Fra "Memorial Beach" til Savoy

- En del ganger booka vi de første radene på konsertene - i ren desperasjon. Vi gjorde alt for å unngå de hysteriske jentene foran scenen, den delen av publikum ble liksom Mortens ansvar. Magne og jeg spilte for den eldre fansen på bakerste benk. a-ha trengte et mer seriøst image, og vi sa alltid "okey, vi kan gjøre fjortisblader som Smash Hits, men da skal vi også gjøre et skikkelig magasin." Magne anla et “intellektuelt" skjegg, til fortvilelse for tenåringsjentene i Japan. Dermed ville plateselskapet stryke a-ha fra all promotion der, forteller a-ha sjefen Paul Waaktaar Savoy. I den siste fase av dette tredelte intervjuet, snakker vi om tida rundt “Memorial Beach” - den hittil siste a-ha-LPen. Da sto kalenderen på 1993: a-ha ville ikke framstå som harmløse entertainere. Waaktaar Savoy, Furuholmen og Harket ville nå sitt "egentlige" publikum.

Paal Waaktaar Savoy


Men a-ha vil ikke bli husket for “Memorial Beach”. Albumet ble en kommersiell nedtur, og det finnes ikke nåde i showbiz - til tross for at “Memorial Beach” er a-ha på sitt beste. Du kjente ikke igjen trioen som slo gjennom midt på åttitallet. Den gamle a-ha stilen var historie, og “Memorial Beach” ble den "første spiker`n i kista". I begynnelsen ble de markedsført som det perfekte tenåringsbandet. Plateselskapet ville nå den samme kjøpergruppen som New Kids On The Block og Backstreet Boys.

“East Of The...” vs. “Memorial Beach”

Men med "Memorial Beach" var ikke a-ha lenger like "søte" og salgsvennlige. Det var den den perfekte oppfølgeren til "East Of The Sun West Of The Moon". De tok med seg kvalitetsfaktorene, men gikk samtidig i ny og eksperimentell retning.

“Memorial Beach” videreførte det organiske soundet fra “East Of The Sun West Of The Moon”. Et nedstrippa lydbilde. Datamaskiner og programmering var fortsatt bannlyst. Orgel, piano og gitarer. I motsetning til de første a-ha platene, kom de fantastiske melodiene bedre fram, og låtene drukna ikke lengre i produksjonsdetaljer. Men så kommer vi til de åpenbare ulikhetene mellom de to siste a-ha platene.

"East Of The Sun West Of The Moon" havna i retro-avdelingen. For a-ha gikk bakover i historien. De gjennoppdaga storheten i a-ha forgjengeren Bridges og sekstitallsheltene – The Doors og Beatles. "Memorial Beach" derimot, virka langt mer framtidsretta. En utbrytertang hos Paul, Magne og Morten førte til et utprega mer moderne utrykk. Resultatet ble moderne og framtidsretta, uten at de gikk seg vill i teknologien.

De tre hadde perfekte omstendigheter under innspilllingen. "Memorial Beach" ble til i selveste Paisley Park, studioet til Prince. For første gang på lenge kom a-ha overerens med produsenten. David Z sto bak den banebrytende og mest kommersielle Prince-LPen "Purple Rain". Ja, hvordan kunne dette slå feil?

- David Z var en kul fyr - a rock`n roll hero. Han dukka opp i studio med lærbukse og sceneutstyr. David Z introduserte en del loops og fikk det til å svinge, forteller Waaktaar Savoy.

Helt utenom hit-formelen

Tekstmessig la albumet vekt på de mørke sidene i livet. Den melankolske Paul Waaktaar Savoy kom omsider fram i lyset. Tidligere hadde de sårbare tekstene en tendens til å drukne i overproduksjon og en polert fasade. For første gang gjenspeila musikken de mørke tekstene. En musikalsk selvransakelse - og a-ha ble alle måter et mer dyptgående og interessant band.

"Memorial Beach" handla ikke om umiddelbare hits. Hvorfor må en poplåt si alt på 3 minutter? “Fuck it”, tenkte a-ha, la fra seg tvangstrøya og et opplest og vedtatt popformat. Ta for eksempel den blytunge og laaaange "Cold As Stone". En tilbakelendt og cool stemning. Stor poesi. Neida, a-ha ville ikke kose med folk mer.

Se på kontrasten mellom "Take On Me" og "Dark Is The Night" – førstesingelen fra "Memorial Beach"! Ta videoen til "Take On Me". En ungpike hentes inn i dag drømmene sine, og etter hvert danser hun med tegneseriehelen sin. En romantisk og sjarmerende historie, og "Take On Me" var den catchy og banale låten som kledde videoen. Sluttresulatet ble en banebrytende musikkvideo. "Dark Is The Night" ble med sin storslåtte oppbygning den rake motsetning. Låta har cathy elementer, men den selger ikke av seg selv. I tråd med “Memorial Beach”, forutsetter den altså at du kommer inn i en spesiell stemning.

- Den derre U2-låta...

- Ikke overraskende fikk videoklippet til “Dark Is The Night" en heller lunken reaksjon av MTV - klodens viktigeste TVstasjon for musikkvideoer. MTV-ledelsen mente at videoen virka "forstyrrende" på seerne. I tilegg avfeide kritikerne "Dark Is The Night" som "den derre U2-låta deres".

- U2-referansene skapte problemer for oss, sier Paal. - Når låta minner om noe annet, ville folk heller kjøpe den nye U2-singelen, men mine amerikanske venner liker bare "Memorial Beach"...

Det første Savoy-albumet...?

Amerikanske platekjøpere derimot, glemte a-ha etter "Take On Me". "Memorial Beach" skulle kapre de amerikanske hitlistene påny. Og a-ha ville virkelig ta rotta på USA. Hvem sier 50 % av verdensmarkedet? Men amerikanerne ville ikke ha det dvelende, intense og mørke “Memorial Beach”. a-ha lagde kort og godt ikke lenger “music made for the american marked”.

- Bortsett fra "Lamb To The Slaughter" (Furuholmem), har du signert alle låtene på "Memorial Beach", og soundet minner om de kommende Savoy-LPene. Er det riktig å kalle "Memorial Beach" for det første Savoy-albumet?

- Ja, jeg er helt enig. Jeg ser på "Angel In Snow" som den første Savoy-låta. "Memorial Beach" handla ikke om et band. Jeg holdt Magne og Morten tilbake. LPen var sterkt prega av mine visjoner. Jeg produserte en del av låtene, skrev nesten alt materialet og gjorde noe av mixen aleine. I ettertid ser jeg at "Memorial Beach" burde hatt flere bidrag fra Magne og Morten.

- Konsertrunden for “Memorial Beach” ble den første Norges-turnéen på nesten ti år. Fikk a-ha et verdig comeback på de norske scener?

- Vel... Vi ville gjøre noen små konserter, og for all del unngå mimeshow. Små konserter er en fin måte å promotere bandet på, ikke sant? Vi hadde planlagt å spille for spesielt inviterte i musikkbransjen, pressefolk etc. Plutselig ble det booka en Norgesturne og bilettene kosta 350 kroner. Hør her, vi er da ikke Frank Sinatra heller...? Publikum hadde ikke råd til å komme, og produksjonen var halvhjerta.

Hvor ble det av oppfølgeren til "Memorial Beach"?

a-ha ga ut singelen "Shapes Of Together" i 1994, og sa at en ny LP var rett rundt hjørnet. De lagde demoer sammen med trommeslageren Frode Unneland, som vi nå kjenner fra Savoy. Men plutselig tok a-ha pause på ubestemt tid, og soloplatene kom på rekke og rad fra Morten Harket og Paul Savoy Waaktaar. “Alle” trodde at Paul og Morten hadde store samarbeidsproblemer. Ikke minst Savoy-låta "Daylight`s Waiting" ble tolka som et angrep på Morten:

"I had a band of a certain fame
The Brownstone Walkups was it`s name
The singer was fair but got it wrong
He never did justice to my songs
He did more for me and that`s a fact
When he went and stabbed me in the back
When he went and stabbed me in the back
So I`ve got to do now, dont you know
What I should have done five years ago."

Mediaverden tolka i det vide og brede. Var "Daylights Waiting" hans utgave av John Lennon-låta "How Do You Sleep" – det berømte oppgjøret og "stikket" til Paul McCartney?

Tidligere har ikke Paul villet kommentere disse sakene, men nå virker han overraskende åpen og frittalende:

- Mot slutten kunne Morten si "Warner Brothers mener nå at jeg kan selge mer enn a-ha." Det orka jeg ikke å høre på. Hvorfor kunne han ikke bare si "ok, nå nå lager jeg et soloalbum"? Manageren vår, Terry Slater, ble plutselig manageren til Morten - og jeg fikk tilfeldigvis vite at albumet var ferdig gjennom en sekretær på Warner... Dermed sløste jeg bort et halvt år på oppfølgeren til "Memorial Beach". Man forventa en viss respekt etter et samarbeid på ti år...

Forholdet til Morten & Magne

- Når det er sagt, er jeg ikke langsur. Jeg kjenner jo Morten, og veit hvor lett slike situasjoner kan oppstå.

- Hvordan vurderer du det musikalske utbyttet av solokarrien til Harket?

- Jeg har ikke hørt "Vogts Villa". Morten synger veldig bra på "Wild Seed" og låtene er fine. Likevel faller den gjennom rent helthetsmessig. For polert og streit popmusikk. Demoene hørtes mye bedre ut, fullt kjør og energifull innpakning. Men jeg forstår jo at Warner ønska en polert og salgsvennlig produksjon.

- Det er neppe tilfeldig at Warner overtalte Morten til å gi ut et soloalbum. Jeg følte at de ville unngå kranglinga med a-ha, nettopp ved å gi ut hans soloalbum. For Warner hata de siste a-ha skivene. Jeg hørte at "Take On Me"-produsenten Alan Tarney involverte seg i “Wild Seed”. Da følte jeg virkelig vibbene til Andrew Wickham i Warner-ledelsen; nå ville han sko seg på en gammel hitformel.

- Men hva med forholdet ditt til Magne rundt "Memorial Beach"?

- Alt ble gærnt for Magne. Presse var gærnt. Ditt og datt var gærnt. Furuholmen følte at han ikke ble anerkjent. "Ingen" verdsatte kreativiteten hans i a-ha. Den stereotype oppfatningen blant folk flest var at Paul lager låtene, Morten synger og Magne? - "ehhhh - er det ikke han som spiller keyboard...?

- Magne ble humørsjuk, og drittlei av å være "skøyeren i a-ha". Alle forventa at han skulle ta med seg skateboardet - hvor enn han gikk.

- Oppsto det lett rivalisering mellom deg og Magne som låtskrivere?

- Magne var alltid kreativ, og skrev en del fine låter i a-ha. Men ofte kom han bare med fragmenter, ikke ferdige låter. Fine tema, men de hørte ikke sammen, og jeg måtte finne ut av puslespillet. Magne skrev ikke tekster i begynnelsen, og han kunne si "skriv en tekst til denne Pål". Av den grunn sa jeg "den er bra, her vil jeg skrive en tekst" eller "denne liker jeg ikke, så derfor blir den ignorert". Magne ble kansje litt sur fordi enkelte låter ikke ble fulgt opp. Og kansje var det min feil. Samtidig burde han presentert flere ferdige låter.

- Uansett, rivaliseringen kunne være beinhard. Låter jeg kom med, ble til tider oppfatta som nedtur hos de andre.. Mottakelseskomiteen kunne bestå av et skuldertrekk...

- Føler du at tekstene dine er undervurderte?

- Ja, en frustrerende situasjon. Bare en av ti bryr seg om tekstene, den delen av musikken jeg bruker mest tid på. Jeg fikk en del tilbakemeldinger fra a-ha fansen, men kritikerne ignorerte dem. Journalistene hengte seg opp i salgstall, og skriveriene var av typen "selger den like mye som forgjengeren, og hvor er den nye ‘Take On Me’?"

- Jeg tror produksjonen tilsa at man ikke hørte på tekstene. De forsvant i "glanspakken.", og jeg la ofte skylda på Morten. Han glatta dem til. Morten har en fantastisk stemmme. Ingen synger synger som han, men av og til virka det som om han ikke tenkte på selve innholdet i teksten. Magne klaga fælt når Morten sang "Lamb To The Slaughter" på "Memorial Beach". Magne gjorde en alvorlig demoversjon. Du kunne virkelig høre at Magne hadde noe på hjertet, og han mente at Morten ikke videreformidla intensiteten fra demoen. Morten hadde kansje en umulig oppgave, men likevel...

- Hvorfor presenterer du ikke tekstene dine i form av en diktsamling?

- Gyldendahl ringte meg etter "Hunting High And Low", men det ble helt feil. De hørte at jeg skrev dikt og "kunne en diktsamling være noe for deg Pål?" Jeg reagerte på Manglerudmåten, sa "jaaaa, jeg kan vel raske sammen no" - og hørte aldri no’ mer fra den kanten...

- Har du opplevd merkelige tolkninger av hva du skriver?

- Noen "skjønte" de første Savoy-LPene; "Mary Is Coming" og “Lackluster Me”. Plutselig ble "Lackluster Me" en “konsept-LP”. Jeg fikk brev og detaljerte beskrivelser om det såkalte konseptet - et konsept som var var ukjent for meg... Andre beskrev det “religiøse aspekteret” på coveret til "Mary Is Coming". De analyserte beinet som pekte opp mot vinduet i hjørnet. Beinet hadde visstnok et kors, i det hele tatt... Hyggelig at folk bruker tid og krefter på oss. Men noen ganger er det helt vilt...

- En del artister har etter hvert tolka a-ha låtene, fra Diva til Poor Roich Ones. Er det noen som skiller seg ut?

- Flere pønkeband i Sstatene gjør "drøye" versjoner av "Take On Me". Et annet band gjorde en identisk versjon av "Take On Me", og hevda at de skrev låta sjøl...

- Det er gått seks år siden "Memorial Beach". Har du fått musikken på avstand? Og har et mer avbalansert forhold til a-ha platene i dag?

- Ja. Tidligere hata jeg alle platene våre. Jeg hengte meg opp i "sukkertøyproduksjonen”. I dag har alle utgivelsene sin egen, unike identitet. De første platene våre har en slags datert sjarm. Hør bare på "Hunting High And Low" - en morsom LP. Åpenbart den første gangen vi brukte en synthesizer...

- Okey, vi blir alltid assosiert med "Take On Me". Jeg hater ikke den låta. Den ble lagd i ekte lykkerus, ikke noe fake happiness. En helt okey låt, men jeg vil ikke spille den live. Da føler jeg meg bare dum. Ikke noe galt med selve låta, vi er bare ferdig med "Take On Me".

- Nå er jeg min egen produsent. Derfor ser jeg også betydninga av å giiprodusenten albuerom. Tidligere hang vi over skulderen på dem, og gikk alle på nervene. Når det er sagt; jeg vil aldri mer jobbe med en produsent jeg ikke kjenner fra før. Derfor gjorde vi alt sjøl i Savoy – alt fra produksjon i studio, til musikkvideo og coverdesign.

PULS takker Paul Waaktaar Savoy og Morten Harket for at de har tatt seg tid til disse dybdeintervjuene. De er oversatt til engelsk (ikke av oss!), og har allerede funnet veien til en rekke utenlandskspråklige nettsider. Og snart kommer en ny a-ha-LP!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Savoy – sofistikert og lett tilgjengelig

(26.09.24) Savoy leverer popmusikk av aller beste merke. Uten at mange oppdager det. Dessverre.


Kvalitetsstempel mer enn godt nok: Savoy

(04.02.24) Kvalitet og solid pop/rock? Du kan alltid stole på Paul Waaktaar-Savoy.


a-ha: And the winner is ...

(13.03.23) Vi takker for mange svar, og nå utroper vi den heldige vinner.


«Hunting High And Low» - totalt avkledd

(07.03.23) Disse 6 LP’ene er et modig prosjekt fra a-ha. Hvorfor? Fordi de viser hvor dårlig et at verdens beste pop-band kan låte. Det er håp for mange der ute!


Vinn «Hunting High And Low» som 6 LP-boks!

(27.02.23) Har du lyst til å slå kloa i en 6 LP-boks som inneholder alt du visste, og alt du ikke visste om «Hunting High And Low»?


"Hunting High And Low" i 6LP-boks

(13.01.23) Hvis du vil ringe inn én dato i norsk pop-historie med gullskrift, må det nødvendigvis bli 19. oktober 1985. a-ha gikk til topps på Billboard Top 100 med «Take On Me».


Klassisk a-ha – and I love it

(22.10.22) A-ha er seg sjøl, selv i arktisk farvann


a-ha - magisk hitparade i Bergen

(16.06.22) Mye har vært sagt de siste ukene om sykdom og a-ha, og mange lurte på om stemmen til Morten Harket ville klare en aften i lett fuktig Bergensluft.


a-ha i dvale over Oslo

(12.06.22) De kom hjem til et i utgangspunktet over-entusiastisk publikum. Så svikta de – selveste a-ha.


Filmen om a-ha - nå må du komme deg på kino!

(01.09.21) Her er filmen om Norges uten sammenligning største pop-suksess. Den er full av dissonanser. Nettopp derfor har den blitt så god.


20. november: a-ha-fansen kan glede seg

(09.10.20) Nå kommer det «opprinnelige a-ha» – Bridges – endelig ut i alle kanaler.


«Hunting High and Low» - med litt skurr

(11.02.20) Trondheim Spektrum var meget stolt over å ønske a-ha velkommen til sin nye storstue denne småkalde fredagskvelden tidlig i februar. Konserten var overraskende nok ikke utsolgt, men det var det nok ingen som la merke til ... Det mange derimot la merke til, var hvor utrolig voksent klientellet var. Dette var uten tvil et 45+ publikum. Kanskje ikke så rart, siden så mye av kvelden handlet om året 1985.


Gutter du trygt kan stole på

(07.09.15) En fantastisk historie beveger seg ubønnhørlig mot slutten. Eller ...? Det skjer i så fall med stil.


Farvel til a-ha. Lenge leve!

(22.08.10) Hva disse gutta har betydd!?! For et band! For noen mennesker!


A-ha: Vital hitparade

(09.11.09) (Oslo/PULS): "Foot Of The Mountain" er en glimrende plate å ta farvel med, og den pågående turneen er det samme. A-ha i 2009 er et popband med flagget helt til topps.


Morten, Pål og Magne - et popeventyr

(03.11.09) Abba klarte det i 1974, og A-ha 11 år etter. Neste år er A-ha imidlertid historie. En historie som er som et eventyr, og strekker seg over et kvart århundre. PULS tar dere gjennom 25 år med norsk pophistorie som neppe lar seg gjøre igjen.


A-ha: Snipp, snapp, snute....

(15.10.09) ...så var popeventyret ute. Etter 35 millioner solgte plater sier A-ha takk for seg. Det blir imidlertid en lang avskjed, for foran dem nå ligger det 15 måneder med turnering av "Foot Of The Mountain".


A-ha: Foot Of The Mountain

(10.07.09) 10 år etter comebacket, står A-ha ved foten av fjellet til sin egen suksess. Fjellet av synther og fløyelsmyke melodilinjer.


a-ha på Rockefeller?! (nesten)

(26.03.08) a-ha på Rockefeller er litt sånn Miles Davis på Sardine's. Litt for godt til å være sant, ikke sant? 20. mai er de der - om enn hver for seg. a-ha som solo-artister. Men ja: På Rockefeller. Kryss av for tirsdag 20. mai.


Savoy: Songbook Vol. 1

(25.09.07) Det er vel ingen hemmelighet at Paal Waaktaar-Savoy er hjernen bak det største popeventyret som noen gang har kommet ut av Norge. Videre ble det da ingen overraskelse at hans sideprosjekt etter A-ha-kollapsen i 1994 har vært en kritikersuksess. At han nå etter fem studioalbum samler det beste på ett brett er mer enn velkomment.


Setherial: Death Triumphant

(27.06.06) Setherial har mange år på baken nå, hele 13 for å være helt nøyaktig. Dette er svenskenes femte album, og det er dessverre tydelig at bandet har begynt å gå på tomgang i de senere årene. Det at disse karene enda ikke har oppnådd samme status som landsbrødrene Marduk, er neppe tilfeldig.


a-ha: Analogue

(25.11.05) "Analogue" er lekkert som nylakkerte negler. Her fins ikke noe å sette fingeren på, og om vi skal leite etter en svaket må den kanskje ligge akkurat der. Kanskje er det for homogent lekkert. Men du verden for ei flott popskive dette er!


A-ha: The Singles 1984-2004

(01.12.04) A-ha er i vinden om dagen med biografien "The Swing Of Things" og ny samleplate, nummer to i rekken. I løpet av sin 20 år gamle karriere har A-ha sluppet 32 singler. 19 av dem har funnet veien til denne samlingen av stor norsk pophistorie.


Magne Furuholmen: Past Perfect Future Tense

(09.10.04) Med en kilo godvilje i bagasjen er Magne Furuholmen tilgitt for denne gangen. Men fortsetter han å bleikvaske signaturen sin med prosjekter som ”Past Perfect Future Tense”, er jeg redd det vil gå utover det udødelige gudebildet en hel popnasjon har tegnet av ham fra tiden med A-ha.


Sur hygge med Savoy

(04.10.04) (Oslo/PULS): Det er mange år siden Savoy har gjort en ordentlig turné, og hele syv år siden de spilte på Rockefeller sist. Øya-festivalen var en katastrofe for bandet, men selv om det har blitt betraktelig bedre har Savoy et udiskutabelt svakt ledd i kona Lauren Savoy.


Savoy: Savoy

(07.09.04) ”Savoy” er kanskje den tristeste konsekvensen av Det Moderne Ekteskap siden Lennons ”Double Fantasy”. For aldri har ekteparet Savoy hatt flatere struktur dem i mellom. Norges ubestridte popkonge lar kona Lauren være en Yoko, og ikke en Linda slik hun i beste fall kunne vært uten å kappe hodet av bandets potensial.


Øyafestivalen Dag 2: Full av skuffelser

(14.08.04) Foruten den steikende sola var det smått med lyspunkter på fredagens Øyafestival. Men noen gode øyeblikk var det, deriblant fra supergruppa National Bank som sto for en feiende flott debutkonsert. Under følger anmeldelser fra festivaldagens oppturer og nedturer.


a-ha: How Can I Sleep With Your Voice In My Head

(26.03.03) Det skulle ta sin tid før a-ha viste seg fram som et komplett liveband. Faktisk nesten 20 år! Men når de fikk sving på sakene under de to oppsiktsvekkende gode konsertene i Valhall i 2001, var de endelig i mål også på dette feltet.


Savoy: Reasons To Stay Indoors

(12.11.01) Savoys fjerde album er profesjonellt ut til fingerspissene, og har en mektig produksjon i ryggen. Det er kanskje noe av aberet ved denne utgivelsen, nettopp at det låter så uforskammet gjennomtenkt og i så måte lite eksperimentelt. Vi bys på mange flotte, svevende pop-perler, men helheten blir til tider ganske kjedelig.


A-ha inviterte til pop-fråtseri

(25.03.01) (Vallhall/PULS): Verdens største norske band - a-ha - beviste nok en gang hvor store de er. Og det på hjemmebane, ett drøyt år etter at håpet om en a-ha konsert i Oslo Spektrum ble forkastet fordi ingen trodde de tre gutta ville klare å fylle storstua. Men etter en parademasj uten like gjennom Japan, Tyskland og hos våre naboer Russland og Estonia i øst, var det vår tur - Endelig!


Ekstrakonsert med a-ha

(08.12.00) I dag legges 13.000 nye a-ha-billetter ut til salgs, etter at deres konsert 24. mars praktisk talt er utsolgt. Ekstrakonserten finner også sted i Vallhall, Vålerengas nye innendørs fotballhall, som innvies gjennom den første a-ha-konserten.


a-ha til Vallhall

(30.11.00) a-ha, for tida på signingsferd i Tyskland med Larvikbandet Briskeby på slep, kommer til Oslo 24. mars. Denne gangen er ikke Sprektrum som blir arena, men åpningsshow for den nye fotballhallen til Vål'enga, Vallhall. Billetter legges ut på mandag.


a-ha er tilbake!

(27.11.00) (Berlin/PULS): a-ha leverte en uforglemmelig aften både i Hamburg og Berlin under åpningen av den utsolgte Minor Earth/Major Tour-turneen i Tyskland. Med noen små lydproblemer i den litt slitte Sportshalle i Hamburg, var det en nytelse å se showet igjen i Berlins futuristiske Velodrom dagen etter. Begge konsertene beviste det nok en gang, hvor fantastisk og kraftfull Morten Harkets stemme er, og hvor genial Paul Waaktaar-Savoys penn er. Det visuelle under showet hadde Magne Furuholmen ansvaret for.


Quart setter premisser for a-ha

(29.08.00) a-has manager Brian Lane, har selv tatt kontakt med Quart-festivalen med et tilbud å la festivalen huse tidenes mestselgende, norske band. Det setter imidlertid festivalledelsen i posisjon til selv å sette premissene. Dermed svarer de med å forlange at a-ha kun holder denne ene konserten i Norge i en viss periode før og etter Quart.


a-ha: Minor Earth Major Sky

(14.04.00) Dette er bære eller briste - et faktum opphavsmennene garantert ikke behøver å bli fortalt. For pop-verdenen er et a-ha-comeback en virkelig begivenhet. Ikke Beatles med John Lennon - men helt på linje med tilsvarende tildragelser om de skulle vederfare Duran Duran eller Spandau Ballet eller Eurythmics eller Toto. a-ha var schvære. Om det bærer? Waaktaar, Furuholmen & Harket - de flyr som på englevinger!


MTVs video nr. 1 million

(25.02.00) Hvilken artist og hvilken video er vist flest ganger på MTV? Michael Jackson? Madonna? Spice Girls? All Saints…? Nix: Peter Gabriel! Lørdag 26. februar viser MTV sin video nummer 1 million.


a-ha-singel: 21. februar

(19.01.00) 21. februar sendes den nye a-ha-singelen ut til Europas radiostasjoner. Det handler om en remixa utgave av ”Summer Moved On” – sangen a-ha framførte under Nobel-konserten i 1998.


Savoy har passert 40.000

(10.12.99) Det nye a-ha-albumet lar vente på seg – og det er liten tvil om årsaken: Savoy går så det griner.


Waaktaar vil ut i verden - med Savoy...

(07.09.99) - “Mountains Of Time” er et ømt tema for for de som steller med det kommende a-ha-albumet. De virker temmelig usikre; er albumet vi nettopp har sluppet bra for a-ha, liksom? Knallgode anmeldelser gjorde ikke saken bedre...
Paul Waaktaar Savoy snakker om årets pop-sensasjon så langt, det nye Savoy-albumet.


Savoy: Mountains Of Time

(17.08.99) Tilhengerne av et tippeligalag i Oslo har for vane å synge: ”Det finnes kun et fotballag/Som fyller oss med velbehag.” Akkurat den følelsen får jeg av Savoys tredje album: Velbehag. Et helt ekstremt velbehag. Nærmere Beatles har norsk pop aldri vært.


Kampen mot a-ha-produsentene

(09.07.99) - Jeg likte ikke produksjonen på “Hunting High And Low” Når du sitter på en låt som “Hunting High And Low”, har du ikke lyst til å drite på den, hevder a-ha sjefen Paul Waaktaar Savoy. Dette er part to i et tredelt intervju med den kreative kraften i a-ha.


Fra “Fakkeltog” til “Take On Me”

(06.07.99) - Du skulle sette på en låt og slå folk i hjæl på tre minutter. Paul Waaktaar Savoy forklarer hva som forma a-ha historien – den delen vi kjenner så langt. Dette er del I av et omfattende intervju. Det er gledelig å kunne konstatere at de musikalske ambisjonane ikke er omvendt proporsjonale med bevegelsene på bankkontoen.


Flammende Kristus over beksvarte djevler - del III

(04.04.99) - Ansiktet skal aldri brukes, om det kan unngås. Saka, må være drivkraften, sier Morten Harket. Her er del III i dette eksklusive intervjuet a-ha-vokalisten gjør med PULS.


Flammende Kristus over beksvarte djevler - del II

(10.03.99) - Pål og Magne ville ha meg med i bandet før de hørte meg synge, spille eller noe som helst. Alt handla om innstilling og vesen. Opprinnelig ville de ha meg med på trommer. Pål hadde ikke øye for noe annet enn at han var vokalisten. Likevel visste jeg at ingen andre enn meg kunne være vokalisten, sier Morten Harket, i del II av et større intervju med vår aller største popstjerne. Husk hvor du leste det... og vit at vi er langt unna slutten på vår samtale.


Flammende Kristus over beksvarte djevler, del I

(23.02.99) Han er vel det største norske popidolet de siste femten åra. Aqua-Lene har vel solgt flere plater, men det blir liksom en annen divisjon. a-ha var – og er? – jo et virkelig bra pop-band! Han gjør et sjeldent intervju med PULS – i god tid før det comebacket vi har hørt a-ha skal gjøre. Han har solgt tjue millioner plater, folkens!


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!