Anne Grete Preus (1957 – 2019)

«Besøk» må være et av norsk populærmusikks aller største øyeblikk. Anne Grete Preus tonesetter Jens Bjørneboes møte med sin trofaste venn. Døden. Nå har hun lukket døra for godt, etter en altfor kort visitt her på Jorden.


Hun suste inn i norsk pop og rock da 70-tall ble til 80-tall. Som frontfigur i Veslefrikk hadde hun dårlig tid. «Vi mener ikke i morra! Vi mener i dag!» Men Veslefrikk ble ganske raskt for «trangt» for Anne Grete. Hun var med i Rød Ungdom, men trivdes egentlig aldr i «ml-båsen». Derfor dro hun med seg bassist Per Vestaby inn i det langt mer eksperimentelle Can Can, sammen med gitarist par excellence, Jørn Christensen – den musikalske grunnstammen i det som i dag er CC Cowboys.

Men det var som soloartist hun ble hele folkets Anne Grete Preus. Hun komponerte fantastiske sanger, og skreiv like fantastiske tekster. Ja, hun svevde som på sommerfuglvinger – i et musikalsk landskap ingen her i landet tidligere hadde utforska. Ikke alle i det norske rocke-miljøet var like tilfreds da hun satte sammen et norsk «Sting-band». Popmusikk – med jazzmusikere i bandet. Trompeteren Nils Petter Molvær og gitaristen Eivind Aarset. Men folket elska det.

I 1994 solgte hun 75.000 av «Millimeter», et album som ga henne tre Spellemannpriser. Som så mange av sine kolleger var hun en autodidakt, selvlært. Og evnene holdt til at hun i 2017 ble utnevnt til professor i låtskriving ved universitetet i Stavanger.

Jeg hadde æren av å være konferansier for henne under en gratiskonsert på Moldejazz i 2008. Idylliske Reknesparken var fylt til randen – publikum satt og sto omtrent fra Hotell Alexandra til Romsdalsmuseet. Jeg kunne ikke dy meg:

- Nei, hun er ikke en by! Men hun er stor! Her kommer Anne Grete Preus!

Jeg har virkelig mine ord i behold. For Anne Grete Preus var en gigant i norsk musikkliv. Alltid på vandring i ukjente fotefar. Sta som et esel. Med en melodisk teft antageligvis bare Gud veit hvor kom fra.

Det låter som om alle verdens symfoniorkestre er i kompet når hun synger en av sine aller fineste sanger. Og akkurat nå føles det virkelig som om selve himmelen har revna på tvers.

Alt går litt langsommere her på jorden
Når hele himmelen faller ned

Nå er alt bare trist. Gleden har hull i lomma.


Del på Facebook | Del på Bluesky

En verdig hyllest til Anne Grete Preus

(08.12.23) Det er en tung bør å bære, det å skulle «samle» Anne Grete Preus i ti låter. Prosjektleder Fay Wildhagen løser i all hovedsak oppgaven til karakteren særdeles godt.


Anne Grete Preus drømte om snø fra himmelen, ikke bomber og granater

(24.11.23) «Når himmelen faller ned» - kanskje Anne Grete Preus’ aller fineste sang? I hvert fall er den mer aktuell enn noen gang. Nå har SKAAR og Fay Wildhagen lagd en flott cover-versjon.


Skissene fra Anne Grete Preus’ liv

(28.10.20) Det er vemodig å lese Anne Grete Preus’ skisser fra sitt liv. Hun som alltid trodde frøken Fryd skulle ligge og vente på seg rundt neste sving. Så endte det utfor stupet så alt for tidlig.


Til himmels med Preus

(24.02.12) Øystein Sunde får si hva han vil, men det er lov å smi mens jernet er varmt.


Anne Grete Preus: Nesten Alene

(01.12.09) ”Når det gjelder de største ting er det tro, og ikke visshet jeg trenger.” Slik lyder Anne Grete Preus’ credo om vi snakker ideologi. Hun har gitt uttrykk for sitt ståsted mange ganger før, og nå har hun skrevet en av sine beste sanger om emnet.


Anne Grete Preus: Om Igjen For Første Gang

(18.12.07) Hun mista den et sted på veien; evnen til å være en betydelig intellektuell, samtidig som hun var kommers. Nå framstår hun dessverre som oftest bare som pompøs og vanskelig - og totalt uten kommersiell gjennomslagskraft.


Anne Grete Preus: Når Dagen Roper

(21.09.04) Hun er på sporet igjen nå. Og da lurer du kanskje på hvorfor anmeldelsen kommer et halvt år for seint? Forklaring følger.


NW dag 4: Trassig glissent

(21.06.04) (Oslo/PULS): Det er tre ting som kommer til å gå inn i historiebøkene angående Norwegian Wood 2004. Dårlig booking, dårlig vær og en langtflyvende lollipop. På festivalens siste dag gjorde det første seg mest gjeldende, da kun 2.000 ble igjen for å oppleve festivalens "headliner" Bjørn Eidsvåg.


Anne Grete Preus: Alfabet

(06.11.01) Noen vil nok mene hun kommer i skade for å gjøre det unødvendig komplisert både for seg sjøl og sitt publikum. I Anne Grete Preus' tilfelle vil jeg tro det ligger bevisste valg til grunn. Hvor vellykka det er? Se det er et helt annet spørsmål.


Can Can på CD

(04.02.99) Can Can – bandet Anne Grete Preus spilte med før hun gikk solo – kommer nå endelig i CD-format. Det er Warner Music som sikrer og fornyer viktig musikkhistorie.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!