Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner

Autonomie – beintøff hardcore på Hundvågdialekt

“Forfriskende” sier medfotografen der vi står ved scena. Jeg kunne ikke vært mer enig. Autonomie spiller rent, pent og melodisk. De er dyktige musikere og har fantastiske låter, og vokalisten er sjarmerende som få og jobber hardt og intenst med å varme opp publikum før Kvelertak skal på.


Autonomie / Sentrum Scene / 29.09.23


Sentrum Scene er allerede ganske full da de går på. Hvorvidt dette er fordi publikum har hørt om Autonomie før eller fordi de vil ha god plassering før hovedattraksjonen går på vites ikke, men vokalisten sliter med å få i gang en mosh pit. “Neste sang vil vi se noe helvedes moshing!” - og etter hvert blir mosh piten autonom.

Storm imponerte meg i sommer. Gutta i Autonomie er hakket eldre. Trommis Pål Skipnes (17) startet bandet for to år siden og fikk med seg vokalist/gitarist Markus Andersen (18), gitarist Michael Høyland Sjøen (16) og bassist Jonas Tollagsen (16). Fremtiden til norsk rock er sikret!

For dette er fett. Beintøff hardcore på Hundvågdialekt. De ga ut en EP som har blitt rost opp i skyene av samtlige som har anmeldt den, det samme gjelder konsertanmeldelser. Dette er så rent og brutalt og rått og fantastisk og jeg minnes gode, gamle hardcorepunkkonserter på Blitz på 90-tallet der svetten rant i strie strømmer fra veggene og mosh piten kokte over så det stadig rant blod fordi nagle hadde truffet hud litt for hardt.

Jeg har full forståelse for at gutta i Kvelertak (visstnok) græbba tak i dem og dro dem med som support da de hørte dem første gang (dette kan også være ubekrefta rykter). Det finnes vel knapt noe band i dag som hadde gjort en bedre oppvarmingsjobb. 42 minutter spilte de – det er noe magisk med det tallet.

Absolutt forfriskende energisk og det er bare å glede seg til fortsettelsen!

Setliste: Drunken Assault, Revenge, Nuclear Death, Doomsday, More Blood, Krigspatriot, Samfunnets Null, MTD, Blood C Intro (sic), Drep Mer, Riot Kill


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vi har hørt Sondre Lerches «Acrobats”

(21.06.26) Sondre Lerche greide ikke lenger å sitte helt aleine med albumet han går svanger med. Ergo ble PULS bedt på en eksklusiv forhåndslytt.


Feelgood med Cardigans, Faithless og Moyka

(20.06.26) Pinlig karaoke med Cee Lo Green fikk heldigvis ikke skygge for smakfulle sett fra Faithless, The Cardigans og Moyka.


Olivia Rodrigo feat. Robert Smith

(18.06.26) Pur pop. Fullstendig uten andre hensikter enn å underholde. Gjør det noe?


Kraftskive fra Evanescence

(17.06.26) Og dævven, om ikke ei anti-Trumpsk skive fra et powerpopband skulle bli så suverent bra. Tenke seg til at noe så positivt skulle komme ut av den oransje goblinen.


Energisk fusjon av synthpop og oi

(17.06.26) Gjengvokal, synthpop og oi i skjønn forening splittet hardcore- og punkpublikummet timer før Norge slo Irak da Edmonton, Canadas Home Front gjestet Norge for aller første gang. Enten sang man med og digget vilt eller så gikk man etter en stund da man opplevde det hele for generisk. Energisk var det i hvert fall - og hardt og skjærende.


Sjitkult med Dogstar

(14.06.26) Dette er ikke et band som speller for å tjene store summer eller bli superstjerner, jeg kan se for meg at de jammer i en halvåpen garasje mens de skravler om løst og fast, som på film.