Costello, just Costello

Det begynner med noen svaiende arabiske toner som om du nettopp våknet på et hotellrom med et åpent vindu vendt mot byens minaret. Flytende, drømmende, med Costellos stemme mørkmumlende, resiterende, som i linjen «Love Is The One Thing We Can Save». En 49 sekunder lang bisarr introduksjon som bare er der, tilsynelatende av ingen annen grunn enn for å innvarsle det musikalske spenn «Hot Clockface» byr på. De ni andre låtene som utgjør albumet dekker et vidt spekter av musikalske uttrykk på klassisk Costello-manér.


Elvis Costello er en sjelden plante i det viltvoksende og ulendte landskapet der den virkelig gode musikken er rotfestet. Og hans evne til å skifte fra det ene musikalske uttrykket til det neste, er bortimot legendarisk. Undertegnede kjenner ikke til noen annen artist de siste femti åra som i så stor grad har eksperimentert med musikalske uttrykk, i hvert fall ikke noen som er kommet så heldig fra det, så å si hver bidige gang.

Punker, rocker, ballademaker, smørsanger, protestsanger og politisk demagog, hip hop-flørter, softjazz-crooner, og flere sjangre vi bare har glemt i forbifarten, eller som har gått oss hus forbi - hans musikalske produksjon er svært omseggripende. Så har også hans samarbeidspartnere vært mange og fra øverste hylle; Paul McCartney, Burt Bacharach, Anne Sofie von Otter, Lucinda Williams, og da dykker vi bare i en liten kulp i den brede flod der Elvis Costello gjennom årene har foretatt sine musikalske dukkerter.

Det står en egen respekt av artister som evner å skape sitt eget umiskjennelige musikalske univers. Det er tross alt ikke så alt for mange av dem. På samme måte som f.eks. Tom Waits og Nick Cave, og flere, er Elvis Costello så åpenbart en musiker som «driver med sitt». Det er på et vis det beste skussmål man kan gi folk hvis metier hører til det kreative. Trender kan komme og gå, moteretninger kan angi hvilke vei det blåser og hva som kanskje kan gi deg et større publikum – samma det. De nevnte herrer, med Costello som en framifrå eksponent, pusler ufortrødent videre med «sitt», uten tanke for å snu kappen etter vinden. Kunstnerisk integritet, er det vel det heter.

På «Hey Clockface» er dette like tydelig som på tidligere utgivelser. Her er den smokingkledde og forlorne Costello i en trang, røykstinn kjellerbar, i kabaret-aktig forsoffen eleganse («They’re Not Laughing At Me Now»), her er rockeren som glefser teksten ut mellom sammenknepne lepper («No Flag»), her er bulldoseren som valser over alt og alle med tunge, piggete riff («Hetty O’hara Confidential»), her er den svale melodiske vellyd, som satt han på pianokrakken med Randy Newman og delte en drink og drakk fra det samme sugerør («The Last Confession Of Vivian Whip»), og her er den spinkelt-akustisk klimprende sangskriveren, med en unik evne til å kryste ut de vakreste lealause ballader («I Can’t Say Her Name»), her er den vaudeville-inspirerte Costello omgitt av lystige klarinetter og spinkelt tangentklunk anno ‘30-tallets hedonisme og forfall («Hey Clockface/Have Can You Face Me?»). Og som om dette ikke skulle være nok, her er munnrappheter med et klirr av kontemporært gateuttrykk.
Det eneste vi griper oss i å savne er en flik av den balstyrige, stridslystne Costello, sinnataggen, som på slutten av ‘80-tallet og der omkring skrev sanger som «Tramp The Dirt Down», «Shipbuilding» og «Pills And Soap» som bastet Margaret Thatcher til nidstangen for hennes arbeiderfiendtlige herjinger på det store skjæret der vest i havet. Det spilte ingen rolle om det var The Attractions, The Roots eller The Imposters som hadde sluttet rekkene med vår mann, det glødet oppriktig av alt sammen.

Undertegnede mener at nettopp «Tramp The Dirt Down» fra albumet «Spike» i 1989, er blant de argeste og fineste protestsanger noensinne skrevet, med punchlinjen «I’ll Stand On Your Grave And Tramp The Dirt Down» - utvilsomt en parafrasering av Dylans «Masters of War»: «I’ll Stand Over Your Grave Till I’m Sure That You’re Dead.»

Med «Hey Clockface» bekrefter Elvis Costello nok en gang at han er artisten som kan turnere musikkens kontraster i melodiøst gjøgleri, herunder de vidunderligste ballader. Som tekstforfatter kan man også merke hans utvilsomme intellektualitet, den veltenkte, skolerte omgangen med ordene. Men aldri påtrengende, bare klok - og medrivende nedpå.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Morsom nostalgi med Elvis Costello

(20.06.22) To gamle kamerater møtes, fra tida lenge før Elvis Costello var Elvis Costello.


Verdens mest moteriktige - alltid - Elvis Costello!

(15.01.22) Hvis du finner noe å utsette på dette albumet, må du jaggu ha gode argumenter på hånda.


Look now, mener Elvis. Se opp, sier jeg.

(14.10.18) Klodens mest sofistikerte rock’n’roll’er?


Elvis Costello gjør det vanskelig for seg sjøl

(28.02.17) Elvis Costello er cool som bare det. Men han sliter med et par sjølpåførte problemer.


Elvis Costello & Allen Toussaint: The River In Reverse

(13.09.06) Til tider en anelse for strigla etter min smak, men for all del - dette er musicianship på høyt plan, og Elvis Costello er en av de få artistene som aldri leverer annet enn prima vare.


Elvis Costello: Fortsatt konge!

(24.01.05) (Oslo/PULS): Elvis har vært i bygningen en drøy time når han forlater mikrofonen, går frem til scenekanten og setter en pekefinger mot leppene. - Hysj! Rockefeller holder tyst, og lar Elvis synge uten mikrofon. PULS’ utsendte står bakerst i salen med sin kroniske øresus, men hører fortsatt stemmen hans runge stille gjennom lokalet.


Elvis Costello & The Imposters: The Delivery Man

(18.01.05) Du som skal på Rockefeller for å høre ham førstkommende fredag: Gled deg! Det 21. studioalbumet signert Elvis Costello plasserer du i den hylla du har reservert for de sinnsykt bra platene dine!


Elvis i tåka

(02.11.03) (Oslo/PULS): Innerst inne er jeg glad han aldri kommer til å lese denne anmeldelsen. For jeg liker virkelig ikke å legge meg ut med Elvis. Men dette var ikke bra.


Elvis Costello: North

(22.10.03) Ambisiøst? Er bare fornavnet. Det sies gjerne at Dave Brubeck produserte "intellektuell, hvit jazz". Elvis Costello lager - når han føler for det - intellektuell, hvit, klassisk pop. Dette er hans mest intrikate plate så langt i karrieren - og det sier jo ikke så reint lite. Fyren har tross alt samarbeid med Anne Sofie von Mutter og The Brodsky Quartet på samvittigheten. Men egentlig begynte han som punker!


Elvis Costello til Oslo i august

(24.05.02) Legenden Elvis Costello er bekreftet til Oslo. Den 12. august står han på scenen på Rockefeller - noe som tilsier at dette blir en sjelden intimkonsert.


Elvis Costello som operasanger

(20.06.00) Elvis Costello og den kanadiske sangeren Ron Sexsmith urframførte en ny opera skrevet på fransk av Costellos venn Steve Nieve i New York i helga.


Elvis Costello og Burt Bacharach: Painted from Memory

(14.12.98) Mange vil være overrasket over at en «rocker» som Elvis Costello velger samarbeid med soft-popens 70 år gamle konge ("Walk on By", "Raindrops Keep Fallin’ On My Hea","Say A Little Prayer"). Costello er imidlertid en av Bacharachs største fans, og resultatet av samarbeidet er formidabelt. Er det en plate du skal vurdere under julegranen, er det denne. "Painted from Memory" er ven musikk for den lange mørke vinterkvelden, rørende enkle melodier i avanserte arrangement.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.