Bon Jovi: Lost Highway

Reaksjonene var vel ikke akkurat overveldenede da Bon Jovi i 2006 annonserte at de var i gang med et country/ americana album. Resultatet foreligger nå fordelt over 12 låter spilt inn i Nashville, nok en gang hjulpet frem av hit- maskinen Desmond Child. Kommer bandet av med dette stuntet eller går de hodestups inn i avgrunnen godt akkompagnert av fioliner og kassegitarer?


Jon Bon Jovi har alltid hatt et godt grep om låtskriveri, noe han har bevist både med Bon Jovi og i solo- sammenhenger. Mannens Blaze of Glory fra '90 er slettes ikke ueffen, så linken mellom Bon Jovis klassiske puddelrock og americana- stuntet Lost Highway er langt fra så utydelig som mange skal ha det til.

Tittelsporet har fått æren av å åpne ballet, eller skal vi si rodeoen, og det blir raskt tydelig hvilken retning bandet har tatt denne gangen. Jon Bon Jovis stemme er umiskjennelig fra start til slutt, der han både leverer følsom og røff vokal. Stemmen holder seg absolutt godt, og kler det nye materialet overraskende bra. Resten av bandet gjør en upåklagelig jobb, selv om det absolutt er låtene og ikke enkeltprestasjonene som er i fokus denne gangen. Dermed blir en del av arrangementene litt anonyme og litt vel safe. Likevel leverer Ritchie Sambora på gitar et sett flotte soloer som vanlig, og tror du han ikke han har funnet plass til talk- box'en denne gangen også! Jaja, det er vel en slags signatur det også.

Så hvordan står det til med låtene denne gangen? Tittelsporet er allerede nevnt, en catchy og lystig låt med åpenbart hitpotesiale. Synger du ikke med på denne er du både tverr, vanskelig og sta på en gang! Summertime er intet mindre enn en skikkelig sommerlåt, en av de låtene du ikke kan la være å smile til. Så det er helt klart mye bra og fengende låter på Lost Highway. Everybody's Broken, en av skivas ballader, bør også trekkes frem, med sine nydelige harmonier og flotte melodier. Gutta la tydeligvis ikke meloditeften igjen hjemme da de reiste til Nashville for å spille inn platen.

Så hva er aberet med denne platen da? Først og fremst låter det hele litt for safe og for mye tilpasset det amerikanske markedet. Duetten med LeAnn Rimes blir for påtatt og radiovennlig, selv om det helt sikkert er det som er meningen. En del av låtene blir også for anonyme og like hverandre, slik at mye av materialet virker overflødig. The Last Night er en disse låtene, som for all del ikke er en dårlig låt, men der anonymiteten og likheten i forhold til resten av materialet er med på å gjøre dette til et av skivas svake punkt.

Så hvordan skal man se på en skive som dette? Skal man se på det som en vanlig Bon Jovi- skive, eller skal man ta det for det det er? Undertegnede velger å gå for sistnevnte, og samtidig gi en klapp på skulderen til gutta i Bon Jovi for at de tør å gå nye veier. Det er slettes ikke alle som tør å gjøre slike ting, spesielt ikke når de har holdt på så lenge og med så stor suksess. Skiva vil helt klart ikke tiltale alle tidligere fans av Bon Jovi, men om man liker måten Jon og resten av gutta snekrer låter på, ser jeg ingen grunn til at man ikke skal gi albumet en sjanse, for her er det mye bra låter som absolutt ikke gjør skam på bandets arv.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Harry is the new Loud!

(16.06.11) (Oslo/PULS) Bon Jovi underholdte etter aller beste evne onsdags kveld i et fullsatt Ullevål Stadion. Vi snakker altså om over 30 000 retroglade mennesker som bare ventet på 80-talls låtene... Man kan trygt si at de fikk hva de betalte for, selv om man må si at gutta fra New Jersey er de svakeste av de store stadionbandene som er der ute nå i 2011.


Bildespesial: Bon Jovi

(16.06.11) Bon Jovi har nettopp forlatt et Ullevål som var både vått og glatt. Mens vår anmelder skriver så tastene fyker, kan vi glede alle åttitallsrockere med en bildespesial. Alle foto: Terje Dokken.


Bon Jovi: The Circle

(12.11.09) Bon Jovi har vært flittige siden milleniumsskiftet, men så var det dette med kvantitet kontra kvalitet da.


Bildespesial: Bon Jovi på Ullevaal Stadion

(20.06.08) Bon Jovi spilte for et utsolgt Ullevaal Stadion 18. juni 2008. Her er flere bilder fra konserten. Alle foto: Odd Inge Rand.


Bon Jovi: Kongepudler med stadiontekke

(19.06.08) Puddelrockens fremste ambassadører Bon Jovi har utelatt Norge fra konsertplanene sine siden 1993, men nå som vi skriver 2008 kommer som kjent alle de store gamle tilbake til oss. På Ullevaal kan det neppe ha vært bedre stemning, selv når "Drillos" herjet som verst.


Bon Jovi har endelig valgt konsertarena i Norge

(23.11.07) Bon Jovi ankommer Norge med sin "Lost Highway"-turnè og et av verdens største live-maskinerier i ryggen onsdag 18.juni neste år. Etter rykter om både Valle Hovin og Lerkendal har avgjørelsen om Ullevaal Stadion endelig blitt tatt i følge bandets agent i Norge.


Bon Jovi til Valle Hovin

(12.11.07) Tur etter tur kommer gamle storheter og spiller for sine største publikum i Norge noensinne. Neste sommer blir det både stadionkonserter for 40.000 publikummere med både Iron Maiden og Bon Jovi på Valle Hovin Stadion.


Bon Jovi ferdigstiller country- album

(26.01.07) Stadionrockerne i Bon Jovi er til våren klar med sitt 10. studio- album, og gutta har valgt en litt annen tilnærming denne gangen.


Bon Jovi: Have A Nice Day

(19.09.05) Bon Jovi fortsetter å selge ut stadioner og gi ut middelmådige plater. Etter comebacket i 2000 har det blitt noen hits, men platene de har gitt ut har vært fullstendig tomme. Heldigvis er "Have A Nice Day" ikke så overprodusert som forgjengerene "Crush" og "Bounce", men låtskriveregenskapene er like tafatte.


Bon Jovi med akustisk samleplate

(22.09.03) "The Left Feels Right" inneholder akustiske versjoner av "Wanted Dead Or Alive", "Keep The Faith" og en rekke andre velkjente rockeslagere. I tillegg har to helt nye låter fått plass på plata, som slippes 3. november.


Bon Jovi: Bounce

(12.10.02) På Bon Jovis siste album "Bounce" følges suksessoppskriften til gagns - en kombinasjon av catchy gladrockere og en mengde klissete ballader, fordelt på knappe femti minutter.


Bon Jovi: Crush

(12.11.00) Sin sans for hooklines og sitt utrolige dametekke til tross; Jon Bon Jovi er blitt en helt irrelevant artist.


Hopalong AKA - en musikalsk fiesta!

(07.09.25) Hopalong AKA fyrer opp 2025 med et album så eksplosivt at det vil skape rystelser i hele den norske musikkstaten. Dette er nemlig resultatet av et unikt samarbeid mellom Trondheims ska-legender Hopalong Knut og den oslobaserte rap-legenden Aslak Borgersrud fra Gatas Parlament. Sammen skaper de en unik musikalsk opplevelse - et forbilde.


Buickens jubileumshilsen til stortingsvalget

(07.09.25) Lars Saabye Christensen entrer scenen med stokk, helt i stil med Tom Stalsbergs «Krim for eldre». Buicken skulle feire sine føreste 15 år.


Åge på Lerkendal - et kapittel ble avsluttet med verdighet

(07.09.25) Kvelden da 25 000 mennesker fylte Lerkendal for å si farvel. Ikke bare til en konsert, men til et livsverk. Åge Aleksandersen og Sambandet sto på scenen for aller siste gang – og vi som var der, fikk være vitner til slutten på en æra.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.