Over The Rhine: Snow Angels

Akkurat da vi trodde desember var tom for juleplater vi ville høre, får vi en ny fra Ohiobaserte Over The Rhine. I alt tolv originaler, i hovedsak lett vokaljazz med inspirasjon hentet fra roots- og bluesbasert amerikansk tradisjonsmusikk, er hva som tilbys på Snow Angels. Dette vil for mange være balsam for ørene og en kjærkommen pustepause fra årstidens mas.


Du vet, det er nesten med juleplater som det fort kan bli med julekaker. Så snart de første adventsdagene smyger seg innpå oss, og hallomannen eller hallodamen på eterkanalen er flankert av salig brennende lilla stearinlys, tar vi rennefart og kaster oss inn i julebaksten med bind for øynene. Syv sorter, i år som i fjor, må til for å sikre julen. Med brask og bram setter vi i gang, uten tanke for at vi mest sannsynlig er gørr lei alle syv sortene før det gryr av Jesu fødedag. Så også med juleplatene. Kjære leser, om du, som jeg, føler at du har fått julehysteriet hit (**holder hånden opp under haken**), fortvil ikke. Fra Ohio kommer en kald klut på pannen i form av forførende og snille voksenjazztoner; om ikke dette roer ned stressede kropper med inngrodde handleposemerker i nevene, vet jeg ikke om noe vil.

Kjernen i Over The Rhine er ekteparet Karin Bergquist og Linford Detweiler, som har holdt fakkelen brennende siden tidlig på nittitallet. Gjennom en rekke alternativ folkpop plater, har bandet fra Cincinnatti, Ohio, opparbeidet seg en lojal fanbase i den amerikanske midtvesten. De er ofte sammenlignet med band som 10.000 Maniacs og folky R.E.M., og er altså julen 2007 plateaktuelle med deres andre juleplate, døpt Snow Angels.

Selv om de får støtte av et par hjelpende hender underveis, er dette Bergquists og Detweilers plate. Alle de tolv sangene er skrevet og arrangert av ekteparet, og det er Detweilers piano og Bergquists stemme som deler hovedscenen gjennom hele platen. Jeg vil kalle Snow Angels for vokaljazz eller voksenpop. Det er en relativt utradisjonell amerikansk juleplate i den forstand: I stedet for å være baktung med svulstige og glatte juleballader, trekker den sterke veksler på eldre jazz-, roots- og bluesinspirert Americana.

Platen åpner med ett av høydepunktene, «All I Ever Get For Christmas Is Blue». Satt til Detweilers melankolske piano, tar Bergquist opp kampen med jazzdivaer fra svundne tider. Selv om hun aldri når opp til de luftige høydene hun sikter mot, har Bergquist en sterk og veltrent stemme. Se opp for billige kopier. Akustisk gitar og kontrabass er instrumenteringen på folkpop'en «Little Town», som, med linjene «The wounds of generations almost too deep to heal; Scar the timeworn miracle and make it seem surreal» retter blikket utover Ohios grenser, mot dagens Bethlehem. Sørstatene besøkes på «New Redemption Day», som viser en forsøksvis rocket gospelversjon av Over The Rhine, før bandet drar tilbake til den nedsnødde midtvesten på fabelaktige «Snowed In With You», som er enda et lett jazzet piano- og fiolinspor hvor Bergquist virkelig skinner og får vise frem allsidigheten i stemmen sin. Fra lett sentimentale «Snowed In With You», havner vi på et mykt blueskjør med «North Pole Man»; mer imponerende enn låten selv, er hvordan Bergquist og Detweiler får stilskiftet til å virke uanstrengt og naturlig. Bandet må tåle et saftig mageplask med den kjipe julerockeren «Here It Is» som følger, for her makter de verken å bli frekke nok eller å trøkke til hardt nok for at sporet skal ha noe varig interesse. Tempoet trekkes heldigvis ned på de siste låtene, og særlig det nakne sistesporet «We're Gonna Pull Through» er vellykket. Det er noe usikkert og resignert over låten, men også noe håpefullt og fremoverskuende, og igjen vises kvaliteten i Bergquists stemme, og Detweilers effektive instrumentering.

Snow Angels er og forblir en juleplate, men det betyr ikke at du ikke kan spille den etter at julen er over. De musikalske arrangementene er tilstrekkelig varierte til at du ikke behøver sitte foran julegranen for å smile til hva du hører, samtidig som fraværet av de opplagte juleklisjeene bidrar til den gode holdbarhetsdatoen. Som nevnt henter platen inspirasjon fra eviggrønt, fruktbart amerikansk jordsmonn, og blandingen av vokaljazz og smidige bluesnumre låner Snow Angels mye farge. Det låter varmt og gjestfritt, men samtidig veldig trygt og harmløst. Sagt litt annerledes: De som leter etter noe som vil utfordre ørene må gå lenger under popradaren og grave lengre ut til venstre. Også det faktum at tempoet er stort sett satt fra første låt av, får albumet til å virke vel langt for min del. Vi i Puls holder fast på vår utnevning av årets julefavoritt, men Snow Angels er også god; den gir oss fortsatt tro på at juleplater har noe for seg.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Topp 10 alternativ jul fra de siste to tiår

(06.12.21) Julemusikk er like mangfoldig som antall kuler på treet. Mange av oss synes kanskje den kommer litt for tidlig. Panfløyteversjoner mens du svetter i boblejakka på storsenteret kan ta knekken på de fleste. Er du stuck med Barnas Superjul et helt år uavhengig av vær og vind? Nærmer du deg, den helt reelle, drapstrusselstatistikken som hvert år blomstrer grunnet «All I Want For Christmas» på repeat hos naboen? Gleder du deg til norske salmer i kjærka eller går du for punk-covere av gamle klassikere? Vil du se Bugge få snø på pianoet også i år eller følger du kanskje Ole´s Rytmebokskalender på Facebook? Her er noe av det beste å hente fra den alternative scena de første to tiåra av 2000-tallet.


Julemusikk? Du får det meste av Rod Stewart

(20.12.19) Det er nesten som å få Royal Albert Hall hjem i stua. Men altså med Rod Stewart på scenen.


Juleplata si, det!

(28.10.19) I dag våkna jeg til den første TV-reklamen som hadde «Driving Home for Christmas» som lydspor. Å nei, tenkte jeg … Er vi der allerede?


Julemusikk? Ja - men helt annerledes

(08.12.14) Hvis du skal handle julemusikk, gjør du lurt i å lytte til hva jeg nå har å si.


Jazz around the Christmas tree

(18.12.13) Det kommer så mye julemusikk … Men her har du jazz-jula di!


PULS hører på årets juleplater

(14.12.09) Når Bob Dylan, i sitt 69. år, gir ut ei reinhekla juleplate – da står vel kanskje ikke verda til påske? Feil. Nå er jula redda – i årevis framover.


Happy X-mas - med Bob Dylan!

(13.12.09) Når Bob Dylan, i sitt 69. år, gir ut ei reinhekla juleplate – da står vel kanskje ikke verda til påske? Feil. Nå er jula redda – i årevis framover.


Diverse Artister: Julejazz

(31.12.05) Ja da, jeg veit dette er i seineste laget, men likevel....Det finnes mange unnskyldninger for at denne gjennomgangen ikke kommer før nå, men det aller viktigste er faktisk at musikken i stor grad holder fortsatt og ikke minst: Den er mer enn god nok også til neste jul og går du til anskaffelse av den nå kan du jo faktisk gjøre et skikkelig røverkjøp!


Finn Coren: Vinternatt (ep)

(19.01.05) Jeg tror denne ep'en var ment som ei juleplate. Det spiller ingen rolle - kort og godt fordi alt Finn Coren kommer like finslepent og elegant ut i andre enden. Og da spiller årstida mindre rolle.


Frode Alnæs - Arild Andersen - Stian Carstensen: Julegløggen

(15.12.03) For fem år siden kom herrene Frode Alnæs, Arild Andersen og Stian Carstensen ut med sitt første fellesprosjekt: "Sommerbrisen". Det besto av mer eller mindre kjente svisker som "Hovedøen" og "Vi skal ikkje sova bort sumarnatta" - i høyst originale tolkninger. Derfor var det sjølsagt bare et spørsmål om tid før de tre skulle følge opp med en liknende hyllest til jula - og nå foreligger endelig "Julegløggen" med minst like originale og morsomme tolkninger av våre kjente og kjære julesanger.


Juleplater for oss andre - det beste fra USA!

(21.12.00) Noen mener den rocka julesangtradisjonen begynte med The Phil Spector Collection A Motown Christmas i 1963. For vår og denne artikkelseriens del V, faller den helt utafor, i det vi avslutter i USA på vår reise gjennom motkulturelle julesanger, og begynner i 1964 med surfbandet The Trashmen som ga ut "Dancin' With Santa".


Juleplater for oss andre - Europa på 90-tallet

(20.12.00) Fjerde og nest siste del av julekalenderen i PULS. Forrige episode oppsummerte vi et meget subjektivt utvalg av motkulturelle julesingler fra 80-tallet. Et like subjektivt utvalg av 90-åras høytidshymner kommer her. Tendensen virker likevel klar: 90-tallets musikere virker mer konforme og mindre kompromissløse og faenivoldske.


Juleplater for oss andre - De Sjenerte

(11.12.00) I forrige del summerte vi opp The Yobs' julebedrifter, og nå er turen til kommet til de som fulgte etter. Siden vi begynte i Europa, kan det være greit å gjøre seg ferdige her, før vi tar turen over til de virkelige godsakene på den andre sida av Atlanter'n.


Juleplater for oss andre - The Yobs

(03.12.00) Vi skriver desember og høysesong for høytid. Som vanlig oversvømmes platemarkedet av juleCDer. Men ikke alle artister velger å gi ut de streiteste versjonene av gamle julesvisker på skive. Det ekstisterer faktisk en annen tradisjon også. Både i kategorien ironiske versjoner av standardlåter og alternative nyskrevne. PULS ser litt nærmere på disse.


Jula kan swinge inn

(20.12.99) Hvis tradisjonelle julesanger ikke er din greie, så er det ingen grunn til å fortvile. Her følger ett knippe med meget gode alternativer.
For mennesker som synes synkopering og blåtoner er av de hyggeligere ting på jord, står tydeligvis også jula høyt i deres bevissthet. Også i år har det dumpet en rekke juleinnspillinger ned i postkassa – noen med årgangsstempel og andre innspilt i 1999.


D.D.E.: No e D.D.E. jul igjen!

(14.12.99) De har solgt plater i bøtter og spann noen år, men først nå har de for alvor sikra seg: ”No e D.D.E. jul igjen” er en evig juleklassiker som bare har én konkurrent, Hans Rotmos ”Vårres jul”. Begge stammer fra det etter hvert multinasjonale selskapet til Gunnar Hordvik oppi midt-Norge.


Carola: Jul I Betlehem

(14.12.99) Man kan si hva man vil om Carola og hennes omgivelser, men hun er ganske flink til å synge – det er heva over enhver tvil. I år har hun reist helt til Betlehem for å spille inn ei juleplate, uten at det er mulig å høre.


A Festival Of Nine Lessons & Carols

(14.12.99) Engelsk jul! Med velklingende klokkeklare engelske guttekorstemmer og bibelske tekstlesninger levnes det ingen tvil om at julen er kommet.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.