Sleep Token: Umulig å plassere, men skitbra

Derek i Columbus, Ohio er en av mine fremste anbefalerere av ny og ekstremt bra musikk. Denne skiva var på tiende plass på hans «Årets beste» og da må jeg bare lytte. Vi er ikke alltid enige, men denne havna raskt på repeat.


Sleep Token er et anonymt, maskert band fra London. Litt som The Residents, men veldig mye lettere tilgjengelig musikalsk. De har også blitt sammenlignet med Ghost. Men der Ghost var rockemusical, er Sleep Token mer fokusert på låtmaterialet og et band jeg veldig gjerne ser på scenen.

Bandmedlemmer Vessel, II, III og IV har holdt på siden 2016 og har bl.a. spilt support for Motorpsycho i London. Genremessig er de nesten umulig å plassere, og Rich Hobsons påstand om at de «har et flytende forhold til genre» er jeg rimelig enig i.

«Take Me Back To Eden» er et konseptalbum, og jo mer jeg hører på det, jo mer enig er jeg. «Just an enormous epic of strength. This album is a beast» skrev Derek. Pianoet i «Aqua Regia» er nesten på høyde med Mike Garson i «Aladdin Sane», og den går rett over i «Vore» som er dødmetall så det holder. Eller, er den egentlig det?

«The Summoning» gir et godt innblikk i hvor varierte låtene er.

Dette er stort. Svulstig. Lydbildene er enorme. Det er nesten så jeg har lyst til kjøpe et godt anlegg å spille det av på. Konseptalbum? Javisst. Jeg finner det interessant at det er flere elementer her som minner om et par av utgivelsene til et av banda Derek er med i, Wandering Stars. Både «Somnambule» (2020) og «After Animals» (2018) har elementer til felles med «Take Me Back To Eden».

Skiva spenner fra akustisk pop til dødmetall, og gjerne flere genre i samme låt. De legger også stor vekt på gode tekster. Jeg blir faktisk nysgjerrig på hvem som står bak dette bandet, fordi deres to første skiver er like gjennomførte, varierte og gode.

Det kan selvfølgelig hende at et superbra band bare dukker opp av ingenting – men jeg vil gjette at dette kanskje er musikere som normalt spiller helt andre genre. Litt som ††† (CROSSES) (som for øvrig også er på Dereks topp ti-liste), eller alle prosjektene til Maynard James Keenan – som Puscifer og Tool.

Uansett blir det spennende å følge dem videre og håpe at de kanskje tar en tur til Norge snart!


Del på Facebook | Del på Bluesky

De greske gudene forutså akopalypsen

(24.05.25) Dette kunne vært ei bra progmetallskive. Her er ingen intro, fullt kjør fra første sekund, og akkurat det varer i fjorten sekunder. Etter det ... vel. Blanda drops.


Consume. Obtain. Gather. Prepare.

(18.05.25) Overhypa? Nei! Det kommer virkelig mye bra musikk for tida, men "Even In Arcadia" befinner seg i en klasse for seg.


Kanye West: Nå er han ved veis ende

(17.05.25) Kanye West, nå kjent som Ye, har utgitt en ny kontroversiell låt som har fått stor oppmerksomhet. Den heter «Heil Hitler», og går nå viralt verden rundt. Låten er også kjent under den alternative, og enda mer ubehagelige tittelen "Nigga Heil Hitler".


Lovende dobbeltsingel fra Sleep Token

(15.04.25) Noen band ønsker å være anonyme. Det mest kjente, i hvert fall det mest effektive, er nok The Residents, som jeg beskrev som «Kunstkollektivet som ble verdens hemmeligste band begynte på tidlig 60-tall.» Tobias Forge i Ghost greide å holde identiteten sin skjult i elleve år før han ble outa i 2017.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.