitet. Niklas Hellberg, Pelle Ossler, Ulf Ivarsson, Mikael Nilzén og Anders Hernestam - kremen av svenske musikere leverer fra øverste hylle. Denne gjengen har vært Thåströms faste band gjennom en årrekke, og her oser det kvalitet. Det er tungt, seigt, skarpt og totalt. Lydbildet stiger opp som en vegg - som så faller mot deg.

Det åpner tungt og massivt med «Centralmassivet», og man suges umiddelbart inn i det Thåströmske universet. Når du trodde det ikke kunne låte mektigere og råere, presterer Thåström å dra det enda et steg videre.

Tung elektronika looper i «Alltid va på väg»; det stiger og stiger før klimaks. De drar det litt ned med «Kom med mig», før det blåser i gang igjen med «Bluesen i Malmö». Du kjenner energien som pumpes ut over publikum; lukker du øynene kan du nesten føle at du står midt i folkehavet.

Slik fortsetter det til siste tone av «Om Black Jim» fader ut. Og du vil bare ha mer. Det hele avsluttes enkelt og greit med et «Tack ska ni ha», enklere kan det neppe sies.

«Klockan 2 om natten, öppet fönster» fremstår som en perfekt dokumentasjon av Thåströms seierstog gjennom Norden. Du skal lete godt for å finne noe som matcher dette.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Overveldende Thåström

(18.03.25) Et voldsomt massivt trøkk og enorm vitalitet preget den to timer lange konserten med den svenske rockelegenden Thåström i Oslo Spektrum. Nært, inderlig og aldeles strålende. Nakkehårene reiste seg titt og ofte. Vi ville bare være i rocken. Artisten synger med hjertet, og bandet er medrivende. Nerven i fremføringene er elektrisk.


Magiskt, oändligt, Thåström

(19.10.24) «Somliga av oss» er et av de sterkeste albumene Thåström begått på lang tid. Det er solid og gjennomført fra første tone. Et album som tåler å spilles igjen og igjen. Thåström lager musikk som bare han kan, han har sitt eget uttrykk, et utrykk som fester seg og nekter å slippe taket.


Første singel fra ny Thåström plate

(06.09.24) Thåström har endelig gitt lyd fra deg igjen. 3 år etter det fantastiske «Dom Som Skiner» er første smakebit fra det kommende albumet «Somliga Av Oss».


Thåström - neddempet og sløy

(12.11.21) Joakim Thåström er klar med oppfølgeren til den mektige «Centralmassivet» fra 2017. Denne gangen har han gått i studio med Niklas Hellberg og Sanken Sandquist. Sammen har de skrudd seg frem til et album av ypperste klasse. «Dom som skiner» leverer på øverste hylle.


Massiv gromlyd, signert Joachim Thåström

(09.10.17) Det beste Thåström har prestert på denne sida av Imperiet? Helt opplagt.


Thåström: Beväpna Dig Med Vingar

(20.02.12) 1. Ulf Lundell. 2. Joachim Thåström. Mange vil rangere skandinavisk rock sånn, eventuelt i omvendt rekkefølge.


Øya 2009: Herlig nostalgisk galskap

(15.08.09) (Oslo/PULS): Oslo Live sto for sommerens snedigste booking da de hyret inn Echo & The Bunnymen til festivalen. Men det var før Øya booket Madness.


Thåström: Kärlek är för dom

(04.05.09) Eksistensiell og søkende viserock fra han som hylte høyest i Ebba Grön. Joakim Thåström imponerer med nok en helstøpt utgivelse.


Fläskkvartetten: Voices Of Eden

(26.03.07) De har konkurranse av Thomas Dybdahl og hans orkester, men jeg fastslår likevel som et objektivt faktum at Fläskkvartetten er Skandinavias lekreste band. I mine ører fins ikke bedre alternativ-pop.


Roskilde 2006: lørdag

(06.07.06)


Thåström: Mannen Som Blev En Gris

(30.04.02) Han er ca. 10 år yngre. Likevel er han et åpenbart musikalsk forbilde for sin enda mer kjente kollega Ulf Lundell. Når Lundell er skikkelig på rocker'n, da låter han like frenetisk rocka som Thåström gjør. Og ja, etter noen år med tung techno (Peace, Love & Pitbulls) vendte Thåström i 1999 tilbake til rocken. Der befinner han seg fortsatt. Fra sitt nygamle ståsted blåser han alt som er av nymotens pønkrockere i fillebiter.


Thåström ser slutten

(05.06.00) - Jeg gjør én, toppen to rockeskiver til. Etterpå blir det country, sier Joakim Thåström, tidligere front'er i Ebba Grön og Imperiet, nå tildags soloartist. Sveriges største rock-ikon på denne sida av punken er blitt 42 år og begynner å kjenne alderen tynge.


Ebba Grön i kringkastings-jubileum

(03.05.00) I slutten av måneden slippes en ny versjon av Ebba Gröns "Det Måste Vara Radion" fra deres debutalbum "We're Only In It For The Drugs" fra '79. Anledningen er Sveriges Radios 75-års-jubileum.


Thåström & Bob Hund med antinazi-skive

(08.02.00) Thåström, Bob Hund og den plateaktuelle jentekvartetten Sahara Hotnights har tatt initiativ til en antinazi-skive. Den kommer i april.


Thåström, Wiehe & Keops Pyramid

(01.02.00) Her på PULS/nettpuls.no er vi i den heldige situasjon at vi har våkne lesere. Nå tar Tom Hugo oss i skole. Det handler om Thåstöm og Mikael Wiehe. (Nei da, vi har ikke skifta adresse til Karlavägen, Stockholm – det bare virker sånn innimellom.) Her er mailen fra TH:


Thåström: Det E Ni Som E Dom Konstiga Det E Jag Som Är Normal

(24.01.00) Etter å ha tilbragt store deler av 90-tallet i tungt techno-land vender Thåström tilbake til rocken. Uttrykket ligger nærmere Imperiet enn Ebba Grön – men gitarsoliene gjør muligens dette til Thåströms til nå mest tradisjonelle plate. Ja, jeg tror sannelig Ulf Lundell gjerne skulle lagd en del av disse sangene!


Thåström sier nei til 18 millioner!

(28.12.98) De kalles Sveriges beste rockband gjennom tidende, men Ebba Grön nekter å la seg gjenforenes: Thåström takker nei til 18 millioner for tre konserter!


Teaterkomponisten Thåström

(16.12.98) Etter hva vi veit driver Thåstrøm fortsatt med sin tunge techno. Men nå har han også skrevet musikk til teater.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.