Årabrot: Revenge

Med sin 4. fullengder setter Årabrot lista høyt for både seg selv, og andre band av den harde, eksperimentelle sorten, for lang tid fremover. "Revenge" er en komplisert men sterk plate, som bare blir bedre for hver gjennomlytting. Puls gjør et forsøk på å forklare hvorfor.


Årabrot kom frem i lyset for alvor med det mesterlige albumet, The Brother Seed, som gav bandet en Spellemansnominasjon. Revenge tar trioen enda et steg bort, og opp i fra det aller meste du kan finne fra norske band.

Mye av dette skyldes variasjonen de byr på, og ikke minst vokalist/gitarist Kjetil Nernes sin snerrete, noen ganger hviskende, andre ganger skrikende og til og med fortellende vokal. Musikken er hard, seig, kaotisk, oppstykket, men uten å miste grepet. Den mister aldri fokus. Som lytter blir man fanget, og den intense "Interim Me", er et godt eksempel på dette.

"The Wretched Child", blir en tyngre metall affære, og forbereder lytteren på den første av to stk. 12+ minuttere på skiva. Revenge beskrives som en avslutning av en æra, men også som et revansjetokt. Dette toktet er rettet mot musikk spesielt, men også mot en spesiell person og hvem personen er, er det kun Årabrot som vet.

Låten "The Dolorous Years", som med en tidvis hviskende fortellerstemme beretter en historie, som selv om den er vanskelig og tolke, gjør at man lytter konsentrert videre. Vokalen intensiveres i takt med musikken, som i et suggerende kaos holder det gående til det står 12:36 minutter på cdspilleren.

Årabrot har alltid vært et band det er vanskelig å forklare, sette i bås eller sjanger. Og "The Pilgrimage" er nok et eksempel på dette. Låten veksler mellom bassganger, snerring, en slags koring og fades ut med et opptak av Jeffery Dahmer, i det han forteller at han ikke tror han er helt over sine tidlige lyster. En uventet, men meget effektiv sample.

"End Of First Chant II" er for denne anmelder et av flere høydepunkt, og oppleves som platas mest varierte låt. Selv om de rent sjangermessig er langt fra hverandre, så får man assosiasjoner umiddelbart til Primus, med en melodilinje ikke ulik noe Daniel Johnston kunne disket opp. Det skjer med andre ord mye i Årabrots univers.

Revenge slippes denne uka, og er ifølge presseskrivet ”selve konklusjonen på den musikalske prosessen som The Brother Seed, AbsoluteNegavtism (EP) og I Rove (EP) utgjør.”

Plata kan anbefales på det sterkeste.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bildespesial: Årabrot på Høstsabbat 2022

(10.10.22) Høstsabbat er festivalen som gir deg det beste fra undergrunnen. Doom, metall, prog, spacerock og andre tunge sjangre. Puls' fotograf tok turen.


Full pott for Årabrot

(12.04.21) Årabrot er Karin Park og Kjetil Nernes - to musikanter som låter som alt annet enn en duo. Så kommer de da også nå i en sterkt utvida utgave. Dette er mektige saker.


Finn fram popcornet, Årabrot forteller oss om døde romerske keisere!

(20.02.21) Verden må bli ødelagt, status quo brytes ned, revolusjonen er her - og alt det der.


Nekromantisk aften med Okkultokrati, Haust & Årabrot

(17.09.10) Det er svært sjeldent man får en så sterk lineup som de banda som stod på scenen denne torsdagen på John Dee i Oslo. Puls var selvfølgelig tilstede og var vitner til at 3 av Norges absolutt beste metallband, ett etter ett, feide all tvil til side; Nekromantikken blomstrer i Norges land.


Årabrot: Proposing A Pact With Jesus

(03.06.05) Mer møkkete rock skal du lete lenge etter! Årabrot disker opp med åtte stykk tvers igjennom høyaggressive snutter på sitt debutalbum "Proposing A Pact With Jesus". Dette er for å si det rett ut jævlig stygt - men på en oppsiktsvekkende gjennomført måte.


Årabrot: Rogues Gallery

(26.02.04) Årabrot er et navn å merke seg. Hardt, skittent og fullt av kvalitet. Ledet av en vokalist som høres ut som om han har rømt fra et galninghus.


Ka-Spel og cEvin Key blir til The Tear Garden

(30.10.25) The Tear Garden er duoens lekerom for mer psykedelisk, eksperimentell elektronika. Hakket mindre EBM enn Cyberaktif.


Deilig, lettbeint underholdning!

(29.10.25) Om du ikke har genet for sukkersøt diskopop, ligg langt unna. Heldigvis er jeg oppdratt på ABBA og synes det er helt topp med litt lettbeint underholdning innimellom!


Ein framifrå verdsmann frå Årdal i Sogn

(28.10.25) I «Posen i gangen» synger Ketil Thorbjørnsen om å finne både gull og gråstein. På plate er det mest gull å finne.


Sigrid triller deg trill rundt

(27.10.25) Jeg er ikke mye av en nasjonalist av meg. Men da må da være lov å være bittelittegrann stolt over å ha samme type pass som Sigrid?


Høstsabbat – en liturgisk reise i metallens underskog

(27.10.25) Årets Høstsabbat bekrefter nok en gang sin posisjon som et av de mest spennende møtepunktene for den eksperimentelle og (bly)tunge delen av rockescenen. Med et program (ca. 25 band) som spenner fra avantgarde og prog til doom, death, speed, stoner og post-metall, gir festivalen et sjeldent innblikk i musikalske uttrykk som ofte lever utenfor rampelyset.


STORM blir bare bedre og bedre

(26.10.25) Jeg har forlengst gått surr i hvor mange ganger jeg har sett STORM nå. Minst fire, dette var kanskje sjette konserten? Og jeg må jo bare innrømme det: Jeg synes det er utrolig moro å se utviklingen fra Tons of Rock for to år og fire måneder siden.