Brian Marsella Trio i preflight-modus.  Foto: Kjetil Valstadsve Brian Marsella Trio terper på notearkene.  Fv. Kenny Wollesen, Trevor Dunn, Marsella. Foto: Kjetil Valstadsve

Den mystiske fantomresidenten og lagånden som går

Med Zorn for anledningen i de høyere sfærer og/eller luftlag - se vår nyhetsavdeling! - sto første dag av John Zorns residentskap opp i mystikkens tegn.


John Zorn / Moldejazz / 18.07.22


Zorn var altså ikke i byen ennå da residentskapet brøt ut. Brian Marsella Trio (Marsella, piano; Trevor Dunn, bass; Kenny Wollesen, trommer) tjuvstartet festivalen på Storyville, i god tid før åpningen i domkirka. Trioen spiller Zorn-komposisjoner inspirert av tarot-kortstokken – én komposisjon for hvert kort. Materialet er i klassisk Zorn-stil – kantete og hakkete, blokker av lyd stablet utover i tid, med lange lyriske passasjer. Komposisjonene er sterke med stort rom for improvisasjon, som bandet benytter av fullt hjerte og med musikalsk livsglede.

Marsella spiller på piano med hele kroppen. Han høres ut som to pianister, en i hver hånd, gjerne samtidig som han retter på brillene. Han gir meg følelsen av å se gamle animasjonsfilmer, den gode gamle typen sånne der tangentene spretter opp av pianoet mens pianisten svever over det hele.

Marsella sendte også en tanke til Zorn der oppe – forhåpentligvis på et fly et sted – noe han sikkert også gjorde idet han slo en note feil i en komplisert konstruksjon litt senere. Men, med et lite smil, som hos en dyretemmer som enser motstand i et spesielt gjenstridig beist, spilte han bare den noten igjen – og kjørte videre.

Det samme smilet går igjen på alle de involverte i åpningskonserten. Zorns arbeider med Julian Lage, Gyan Riley og Bill Frisell – også en trio, men på ren akustisk gitar – bygger på inspirasjon fra kristen mystisisme. I domkirka spiller de mest fra siste plate, "Teresa de Ávila", med noen innslag fra "Nove Cantici Per Francesco d’Assisi".

Men det som slår oss i domkirka er at de har det så trivelig! De improviserer relativt fritt innenfor strukturene av hver enkelt komposisjon, og beriker dem med sine utfall og innspill. Det er stadige små mikrosoloer, nye vrier og konstant kommunikasjon. Det er en fryd å høre hvordan de fyller ut den stramt komponerte “Le Laudi” fra den første plata, med snirklete og lekne ekskursjoner, uten at det går ut over helheten.

Riley gjør mye av hovedtemaene. De kompliserte strenge-gangene byr på rike muligheter for små feil – og en og annen sur note dukker opp – men det er greit! Totalopplevelsen spiser de små feilene til frokost. Et publikum som overveldes av disse komposisjonene for første gang kan nesten antas å ikke merke noe i det hele tatt.

På overflaten er de åpenbart forskjellige, men det de har felles er denne lagånden. Marsella treffer feil note, Riley finner en og annen sur streng, men det som skjer, det skjer. Som publikum ser vi ikke så mye et ferdig produkt, vi ser heller et lite tidsutsnitt av en pågående prosess. Man blir ikke bedre om man ikke engang prøver å strekke seg, og da må det være lov å gjøre feil. Laget tar det på felles kappe, alltid med smil og kjærlighet. (Ja, vi er faktisk på det nivået her.)

Settet i domkirka avsluttes i denne ånd – trioen kaster seg over “Dansa Estática”, en komplisert seanse som skyver laget til sitt ytterste – og det går på et vis, mens gleden over å få prøve og feile stråler mot oss.

Om noen spør meg: Det John Zorn skal ha mest respekt for etter denne dagen, er at han har greid å dyrke frem en kultur der sterke fagpersoner ikke bare leverer på høyeste nivå, men også trives og har det moro. De har et felles mål som alle jobber mot, men de er frie til å utforske forskjellige veier frem dit, og de utfordrer seg selv og hverandre på veien. Det er lov å gjøre feil, feilene dine gjør deg bedre, og da blir laget bedre.

Å skape et slikt miljø er svært sjeldent. Spør hvem som helst i konferanseutsatt sektor, og de vil fortelle deg at dette er gullstandarden i en annen mystisk praksis, nemlig kunnskapsledelse. Om Zorn kunne puttet denne formelen på flaske (eller en Powerpoint), kunne han turnert med foredrag og blitt en holden mann. Men det er antagelig en rent intuitiv ting for ham. Helt mystisk, antagelig.

Konklusjonen for dag én er iallfall klar: Godkjent fravær!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Moldejazz 2022 - plusser og minuser

(23.07.22) Moldejazz 2022 er historie. Hvordan gikk det? Både bra og dårlig.


Break of Day in Molde - 2022

(22.07.22) Jeg kommer fra en nydelig morgengry-konsert med Harpreet Bansal Band. Dette er jazz god som noe annet!


Elektrisk Masada: Alt nytt er nytt igjen

(22.07.22) Velkommen til New New New Electric Masada! - annonserer Brian Marsella stolt i det festivalens siste residentkonsert bryter løs på Storyville.


Molderosen til Hogne Bø Pettersen

(21.07.22) Vel fortjent - Molderosen til Hogne Bø Pettersen


Jazzintro: Joakim Rainer Trio

(21.07.22) 150.000 er ingen sum å kimse av. I tillegg venter en landsomfattende turné i regi av Norsk Jazzforum.


John Zorn: Bagateller i redusert form

(21.07.22) Ikke bare er sjefen ute av spill, men artistfølget er redusert av streik og sykdom. Likevel fikk vi en høyst verdig Bagatelles-oppsetning onsdag.


Hvilket vokaltalent - fra Stryn!

(20.07.22) Hun skriver sine egne tekster og spiller i et band som skriver sine egne låter - og hun har bemerkelsesversdig god formidlingsevne. Merk deg navnet - Anita Gjørven.


1 million til Trygve Waldemar Fiske

(20.07.22) Det deles faktisk ut penger i Molde - i år til og med til en nordmøring. Bassisten og komponisten Tryge Waldemar Fiske stakk i går av gårde med 1 million som årets jazz-stipendiat.


New New Masada Quartet Trio: Ånden som leverer

(20.07.22) Så var det klart: Molde må klare seg uten John Zorns nærvær – en Artist in Residence in absentia – og det går strålende!


Prisvinner med avtaleboka full

(19.07.22) Du kan merke deg navnet, like godt først som sist. For dette landet svømmer ikke akkurat over av vokaltalenter på jazz-området. Liv Ellen Rønning.


John Zorn kommer ikke til Molde

(19.07.22) Det har vært noen humper i veien for Molejazz i år. Og i dag kom en bortimot uoverstigelig hekk: John Zorn - Arist in Resience - har blitt sjuk, og kommer ikke til Molde.


Årets COOLESTE konsert - i hvert fall i Molde?

(19.07.22) Ja, jeg veit det er tidlig. Dag 1 av festivalen. Men veldig mye coolere enn Cecile McLorin Salvant blir det neppe.


Molde: Jazz og utenrikspolitikk?

(18.07.22) Moldejazz 2022 ble i dag åpna på tradisjonelt vis. Med andre ord - veldig mye svada fra talerstolen.


John Zorns «Nove Cantici» åpner Moldejazz

(08.12.21) John Zorn, Årets Artist In Residence i Molde, er klar med hele åtte konserter.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.