I en klasse for seg - Paradise Lost

Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.


Introen til Ascension starter så snilt og enkelt før Nick Holmes åpner munnen og brøler og det låter så vakkert som bare Paradise Lost kan gjøre det. Bandets søttende studioskive er endelig her, fem år etter «Obsidian».

Foruten trommiser, har bandet bestått av Nick Holmes (vokal), Gregor Mackintosh og Aaron Aedy (gitar) og Stephen Edmondson (bass) siden oppstarten i 1988. Trommis på denne skiva er Guido Montanarini, som også spilte på «Icon 30» (2023).

«Unholy resurgence // On the first chime, it's the last time // Your lonely soul will rot»

Gothdoommetallbandet – må nesten slenge på «doom», for her er tekstene og låtene like depressive som alltid. Paradise Lost er et av de banda som utforsker mange forskjellige genre, men likevel låter det alltid som dem – mye takket være gitaren til Mackintosh og vokalen til Holmes. De har sagt at mye av inspirasjonen til «Ascension» kom fra nyinnspillingen av «Icon 30» og utgivelsene rundt på nittitallet, men her høres inspirasjoner fra hele diskografien deres.

Jeg lytter til mange skiver og nye band hver eneste uke, likevel påstår strømmetjenesten min at Paradise Lost er mest spilte band i ti av årets måneder. Uansett sinnsstemning er det ei PL-skive som passer. De er bandet jeg rømmer til når musikkhjernen trenger nullstilling. «Vi kommer aldri til å låte som noe annet band uansett hvilken genre vi roter oss borti, mye grunnet gitaren til Greg», har Holmes sagt i et intervju - og det stemmer nok veldig godt. «IX» er Paradise Lost selv uten bass og trommer.

«Ascension» er like tidløs som det meste de har laget. Gitaren til Greg trollbinder, og stemmen til Nick er endeløst vakker. Skal jeg rangere denne må den være på en god tredjeplass, etter «Faith Divides Us – Death Unites Us» (2009) og «Obsidian» (2020).

Kompleksiteten i låtmaterialet er så enormt. Lydbildet er massivt. Allerede før jeg hadde sett videoene så jeg for meg at de var i ruinene av et eldgammelt steinkloster eller -kirke, det er vinter, det er kaldt, det er håpløst, ørkesløst, der er ingen fremtid. Mosegrodde gravsteiner, der er ingen igjen på denne forblåste plassen, alle er for lengst døde. «Wuthering Heights» (1847) men sjelene til Catherine, Edgar og Heathcliff fikk aldri fred.

«Memory's garden, almighty vengeance // Lamenting long embrace, seek consolation // Ravaged darkness, a light transcends us // A wretched dog afraid seeks God's Salvation»

Og gjennom det hele, den såre klagesangen til Gregs gitar. Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.

Og de kommer tilbake til Rockefeller i februar. Det har gått alt for lenge siden sist jeg så dem i 2022. Det gledes stort!

Låtliste: Serpent on the Cross // Tyrants Serenade // Salvation // Silence Like the Grave // Lay a Wreath Upon the World // Diluvium // Savage Days // Sirens // Deceivers // The Precipice


Del på Facebook | Del på Bluesky

"Icon 30" i en glitrende nyinnspilling!

(16.12.23) Dette er ingen remastring, men en helt ny innspilling.


En interessant remastring i emning?

(07.10.23) Remastrede album er ikke alltid like interessante. Det kan se ut som om noe skjer med Paradise Losts "Icon".


Paradise Lost kverner fortsatt ut bra låter

(05.11.22) Paradise Lost på Tons of Rock var den største nedturen lydmessig jeg hadde hatt på lenge. Bandet funka og låt knallbra mens de spilte seg gjennom klassikeren “Draconian Times” (1995), men det var utålelig at lyden var dårlig - og ikke minst at lyden av Opeth overskygget alt. Gleden var derfor stor da det ble klart at de kom tilbake allerede i november!


Problematisk konsert for Paradise Lost

(27.06.22) Paradise Lost leverte. Men store lydproblemer ødela mye. Deler av publikum hørte Opeth like godt.


Paradise Lost: Ikke helt "lost"...

(27.11.09) (Oslo/PULS): Paradise Lost skjøt seg selv i foten rundt milleniumsskiftet, men er forlengst friskmeldt kunstnerisk sett. Hadde bare flere publikummere fått med seg akkurat det.


Paradise Lost klare for Oslo

(21.07.09) De britiske goth-pionérene Paradise Lost har vært en gjenganger på norske konsertscener i godt over 15 år. 26. november er de tilbake, og med seg har de et nytt album i bagasjen.


Paradis funnet

(26.05.01) (Oslo/PULS): Den som trodde Paradise Losts lefling med 80-tallet ga et tamt og uinteressant band, må tro om igjen. For hva dette tidligere doom-metall bandet presenterte fredag, var intet mindre enn en hard og mørk nytelse.


Paradise Lost: Believe In Nothing

(30.03.01) Britiske Paradise Lost er tilbake igjen. Det er nå 2 år siden deres forrige album "Host" overrasket/skuffet, men også gledet de mange fans de gjennom sin karriere har samlet verden over. Soundet til Paradise Lost har vært i forandring helt siden starten. Derfor var det spennende å høre hvilken retning de hadde valgt å ta denne gang.


Paradise Lost

(26.07.99) Det var en gang et engelsk arbeiderklasse-band som laga fengende doom-heavy...Vel, nå lager de pop-rock med et indie-rock preg fra den gammle skole(My Bloody Valentine, Slowdive, Jesus And The Mary Chain etc.)


Paradise Lost: Host

(15.06.99) Host er en fin oppfølger til "One Second", og holder seg i samme gate. Så fryktelig spennende er det imidlertid ikke.


Daniela Reyes – helt i toppen av treet?

(18.12.25) Tenk at vi når dette året er i ferd med å gå over historien var nær ved å hoppe over Daniela Reyes!


I en klasse for seg - Paradise Lost

(17.12.25) Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.


Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

(16.12.25) Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.


For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.


Ujevnt denne gang, Viagra Boys

(14.12.25) Viagra Boys er fortsatt noe av det heteste du kan se på skandinaviske konsertscener. Søndag 7. desember gjorde de Sentrum Scene i Oslo til sin personlige lekegrind. Deres rene galskap, satire, fengende riff og lekne tilnærming gjør dem til et spektakulært skue som folk reiser langt for å se - og de innfrir alltid på et vis.


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.