ARILD ANDERSEN: Spilte i Ljubljana i 1973. Her fra årets Moldejazz. Foto: Hogne Bø Pettersen
ARILD ANDERSEN: Spilte i Ljubljana i 1973. Her fra årets Moldejazz. Foto: Hogne Bø Pettersen

Ljubljana slår Molde med ett år - eller?

Rett skal være rett: Moldejazz er ikke den lengstlevende jazzfestivalen i verden.


Etter at Newport måtte legge inn årene i år, har det vært slått fast som et faktum at Molde International Jazz Festival er den festivalen som har vært i lengst, kontinuerlig drift. Så er ikke tilfelle.

Den første utgaven av Ljubljana International Jazz Festival gikk av stabelen i 1960, og den 61. festivalen ble arrangert i juni 2020. Den første festivalen i Molde ble arrangert i 1961.

Festivalen har en profil ikke ulik Moldejazz, og flere fremragende norske artister har stått på scenen i Slovenias hovedstad: Karin Krog og Arild Andersen (1973), New Terje Rypdal Group (1977), The Thing m/Neneh Cherry (2012), Sly & Robbie m/Nils Petter Molvær (2015). I år spilte Kim Myhr med Tony Buck.

Miles Davis gjorde en av sine siste konserter her, i 1991.

PS! Det viser seg at det er kamp om historien i dette spørsmålet. I 1960 het det som etter hvert skulle bli Ljubljana JF arrangert en drøy times kjøring fra Ljubljana, da under navnet Bled JF. Denne festivalen ble flytta til Ljubljana i 1967. Det ryktes at både nåværende og tidligere sjefer for Ljubljana JF mener dagens offisielle historieskrivning er en "tilsnikelse".

Med dette burde saken være tilstrekkelig belyst.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Hans-Olav Solli går av som sjef for Moldejazz

(30.09.20) Seks år var nok for Hans-Olav Solli som leder av verdens lengstlevende jazzfestival.


En klassiker, Hedvig Mollestad

(20.07.20) Snakk om gigantproduksjon! Og snakk om suksess! Maken til konsert må man antakeligvis til Molde for å finne!


Rønsen møter: Ellen Andrea Wang

(19.07.20) Hun har fortsatt litt vondt for å forstå det, men det er helt sant: Ellen Andrea Wang er Artist in Residence under Moldejazz 2021.


Rønsen møter: Natalie Sandtorv

(17.07.20) I dagens intervju får vi møte Natalie Sandtorv for en kjapp fysikk-time.


- I blei liksom heilt salig ...

(16.07.20) Ane Brun synger strengt tatt om kjærligheten. Hele tida. I en eller annen form. Kort oppsummert: "Somewhere beyond time."


Karin Krog - som sangeren i en kvintett

(16.07.20) Det var en åpenbar forskjell på onsdagens seanse i residency-serien med Karin Krog og tirsdagens konsert i Teatret Vårt: Tirsdagen bød på Krog som soloartist med backing, onsdag var hun sangeren i en kvintett, ikke soloartist med et band.


Rønsen møter: Ane Brun

(15.07.20) Ane Brun har blitt verdensstjerne, og det er ikke hver dag hun opptrer på hjemmebane. Torsdag gjør hun to konserter i Bjørnsonhuset sammen med Marthe Eberson. Og – breaking news – guest star: Ola Kvernberg! Vi møtte Ane på Romsdalsmuseet, kvelden i forveien.


Rønsen møter: Arild Andersen

(15.07.20) Redaktøren i PULS er også redaktør for Fireflate - festivalavisa under Moldejazz. Hver dag møter han en av festivalens profiler til et video-intervju. Vi starter med Arild Andersen, som mener han har stått på scenen i Molde 50 ganger!


Arild Andersen i storform i Molde

(15.07.20) I fysisk forstand var det helt sikkert minst to meter mellom musikantene i Arild Andersen Group under åpningskonserten i Bjørnsonhuset mansdag kveld. Men i melodisk forstand var det den heteste omfavnelse.


Ekstrakonserter i Molde

(10.06.20) Billettsalget går så det suser til årets nedskalerte Moldejazz. Nå kommer ekstrakonsertene.


Karin Krog blir Artist in Residence i Molde

(28.05.20) Det blir Moldejazz 2020. Og vår ubestridte jazzdronning, Karin Krog, skal være bestyrer.


Moldejazz går ikke som planlagt – men nesten …

(09.05.20) En gladmelding oppi kulturkrisa: Det blir jazzfestival i Molde, i uke 29!


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!