En forsiktig retusjert Bjørn Eidsvåg?

Sjølbiografi er en utfordrende sjanger. Og man skal helst ha noe nytt å melde.


Når Bjørn Eidsvåg gir seg i kast med å skrive om sitt liv har han i det minste ett stort problem: Han er gjennomintervjua i nasjonale medier i over 30 år. I sin utleverende form i intervjusituasjonen har han sånn sett lagt kjelker i veien for sin egen historie – rett og slett fordi «rockepresten» alltid har vært imponerende åpenhjertig, alltid talt rett fra levra.

Hele Norge – i hvert fall alle som er interessert i Bjørn Eidsvåg, og det er ganske mange – veit for lengst at han har levd et liv midt mellom tvil og tro. Eller som tittelen sier – mellom tro og trass. Når han forteller at musikken ga ham pusterom, og at religionen ble for trang – ja, så er det yesterdays news. Men jeg liker å lese at olje-hovedstaden Stavanger for unge Eidsvåg var «hermetikk-hovedstaden»!

Jeg liker også hans beskrivelse av å bli frelst, gang på gang. Likeså at han og kameratene følte skam over å gå på epleslang – i den eneste delen av landet som virkelig bugner av verdens beste epler!

Det var forbudt for Bjørn å oppsøke Folkets hus og arbeiderbevegelsen, der unga hadde det alt for gøy. Og kanskje var det her det butta? At det var her det grunnleggende sett skar seg mellom den kommende teologen og tradisjonen i det lukka, lavkristelige miljøet? Og etter hvert i sitt forhold til Kirka den norske – den som sendte homser og lesber til Helvete?

Bjørn Eidsvåg har opplevd eventyrlig suksess som musiker og låtskriver. På toppen av sin karriere som plateartist solgte han 200.000! Da er det godt å få vite at han samtidig kunne oppleve så glisne konsertlokaler at han faktisk strøyk dem fra lista si. Retusjering, heter det vel.

Ifølge Eidsvåg er Jesu budskap i første omgang dette: Det er om å gjøre å opptre som bra folk, være anstendige mennesker som tenker på andre enn seg sjøl. Han skriver om Martin Luther King Jr. og om møtet med frigjøringsteologene i Sør-Amerika. Hvor er det forresten blitt av dem? I sine dystreste stunder tenker Bjørn Eidsvåg at store deler av menneskeheten, i sin bunnløse fattigdom, er fortapt.

Og det er ikke nåde, det er nådeløst.

Eidsvåg skriver godt, en observasjon noen sikkert kan finne underlig. For har ikke han skrevet noen av de aller fineste sangtekstene som fins på norsk? Jo, det har han. Men det å skrive en sangtekst, kall det gjerne et slags dikt, er noe ganske annet enn å skrive «langprosa».

Dette er Bjørn Eidsvågs historie, så langt i livet, nedfelt i hans egne ord. Uten å bli misforstått, har jeg følelsen av at den kunne blitt noe mer sexy fortalt.

BJØRN EIDSVÅG
Min vei, mine valg
Aschehoug


Del på Facebook | Del på Bluesky

Forunderlig? Nei, Bjørn Eidsvåg veit hva han driver med

(21.06.24) «En merkelig festival, som starter på toppen for deretter å dale dypere og dypere» … Bjørn Eidsvåg åpna Over Oslo torsdag ettermiddag, klokka 16.15.


Lyden av Bjørn Eidsvåg – og Tix?

(21.04.23) Har Tix og Bjørn Eidsvåg mer til felles anno 2023 enn at de gir ut ny singel på samme dag? Lyden, for eksempel?


Bjørn Eidsvåg – fomler han i forutsigbarhet?

(22.11.20) Er han nærmere Ten Sing-tradisjonen nå enn på lenge - med snakk om sult, begjær, uro og kjeruber? Føler han seg utdatert? «Dagane gjekk nærmest på repeat/Ekstaser hører ungdommen te.»


Bjørn Eidsvåg: Rundt Neste Sving

(12.11.10) Hva får man om man kombinerer en YouTube-duell, en rockeprest og en 25 år yngre produsentspire med unike musikkunnskaper? Jo, en spennende miks med Thomas Dybdahl som produsent for Bjørn Eidsvågs siste album ”Rundt Neste Sving”.


Bjørn Eidsvåg: Nåde

(01.11.06) Ei usigelig sorgtung plate. Men nå er Bjørn Eidsvåg tilbake der han skal være. Helt nede, ikke noe stress - bare fantastiske låter.


NW dag 4: Trassig glissent

(21.06.04) (Oslo/PULS): Det er tre ting som kommer til å gå inn i historiebøkene angående Norwegian Wood 2004. Dårlig booking, dårlig vær og en langtflyvende lollipop. På festivalens siste dag gjorde det første seg mest gjeldende, da kun 2.000 ble igjen for å oppleve festivalens "headliner" Bjørn Eidsvåg.


Bjørn Eidsvåg viste metaltegnet!

(08.12.03) (Oslo/PULS:) Anders Engen har allerede stjålet pusten fra et fullsatt Scene West med en minneforlivet-trommesolo før gitarist Børge Petersen Øverleir sjokktrykker på fuzzpedalen og Håkon Iversen legger kontrabassen i vater. Stemningen står i taket før siste refreng av "Du tok ikkje augane mine frå meg". Og da, folkens, da det skulle være umulig å klatre høyere, trer Bjørn Eidsvåg fram i frontlyset med fingrene stokket i god, gammel metalgrimase!


Bjørn Eidsvåg: Tålt

(08.01.03) Bjørn Eidsvåg suste ut av fjoråret som den suverene vinneren på platemarkedet. Over 200.000 husstander skal ifølge de offisielle tall være i besittelse av "Tålt". Etter ei lang rekke utmerkede album og en turneringsiver som i høy grad påkaller respekt, er suksessen så velfortjent at jeg med glede hever en siste juleøl. En liten bismak pipler likevel i munnviken, idet jeg konstaterer at "Tålt" er Eidsvågs svakeste album på aldri så lang tid.


Solid åpning for Eidsvåg

(30.10.99) Hvis vi noen gang kan snakke om at han kom til sine egne og at de tok ham vel i mot, så må det være i denne utgaven av Bjørn Eidsvåg. I går sjøsatte han turnéutgaven av sin siste cd ”Tapt Uskyld”, og man trenger ikke å ha sett lyset for å få seg ei stor stund sammen med den kanskje beste låtskriveren og tekstforfatteren i norsk populærmusikk.


Et overfladisk portrett av Magne Furuholmen

(04.06.25) Han skulle kanskje hatt navnet Mange, ikke Magne. For Magne Furuholmen er en mann med mange jern i ilden.


Jo Nesbøs krim om et slitent USA

(09.01.25) «Minnesota» er handlingsmetta og spennende som fy. Men dypest sett er dette noe langt mer, og noe ganske annet, enn en krimroman.


Kjartan Fløgstads sangskatt i bokform

(28.12.24) Kjartan Fløgstad er en rimsmed par excellence. Og ja – han danser med orda.


David Bowie og Joy Division – hvem var viktigst?

(09.12.24) Børre Haugstad er i gang med et slags livsverk. I år har han kommet til nummer 6 i serien om vinylens historie.


Rockheim – en turbulent historie

(03.12.24) Direktører har kommet og gått. Men Terje Nilsen er den samlende figuren for Rockheim. Hans motto: «Vi snakker om å ta vare på vår kulturarv, det er det som er mandatet og Rockheims ansvar.»


Highway 61 – om veldig mye annet enn Bob Dylan

(22.11.24) Alle som har bare litt kjennskap til Bob Dylan, vil umiddelbart tro at ei bok som har «Highway 61» i tittelen – vel, den må handle om Bob Dylan. Men dette er ikke ei bok om Bob Dylan, selv om den også handler om Bob Dylan.