Savoy – sofistikert og lett tilgjengelig

Savoy leverer popmusikk av aller beste merke. Uten at mange oppdager det. Dessverre.


Det var som kjent ikke enkelt å hoppe etter Wirkola. Like vanskelig er det å hoppe etter seg sjøl, ganske spesielt når du har vært medlem i et av verdens beste og mest kjente band. Jeg kommer i farta ikke på andre enn Paul McCartney, Neil Young, Phil Collins og Peter Gabriel som har greid det.

Morten Harket kunne kanskje ha greid det, men det stoppa liksom opp etter det fantastisk fine albumet «Wild Seed» (med singelen «A Kind Of Christmas Card») i 1994. To år seinere debuterte Paul Waaktaar-Savoy som sjef i eget band, og du husker sikkert singelen «Velvet» - en sang a-ha faktisk gjorde en coverversjon av på «Minor Earth Major Sky» fire år seinere.

Ekteparet Paul Waaktaar Savoy og Lauren Savoy har spilt og skrevet låter sammen i snart 30 år. Hele tida har de hatt én fast samarbeidspartner – trommeslager Frode Unneland (Chocolate Overdose, Unge Frustrerte Menn, Pompel & The Pilts, Popium). Sånn er det fortsatt.

Paul (Pål? Paal?) og Lauren komponerer sammen, og de synger sammen. På instrumental-sida gjør Paul nesten alt – han styrer det som fins av maskiner, samtidig som han spiller gitar, keyboards og bass.

Man skal generelt sett være forsiktig med å generalisere, ikke minst i diskusjoner om trender og kvalitet i popmusikken. Jeg tror likevel de aller fleste kan være enig om at a-ha tilhører «Beatles-tradisjonen». Ja, om ikke John Lennon og Paul McCartney hadde turt, så hadde kanskje ikke tre ressursfattige gutter fra Oslo turt å prøve lykken?

Hvordan forvalter Savoy denne tradisjonen? Bra, vil jeg si. Ikke til fullkommenhet, men mer enn godt nok til at bandet er verdt å låne øre til. De skriver ofte relativt kompliserte sanger – litt i tråd med Bernhoft og Sondre Lerche – men de faller alltid ned i kategorien «lett tilgjengelig».

På dette albumet fester jeg meg først og fremst med fem låter. Åpningskuttet «Lonely Surfer» har alt jeg har snakka om når det gjelder «Beatles-tradisjonen». Elegant veksling mellom dur og moll. Nydelig koring. Et refreng som åpner vinduet.

«Digital River» åpner som en 80-talls pastisj, men vokalarrangementet er – ja, særdeles elegant dandert.

«Pure As Driven Snow» er … som skapt for a-ha! For en herlig popsang!

«Life And Times Of A Wannabe» er av den mer truende sorten. Jeg digger fløyta, og refrenget er hektende så det holder.

Kanskje liker jeg «Coming Down» aller best?

Jeg har lest uvanlig mye de siste to-tre ukene, og mitt lydspor til litteraturen har vært «Under». Glad for det, hilser en meget fornøyd lytter.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kvalitetsstempel mer enn godt nok: Savoy

(04.02.24) Kvalitet og solid pop/rock? Du kan alltid stole på Paul Waaktaar-Savoy.


Savoy: Songbook Vol. 1

(25.09.07) Det er vel ingen hemmelighet at Paal Waaktaar-Savoy er hjernen bak det største popeventyret som noen gang har kommet ut av Norge. Videre ble det da ingen overraskelse at hans sideprosjekt etter A-ha-kollapsen i 1994 har vært en kritikersuksess. At han nå etter fem studioalbum samler det beste på ett brett er mer enn velkomment.


Sur hygge med Savoy

(04.10.04) (Oslo/PULS): Det er mange år siden Savoy har gjort en ordentlig turné, og hele syv år siden de spilte på Rockefeller sist. Øya-festivalen var en katastrofe for bandet, men selv om det har blitt betraktelig bedre har Savoy et udiskutabelt svakt ledd i kona Lauren Savoy.


Savoy: Savoy

(07.09.04) ”Savoy” er kanskje den tristeste konsekvensen av Det Moderne Ekteskap siden Lennons ”Double Fantasy”. For aldri har ekteparet Savoy hatt flatere struktur dem i mellom. Norges ubestridte popkonge lar kona Lauren være en Yoko, og ikke en Linda slik hun i beste fall kunne vært uten å kappe hodet av bandets potensial.


Øyafestivalen Dag 2: Full av skuffelser

(14.08.04) Foruten den steikende sola var det smått med lyspunkter på fredagens Øyafestival. Men noen gode øyeblikk var det, deriblant fra supergruppa National Bank som sto for en feiende flott debutkonsert. Under følger anmeldelser fra festivaldagens oppturer og nedturer.


Savoy: Reasons To Stay Indoors

(12.11.01) Savoys fjerde album er profesjonellt ut til fingerspissene, og har en mektig produksjon i ryggen. Det er kanskje noe av aberet ved denne utgivelsen, nettopp at det låter så uforskammet gjennomtenkt og i så måte lite eksperimentelt. Vi bys på mange flotte, svevende pop-perler, men helheten blir til tider ganske kjedelig.


Savoy har passert 40.000

(10.12.99) Det nye a-ha-albumet lar vente på seg – og det er liten tvil om årsaken: Savoy går så det griner.


Waaktaar vil ut i verden - med Savoy...

(07.09.99) - “Mountains Of Time” er et ømt tema for for de som steller med det kommende a-ha-albumet. De virker temmelig usikre; er albumet vi nettopp har sluppet bra for a-ha, liksom? Knallgode anmeldelser gjorde ikke saken bedre...
Paul Waaktaar Savoy snakker om årets pop-sensasjon så langt, det nye Savoy-albumet.


Savoy: Mountains Of Time

(17.08.99) Tilhengerne av et tippeligalag i Oslo har for vane å synge: ”Det finnes kun et fotballag/Som fyller oss med velbehag.” Akkurat den følelsen får jeg av Savoys tredje album: Velbehag. Et helt ekstremt velbehag. Nærmere Beatles har norsk pop aldri vært.


Fra "Memorial Beach" til Savoy

(20.07.99) - En del ganger booka vi de første radene på konsertene - i ren desperasjon. Vi gjorde alt for å unngå de hysteriske jentene foran scenen, den delen av publikum ble liksom Mortens ansvar. Magne og jeg spilte for den eldre fansen på bakerste benk. a-ha trengte et mer seriøst image, og vi sa alltid "okey, vi kan gjøre fjortisblader som Smash Hits, men da skal vi også gjøre et skikkelig magasin." Magne anla et “intellektuelt" skjegg, til fortvilelse for tenåringsjentene i Japan. Dermed ville plateselskapet stryke a-ha fra all promotion der, forteller a-ha sjefen Paul Waaktaar Savoy. I den siste fase av dette tredelte intervjuet, snakker vi om tida rundt “Memorial Beach” - den hittil siste a-ha-LPen. Da sto kalenderen på 1993: a-ha ville ikke framstå som harmløse entertainere. Waaktaar Savoy, Furuholmen og Harket ville nå sitt "egentlige" publikum.


Kampen mot a-ha-produsentene

(09.07.99) - Jeg likte ikke produksjonen på “Hunting High And Low” Når du sitter på en låt som “Hunting High And Low”, har du ikke lyst til å drite på den, hevder a-ha sjefen Paul Waaktaar Savoy. Dette er part to i et tredelt intervju med den kreative kraften i a-ha.


Fra “Fakkeltog” til “Take On Me”

(06.07.99) - Du skulle sette på en låt og slå folk i hjæl på tre minutter. Paul Waaktaar Savoy forklarer hva som forma a-ha historien – den delen vi kjenner så langt. Dette er del I av et omfattende intervju. Det er gledelig å kunne konstatere at de musikalske ambisjonane ikke er omvendt proporsjonale med bevegelsene på bankkontoen.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.