Yes feiret bursdag i Spektrum

(Oslo/PULS): Siden 1969 har Yes vært igjennom det meste. Men når en karriere med mange opp- og nedturer skal oppsummeres gjøres det med deres klassiske besetning i en tre timers lang konsert. 3.500 nordmenn feiret 35 år sammen med symforockens mestere i Oslo Spektrum lørdag kveld.


Yes / /


Jon Anderson, Steve Howe, Rick Wakeman, Alan White og Chris Squire har forlengst skrevet seg inn i historiebøkene. Sistnevnte er den eneste av dem som har vært representert i alle versjoner av Yes, fra de to ytterpunktene Tales From Topographic Oceans til popskiva 90125.

Alt er inkludert i Yes´ jubileumsturné, selv om nok Rick Wakeman og Steve Howe ikke synes det er helt maksimalt å spille "Owner Of A Lonely Heart" og "Rhythm Of Love". De føler nok seg best hjemme i de episke slagerne "I´ve Seen All Good People", "South Side Of The Sky" og "Yours Is No Disgrace".

Men rett skal være rett, skal man oppsummere 35 år på tre timer skal man ha med litt av alt. Og selv blant åpenbare poster på setlisten fantes det overraskelser i form av låter bandet ikke har spilt på en stund. Etter at den grasiøse "Firebird Suite" hadde tonet ut, falt sceneteppet og Steve Howes steelgitar tok oss inn i "Going For The One" fra 1977; og den har vel ikke blitt spilt siden Keys To Ascension.


CHRIS SQUIRE: Har alltid vært i Yes. (Foto: Odd Inge Rand)

Kveldens eldste overraskelse ble Time And A Words "Sweet Dreams", mens "Turn Of The Century", "Wonderous Stories" og "Mind Drive" var andre godt valgte låter. Yes vet å gå på skattejakt i katalogen deres, men denne gangen hadde de også ryggrad til å gi publikum noe helt spesielt. Starten av andre settet var nemlig fem løsslupne aldrende menn på scenekanten med akustiske instrumenter; ispedd en relativt stor dose humor for denne kvintetten å være.

Jon Anderson og Rick Wakeman startet avdelingen med "The Meeting", som strengt tatt ikke er en Yes-låt i det hele tatt. Denne gjorde som kjent disse herrene sammen med Bill Bruford og Steve Howe; bedre kjent som Anderson Bruford Wakeman Howe tilbake i ´89. Videre fikk vi morsomme versjoner av "Long Distance Runaround", Going For The One´s flotte "Wonderous Stories", en rhythm and blues-versjon av "Roundabout" og publikumshøydaren "Owner Of A Lonely Heart".

Det var et lekent Yes et voksent Oslo-publikum fikk oppleve lørdag kveld. Det var ikke noe å si på spilleegenskapene, og ihvertfall ingenting på spillegleden. De som har fulgt Yes i det siste vet at Steve Howe noen ganger har litt problemer å få fingrene til å lystre, men når han var helt alene i "Second Initial" var alt tilgitt. Inn i mellom hørtes også Jon Anderson litt anstrengt ut, spesielt da han forlot scenen for å gå rundt i salen å hilse på folket under "Rhythm Of Love"; men her var det nok andre aspekter som gjorde sitt til at han hørtes ut som han gjorde.


RICK WAKEMAN: Endelig tilbake i Yes. (Foto: Odd Inge Rand)

3 timer går fort i selskap med Yes´ musikk. Og selv om vi fikk en solid setliste er det alltid ting man savner. For min egen del hadde jeg gjerne sneket inn både "Perpetual Change", "Close To The Edge", "Siberian Khatru" og "Heart Of The Sunrise" men det er vanskelig å bestemme seg for hva å ta ut. Så da hadde vi sittet der i fire timer. Jeg tror både jeg og bandet hadde fikset det ganske bra...

Yes spilte dette i Spektrum:

1. sett:

Intro: Firebird Suite/Going For The One/Sweet Dreams/I´ve Seen All Good People/Mind Drive/South Side Of The Sky/Turn Of The Century/Foot Prints/Mind Drive (Conclusion)/Yours Is No Disgrace

2. sett:

The Meeting/Long Distance Runaround/Wonderous Stories/Time Is Time/Roundabout/Show Me/Owner Of A Lonely Heart/Second Initial (Howe Solo)/Rhythm Of Love/And You And I/Ritual

Ekstra:Starship Trooper


Del på Facebook | Del på Bluesky

Yes: Motivert skranglenostalgi

(12.12.09) (Oslo/PULS): Etter 2 timer og 25 minutter strekker Chris Squire sin Rickenbacker-bass i været og smiler bredt i triumf. Energien, finspillet og to viktige profiler manglet i en ellers sjarmerende nostalgibombe på Sentrum Scene fredag kveld.


Yes: 40 år på kunstens knivsegg

(10.12.09) Fredag står Yes igjen på en norsk scene, men Jon Anderson glimrer med sitt fravær. Det er imidlertid ikke uvanlig at profiler kommer og går i den symfoniske storheten. PULS ser på 40 år med vanskelige akkorder, snedige temposkifter, ekstrem gjennomtrekk og en herlig utdatert hitlåt.


Yes: Live at Montreux 2003

(24.05.07) DVD-serien med konserter fra Montreux fortsetter, en serie som nå teller alt fra Deep Purple og Alice Cooper til Van Morrison og Lou Reed. Innspilt i 2003, så er dette fra den første turnéen de gjorde med Rick Wakeman på flere år. Her er det mange godbiter!


Hyggestund med Jon Anderson

(17.09.05) (Oslo/PULS): Med en fin dose gode historier og mye fint på hjertet reiser Yes-vokalist Jon Anderson rundt mutters alene om dagen. Med sitt one-man show "Work In Progress" inntok han fredag Rockefeller og varmet et dedikert publikum.


Yes til Oslo Konserthus i november

(18.06.01) For første gang siden sommer'n '84 er Yes tilbake i Norge, hvis vi ser bort fra samarbeidsprosjektet Anderson / Bruford / Wakeman / Howe som gjesta Skedsmohallen i 1989. Det hele vil foregå i Oslo Konserthus 7. november.


Yes: Live From House Of Blues

(07.11.00) "Elsket og hatet", slik lød et av Arbeiderbladets siste slagord før Steinar Hanson sa takk og farvel til den jevne leser i Groruddalen. Bandet som burde hatt patent på parolen heter Yes. Tidlig på 70-tallet lærte de et ganske så ufattelig stort publikum opp til virkelig å digge ordendtlig komplisert musikk. Gymnasiaster og unge studenter over den ganske vestlige halvkule tente stearinlys og fyrte opp til tonene av "Fragile", "Close To The Edge" og "Tales From Topographic Oceans". I fullt alvor lagde de en sang de kalte "Cans And Brahms", bygd på den tyske 1800-talls komponisten Johannes Brahms´4. symfoni... (Sjangerkollegene i Emerson, Lake & Palmer fant "pop"-føde hos Mussorgsky og Sibelius.) Det ble kalt progressiv rock, alternativt symforock - og lå virkelig lysår unna Chuck Berry. I historisk lys måtte det bli pønk av slikt , og ganske riktig - bare få år seinere sa Sex Pistols hit, men faen ikke ett skritt lenger! Yes var et slags hatobjekt nummer én for musikanter/publikum som mente de fant opp den enkle rocken påny, og burde således takkes på det aller varmeste av alle som kom til å vokse opp med Damned, Clash, Stranglers og Johnny Thunders. Uten Yes, intet Sex Pistols!


Rick Wakeman: Return To The Centre Of The Earth

(30.03.99) Ei hel plate – 75 minutter lang – som låter som Elton Johns ”Funeral For A Friend” og John Miles’ ”Music”? Rick Wakeman (ex-Yes) har lagd den definitive symforock-skiva.


Yes!

(09.12.98) Det er ikke slik at vi her på Puls liker alle plater som gis ut. Det bare ser sånn ut.


Daniela Reyes – helt i toppen av treet?

(18.12.25) Tenk at vi når dette året er i ferd med å gå over historien var nær ved å hoppe over Daniela Reyes!


I en klasse for seg - Paradise Lost

(17.12.25) Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.


Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

(16.12.25) Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.


For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.


Ujevnt denne gang, Viagra Boys

(14.12.25) Viagra Boys er fortsatt noe av det heteste du kan se på skandinaviske konsertscener. Søndag 7. desember gjorde de Sentrum Scene i Oslo til sin personlige lekegrind. Deres rene galskap, satire, fengende riff og lekne tilnærming gjør dem til et spektakulært skue som folk reiser langt for å se - og de innfrir alltid på et vis.


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.