De Press – herlighet, for en boks!
Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!
Jeg står her med den fantastiske 13-CD-boksen til De Press. Midt i den niende CDen, «De Finite II», stopper jeg opp – og må høre spor 8 en gang til. Gjorde De Press virkelig en coverversjon av “Macarena»? Nei, men Andrej Nebb skreiv «Cyrwone Gorole», en låt De Press spilte inn i 1992.
Den ligner ikke veldig på «Macarena». Den er kliss lik. Og hvem var først ute? De Press eller den spanske popduoen Los del Rio? De Press! «Cyrwone Gorole» ble riktig nok ikke utgitt før i 1999, og jeg har ikke inngående kjennskap til regla for opphavsrett. Men at Andrej Nebb i virkeligheten skreiv «Macarena», den saken er heva over tvil. Og her snakker vi ikke småpenger. Da Miami-duoen Bayside Boys tok tak i sangen, ble den et kulturelt fenomen over hele verden. Høsten 1996 var den #1 på Billboards Hot 100 i 14 uker! Her i Norge lå den på VG-lista i 22 uker! Vi snakker millioner og atter millioner i royalties, Andrej!
Det kjennes fornuftig å begynne bakerst i CD-rekka, det vil si helt først i De Press-karrieren. Vi skal til Teach Inn i Oslo. Almanakken viste 18. desember 1980. Torpedo Plater kunne stolt invitere til debutkonsert med De Press: «Tre menn vi garantert ikke har hørt makan til. Balkanpunk på sitt beste.» Torpedos taleskriver tok virkelig ikke for hardt i.
Andre halvdel av «De Press Lived» er opptak fra NRKs kontroversielle «Zikk-Zakk-Nattrock». De Press delte scene med Åge Aleksandersen, Veslefrikk og Stavangerensemblet. NRK hadde sendt «Nattrock» i to år allerede, men i 1981 var hele hensikten med sendinga dårlig skjult – det handla om å holde ungdommen borte fra gata i Oslo sentrum. NRK påtok seg det tvilsomme oppdraget, og det fungerte. Ifølge Oslos politimester førte det til færre «opprørske» ungdommer i gatene.
Politimesteren var nok ikke like fornøyd med alt som ble framført fra scenen i Drammenshallen. Her har du Veslefrikk:
Men altså – færre ”opprørske” ungdom i gatene.
Det var uansett denne natta De Press ble verdensberømt i Norge med performance kunstneren Andrej Nebb i front – og ikke minst fortellinga om Lars Hertevig:
Gitaristen Jørn Christensen hadde forresten sannelig sitt å stri med!
I Drammen framførte de også “Cake” – en sang som minner mistenkelig på DeLillos’ «Hjernen er alene», eller hva? I boksen fins den også i en studioinnspilling fra 1983. Du finner den på «Siberia – One Way Ticket».
«The Dream Had To End” åpner selvfølgelig med “Block to Block”, albumet som slo ned som ei atombombe i norsk rock i 1981. 10 år seinere var den soleklar favoritt hos norske musikkanmeldere da vi her i Puls skulle oppsummere tiåret.
Mellom «Block to Block» og «De Press Lived» ligger hele fuckings historia om De Press – sjelsettende år som Arvid Skancke-Kntusen beskriver fint i «håndboka» til De Press som ligger i boksen.
Det fører for langt å gå detaljert inn i alle de 13 CDene. Men noen titler gir inntrykk av omfanget: «The London Nightmare Tape», «The Ballshow Trio», «Vodka Party», «Russian Party». Boksen inneholder ikke mindre enn 235 låter, med en samla spilletid på 710 minutter. 108 opptak er ikke tidligere utgitt, inkludert 15 låter vi tidligere ikke har fått høre.
«The Dream Had To End” er definitivt Det Definitive De Press. Romjula burde være redda.
Del på Facebook | Del på Bluesky