Smertefull tristesse

(Oslo/PULS): Det var to reiseslitne band som fikk æren av starte feiringen av jubilanten So What!'s sjette år denne kvelden. Ikke fler enn 50-60 sjeler hadde tatt seg bryet til å besøke kjeller'n i Grensen denne kvelden, og det var den største skuffelsen.


Her Space Holiday, Bright Eyes / /


Først ute var Her Space Holiday. Etter å sluppet den meget fine Home Is Where You Hang Yourself (ekstrem tittel!), tidligere i år var det en viss spenning knyttet til hvordan dette ville bli live.

Marc Bianchi er mannen bak dette prosjektet. Med seg denne kvelden hadde han kjæresten sin på synth, mens han selv trakterte keyboard og tok seg av det vokale.

Fokusen lå på siste del av "Home Is..". "Through The Eyes Of A Child", "Sleeping Pills", den vakre "Famous To Me" (med sine Joy Division-harmonier, og "Can You Blame Me?".

Trommer, gitarer, korte beats og andre tangenter var spilt inn på forhånd. Her ligger vel noe av årsaken til at fremføringen ikke ble så voldsomt spennende. Det hele låt litt statisk og playback-aktig. Låtene lød akkurat som på plata, og det var ingen overraskelser. Hadde han i det minste hatt med seg en gitarist, kunne dette ha blitt ganske så trivelig.

Fremheves bør de to Spectrum- og Spiritualized-aktige låtene "Sugar Water" og "Homecoming". Ventetiden var alikevel forgjeves etter å høre "The Doctor And The DJ". Den nærmest geniale låta fra albumet ble utelukket. Synd, synd, synd….

Summa summarum: Behagelig og fint fremført, men opphisselsen er større på anlegget i heimen. Neste gang får vi håpe han tar med seg et band.

BRIGHT EYES

Så var scenen klar for Bright Eyes. Connor Oberst og hans mannskap talte i dag fem personer. Oberst på gitar, keyboard og vokal, og med de fire andre på trommer, bass, mandolin, keyboard, fløyte, vokal og annet.

Oberst setter seg ned og forteller kort om forkjølelse og ødelagt stemme, før de drar igang med "An Attempt To Tip The Scales". Det er liten tvil om hvem som har hovedrollen denne kvelden. Oberst er blikkfanget. På sin helt egne, nesten eksentriske væremåte, formidler han all sin bitterhet og sårhet på en slik måte at det går frysninger nedover ryggen. De andre blir som statister å regne, der de ganske så anonymt backer han opp.

Selv om Oberst sliter med stemmen, så klarer han seg flott. Det grunnleggende i låtene hans holder så høy standard, at det aldri er fare for at han tryner.

Med utgangspunkt fra den helt fantastiske skiva Fevers And Mirrors, kommer låtene på rekke og rad; "A Scale, A Mirror And Those Indiffferent Clocks", Nydelige "Something Vague","The Movement Of A Hand" - hvor Jiha Lees fløytespill og vokal er tåredryppende, samt den lengtende og ømme "When The Curious Girl Realizes She Is Under Glass".

Oberst halveis sitter, halveis står og skriker ut sine nevroser. Han sjangler rundt på scenen mens gitaren får gjennomgå. Det er ikke spill for galleriet dette her. Det er ekte og smertefullt.

Selvfølgelig får vi også høre "The Calender Hung Itself", den skjøre kjærlighetslåta som viser hans enorme talent for låtskriving. Resten av settet var eldre låter fra tidligere plater og singler. De også av høy kvalitet.

Det låter mer nakent og strippet enn på plata. Litt mer Lo-Fi. Det kan muligens være at besetningen ikke har all verden med konsertvirksomhet bak seg. De er nemlig ikke helt samspillte. Men bevares, tatt i betraktning at folka såvidt har passert det pubertale stadiet, er det meget overbevisende. Sjelden har jeg opplevd en så ung talentfull singer/songwriter som Connor Oberst, og jeg er temmelig sikker på at han vil få mye oppmerksomhet i åra som kommer.

En fin kveld hvor Bright Eyes overbeviste tross Obersts forkjølelse, men som en tilhører i salen så flott poengterte; - Don't worry about your voice, you sound great anyway! Godt sagt.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bright Eyes: Down in the Weeds, Where the World Once Was

(26.08.20) Ni år har gått siden forrige Bright Eyes-album «The People’s Key», men bandsjef Conor Oberst har langt ifra ligget på latsida. Flere soloalbum og fiffige bandkonstellasjoner har det blitt, senest sammen med Phoebe Bridgers i Better Oblivion Community Center. Nå er det igjen Bright Eyes som gjelder, og det er en glede å melde at det tiende albumet lever opp til alle forventninger.


Hove 07 - Bright Eyes

(30.06.07) Et uskyldskledt Bright Eyes stod for avslutningen på onsdagens fabelaktige musikkprogram på Hovefestivalen. Og en kunne ikke hatt en bedre avslutning enn dette. Conor Oberst har blitt en habil liveartist i løpet av de siste årene, og gjorde igjen sine saker utmerket.


Bright Eyes: Cassadaga

(22.05.07) Hyperproduktive Conor Oberst returnerer til rampelyset med et album der country-preget er sterkere enn noensinne.


Bright Eyes til Oslo i mars

(01.02.07) Conor Oberst & co gjør en ekslusiv konsert på Cosmopolite i Oslo torsdag 22. mars. Her gjelder det nok å være kjapp på labben om man skal skaffe seg en billett.


Nytt album fra Bright Eyes

(22.12.06) Etter å ha sluppet to glimrende studioalbum og et livealbum i løpet av 2005, tok Conor Oberst seg en liten pause. Likevel dukket det opp en samling med b-sider og rariteter fra den produktive singer/songwriteren nå i høst. I april slipper han et splitter nytt studioalbum som har fått tittelen "Cassadaga".


Bright Eyes med ny skive

(24.05.04) Gutteromsmusikeren Conor Oberst har nærmest hellig status etter den episke lofi-suksessen "Lifted, Or, the Story Is in the Soil, Keep Your Ear to the Ground" (2002). Nå er han i full gang med oppfølgerplata "I'm Wide Awake It's Morning", som han spiller inn med sin vante produsentmakker Mike Mogis.


Ung mann, voksen musikk

(20.11.02) (Oslo/PULS): En konsert jeg stilte med blanke ark på, dette. Etter diverse anbefalinger tok jeg turen innom So What! for å oppleve Conor Oberst, AKA Bright Eyes. Det ble et kort, men interessant bekjentskap.


Her Space Holiday: Ambidextrous

(30.08.01) Slowcore-konseptet Her Space Holidays er kanskje mest kjent for albumtitelen Home Is Where You Hang Yourself fra i fjor. I forkant av det neste albumet, kommer en samling med remikser HSH - aka Marc Bianchi - har gjort for andre, deriblant Elastica, Bright Eyes og norske Christer Jensens Micromars. Flere av låtene er eksklusive for dette albumet, men gjør det plata noe mer atraktiv?.


Bright Eyes: Fevers And Mirrors

(06.11.00) Connor Oberts er mannen bak Bright Eyes. En ung fyr som startet sin musikalske løpebane i 1994, som 14-åring. Etter to album og en rekke singler er nå denne plata ute, som har fått talentspeiderne i Sony til å skjønne at de har å gjøre med en meget spesiell fyr. Det forhandles visst om platekontrakt om dagen.


Bill Laswell: Dub Chamber 3

(28.07.00) Bassisten, komponisten, lydskaperen og ikke minst produsenten Bill Laswell er blant klodens mest spennende musikanter. Derfor er det helt naturlig at han og Nils Petter Molvær nå samarbeider.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.