En interessant remastring i emning?

Remastrede album er ikke alltid like interessante. Det kan se ut som om noe skjer med Paradise Losts "Icon".


Remastering er litt nerdenes høyborg. Diskusjoner om hvilken variant er best av Bowies “The Man Who Sold The World” melder jeg meg ut av, fordi jeg synes diskusjonen er uinteressant – om man finner en variant man liker, er det vel bare å holde seg unna de andre?

Fra tid til annen gis remastra skiver ut. Av og til er det faktisk gjort så bra at man legger bort originalen og bare hører på den nye. “Host Remastered” (Paradise Lost, 2018) er uendelig mye bedre enn originalen fra 1999, og er en deilig kompanjong til Host “IX” (2023).

Gleden var derfor stor da det tidligere i år ble offentliggjort at “Icon” (1993) skulle gis ut på nytt som “Icon 30”. Lyden på originalen er rett og slett litt grautete, ujevn og tam. Dessverre endte Paradise Lost med å ha ingen rettigheter til noe ved utgivelsen, verken innspilling eller grafikk, så da bestemte de seg like godt for å spille inn på nytt.

Tretti år har gått, og da kan man bli litt skeptisk. Hele poenget med en nyutgivelse er å gi den ut på nytt, tro mot originalen, bare vesentlig bedre lyd og mastering og mixing. Hvor fristende er det da å endre bare bittelitt på låtmaterialet fordi de kanskje synes den burde vært bare bittelitt annerledes der?

I dag slapp de første singel, “Widow”, og jeg har svitsjelyttet mellom original og nyinnspilling og gleder meg stort til skiva kommer 1. desember. “Widow” låter helt som den skal. Den har blitt en uendelig mye bedre versjon enn den var, og samtidig så tro mot originalen at det er en fryd!

Dog skal det sies at 90-tallets videoer som ble laget før HMS var en greie er jo litt morsomt å mimre over. Eller, “mimre” er kanskje feil ord?


Gleder meg til tyngre trommer og renere alt, mer trøkk i gitar og ikke minst den deilige stemmen til Nick Holmes som bare blir bedre og bedre med årene. Jeg tror det blir årets juleskive for meg!

Del på Facebook | Del på Bluesky

"Icon 30" i en glitrende nyinnspilling!

(16.12.23) Dette er ingen remastring, men en helt ny innspilling.


Paradise Lost kverner fortsatt ut bra låter

(05.11.22) Paradise Lost på Tons of Rock var den største nedturen lydmessig jeg hadde hatt på lenge. Bandet funka og låt knallbra mens de spilte seg gjennom klassikeren “Draconian Times” (1995), men det var utålelig at lyden var dårlig - og ikke minst at lyden av Opeth overskygget alt. Gleden var derfor stor da det ble klart at de kom tilbake allerede i november!


Problematisk konsert for Paradise Lost

(27.06.22) Paradise Lost leverte. Men store lydproblemer ødela mye. Deler av publikum hørte Opeth like godt.


Paradise Lost: Ikke helt "lost"...

(27.11.09) (Oslo/PULS): Paradise Lost skjøt seg selv i foten rundt milleniumsskiftet, men er forlengst friskmeldt kunstnerisk sett. Hadde bare flere publikummere fått med seg akkurat det.


Paradise Lost klare for Oslo

(21.07.09) De britiske goth-pionérene Paradise Lost har vært en gjenganger på norske konsertscener i godt over 15 år. 26. november er de tilbake, og med seg har de et nytt album i bagasjen.


Paradis funnet

(26.05.01) (Oslo/PULS): Den som trodde Paradise Losts lefling med 80-tallet ga et tamt og uinteressant band, må tro om igjen. For hva dette tidligere doom-metall bandet presenterte fredag, var intet mindre enn en hard og mørk nytelse.


Paradise Lost: Believe In Nothing

(30.03.01) Britiske Paradise Lost er tilbake igjen. Det er nå 2 år siden deres forrige album "Host" overrasket/skuffet, men også gledet de mange fans de gjennom sin karriere har samlet verden over. Soundet til Paradise Lost har vært i forandring helt siden starten. Derfor var det spennende å høre hvilken retning de hadde valgt å ta denne gang.


Paradise Lost

(26.07.99) Det var en gang et engelsk arbeiderklasse-band som laga fengende doom-heavy...Vel, nå lager de pop-rock med et indie-rock preg fra den gammle skole(My Bloody Valentine, Slowdive, Jesus And The Mary Chain etc.)


Paradise Lost: Host

(15.06.99) Host er en fin oppfølger til "One Second", og holder seg i samme gate. Så fryktelig spennende er det imidlertid ikke.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.