Geir Sundstøls genistrek

Maestro Sundstøl holder stramt i taktstokken. Dette, til tross for at han aldri hadde noe orkester å dirigere.


Hvis noen ber meg beskrive hvilken musikksjanger Geir Sundstøl beveger seg i med denne utgivelsen, blir jeg svar skyldig. Det vil helt sikkert du også bli. Om jeg skal nærme meg et relevant sammenligningsgrunnlag, går jeg til Mathias Eick.

Åpningskuttet «Mats» er komponert over et riff skapt av ståbassist par excellence, Mats Eilertsen. Når jeg skriver «riff», vil jeg kanskje få noen til å tenke i retning «Smoke on the Water» eller «(I Can’t Get No) Satisfaction». Det er ikke meninga.

For det gjennomgående trekket ved disse ni låtene er faktisk vakker melodiføring. Innimellom får jeg Garbarek-feeling, slik han presenterte seg med bestillingsverket til Moldejazzens 30-årsjubileum, «Molde Canticle».

Samla sett framstår «Sakte film” som et orkesterverk, planlagt og instruert ned i den aller minste detalj. Ikke mindre enn 14 utøvere bidrar, spesialplukkede kunstnere som trakterer et vell av forskjellige instrumenter. Mye av musikken bygges rundt vakre lydlandskap som i hovedsak legges ut av strykere.

Det fins forskjellige måter å gjøre opptak på; du fikk kanskje med deg innspillinga av Signe Marie Rustads kommende album. «Sakte film»-produksjonen er den rake motsetning til live-i-studio. Sundstøl kan opplyse at de «sjelden var mer enn to tilstede i gjerningsøyeblikket».

Utallige timer med nitid klipp- og lim. Men det låter som om alle 14 var i studio samtidig!

Rundt omkring og midt inni dette musikalske universet svever streng-magikeren Sundstøl, nå også som utøver av harmonica i stil med Sigmund Groven og Stevie Wonder, ikke blues harp – og munnspillet er bare ett av 27 forskjellige instrument han behandler undervis.

En antydning til blues? «Maroder misjonær». Med «Beveg» drar vi i østerled, mens «Snille spøkelse» byr på poesi tett innvevd i musikken. Men det blir egentlig helt feil å kommentere enkeltlåter.

«Sakte film» er et ambisiøst prosjekt som bør konsumeres i sin helhet, som et enhetlig verk. Om jeg sier det er vellykka gjennomført, blir det som et meningsløst understatement å regne. Dette er state of the art.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Geir Sundstøl har noe stort på gang

(11.10.22) Her er det bare å glede seg til volum 2. Og kanskje 3 og 4?


Inne i Geir Sundstøls garasje

(02.10.22) Bli med på en av tidenes cooleste release-konserter. Du skal inn i en garasje.


Geir Sundstøl på konsertharpa til Operaen!

(13.05.22) Man behøver ikke kjenne Geir Sundstøl veldig godt for å vite at han er en magiker på alt som har med strenger å gjøre. Gi ham et strengeinstrument, og gromlyden tyter ut før du har rukket å plukke fram et plekter (som han vel sjelden bruker).


Strenge-magikeren Geir Sundstøl

(05.10.21) Multi-instrumentalisten Geir Sundstøl. I front av et stjernelag du sjelden har hørt maken til. Noen må jo lage filmen som hører til - for dette låter som tidenes soundtrack.


Cyan Kicks rocker!

(19.12.25) Ti låter på tjueni minutter – det greier du kaste bort på et nytt band som absolutt rocker!


Slomosa - stadig bedre og strammere

(19.12.25) Slomosa kronet et eventyrlig år for et lite stonerockband fra Bergen foran et utsolgt Rockefeller med stødig primal blues-derivert rock der melodiske mellomspill skapte karakter.


Daniela Reyes – helt i toppen av treet?

(18.12.25) Tenk at vi når dette året er i ferd med å gå over historien var nær ved å hoppe over Daniela Reyes!


I en klasse for seg - Paradise Lost

(17.12.25) Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.


Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

(16.12.25) Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.


For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.