Uimotståelige Diana Krall

Jeg pleier sjelden å blande personlige forhold inn i mine plateanmeldelser. Men ekteskapet mellom rebellen Elvis Costello og Diana Krall må være kroneksemplet på at motsetninger tiltrekker hverandre.


Det er ikke av ny dato at vi her i PULS har sympati for Diana Krall, som da vi anmeldte «Glad Rag Doll" for åtte år siden. Uansett hvilket låtmateriale hun gyver løs på, blir resultatet ekstraordinært lekkert.

Når hun denne gang tolker Bob Dylans «This Dream of You» fra «Together Through Life» (2009), får hun det til å låte som en helt annen sang. Dylan kler sangen i trekkspill og takter man kjenner fra relativt hurtiggående latinamerikansk dans. Med Diana Krall går det – slowly.

Det er mye «The Great American Songbook» her. Og skal vi aldri bli ferdig med den? Svaret er at nei, det skal vi så absolutt ikke. For den gangen Irving Berlin og Cole Porter satt på Manhattan og komponerte pop-svisker for evigheten – ja, den tida kommer neppe igjen.

Diana Krall gir oss «Autumn in New York»:

Sangen er komponert av Vernon Duke (1903-69), og har blitt tolka i utallige versjoner – her av Frank Sinatra:

Det er ikke ofte jeg syns Frankie Boy kommer på andreplass, men her holder jeg faktisk en knapp på Diana Krall. Jeg har ikke vært ofte i New York, men noen ganger har jeg satt mine føtter i The Big Apple. Kanskje muligheten byr seg neste høst? Da skal jeg i så fall vandre Tin Pan Alley – med Diana Krall på øret.

Hun har fortsatt med seg Christian McBride (gitar) og Russel Malone (gitar), men i tillegg et titalls bidragsytere. På credit-lista ser det noen ganger ut som om hun har hatt et helt symfoniorkester i studio.

Det er veldig rart å tenke på at hun i 1997, relativt ubemerka, spilte tre kvelder i Alexandrakjelleren i Molde.


Del på Facebook | Del på Bluesky

80- 90-åringene gjør det på sin måte, og vi takker

(15.09.18) Blir vi aldri ferdig med The Great American Songbook? Nei – og heldigvis for det!


Diana Krall: Glad Rag Doll

(03.10.12) Hva kan man ikke få ut av pappas gamle 78-plater?!


Diana Krall: The Girl In The Other Room

(20.07.04) Jazz? Ja, hvis Tom Waits er jazz, så er denne utgaven av Diana Krall jazz. Sagt på en annen måte: Om Tom Waits hadde vært like flink som Diana Krall til å spille piano, ville mange av hans innspillinger ligget tett opptil hva vi får på "The Girl In The Other Room".


Diana Krall: Live In Paris

(09.10.02) Det er ikke i jazzen vi finner de store superstjernene, men det finnes noen få unntak. Pianisten og vokalisten Diana Krall tilhører denne eksklusive kretsen. Med denne live-innspillinga får vi nok et eksempel på at hun har blitt det på 100% ekte vis.


Diana Krall: Vakker inn i evigheten

(27.01.02) (Oslo/PULS): Det kom ikke som noen stor overraskelse akkurat, men likevel: Diana Krall kikket utover det fullsatte Oslo Konserthus, smilte beskjedent, gikk rett på "Love Being Here With You" og hadde derfra og ut publikum noe så voldsomt i sin hule hånd. Vi snakker om en genuin artist som har noe tidløst å melde, og som har gått et lite stykke siden hun for 12 år siden satt en måned og spilte i baren på Norges styggeste hotell, Sheraton i Sandvika utenfor Oslo.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.