Godtvondt og gjenkjennelig fra Marilyn Manson
Musikken kombinerer bandets mørke, industrielle stil med elementer av gotisk rock og glam.
Med «One Assassination Under God – Chapter 1» er bandet oppe i sitt 12. studioalbum – en solid milepæl for noe vi etter hvert kan kalle veteraner i rockens dunkle, om ikke mørkeste, hjørne.
Dette er Mansons første prosjekt siden 2020. Når en turbulent tid, preget av alvorlige anklager og påfølgende rettsaker er lagt ned i historiens baklomme for en stund, er tiden inne for at vi igjen kan nyte et album fra Marilyn Manson.
Musikken kombinerer bandets mørke, industrielle stil med elementer av gotisk rock og glam, og har bidrag fra blant annet produsenten/musikeren Tyler Bates (som også var med på «The Pale Emperor» og «Heaven Upside Down») og Gil Sharone på trommer. De nye bandmedlemmene Reba Meyers (gitar) og Piggy D (bass) bidrar også til albumets unike uttrykk. Manson beskriver selv albumet som "rått og ærlig, som en rad med knuste tenner som til forveksling ligner et smil".
Albumet starter relativt voksent og fredelig med tittelsporet, før det bærer videre til driftige «No Funeral Without Applause» og «Nod If You Understand», som vekker minner fra Marilyn Manson fra tidlig 2000-tall, godtvondt og gjenkjennbart. Videre viser Manson en stil og kompetanse som vitner om at kontroversiell, industriell goth født på slutten av 90-tallet virkelig kan leve godt og rått til langt inn i 2025 med noen smekre tilpasninger.
Hele albumet avsluttes med «Sacrifice Of The Mass», en melodiøs og nesten nydelig låt, som en sliten kriger som vender hjem fra slagmarken. Totalt sett er «One Assassination Under God – Chapter 1» gjenkjennbart og fascinerende, tidløst og lett gjenkjennbart for Manson fans.
Lovnadene Marilyn Manson gir om kapittel 2 får meg til å glede meg til å høre resten av historien - en gang i framtiden.
Her får du "Raise The Red Flag":
Del på Facebook | Del på Bluesky