Full pott for Årabrot
Årabrot er Karin Park og Kjetil Nernes - to musikanter som låter som alt annet enn en duo. Så kommer de da også nå i en sterkt utvida utgave. Dette er mektige saker.
I 2011 fikk Årabrot Spellemannprisen for årets metalalbum med «Solar Anus». Da låt bandet nærmest death, som henta fra den søppelfyllinga i Haugesund de har henta sitt navn fra. Fem år seinere var de nominert i klassen for rock, uten at noen stilendring var merkbar på «The Gospel». Endringa fra metal til rock var nok mest uttrykk for en smule forvirring og sjangermessig ustadighet i Spellemannprisens system, eventuelt at plateselskapet (Fysisk format) den gang mente sjansene var større i rock-klassen.
I 2021 befinner de seg temmelig langt unna den aller tyngste metalen. De åpner med «Carnival Of Love» - episk rock, er det vel det heter. Et enkelt gitarriff - før tunge, orkestrale synther smyger seg inn. Snart er det bare bassen og trommene som utgjør kompet, før det igjen er fullt orkester. Årsaken til at jeg går såpass detaljert til verks, er at jeg ønsker å understreke dette – som er helt vesentlig med dette bandet: Det skjer noe nytt, hele tida.
Bandet er denne gangen utvida til ei rein supergruppe. Eller hva sier du om disse gjestemusikerne? Lars Horntveth (Jaga Jazzist), Tomas Järmyr (Motorpsycho), Anders Møller (Turbonegro, Ulver) og Massimo Pupillo (Zu) – i tillegg cellisten Jo Quail.
Årabrot velger aldri minste motstands vei. Men se så, om det ikke rett og slett dukker opp et slags pop-refreng i «Feel It On» - mens verset selvfølgelig geleides av disharmoniske gitarer. Mye av den samme oppskriften følges i «The Lie».
«Hallucinational» synger Karin Park som om hun var en annen Björk. Instrumenteringa er helt annerledes, men stemninga og akkordføringa hensetter deg i «Twin Peaks»-land. Vakkert.
Årabrot byr på nesten en hel time musikk, der absolutt ingen ting er overflødig. De forsvinner ut av lydbildet til tonene av en hylende tenorsaksofon og spoken word.
En kuriositet til slutt: Karin Park skapte rabalder under en Kina-turné i 2008. På scenen hadde hun på seg en singlet med påskriften «menneskerettigheter» på kinesisk. 13 år før Ståle Solbakkens menn gikk først i det internasjonale fotballtoget for human rights!
Del på Facebook | Del på Bluesky