Marilyn Mazurs ur-jazz

Stilig. På grensa til det naturstridig stilige – slik at det nærmest virker befriende, når sjenerende spraking griper forstyrrende inn i en av Nils Petter Molværs introduksjoner. Noen vil kalle det world music. Jeg velger uttrykket ur-jazz. Om jazz hovedsaklig handler om improvisasjon – ja, så er det dette som er jazz.


Mazur/ Molvær/ Aarset/ Youssef / /


Marilyn Mazurs første konsert i Molde ble en oppvisning i eminent stil og smak. Hennes kvartett serverte gjennomført søkende musikk, en konsert som fikk den vakrest mulige opptakt da oud-spilleren Dhafer Youssef åpna det hele med å lese dikt. Eller oppfatta han det kanskje som sang? I hvert fall begynte han etter hvert å synge, og det ble ikke mindre betagende av det. Han er i besittelse av en aldeles nydelig røst, uansett hvor han befinner seg i det ekstreme registeret han behersker. Høyt der oppe; som en Sting, langt der nede; som en Johnny Cash.

Og så Eivind Aarset, da - som sitter der med butikken i fanget. Noen oppfatter hans spillestil som monoton – og sånn gikk no dagan, liksom, med Eivind og hans knotter og strenger. Jeg kunne ikke vært mer uenig. Eivind Aarset er en genuint original musiker, en artist som ikke liker å stikke seg fram hvis han ikke trenger å gjøre det, en musiker som bare gjør alt riktig – enten han opptrer som solist, eller om han legger ut det perfekte bakteppe.

De spiller så å si akkordløst, selv om de er satt opp med to typiske akkordklingende instrumenter som oud og gitar. Men under Marilyn Mazurs ledelse handler det mest om riff. De er gjerne komponert i merkelige taktarter som 9/8 eller 13/8, men det låter helt naturlig – ikke minst fordi bandlederen nærmest lager en taktløs basis. Ikke misforstå; jeg mener ikke taktløst! Gudbedre! Heller vektløst. Hun forholder seg på en måte ikke verken til 1'ern eller taktarten. Likevel er alt nøyaktig på plass. Hele tida. For en trommeslager hun er!

Sa jeg riff? Ja, det sa jeg. Marilyn Mazurs kvartett i Molde 2008 er riff-basert. Veldig langt unna jazz-standarder som «My Funny Valentine», i sin form mye nærmere Rolling Stones' «Satisfaction». Eller som Eric Clapton en gang sa det: Jeg kan gjerne spille én tone hele kvelden, forutsatt at jeg finner den rette. Molvær, Aarset og Youseff spiller ikke bare én tone. Poenget er at de gjør det svært enkelt. Når de har funnet det rette riffet, så holder de fast ved det. Og det funker.

En venninne av meg spurte en gang hvorfor jeg hele tida måtte spille den sangen hun kalte «Morgen På Bondegården» - i praksis alt hva Miles Davis foretok seg mellom 1970 og 1975. Mange vil mene det låter sånn - når Youssef galer, når Eivind Aarset rauter, når Nils Petter Molvær spiller trompet som låter som alt annet enn trompet, mens Mazur slår på alt som ligger i hennes nærhet. Men igjen: Jeg kan ikke bli mer uenig. Det er dette som er jazz.

En bedre åpning i selve storstua kunne årets Moldejazz ikke fått.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Velsmurt hitmaskineri med sporadisk engasjement

(18.07.08) De sortkledde svenskene har en grei dag på jobben i finværet på Moldejazz. Men bandet virker noe uengasjert, og det savnes trøkk og spilleglede hos de relativt unge rockeveteranene.


Maktdemonstrasjon av Mary J

(17.07.08) Steintøff sangerinne med lang fartstid innen r&b ga publikum full valuta for tid og penger denne ettermiddagen i Molde.


Rock og melankoli på Moldejazz

(16.07.08) To musikalske damer imponerer på den største konsertscenen til jazzfestivalen. Den enes musikk er noe innadvendt og lettere melankolsk, mens den andre byr på aggressiv og røff rock


Funky elefanter i fri dressur

(16.07.08) Denne trioen er inspirert av jazzrockguruer som Miles Davis og Joe Zawinul. De spiller tett, svett og drivende jazzrockfunk slik det har vært gjort før.


Ukontrollert, regissert kaos

(15.07.08) En kan si mye rart om Ornette Coleman, men at mannen kan kle seg – den saken er heva over enhver tvil. Her mangla bare malingspøsen, så ville Maler'n til Bjercke eller Drygolin sporenstreks rykka inn som hovedsponsor. Makan til dress!


Spennende jazz fra 78 år gammel legende

(15.07.08) Ornette Coleman er en levende legende som betegnes som frijazzens far. Denne ettermiddagen får vi høre at hans musikalske univers ikke er fullt så sært som ryktet vil ha det til.


Bluesskjema med mye attåt

(15.07.08) Vidar Busk og de unge bluesmusikerne i Red Hot leverte en gnistrende konsert på en regntung mandagsnatt i Molde. Gode musikere i eminent samspill gjorde blueskvelden langt fra trist.


Moldejazz er i gang

(14.07.08) Denne uka er det nok en gang jazzfestival i Rosenes by. På programmet står artister som Mary J. Blige og Ornette Coleman


Kirsten Bråten Berg/Marilyn Mazur/Lena Willemark: Stemmenes Skygge

(18.03.05) De som fikk med seg konserten med norske Kirsten Bråten Berg, danske Marilyn Mazur og svenske Lena Willemark sammen med to dansere under Molde Jazz i 2000, kommer neppe til å glemme det. Tre av de flotteste ”stemmene” i skandinavisk tradisjonsmusikk og improvisert musikk hadde funnet sammen og med et repertoar basert på nordiske middelalderballader skapte de et totalt unikt lydunivers. Nå har de tre store vært i studio og du verden hvilken bekreftelse vi får med ”Stemmenes Skygge”.


Marilyn Mazur's Future Song: Daylight Stories

(25.10.04) Det danske perkusjonsfantomet Marilyn Mazur nærmer seg 50 med stormskritt. Det hindrer henne ikke på noen måte i å skape et fyrverkeri av musikalske farger og stemninger. Norske samarbeidspartnere har alltid stått høyt på lista til Mazur og Audun Kleive og Eivind Aarset gjør absolutt sitt til at denne utgava av Future Song er blant noe av det aller hippeste Mazur har bragt til torgs.


Marilyn Mazur: All The Birds

(13.08.02) De siste par tiåra har med all ønskelig tydelighet fortalt oss at Marilyn Mazur tilhører det ypperste tetsjiktet når det gjelder perkusjonister. Med denne dobbelt-CDen får vi all den bekreftelse vi måtte ønske for den påstanden. Dessuten er det sjølsagt hyggelig for oss her fra steinrøysa at nordmenn nok en gang spiller en nøkkelrolle i Mazurs musikalske liv.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.