Yes: Motivert skranglenostalgi

(Oslo/PULS): Etter 2 timer og 25 minutter strekker Chris Squire sin Rickenbacker-bass i været og smiler bredt i triumf. Energien, finspillet og to viktige profiler manglet i en ellers sjarmerende nostalgibombe på Sentrum Scene fredag kveld.


Yes / /


Yes feirer 40 år, og de gjør det fortrinnvis med Steve Howe, Chris Squire og Alan White fra de klassiske årene. Med seg har de også vokalisten Benoit David og sønn til Rick Wakeman, Oliver. Kuriøst nok, men det er livsviktige ting som mangler i dagens Yes-leir.

Men selv om Benoit David sang tidvis surt og usikkert, er han en flink fyr. Det er også feil og si at han ikke passer inn, for ingen kan egentlig erstatte Jon Anderson som har en signatur som ingen andre klarer å gjenskape. Man kan til sammenligning bare grøsse ved tanken om at Aerosmith kanskje skal ut på veien med en erstatning for Steven Tyler.


BENOIT DAVID: Lys og fin stemme, men ingen Jon Anderson. FOTO: ODD INGE RAND.

Uansett virker kjemien inntakt i den gamle symfoniske storheten Yes, for det var nemlig mer smil å spore blant Howe, Squire og White denne gangen enn på samtlige besøk i Skandinavia så langt i dette tiåret med Anderson.

Låtmessig var det også duket for litt kuriosa, da Andersons fravær banet vei for Drama-låtene "Tempus Fugit" og "Machine Messiah" inn i blant andre overraskelser som Time And A Words "Astral Traveller" og Tormatos rolige "Onward" der Benoit David gjorde en helt grei jobb.


ALAN WHITE: Det han gjør med trommestikkene i 2009 er dessverre slappe saker. FOTO: ODD INGE RAND.

Det kan ikke sies om "I've Seen All Good People" der David sleit, og når Alan White også sliter voldsomt med motoren og flere låter blir fryktelig bakpå med total mangel på energi og snert blir det litt trist. Således var Alan White hovedgrunnen til at Yes ikke låt i nærheten av optimalt denne dagen, selv om Chris Squire hadde en strålende opplagt dag på jobben. Steve Howe på sin side har sin litt rotete spillestil på sine eldre dager, men han er likevel et fascinerende skue med sine konstante skift av gitarer, og der han dirigerer Alan White i håp om at sistnevnte skal henge litt bedre med.


CHRIS SQUIRE: Han virket direkte sur i Konserthuset i 2001 og i Spektrum i 2004, men på Sentrum Scene fredag smilte han som en sol. FOTO: ODD INGE RAND.

Uansett er nærmere 150 minutter imponerende fra et band som er 40 år, hvis nøkkelmedlemmer er bikket 60 for lengst. Men det er langt i fra oppsiktsvekkende da både Jethro Tull, ZZ Top og Deep Purple har gjort det fra hovedstadsscenene før i år.

Man skal ikke helle kaldt vann over de gamle sliterne, men sett i lys av de nevnte referansene fra samme tidsepoke i avsnittet over er kanskje Yes nærmest å kreve tvangspensjonert av disse. En siste runde med Jon Anderson er kanskje å tro på julenissen, men det ville vel være trist om siste reis skulle være denne versjonen av Yes som ikke manglet sjarm og vilje, men faktisk tilstrekkelig med integritet og identitet.


STEVE HOWE: Han har spilt i Yes i 40 år, men fredag spilte han til og med "Astral Traveller" fra før han var begynt i bandet. FOTO: ODD INGE RAND.

Yes spilte dette på Sentrum Scene fredag:

Firebird Suite Intro/Siberian Khatru/I've Seen All Good People/Tempus Fugit/Onward/Astral Traveller/White Solo/Yours Is No Disgrace/And You And I/Howe Solo/Owner Of A Lonely Heart/South Side Of The Sky/Machine Messiah/Heart Of The Sunrise/Roundabout

Ekstra: Starship Trooper


Del på Facebook | Del på Bluesky

Yes: 40 år på kunstens knivsegg

(10.12.09) Fredag står Yes igjen på en norsk scene, men Jon Anderson glimrer med sitt fravær. Det er imidlertid ikke uvanlig at profiler kommer og går i den symfoniske storheten. PULS ser på 40 år med vanskelige akkorder, snedige temposkifter, ekstrem gjennomtrekk og en herlig utdatert hitlåt.


Yes: Live at Montreux 2003

(24.05.07) DVD-serien med konserter fra Montreux fortsetter, en serie som nå teller alt fra Deep Purple og Alice Cooper til Van Morrison og Lou Reed. Innspilt i 2003, så er dette fra den første turnéen de gjorde med Rick Wakeman på flere år. Her er det mange godbiter!


Hyggestund med Jon Anderson

(17.09.05) (Oslo/PULS): Med en fin dose gode historier og mye fint på hjertet reiser Yes-vokalist Jon Anderson rundt mutters alene om dagen. Med sitt one-man show "Work In Progress" inntok han fredag Rockefeller og varmet et dedikert publikum.


Yes feiret bursdag i Spektrum

(06.06.04) (Oslo/PULS): Siden 1969 har Yes vært igjennom det meste. Men når en karriere med mange opp- og nedturer skal oppsummeres gjøres det med deres klassiske besetning i en tre timers lang konsert. 3.500 nordmenn feiret 35 år sammen med symforockens mestere i Oslo Spektrum lørdag kveld.


Yes til Oslo Konserthus i november

(18.06.01) For første gang siden sommer'n '84 er Yes tilbake i Norge, hvis vi ser bort fra samarbeidsprosjektet Anderson / Bruford / Wakeman / Howe som gjesta Skedsmohallen i 1989. Det hele vil foregå i Oslo Konserthus 7. november.


Yes: Live From House Of Blues

(07.11.00) "Elsket og hatet", slik lød et av Arbeiderbladets siste slagord før Steinar Hanson sa takk og farvel til den jevne leser i Groruddalen. Bandet som burde hatt patent på parolen heter Yes. Tidlig på 70-tallet lærte de et ganske så ufattelig stort publikum opp til virkelig å digge ordendtlig komplisert musikk. Gymnasiaster og unge studenter over den ganske vestlige halvkule tente stearinlys og fyrte opp til tonene av "Fragile", "Close To The Edge" og "Tales From Topographic Oceans". I fullt alvor lagde de en sang de kalte "Cans And Brahms", bygd på den tyske 1800-talls komponisten Johannes Brahms´4. symfoni... (Sjangerkollegene i Emerson, Lake & Palmer fant "pop"-føde hos Mussorgsky og Sibelius.) Det ble kalt progressiv rock, alternativt symforock - og lå virkelig lysår unna Chuck Berry. I historisk lys måtte det bli pønk av slikt , og ganske riktig - bare få år seinere sa Sex Pistols hit, men faen ikke ett skritt lenger! Yes var et slags hatobjekt nummer én for musikanter/publikum som mente de fant opp den enkle rocken påny, og burde således takkes på det aller varmeste av alle som kom til å vokse opp med Damned, Clash, Stranglers og Johnny Thunders. Uten Yes, intet Sex Pistols!


Rick Wakeman: Return To The Centre Of The Earth

(30.03.99) Ei hel plate – 75 minutter lang – som låter som Elton Johns ”Funeral For A Friend” og John Miles’ ”Music”? Rick Wakeman (ex-Yes) har lagd den definitive symforock-skiva.


Yes!

(09.12.98) Det er ikke slik at vi her på Puls liker alle plater som gis ut. Det bare ser sånn ut.


Daniela Reyes – helt i toppen av treet?

(18.12.25) Tenk at vi når dette året er i ferd med å gå over historien var nær ved å hoppe over Daniela Reyes!


I en klasse for seg - Paradise Lost

(17.12.25) Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.


Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

(16.12.25) Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.


For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.


Ujevnt denne gang, Viagra Boys

(14.12.25) Viagra Boys er fortsatt noe av det heteste du kan se på skandinaviske konsertscener. Søndag 7. desember gjorde de Sentrum Scene i Oslo til sin personlige lekegrind. Deres rene galskap, satire, fengende riff og lekne tilnærming gjør dem til et spektakulært skue som folk reiser langt for å se - og de innfrir alltid på et vis.


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.