Kjøterne biter imponerende godt fra seg

Nå har Kristopher Schau begynt å skrive riktig så fine låter.


Jeg har aldri vært så begeistra for dem, men dette liker jeg – et faktum jeg antar de involverte tar som et illevarslende tegn. I ettertid, i møte med dette albumet, skjønner jeg at jeg i sin tid feide litt for enkelt forbi det forrige utspillet, «The Tears Are Voodoo» (2014). Men dette er likevel sjumilssteg i riktig retning.

Det er selvfølgelig lett å ty til David Bowie som referanse i dag, men det er helt sant: Hvis glamrock-perioden til Bowie befinner seg i den ene ytterkanten, kan du sette Lemmy og Motörhead i den andre. Midt i mellom – sjangermessig – plasserer The Dogs seg – og da er vi vel over i sekkebetegnelsen garasjerock. Komplisert? Jeg tror du skjønner. I bunn og grunn ganske streit rock’n’roll.

Lytt til «I’m Not Impressed», og kom ikke her å si at den ikke har mye til felles med Motörhead-klassikeren «Ace of Spades». Christian Spro styrer forresten sine keyboards (mest orgel) på fortreffelig vis.

I front av det hele brøler Kristopfer Schau - en god vokalist, som faktisk tidvis evner å balansere på den tynne linja mellom «vanlig» vokal og den som vanligvis tilhører dødsriket.

Det slår meg hvor forseggjort det lyder. Jeg har latt meg fortelle at de gjør så godt som alt live i studio. Det høres ikke sånn ut. Dette låter velprodusert, ikke minst er gitararbeidet til Mads Martinsen oppsiktsvekkende patent. Det er stil over det, faktisk såpass at det er lov å sende tankene til både Mick Ronson og Slash. Og det låter steintøft med munnspill oppi alt bråket.

Jeg har aldri sett dem i levende live. Men når sjansen byr seg, skal jeg passe på å være på alerten. Ser akkurat nå at de spiller på Rockefeller 6. februar. Later til å være en god anledning.

THE DOGS
Swamp Gospel Memories
Astma Records


Del på Facebook | Del på Bluesky

The Dogs – El Verdugo: Denne gangen med lyd på plata, heldigvis!

(04.03.22) Da var dagen kommet, The Dogs slipper sin årlige plate, denne gangen med lyd på vinylen. Platebutikken Big Dipper solgte ut alle de 200 eksemplarene de hadde av «El Verdugo» i januar, og da var det ikke musikk på vinylplatene.


GBZ og The Dogs på Europaturné i 2022

(17.12.21) Når det nærmer seg påske, vil både The Good, The Bad And The Zugly og The Dogs være ute med nye album. Ja, de skal til og med på turné sammen.


Nyttårsrakett fra The Dogs

(04.01.21) Praksis i musikkbransjen for tida er at alle nye album kommer på en fredag. The Dogs vil det annerledes; her er rutinen at nytt album kommer første mandag i et nytt år - og 2021 er intet unntak.


Solid rockepakke i Kristiansand

(11.02.20) (Kristiansand/PULS): To høypotente rockeband delte scene på Kick lørdag kveld, foran et pent antall feststemte publikummere.


The Dogs gneldrer som aldri før

(08.01.20) Mange vil mene at det ikke blir januar uten et nytt album fra The Dogs. I begynnelsen av januar 2020 er de bedre enn noen gang.


Bikkjene biter! Hardt!

(02.01.17) Sugen på litt støyrock etter fete julemiddager? The Dogs gir deg årets første og kanskje aller feteste hovedrett!


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.