Elvis i tåka
(Oslo/PULS): Innerst inne er jeg glad han aldri kommer til å lese denne anmeldelsen. For jeg liker virkelig ikke å legge meg ut med Elvis. Men dette var ikke bra.
Elvis Costello / /
Han kommer med "North"under armen, og for en gangs skyld velger Elvis feil.
Musikken er rett og slett for komplisert til å skulle framføres til tonefølge av flygel og en simpel kassegitar. Savnet av orkesterarrangementene blir ikke bare påtrengende. Innimellom blir det litt pinlig. Og det å skape en slik feeling ligner i hvert fall ikke Elvis Costello.
Men det tar tid før denne følelsen trenger på, for - mystisk nok - velger han å åpne med tre i denne sammenhengen streite poplåter. "Alibi" følges av "King Of America", som igjen følges av den i mine øre allerede forslitte "45".
Det er noe som ikke stemmer. En skulle tro det var enkelt å skru lyd for piano og akustisk gitar i Oslo Konserthus, men det høres ikke sånn ut. Pianoet låter "i bakgrunnen" - som om noen forsøker å hamre løs på et flygel i et lokale som er alt for stort, rett og slett for å bli hørt.
Akkurat dette bedrer seg underveis. Men underveis dukker også alle de andre, og mye mer alvorlige problemene opp.
Verst er det at de forskrever seg - Elvis Costello og hans pianist. Steve Nieve har en forkjærlighet for avant garde-løsninger i akkordprogresjonene som - i det minste i denne settinga - bare virker påtatte.
Tidvis får vi følelsen av å være på en konsert i regi av Ultima-festivalen, men det er bare tidvis. For det meste låter det bare... i overkant ambisiøst. Derfra er veien kort til at du sitter med følelsen av at de ikke "får det til".
Mange av sangene er så kompliserte - både hva harmoni- og melodiføring angår - at du må være Mozart for å huske ei eneste linje i ettertid.
Unntaket heter "This House Is Empty Now", henta fra albumet der han i 1999 samarbeida med Burt Bacharach, "Painted From Memory".
Publikum, beskjedent i antall, svarer med langvarig trampeklapp - og han burde holdt seg i det hjørnet adskillig lenger. I stedet blir det "North"-sanger igjen og igjen - som stadig vekk ikke funker.
Det hjelper ikke at han forklarer det hele med at han egentlig ikke forsøker å være nostalgisk. Enda verre, mener Elvis - "jeg forsøker hele tida å skrive så gamle sanger som overhodet mulig".
Det funker bare ikke. Og da hjelper det ikke hvor gamle eller hvor nye sangene er.
Da han, halvannen time ut i konserten, greier kunststykket å ødelegge "Shipbuilding" forlater jeg lokalet.
Del på Facebook | Del på Bluesky
Morsom nostalgi med Elvis Costello
(20.06.22) To gamle kamerater møtes, fra tida lenge før Elvis Costello var Elvis Costello.
Verdens mest moteriktige - alltid - Elvis Costello!
(15.01.22) Hvis du finner noe å utsette på dette albumet, må du jaggu ha gode argumenter på hånda.
Elvis Costello gjør det vanskelig for seg sjøl
(28.02.17) Elvis Costello er cool som bare det. Men han sliter med et par sjølpåførte problemer.
Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag
(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.