Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner

Storveis doom'n'roll fra Drøbak!

Håndgemeng er hardcorebandet som bestemte seg for å spille gammeldags hardrock. Eller var det motsatt? Uansett, en fantastisk kombinasjon!


Håndgemeng / Rockefeller / 16.02.24


Drøbakbandet var ukjent for meg, men jeg har lært at det kan lønne seg å sjekke ut supporten. Jeg har blitt introdusert for fantastisk mange dyktige artister det siste året, som Rein og Autonomie.

«Han bassisten as, han tok nesten over hele showet!» kom det fra kompisen ved siden av. Og ja – Håndgemeng har dyktige folk. Martin Wennberg (vokal), Charlie Ytterli (gitar), Filip Wennberg (bass) og Ola Holseth (trommer) ga oss en forrykende konsert som appellerte til både hardcorefans og rockefans.

De kaller seg sjøl «doom’n’roll», og det passer i grunnen perfekt. Det er beinhard rock med hardcore-vokal. Det river og røsker og rocker og frister til mer! Med albumtitler som «Cro-Magnon vs Neanderthal», «Grim Riffer» og «Motorcycle Death Cult» legges listen høyt. Dette er helt klart et band jeg skal lytte mer til - for dette var moro!

Rockefeller var overraskende fullt allerede da de gikk på, og det virket som om publikum var enige med meg: Dette er et sjitkult band som det skal bli gøy å følge med på videre.

Rettelse: Bassist i Håndgemeng er Kim "Kula" Grannes, ikke Filip Wennberg (red).


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bildespesial: Håndgemeng på Høstsabbat 2022

(09.10.22) Høstsabbat er festivalen som gir deg det beste fra undergrunnen. Doom, metall, prog, spacerock og andre tunge sjangre. Puls' fotograf tok turen.


Vi har hørt Sondre Lerches «Acrobats”

(21.06.26) Sondre Lerche greide ikke lenger å sitte helt aleine med albumet han går svanger med. Ergo ble PULS bedt på en eksklusiv forhåndslytt.


Feelgood med Cardigans, Faithless og Moyka

(20.06.26) Pinlig karaoke med Cee Lo Green fikk heldigvis ikke skygge for smakfulle sett fra Faithless, The Cardigans og Moyka.


Olivia Rodrigo feat. Robert Smith

(18.06.26) Pur pop. Fullstendig uten andre hensikter enn å underholde. Gjør det noe?


Kraftskive fra Evanescence

(17.06.26) Og dævven, om ikke ei anti-Trumpsk skive fra et powerpopband skulle bli så suverent bra. Tenke seg til at noe så positivt skulle komme ut av den oransje goblinen.


Energisk fusjon av synthpop og oi

(17.06.26) Gjengvokal, synthpop og oi i skjønn forening splittet hardcore- og punkpublikummet timer før Norge slo Irak da Edmonton, Canadas Home Front gjestet Norge for aller første gang. Enten sang man med og digget vilt eller så gikk man etter en stund da man opplevde det hele for generisk. Energisk var det i hvert fall - og hardt og skjærende.


Sjitkult med Dogstar

(14.06.26) Dette er ikke et band som speller for å tjene store summer eller bli superstjerner, jeg kan se for meg at de jammer i en halvåpen garasje mens de skravler om løst og fast, som på film.