Diverse artister: Orient-Express
Det snakkes fra tid til annen om musikalske reiser. Mer bokstavelig enn i dette tilfellet blir det vel vanskelig å oppleve ei slik reise. Vi får nemlig være med på den historiske jomfruturen med Orient-Expressen fra Paris til Konstantinopel i juni 1905 - i toner og med toglyder - og snakk som kulisser! Når så vår egen Stian Carstensen er med som en av de aller mest sentrale reiselederne, er det åpenbart at det er en spennende utflukt vi blir invitert med på.
Orient-Expressen er en av de mest myteomspundne reiser i verdenshistorien. Den aller første turen gikk fra Paris den 7. juni 1905 klokka 19.30 og ankom Konstantinopel - etter 1930 Istanbul - klokka 22.39 den 10. juni. Årsakene til alle mytene rundt denne spesielle togreisa har vært mange, men den enorme luksusen ombord har så avgjort vært en av de mest sentrale. Krimdronning Agatha Christies legendariske roman "Mordet på Orient-Expressen" har heller ikke dempa mystikken rundt den kanskje mest berømte togreisa på kloden.
Hvem som har kommet på ideen til denne musikalske reisa vet jeg ikke, men åkke som så er den bortimot genial. Vi får være med på noe som likner på ei musikalsk dagbok som følger reiseruta til toget fra perrongen i Paris til jernbanestasjonen i Konstantinopel. Det betyr at vi beveger oss gjennom store deler av Mellom- og Øst-Europa, og hvilken opplevelse er det ikke å følge de musikalske spora og å oppleve hvordan musikken forandrer seg fra sted til sted og fra kultur til kultur.
Eidsvolls store sønn, multiinstrumentalisten og i dette tilfellet trekkspillvirtuosen Stian Carstensen, åpner ballet fra perrongen i Paris med en musette-fantasi. Underveis får vi alt fra strykekvartetter med "Rose Mousse", framført av polske Kwartet Prima Vista og solo-piano taffel fra Puccinis "La Bohème" tolket av japanske Fumio Yasuda - slik de reisende blei underholdt ombord. I spisevogna var det sjølsagt også musikk: Johann og Josef Strauss' "Pizzicato Polka". Da ekspressen ankom München blei de møtt av hornmusikk må vite, og Heeresmusikkorps 4, Regensburg vet absolutt hvordan det skal gjøres.
Slik går reisa videre sørover og østover i Europa, og både Wien og Budapest blir avlagt musikalske visitter der Bizet, Schubert og Brahms er musikalsk reisefølge underveis. Inn i Bulgaria melder sigøynermusikken seg for fullt både vokalt og instrumentalt, og der dukker sjølsagt også Carstensen opp igjen sammen med bl.a. fire kvinnelige sangere i den usedvanlig vakre og sterke bulgarske folkemusikktradisjonen. Trifon Trifonov, saksofonisten i Farmers Market, er også en av bidragsyterne. Sigøynerne sørger også for at det blir dans ombord på toget.
Musikken som følger oss og toget inn på stasjonen i Konstantinopel forteller om de nære bånda mellom Bulgaria og Tyrkia - og sjølsagt er ikke Stian Carstensen langt unna her heller. Hvilken usedvanlig musikant! Lydkulissene med tog og snakk ligger hele tida diskret under, og setter oss i den rette stemninga uten å overdøve det musikalske reisebrevet.
De fleste av oss får nok neppe anledning til å foreta denne historiske reisa fra Paris til Konstantinopel. Denne musikalske erstatninga er kanskje så nært de fleste av oss kommer, og jeg kan love at det er en opplevelse i seg sjøl - en stor opplevelse.
Del på Facebook | Del på Bluesky