Foto marco annunziata via Wikipedia. Glastonbury 2005

Elvis Costello gjør det vanskelig for seg sjøl

Elvis Costello er cool som bare det. Men han sliter med et par sjølpåførte problemer.


Elvis Castello / Sentrum Scene / 27.02.2017


Elvis er glad i ’50- og ’60-tallet. Bilder fra den tida pryder en diger (i all hovedsak) svart hvit tv-skjerm i timen før konserten starter. Ikke Cocktail, men unge damer i utfordrende klesdrakt, til den tida å være. En fin måte å sette stemninga på.

Jeg lurer på om han har med seg andre musikere, men ser da ikke noe trommesett? Langt ut i konserten introduserer han «this nights special guest – and of course it’s me». Rett ved siden av meg mener noen det er «kjipt» at han kommer helt aleine. Vel, tenker jeg – Elvis Costello er en bestemt herremann som definitivt tar styringa sjøl. Så det at han er aleine på scenen, det får vi kjøpe.

Dette gir meg anledning til å fortelle hvor meningsløst det var at han i sin tid ble ansett og omtalt som en slags punker. Elvis Costello har aldri vært i nærheten av punk. Det nærmeste han noen gang kom punken, var at han debuterte året etter at en smått sjokkskadd verden våkna opp til «Never Mind The Bollocks – Here’s The Sex Pistols».

Han gjør de første fire-fem låtene på gitar, og forteller gode historier underveis. Han snakker nesten like mye som Mikael Wiehe. Elvis er en rev på gitar, det skal han ha – og capo er feigt. Litt seinere får vi erfare at han bare er så där som pianist; ved tangentene har han ett og annet å lære av sin kone, Diana Krall (som gjester kongeriket en gang utpå høsten).

Det aller beste ved Elvis, er hans ufattelig flotte vibrato. Ingen andre vokalister matcher ham i denne øvelsen. Jeg er sikker på at han kan få «Bæ, bæ lille lam» til å låte som verdens kuleste ballade. Men ikke en gang det gjør meg hundre prosent tilfreds; denne kvelden blir aldri så fin som jeg trodde den skulle bli.

Årsaken? Det er flere – for eksempel det faktum at han bare svært sjelden nærmer seg et refreng. Han liker å være sær, og det er greit nok. Men det fins grenser. En gang må ha han starte en låt tre ganger, fordi han ikke finner de rette tangentene. Sjarmerende gjort, i seg sjøl – men tegn på at mange av låtene egentlig ikke er sanger i tradisjonell forstand.

Han legger rett og slett så mange rare akkorder oppå hverandre, at byggverket til slutt faller sammen. I sine beste stunder takler han denne kunsten brillefint, spesielt i samarbeid med andre kunstnere på fagfeltet, som co-writing with Paul McCartney kanskje er det beste eksempelet på. Ved siden av de nydelige sangene han har skrevet sammen med Burt Bacharach.

Hans største blinkskudd som samarbeidspartner er nok likevel «Shipbuilding». Clive Langer komponerte sangen, men var misfornøyd med sin egen tekst. På en fest hjemme hos Nick Lowe presenterte Langer sangen for Elvis, og et par dager seinere var teksten på plass. Vi befinner oss i 1982, og teksten handler om Falklandskrigen. Den ble udødeliggjort i Robert Wyatts versjon, og er utvilsomt en av de flotteste protestsangene som er skrevet. Den er faktisk helt i klasse med Peter Gabriels «Don’t Give Up».

Legg disse to sangene etter hverandre på det lydsystemet du måtte benytte deg av for tida, og du har England tidlig på ’80-tallet i et nøtteskall. Gutter og unge menn som sendes ut i krigen, for så å sendes ut i arbeidsledighet.

Sentrum Scene gjør Elvis en helt ok versjon av «Shipbuilding», men heller ikke mer enn helt ok – før han tar sangen over i en låt jeg aldri har hørt. Kan du ikke en gang la «Shipbuilding» være i fred? Tenker jeg. Verdens beste sang! Som altså skal krydres med tusen mystiske akkorder som hamres ut fra en middels flink pianist …

Han avslutter med kjente og kjære «She» og «(What’s So Funny ‘Bout) Peace, Love and Understanding» - begge til gitarakkompagnement. Så ble det altså noe som nærma seg streit popmusikk, helt mot slutten.

Og publikum? Var tilsynelatende storfornøyd. Det er ikke alle artister som takkes av til stående applaus. Men jeg kunne altså ønska meg en litt annerledes konsert.

ELVIS COSTELLO
Sentrum Scene, 27. februar 2017


Del på Facebook | Del på Bluesky

Morsom nostalgi med Elvis Costello

(20.06.22) To gamle kamerater møtes, fra tida lenge før Elvis Costello var Elvis Costello.


Verdens mest moteriktige - alltid - Elvis Costello!

(15.01.22) Hvis du finner noe å utsette på dette albumet, må du jaggu ha gode argumenter på hånda.


Costello, just Costello

(03.11.20) Det begynner med noen svaiende arabiske toner som om du nettopp våknet på et hotellrom med et åpent vindu vendt mot byens minaret. Flytende, drømmende, med Costellos stemme mørkmumlende, resiterende, som i linjen «Love Is The One Thing We Can Save». En 49 sekunder lang bisarr introduksjon som bare er der, tilsynelatende av ingen annen grunn enn for å innvarsle det musikalske spenn «Hot Clockface» byr på. De ni andre låtene som utgjør albumet dekker et vidt spekter av musikalske uttrykk på klassisk Costello-manér.


Look now, mener Elvis. Se opp, sier jeg.

(14.10.18) Klodens mest sofistikerte rock’n’roll’er?


Elvis Costello & Allen Toussaint: The River In Reverse

(13.09.06) Til tider en anelse for strigla etter min smak, men for all del - dette er musicianship på høyt plan, og Elvis Costello er en av de få artistene som aldri leverer annet enn prima vare.


Elvis Costello: Fortsatt konge!

(24.01.05) (Oslo/PULS): Elvis har vært i bygningen en drøy time når han forlater mikrofonen, går frem til scenekanten og setter en pekefinger mot leppene. - Hysj! Rockefeller holder tyst, og lar Elvis synge uten mikrofon. PULS’ utsendte står bakerst i salen med sin kroniske øresus, men hører fortsatt stemmen hans runge stille gjennom lokalet.


Elvis Costello & The Imposters: The Delivery Man

(18.01.05) Du som skal på Rockefeller for å høre ham førstkommende fredag: Gled deg! Det 21. studioalbumet signert Elvis Costello plasserer du i den hylla du har reservert for de sinnsykt bra platene dine!


Elvis i tåka

(02.11.03) (Oslo/PULS): Innerst inne er jeg glad han aldri kommer til å lese denne anmeldelsen. For jeg liker virkelig ikke å legge meg ut med Elvis. Men dette var ikke bra.


Elvis Costello: North

(22.10.03) Ambisiøst? Er bare fornavnet. Det sies gjerne at Dave Brubeck produserte "intellektuell, hvit jazz". Elvis Costello lager - når han føler for det - intellektuell, hvit, klassisk pop. Dette er hans mest intrikate plate så langt i karrieren - og det sier jo ikke så reint lite. Fyren har tross alt samarbeid med Anne Sofie von Mutter og The Brodsky Quartet på samvittigheten. Men egentlig begynte han som punker!


Elvis Costello til Oslo i august

(24.05.02) Legenden Elvis Costello er bekreftet til Oslo. Den 12. august står han på scenen på Rockefeller - noe som tilsier at dette blir en sjelden intimkonsert.


Elvis Costello som operasanger

(20.06.00) Elvis Costello og den kanadiske sangeren Ron Sexsmith urframførte en ny opera skrevet på fransk av Costellos venn Steve Nieve i New York i helga.


Elvis Costello og Burt Bacharach: Painted from Memory

(14.12.98) Mange vil være overrasket over at en «rocker» som Elvis Costello velger samarbeid med soft-popens 70 år gamle konge ("Walk on By", "Raindrops Keep Fallin’ On My Hea","Say A Little Prayer"). Costello er imidlertid en av Bacharachs største fans, og resultatet av samarbeidet er formidabelt. Er det en plate du skal vurdere under julegranen, er det denne. "Painted from Memory" er ven musikk for den lange mørke vinterkvelden, rørende enkle melodier i avanserte arrangement.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.